مراحل اجرا استخر (0 تا 100 مراحل ساخت استخر)

مراحل-اجرا-استخر-(0-تا-100-مراحل-ساخت-استخر)

مراحل ساخت استخر

امروزه وجود استخر در ویلاها و خانه های حیاط دار به امری عادی حتی می‌توان گفت به یکی از ملزومات زندگی تبدیل شده است. مراحل ساخت استخر اصول و رویه خاصی برای خود می طلبد که کاملا جدا از بحث و حوزه سازه های ساختمانی و عمرانی میباشد. در سال های گذشته اجرا استخر عموما به یک گودبرداری زمین و عایق کاری از جنس ملات ماسه سیمان خلاصه میشد، اما در سال های اخیر ساخت استخر پیشرفت های وسیعی داشته و المان های مختلفی به این موضوع اضافه شده است. در حالت کلی اگر به دنبال اضافه کردن استخر به حیاط خلوت خود هستید، این مقاله برای دانستن فرایند ساخت و اجرای استخر برای شما مفید قرار خواهد گرفت.

نکات قبل از شروع ساخت استخر

رعایت مجموعه نکاتی برای مالکین عزیزی که در حال بررسی زمین برای چگونگی ساخت استخر در محوطه ویلا یا حیاط خود هستند، الزامی است. پروژه ساخت استخر پروسه حجیم و در صورت عدم رعایت اصول ساخت حتی می تواند بسیار پرهزینه باشد. بنابراین قبل از شروع این موضوع از انجام این کار مطمئن شوید تا از موانع غیر منتظره یا هزینه های اضافی جلوگیری شود.

به عنوان مثال، کسب مجوز برای ساخت و طراحی استخر، تهیه ابزار آلات برای اجرای پروژه، انتخاب مکان دقیق و مناسب برای احداث استخر و بهره گیری از نیروی متخصص و کارآمد برای پیشبرد اجرای پروژه، از جمله مسائلی است که قبل از استارت ساخت استخر رعایت به آنها الزامیست و اگر در حین ساخت با چالش هایی روبرو شوید که برنامه از پیش تعیین نشده ای برای آنها نداشته باشید، ممکن است خروجی کار با آن طرحی که در ذهن شما بود، مغایرت داشته باشد. از دیگر نکاتی که رعایت آنها ملزم است  به شرح ذیل آمده است:

  • زمان اجرای استخر بتنی بیشتر از هر نوع دیگری از استخر است
  • در صورت استفاده از استخرهای از جنس پلاستیک، باید محافظی دور این نوع استخرها جهت جلوگیری از خرابی گمارده شود
  •  هزینه ساخت استخر بر اساس موقعیت جغرافیایی، شرایط خاک، سیستم گردش آب و نوع و آب اندازه استخر متفاوت است.
  • استخرها مشمول مقررات ساختمانی و منطقه بندی هستند لذا قبل از شروع پروژه ساخت استخر باید برای اخذ مجوزها اقدام شود.
  • انتخاب مکان مناسب برای احداث استخر امری مهم تلقی می شود. به عنوان مثال انتخاب مکان استخر بر اساس مکان تابش خورشید، مکانی به دور از سیم های برق یا تلفن و در نظر گرفتن مکان های مرتفع و بادخیز از جمله نکاتی است که در انتخاب مکان استخر حائز اهمیت است.
  • احداث استخر در قسمت نمای جلوی ساختمان به منزله زیر نظر گرفتن شناگران در استخر
  • استفاده از فیلتراسیون و مواد ضد عفونی کننده برای تمیز و شفاف نگه داشتن آب استخر

ملاحظات ایمنی در روند ساخت استخر

  • چراغ های اطراف استخر نه تنها جلوه زیبایی هنگام شبانگاه به استخر می بخشد بلکه استخر را نیز ایمن تر میکند.
  • وجود حصار های ایمنی اطراف استخر برای عدم ورود حیوانات اهلی و محافظت از افراد در برابر افتادن تصادفی در آب
  • اجرا و ایمن سازی برق کشی امری مهم در ساخت استخر به شمار می آِید، سیم کشی معیوب می تواند خطر برق گرفتگی را افزایش دهد.

روند طراحی و اجرای استخر

روند-طراحی-و-اجرای-استخر

مرحله اول: انتخاب مکان استخر و امکانات موجود برای آن

اولین قدم در روند اجرای استخر انتخاب مکان مناسب برای احداث آن است. انتخاب مکان به  درختان محیط یا حصارهای موجود در محوطه بستگی دارد. مساحت حیاط در اندازه و مقیاس استخر تاثیر مستقیم داشته و حتی می تواند شکل هندسی استخر را در ساخت تغییر دهد. استخر های بتنی، وینیل و فایبرگلاس از انواع استخرهای موجود هستند که هر که مزایا و معایب منحصربه فرد خود را دارد به عنوان مثال فایبرگلاس هزینه تعمیر و نگهداری پایینی داشته اما به هیچ عنوان قابل تنظیم و منعطف نمی باشد در حالی که استخرهای بتنی هزینه نگهداری بالایی داشته اما کاملا قابل تنظیم است. در مورد دیگر مباحث از جمله عمق، تعداد ورودی ها و چراغ های محوطه با یک پیمانکار متخصص مشورت کنید.

مرحله دوم: برنامه ریزی و اخذ مجوز برای ساخت استخر

اکثر شهرها و مناطق برای ساخت استخر نیاز به مجوز ساخت از سوی شهرداری را دارند و همچنین هزینه های اخذ مجوز از شهر به شهر متغیر خواهد بود به عنوان مثال، روشن است که ساخت استخر تهران به دلیل کلانشهر و پایتخت بودن به مراتب بیشتر از یک منطقه روستایی خواهد بود. هنگام برنامه ریزی ساخت استخر به خاطر داشته باشید که طراحی های پیچیده تر هزینه های بیشتری نیز، به هنگام اجرا خواهند داشت.

برنامه-ریزی-و-اخذ-مجوز-برای-ساخت-استخر

مرحله سوم: شروع حفاری

در این مرحله پیمانکاران قبل از شروع حفاری باید از جنس خاک اطمینان حاصل فرمایند به این منظور ابتدا آزمایش های ترکیب زمین را انجام میدهند، و از یکنواختی و مناسب بودن خاک برای ساخت استخر مطمئن میشوند. نمک ها، مواد آلی، خاک رس، ماسه، شن و دیگر مواد و خاک ها در این شرایط تاثیر گذار است. بعد از آزمایش زمین، ماشین آلات سنگین(مانند بیل مکانیکی)برای حفاری استفاده میشود.

مرحله چهارم: شروع نصب تاسیسات

هنگامی که چاله حفر شد، زمان نصب خطوط برق و لوله کشی آب است که عملکرد استخر را انجام میدهد. بخشی از این مرحله شامل ساخت یک پد تجهیزات برای نگهداری پمپ و سیستم های فیلتر میباشد. لوله کشی استخر نیز می تواند یا به صورت توکار و زیر بتن کار یا روی یک پد بتنی اجرا شود. اگر استخر تجهیزاتی مانند چراغ ها، آب نماها و دیگر امکانات باشد پس از تاسیسات قابل اجرا است.

مرحله پنجم: انتخاب پوسته استخر

اکنون که همه ملزومات نصب شده اند، نوبت به انتخاب و تمرکز روی پوسته استخر می باشد. استخر گانیت(بتن پاشیده شده یا بتنی)به اسکلت میلگرد تقویت شده با فولاد نیاز دارد و ساخت آن به زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین استخرهای بتنی برای گیرش کامل به زمان بیشتری، حدود یک ماه نیاز دارد. از طرفی اجرای استخرهای فایبرگلاس سرعت بیشتری دارد، زیرا پوسته این نوع استخرها در کارخانه تولید و ایجاد شده سپس در محل اجرا استخر نصب میشود. به دلیل شکننده بودن فایبرگلاس قبل از نصب آن از هموار و صاف بودن زمین اطمینان حاصل کنید. فرایند تراز کردن این نوع استخرها ممکن است به طول انجامد.

مرحله ششم: اضافه کردن کارهای نهایی

پس از تکمیل پوسته و پایه استخر، پیمانکار یک عرشه سطحی اطراف آن ساخته و روکش استخر را اعمال می کند. در این مرحله، محوطه سازی استخر نیز میتواند انجام گیرد، مدت زمان محوطه سازی می تواند به پیچیدگی طراحی و امکانات در نظر گرفته شده بستگی داشته باشد. ناگفته نماند که ویژگی های اضافی میتواند در برآورد هزینه ها تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال مواردی چون آبشار، جکوزی، نورپردازی، سرسره و غیره می تواند در زمان اجرای استخر و هزینه ساخت تاثیر مستقیم داشته باشد.

مرحله هفتم: پر کردن استخر و تصفیه آب آن

پس از اتمام کار استخر، نوبت به پر کردن آن است. پس از به پایان رسیدن ساخت استخر قبل از پر کردن آن با آب بهتر است استخر را با مواد شوینده شستشو داده و از هر گونه مواد اضافی مبرا شود. پس از پر شدن استخر مواد شیمیایی، برای ضد عفونی کردن و از بین بردن آلاینده های آلی و باکتری ها به آن اضافه شود. اکنون یک استخر شنای استاندارد داشته و از آن لذت خواهید برد.

سخن پایانی

اجرا و ساخت استخر اصول و استاندارد های خود را دارد و مدیریت بودجه در ساخت آن بسیار حائز اهمیت است. پیشنهاد ما برای ساخت یک استخر استفاده از پیمانکاران با تجربه برای این امر است. همچنین پس از ساخت آن، تعمیر و نگهداری آن بسیار مهم بوده و باید در نگهداری آن کوشا باشید. این محتوا توسط گروه مهندسی آرتیا تهیه و تدوین شده است. آرتیا به صورت تخصصی در زمینه ساخت و طراحی ویلا و استخر در سراسر ایران فعالیت دارد و شما می توانید برای دریافت خدمات به وب سایت این مجموعه با آدرس artiagroup.ir مراجعه کنید.

1 نظر

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید