اجاره آپارتمان در محله اراج تهران و هر آنچه باید درباره آن بدانید!

محله اراج تهران

اراج نام یکی از محله‌های منطقه یک است که در شمال شرق تهران واقع شده است. به دلیل دسترسی راحت به سایر مناطق و تنوع بافتی، خرید آپارتمان در اراج طرفداران زیادی دارد. محله اراج تهران از شمال به بلوار لشکرک (ارتش)، از غرب به خیابان لنگری، از شرق به اتوبان امام علی و منطقه ازگل و از جنوب به اتوبان شهید بابایی محدود می‌شود. اراج به معنای «همواره در بلندی» است و دلیل نامگذاری اش این است که در ارتفاع 1536 متری نسبت به دریا قرار گرفته است.

تاریخچه

محله اراج در گذشته دهکده‌ای بوده که زمین‌هایش به حاج ابراهیم خان ظهیرالدوله تعلق داشته‌اند. پس از وی به ترتیب میرزا محمد حسین خان منگنه و سپس «سردار» مالک این زمین‌ها شدند. در حال حاضر قبر سردار در گورستان رستم آباد این محله واقع شده است. در سال ۱۳۲۶ مالک قسمت‌های عمده‌ زمین‌های اراج شخصی یهودی بوده است که در آن زمان در قسمت شمال این منطقه باغ لارک مهدی قلی خان امیر آخور قرار داشت که این باغ در زمان ناصرالدین شاه توسط شخصی به نام میرزارضا خان ارفع الدوله معروف به «داش» خریده شد و به نام وی «ارفعیه» نامیده شد.
اولین گاوداری مجهز به سیستم مکانیزه توسط تیمسار ارفع در لارک تاسیس شد که بخش عمده‌ای از شیر تهران و تجریش را تامین می‌کرد و برای اولین بار گاو اصلاح نژاد شده توسط وی وارد تهران شد.

در زمان جنگ جهانی دوم عده‌ای از مردم منطقه‌ لواسانات به محله اراج تهران مهاجرت کردند و پس از آن نیز تملک قسمت عمده‌ای از اراضی کشاورزی مذکور توسط شاه جهت ایجاد انبارهای تسلیحاتی باعث محدود شدن این محل گردید. از آن زمان به بعد در این محل مرزهای جغرافیایی تغییری نداشت تا سال ۱۳۸۷ که آخرین مرز‌بندی محله انجام شد.
محله قدیم اراج به دلیل داشتن آب فراوان و زمین‌های کشاورزی مرغوب در گذشته‌ دور باعث مهاجرت اقوامی از محله‌های لواسانات و استقرار آن‌ها در اراج شده است.
با کنکاش بر اسناد تاریخی طبق سرشماری سال ۱۳۳۵ ه.ش محله اراج دهکده‌ای واقع در شمیرانات شامل ۱۶۱  نفر مرد و ۱۵۲ نفر زن بوده و وجود درخت داغ داغان که امروز در میدان اراج جنب مسجد اراج با قدمت ۵۰۰  تا ۷۰۰ سال واقع شده است، بیشینه تاریخی این منطقه را نشان می‌دهد.

 

خرید آپارتمان در محله اراج

از آنجا که اراج یکی از محله‌های گران‌قیمت تهران است، قیمت خرید خانه و خرید آپارتمان در اراج بالا است. تفاوت قیمت‌ها بر اساس بافت محله و منطقه است.

خرید آپارتمان در منطقه یک تهران

اجاره خانه در محله اراج

به دلیل قرارگیری در منطقه یک تهران، زندگی در این محله پر دار و درخت جزو ایده آل‌های مستاجران است. برای رهن و اجاره خانه و آپارتمان در اراج باید پول زیادی را کنار بگذارید. کمترین قیمت رهن و اجاره در این محله 300 میلیون بابت رهن و چهار میلیون تومان برای اجاره است.

امکانات محله اراج تهران

امکانات محله اراج تهران در دسته‌های زیر جای می‌گیرند:

مراکز فرهنگی: نگارخانه کهن، خانه فرهنگ، کتابخانه مسجد جامع

مراکز مذهبی: مسجد جامع اراج، حسینیه اراج، مسجد قائم، حسینیه محبان الزهرا (ولیعصر)

مراکز درمانی: بیمارستان شهید چمران، کلینیک شبانه‌روزی حضرت محمد (ص)، بیمارستان نیکان (در شرف بهره‌برداری)، داروخانه بیمارستان شهید چمران، داروخانه نیلسا

مراکز تفریحی: پارک ۲۲ بهمن، پارک گلزار، میدان اراج

خدمات عمومی: بانک سپه، اداره بازنشستگان نیروهای مسلح

مراکز آموزشی: مرکز آموزشی شکوفه، فنی‌وحرفه‌ای شهید رحمانی، متوسطه دوره اول کار و اندیشه، مرکز آموزشی حاج هاشم رمضانی، مدرسه متوسطه دوره اول پسرانه شاهد، مدرسه ابتدایی ایمان، مدرسه ابتدایی عصمت، مدرسه ابتدایی عفاف، مدرسه ابتدایی امید انقلاب، مدرسه ابتدایی ایثار، مدرسه متوسطه دوره اول عصمت، مدرسه راهنمایی بهجتیه، مدرسه راهنمایی آزادگان، مدرسه راهنمایی امید انقلاب، مدرسه راهنمایی دین و دانش

مراکز ورزشی: مجتمع ورزشی صنایع دفاع، باشگاه ورزشی پویش، زمین خاکی فوتبال، مجموعه ورزشی نوبنیاد، پارک گلزار در بالای اتوبان بابایی، پارک ۲۲ بهمن

پارک اراج

آپدیت شده در تاریخ 1 اردیبهشت 1403

محله آراج به کدام مناطق استان تهران راه می­یابد؟

  • محله آراج از شمال به بلوار ارتش محدود می­شود،
  • از سمت غرب به خیابان شهید لنگری (اقدسیه)،
  • از شرق به اتوبان امام علی،
  • از جنوب به اتوبان بابایی منتهی می­شود .

محله آراج تهران چه مزیت هایی دارد؟

محله آراج تهران به دلایل مختلف طرفداران زیادی دارد. وجود باغ­ها و درخت­های بسیار در این منطقه باعث شده است این منطقه یکی از مناطق خوش آب و هوا باشد و هم­چنین به دلیل دسترسی آسان به سایر مناطق تهران یکی از مناطق مهم می­باشد. مراکز خدماتی و رفاهی در این منطقه مشغول به فعالیت هستند و برای استفاده از کتابخانه عمومی می­توان به منطقه اقدسیه نیز مراجعه کرد.

 

دسترسی‌های محله

دسترسی محله اراج تهران وضعیت مطلوبی دارد. بزرگراه‌های بابایی، امام علی، ارتش و صدر راه‌های خوبی برای عبور و مرور خودروهای این منطقه و جزو دسترسی اراج هستند. خط ۳ متروی تهران از این منطقه می‌گذرد و ایستگاه نوبنیاد نزدیک‌ترین ایستگاه به این محله است که جزو دسترسی اراج محسوب می‌شود. خطوط اتوبوس‌رانی و بی‌آرتی نیز تردد ساکنان و دسترسی اراج را آسان می‌سازد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید