آشنایی با محله قلهک تهران

محله قلهک

قلهک محله‌ای در منطقه 3 تهران است که در گذشته ابتدا کوچه ده و پس‌ازآن کوچه سجاد نام داشته است و یکی از نخستین روستاهای توابع شمیران بوده است. محله قلهک تنوع مذهبی جالبی دارد و از قشر مسلمان، یهودی و ارمنی تشکیل‌شده است. زندگی در محله قلهک مناسب افرادی است که خواهان زندگی در محله‌ای خوش آب‌وهوا بوده و هم‌چنین سطح مالی متوسط به بالایی دارند.

تاریخچه قلهک

قلهک که به معنای قلعه کوچک است، در گذشته روستایی بوده که از آب‌وهوای بسیار مطبوعی برخوردار بوده است و باغداری و کشاورزی در آنجا بسیار رونق داشته است. در این محله چندین رشته قنات وجود داشته که برخی از آن‌ها هنوز هم جاری هستند.

محمدشاه تمامی زمین‌های قلهک را به بریتانیا واگذار کرد و بریتانیایی‌ها تغییرات زیادی در قلهک انجام داده و خانه‌هایی را جهت زندگی کارمندان خود و همچنین باغ سفارت تابستانی را برای استراحت در آنجا بنا نهادند. بریتانیایی‌ها تا دوران پادشاهی رضاشاه مالکیت قلهک را در اختیار داشتند، اما پس از عزل رضاشاه، زمینه‌ای قلهک به تهران واگذار شد و فقط باغ سفارت برای بریتانیایی‌ها باقی ماند.

محله قلهک

جاهای دیدنی قلهک

از جاهای دیدنی قلهک می‌توان به باغ قلهک اشاره کرد که گورستان متفقین را در دل خود جای‌داده است:

باغ قلهک

محله قلهک به دلیل قرار گرفتن باغ قلهک در این منطقه، بسیار موردتوجه است. در باغ قلهک که اقامتگاه تابستانی سفارت انگلیس بوده است جشن‌ها و جلسات بسیاری برگزار می‌شده که تأثیر زیادی بر تاریخ ایران داشته است.

یکی از قنات‌های قلهک در این باغ واقع‌شده است که آب این قنات همچنان جاری است. در قسمت شمالی باغ قلهک، مرکز فرهنگی آموزشی بریتانیا قرارگرفته است.

گورستان متفقین

گورستان متفقین یکی از گورستان‌های تاریخی تهران است که در باغ قلهک قرارگرفته است. در این قبرستان برخی از افراد دولت انگلیس هم دفن هستند، ازاین‌رو گورستان دولت نیز نامیده می‌شود.

این گورستان در زمینی چمن‌کاری شده با گل‌هایی رنگارنگ به مساحت 3 هزار متر واقع‌شده است. در گورستان متفقین بیشتر از 500 سنگ‌قبر وجود دارد. هرساله در روز ششم ژوئن، سفیرهای کشورهای مربوطه (بیش از 20 سفارت‌خانه)، مراسم یادبودی را در این گورستان برگزار می‌کنند.

محله قلهک

امکانات محله قلهک

از امکانات محله قلهک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مرکز زبان خارجه سفیر (خیابان شریعتی، پایین‌تراز دولت، کوچه شهید یزدانیان، نبش کوچه شاد، پلاک 31)

موسسه زبان پرتو دانش (شریعتی – بالاتر از یخچال – پلاک 1457 طبقه دوم. واحد 2)

موسسه آموزش زبان آلمانی گوته (خیابان شریعتی، خیابان یخچال، خیابان کی نژاد، خیابان اسلامیه شرقی، پلاک 10)

بوستان خلیج‌فارس (خیابان شریعتی، خیابان یخچال، نرسیده به خیابان شیدایی)

 بوستان محصل (خیابان شریعتی، خیابان یخچال، خیابان شیدایی)

زمین فوتبال چلهزار (خیابان شریعتی خیابان یخچال بعد از موزه آب)

سینما پردیس قلهک (خیابان شریعتی، خیابان یخچال)

مرکز خرید آ.اس.پی (خیابان شریعتی روبروی ایستگاه قلهک)

ساختمان پزشکان تهران (شریعتی، پایین‌تر از یخچال)

بیمارستان بزرگ مهر (خیابان شریعتی، بالاتر از ظفر، ابتدای خیابان پورمشکانی، خیابان مشکانی)

کلیسای پروتستان آلمان

محله قلهک

 

قیمت خانه در محله قلهک

محله قلهک منطقه پرجمعیتی است که همانند الهیه در کوچه‌ها و خیابان‌های کم‌عرضش، ساختمان‌های شیک و گران‌قیمتی را جای‌داده است. به دلیل جمعیت زیاد، قلهک با مشکلات ترافیکی روبرو است. در این محله، مراکز فرهنگی کمی وجود دارد. از مساجد موجود در این محله می‌توان به مسجد جامع و مسجد اعظم قلهک اشاره کرد. خیابان یخچال، خیابان اصلی قلهک است و خیابان دولت نیز از خیابان‌های قدیمی‌اش محسوب می‌شود که محله قلهک و دروس را به هم متصل می‌کند. قیمت آپارتمان در محله قلهک از متری 14 میلیون تومان شروع‌شده و تا متری 18 میلیون تومان ادامه دارد.

محله قلهک

نویسنده: رؤیا سهرابی/تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید