بررسی جامع فن کویل و انواع آن

بررسی-جامع-فن-کویل-و-انواع-آن

فن کویل در واقع جزو سیستم‌های سرمایش و گرمایشی مهم در دنیای تهویه مطبوع است. که در این بخش قصد داریم تا شما را با این دستگاه و انواع آن آشنا کنیم تا اگر قصد دارید این تهویه مطبوع را انتخاب کنید تا انتها با ما همراه باشید تا بررسی مفصلی را با هم داشته باشیم.

فن کویل چیست؟

فن کویل تعریف بسیار ساده‌ای دارد همانطور که از اسم آن مشخص است از فن و کویل (لوله‌ها) تشکیل شده است. واحد فن کویل (FCU) یک دستگاه ساده متشکل از یک مبدل حرارتی و یک فن است. این دستگاه جزء سیستم تهویه مطبوع ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی و … می باشد. فن کویل دستگاهی همه کاره است که گاهی اوقات با مکش هوای موجود دمای محیط را تنظیم می کند. این کنترل توسط کلید روشن/خاموش دستی یا ترموستات انجام می شود. ترموستات به فن یا شیر کنترل فرمان می دهد تا با تغییر سرعت فن یا تغییر مقدار آب ورودی به کویل ها، دمای مطلوب در هر فضا بدست آید.

 

معمولا فن کویل ها به دو دسته دو لوله‌ای و چهار لوله‌ای تقسیم بندی می‌شود. که در ادامه به صورت مفصل آن را بررسی می‌کنیم.

نحوه کارکرد فن کویل

آب سرد یا گرم تولید شده توسط چیلر یا دیگ از پمپ ها از طریق رایزرها به لوله های با قطر کمتر ارسال می شود تا به واحدهای فن کویل (FCU) هدایت شود. FCU در اصل جعبه ای با یک فن داخلی است که هوا را از فضا می کشد، آن را از طریق یک سیم پیچ گرم یا سرد می گذراند تا دمای هوا را تغییر دهد و سپس آن هوا را به فضا می دمد. آب سرد وارد FCU می شود و از سیم پیچ خنک کننده (مجموعه ای از لوله های نازک) عبور می کند و گرما را از هوای داخل جذب می کند. آب سرد گرم می شود و در نتیجه هوای اطراف آن خنک می شود. هنگامی که آب سرد از کویل خنک کننده خارج می شود، حدود 5 درجه سانتیگراد (53.6 درجه فارنهایت) گرمتر می شود و به 12 درجه سانتیگراد می رسد. سپس آب سرد گرم شده از طریق رایزرهای مسیر برگشت به اواپراتور چیلر بازگردانده می شود. آب سرد دوباره خنک می شود و آماده گردش در داخل ساختمان و جمع آوری بار گرمایی بیشتری است.

 

نحوه-کارکرد-فن-کویل

بررسی انواع فن کویل

فن کویل‌ها را معمولا بر اساس شکل ظاهری تقسیم بندی می‌کنند که بر این اساس میتوان این دستگاه را به 5 دسته بندی کرد.

  1. فن کویل کاستی
  2. فن کویل دیواری
  3. فن کویل زمینی
  4. فن کویل سقفی تو کار
  5. فن کویل سقفی رو کار

فن کویل کاستی

فن کوئل کاستی به دلیل قابلیت نصب در سقف کاذب، فضا را اشغال نمی کند. همچنین طراحی خوبی دارد و بسیار زیبا به نظر می رسد. بنابراین افرادی که می خواهند فضای کمتری را برای فن کویل اختصاص دهند و از طرفی نمی خواهند زیبایی محیط تحت تاثیر قرار گیرد، معمولا فن کویل کستی را انتخاب می کنند. در حال حاضر بیشتر مراکز خرید و دفاتر لوکس از واحدهای فن کویل با راندمان پایین استفاده می کنند. در انتخاب این دستگاه باید به نکاتی مانند امکان نصب سقف های نازک و پمپاژ مناسب آب زهکشی به بیرون توجه کرد.

فن کویل دیواری

مدل دیواری این سیستم روکار بوده و مانند یونیت‌های داخلی کولرگازی را اشغال نمی کند و مانندمدل زمینی به راحتی نصب و سرویس می شود. با این حال، در ظرفیت های مشابه، آنها تقریبا گران ترین سیستم هستند.

فن کوئل زمینی

مدل های دیواری بسیار شبیه به دیوار هستند. و امروزه به یکی از رایج ترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی در ساختمان ها تبدیل شده اند.

یکی از دلایل محبوبیت مدل های دیواری این است که معمولاً در فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرند، در زیر بارهای سبک مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین می توانند انتخابی مناسب و مقرون به صرفه برای محیط های کوچک باشند.

فن کویل های زمینی در ظرفیت های بین 200 تا 800 CFM  تولید می شوند.

البته همانطور که اشاره کردیم تمام این مدل‌ها همگی به دو بخش دو لوله‌ای و چهار لوله‌ای دسته بندی می‌شود. در حالت دو لوله‌ای یک لوله به صورت رفت و دیگری به شکل برگشت است که بسته به فصل آب سرد یا گرم به آن متصل می‌شود ولی زمانی که فن کویل چهار لوله‌ای باشد نیاز نیست که در هر فصل به صورت شیر آب گرم و سرد را عوض کنیم و راه‌های رفت و برگشت باز است.

مزایا و معایب فن کویل

سوالی که خیلی از افراد دارند اینست که فن کویل چه تفاوت‌هایی با وی آر اف، کولر کازی و داکت اسپلیت دارد و در این بخش قصد داریم تا شما را با مزایا و معایب فن کویل آشنا کنیم تا در صورت ابهام بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

  • در دستگاه داکت اسپلیت نمیتوان دمای هر بخش را به صورت جداگانه تنظیم کرد ولی در سیستم فن کویل بسته به تعداد سیستمی که در محیط نصب میشود شما میتوانید بر اساس نیاز خود دمای هر بخش را به صورت جداگانه کنترل کنید.
  • شما هنگامی که قصد دارید از فن کویل استفاده کنید به دلیل تنوع بسیار زیاد شما انتخاب‌های زیادی دارید و با توجه به محیط‌هایی که دارید قابلیت انتخاب دارید.
  • فن کویل به دلیل اینکه مصرف برق بالایی دارد برای گرمایش مناسب نیست.

در صورتی که قصد داشتید می‌توانید با کارشناسان آسا تهویه به صورت رایگان مشورت کنید تا نسبت به محیط مد نظر مدل درستی را انتخاب کنید. امیدواریم تا از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید