گیاهان آپارتمانی مقاوم ، با 10 گیاه مقاوم به نور کم آشنا شوید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

آپارتمان کوچک من نور کمی را در برمی‌گیرد. اگرچه پنجره آپارتمانم بزرگ است اما شمالی است و نوری دریافت نمی‌کند؛ بنابراین در پرورش گیاهان آپارتمانم موفق نیستم. ازاین‌رو، پس از تلاش‌های ناامیدانه و ناموفق، به این نتیجه رسیدم که در آپارتمانم گیاهان کمتری داشته باشم. تا اینکه کتاب کوچکی در مورد گیاهان نظر مرا کاملاً تغییر داد.

برخلاف دیگر کتاب‌های گیاه‌شناسی که پر از اطلاعات زیاد و طولانی هستند، کتاب کوچک گیاهان آپارتمانی ( The Little Book of House Plants )  شصت گیاه را به ساده‌ترین روش برای افرادی همانند من معرفی می‌کند. هر یک از این گیاهان به‌صورت تشریحی و تصویری معرفی‌شده‌اند و راهنمایی‌های مراقبتی مفیدی را در مورد میزان نور، آب و رطوبت موردنیاز همراه با توصیه‌های دیگری در مورد هرس کردن، رشد و مراقبت ارائه کرده است.

باراهنمایی‌های ساده این کتاب، من توانستنم با اعتمادبه‌نفس بیشتری به دنیای گیاهان کم‌نور نزدیک شوم. به‌طور طبیعی، چشمان من بلافاصله متوجه گیاهانی شد که به نور کمتری نیاز دارند و از شانس خوب من، اکثر آن‌ها گیاهان گرمسیری ناشی از جنگل‌های بارانی بودند. در این مقاله از zoomila.com قصد داریم به معرفی 10 مورد از گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم‌نوری بپردازیم.

گیاه کالاته آ یا مار زنگی(Rattlesnake)

گیاهی همیشه‌سبز و زیبا که برگ‌های غیرمعمول آن جنبه تزئینی دارند. این گیاه متعلق به جنگل‌های برزیل است و با برگ‌های سبز روشنش، حس گرمسیری را به هر خانه‌ای می‌افزاید. در بخش زیرین برگ‌هایش، لکه‌های قرمز زیبایی به چشم می‌خورد. کالاته آ گل‌هایی با رنگ سفید یا بنفش مایل به سفید دارد. این گیاه در اواسط بهار گل می‌دهد و برای مراقبت به محیطی غنی و مرطوب نیاز دارد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

وضعیت روشنایی: گیاه کالاته آ را در محیطی سایه با نور غیرمستقیم قرار دهید، زیرا آفتاب مستقیم می‌تواند رنگ برگ‌ها را تغییر دهد و رنگ آن‌ها را قهوه‌ای کند.

گیاه سرخس مارچوبه(Asparagus Fern)

گیاه سرخس مارچوبه را می‌توان در گلدان قرار داد یا آن را از سبد آویزان کرد. این گیاه دارای شاخ و برگ‌های ظریفی است. گیاه سرخس مارچوبه، گیاهی همیشه‌سبز و از خانواده مارچوبگان است. مراقبت از این سرخس نسبت به سرخس‌های دیگر راحت‌تر است و به محیط مرطوب نیاز ندارد اما باید برای گسترشش فضای بیشتری داشته باشد، بنابراین این گیاه می‌تواند تا پتانسیل کامل خود رشد کند.

بیشتر بخوانید: انواع کاکتوس برای نگهداری در آپارتمان

گیاهان آپارتمانی مقاوم

وضعیت روشنایی: گیاه سرخس مارچوبه کاملاً به شرایط کم‌نور یا روشنایی سازگار است، اما بهتر است آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه‌دارید زیرا نور خورشید باعث زرد شدن شاخ و برگ یا افتادن برگ‌هایش می‌شود.

 

گیاه پول چینی(Chinese Money)

گیاه پول چینی یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم است که به‌راحتی قابل‌شناسایی است، برگ‌های مسطحش آن را به نقطه کانونی در خانه شما تبدیل می‌کند. این گیاه سایه دوست است و بدون نیاز به نور خورشید به رشدش ادامه می‌دهد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

وضعیت روشنایی: این گل‌های زیبا در زمستان نیز رشد می‌کنند. گیاه پول چینی را در نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا نور آفتاب به برگ‌هایش آسیب می‌رساند.

گیاه فیکوس بنجامین(Weeping Fig)

شاید یکی از مهم‌ترین مشتقات خانواده فیکوس، گیاه فیکوس بنجامین باشد که یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم است و نام آن به دلیل برگ‌های باریکش می‌باشد. بنجامین گیاهی عالی برای مبتدیان است. برگ‌های این گیاه در فصل زمستان می‌ریزد که طبیعی است.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

 

وضعیت روشنایی: در ساعات اولیه روز، بنجامین را در نور آفتاب قرار دهید اما قبل از اینکه نور خورشید شدید شود آن را بردارید. بعدازظهرها این گیاه را در مقابل آفتاب قرار ندهید.

خواندن این مقاله نیز توصیه می‌شود: ۱۰ نکته ساده فنگ شویی برای بهبود دکوراسیون داخلی

گیاه فیل‌گوش(Elephant’s Ear)

این گیاه در سال‌های اخیر به‌وفور در فیلیپین یافت می‌شود و مختص افرادی است که به دنبال این هستند که گیاهی غیرعادی را به مجموعه خود بیفزایند. این گیاه برگ‌هایی سبز تیره و رگه‌های رنگی دارد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

وضعیت روشنایی: ازآنجاکه برگ‌های این گیاه به‌راحتی می‌سوزند، باید از نور مستقیم تابستان آن‌ها را دور نگه داشت؛ بنابراین گیاه فیل‌گوش را در سایه نگه‌دارید و تنها در زمستان و هنگامی‌که شدت نور کم است، آن را مقابل نور قرار دهید.

گیاه فیتونیا(Fittonia)

فیتونیا یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم است که به دلیل برگ‌های نقاشی شده زیبایش، در میان گیاهان کوچک بسیار موردتوجه قرارگرفته است. بااین‌حال، زنده نگه‌داشتن آن‌ها در شرایط طبیعی خانه آسان نیست، زیرا آن‌ها رطوبت ثابت را دوست دارند. فیتونیا در بهترین حالت خود در تراریوم (گلخانه) یا باغ بطری قرار می‌گیرد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

 وضعیت روشنایی: این گیاه بومی جنگل‌های پرو می‌باشد، فیتونیا باید در سایه و دور از نور خورشید قرار بگیرد. نور بیش‌ازحد می‌تواند برگ‌ها را سفید کرده و رگه‌های صورتی را محو کند.

گیاه فیکوس پامیلا(Creeping Fig)

فیکوس پامیلا یا انجیر بالارونده، از گیاهان بومی شرق آسیا است. از این گیاه اغلب برای تزئین دیوارها استفاده می‌کنند. فیکوس پامیلا گیاهی است که در رنگ‌های مختلف دیده‌شده و سریعاً رشد می‌کند. از میوه این گیاه نیز در آشپزی استفاده می‌شود.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

وضعیت روشنایی: مشکل اصلی این گیاه این است که اگر در معرض نور بیش‌ازحد قرار بگیرد، سریعاً برگ‌هایش قهوه‌ای می‌شود.

سرخس پنجه خرس(Bear’s Paw Fern)

این گیاه بیشتر در جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی یافت می‌شود. با برگ‌های ظریف کاغذی مانند که عمیقاً برش داده‌شده‌اند، گیاهی بسیار جذاب و غیرعادی است.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

 وضعیت روشنایی: مانند اکثر سرخس‌ها، پنجه خرس، نور کم را دوست دارد و دوست ندارد نزدیک نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

گیاه دیفن باخیا(Dumb Cane)

دیفن باخیا که یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم است، گونه‌های مختلفی دارد؛ برخی از گونه‌های این گیاه برگ‌هایی سبز دارند، درحالی‌که گونه‌های دیگر برگ‌هایی بسیار متنوع و تزئینی دارند. اگر به‌خوبی از دیفن باخیا مراقبت شود، ارتفاع آن می‌تواند 5 فوت یا بیشتر شود.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

 

وضعیت روشنایی: دیفن باخیا را می‌توان در معرض نور غیرمستقیم خورشید قرار داد. اگر رنگ برگ‌ها شروع به کمرنگ شدن کرد، به این معنی است که گیاه را در معرض آفتاب مستقیم قرار داده‌اید، آن را به سایه منتقل کنید.

گیاه کریپتانتوس(Earth Star)

گیاه کریپتانتوس، گیاهی زمینی است که ریشه‌های آن به خاک می‌چسبد. دلیل نام‌گذاری این گیاه، ساختار برگ‌هایش است که در رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. رشد این گیاه بسیار آهسته است.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

 وضعیت روشنایی: این گیاه بیشتر در جنگل‌های جنوب آمریکا یافت می‌شود و باید از نور مستقیم خورشید دور نگه‌داشته شود. گیاه کریپتانتوس باید در مکان‌های مرطوب قرار بگیرد به حدی که ریشه‌هایش هرگز خشک نشود.

برگرفته از: mydomaine.com

نویسنده: رویا سهرابی/تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید