سئو تکنیکال چیست؟ چه تاثیری در سئو سایت دارد

سئو-تکنیکال-چیست

هرسایتی برای کمک به موتورهای جستجو برای ایندکس کردن و خزیدن در سایت به سئو سایت نیاز دارد . این فرایند با انجام عملیاتی روی سایت به صورت فنی که به آن سئو تکنیکال می گویند و در کنار سئوی داخلی و خارجی صورت می‌پذیرد. در واقع سئوی تکنیکال به بهینه سازی سرور و سایت می پردازد و با این کار جایگاه سایت شما را در رتبه بندی گوگل بالا می برد و در نتایج اولیه گوگل نشان داده می شوید.

برای هر سایتی سه نوع سئو وردپرس با عنوان های داخلی، خارجی و تکنیکال (فنی) صورت می گیرد که سئو داخلی و خارجی را به طور کامل در بخش آموزش سئو وردپرس معرفی کردیم و در این مقاله به سئو تکنیکال می پردازیم.

سئو تکنیکال چیست؟

همانطور که می دانید سئو سایت به بیشتر دیده شدن سایت توسط کاربران می پردازد.به همین دلیل از این طریق می توانید به کاربران خدمات بیشتری را ارائه دهید ،در نتیجه کسب درآمد بیشتری هم از سایت خود داشته باشید. سئو تکنیکال مربوط به بخش فنی سایت است و شامل فعالیت های فنی مثل افزایش سرعت می شود .در واقع با بخش محتوا و یا سئوی داخل و خارجی مربوط نیست و بیشتر زیرساخت های سایت را بهبود می بخشد.

در بیشتر موارد سئوی داخلی و خارجی بیشتر از سئوی تکنیکال بیان می شود اما بدانید که مجموع این سئو ها سایت شما را به بالاترین و بهترین جایگاه می رساند پس حتما این مورد را جدی بگیرید.

اهمیت سئو تکنیکال برای بهبود سئو سایت

مانند هر کسب کار انلاین دیگری ،سایت هم برای دیده شدن نیازمند سلسه فعالیت هایی است تا به گوگل و کاربر بفهماند که می تواند مفید باشد.اگر سایت از لحاظ فنی و زیرساختی بهینه نباشد ،سایت،خدمات ، آموزش ها و صفحات سایت در نتایج گوگل نشان داده نمی شود.گوگل با توجه به رتبه هایی که به سایت ها می دهد و با توجه به موارد سرچ شده ،سعی می کند نزدیک ترین نتایج را به کاربر نشان دهد.

پس کار موتورهای جستجوی بررسی صفحات سایت با توجه به معیار های گوگل است .از آنجایی که گوگل در شناخت محتوا و فهمیدن سایت شما کمی نیاز به کمک دارد با سئو تکنیکال به راحتی سایت خود را به خزنده های گوگل معرفی می کنید.

فهرست مراحل پیشرفت سئو تکنیکال

برای اینکه سئو تکنیکال را به درستی انجام دهیم می توانیم مراحلی را برای رسیدن به حالت بهینه آن در نظر بگیریم و با چک کردن تک تک آنها از اقدام خود مطمئن باشیم .با پیروی کردن از این مراحل مطمئن می شویدکه ساختار و امنیت سایت مورد تایید الگوریتم های گوگل است و براساس آن از موتورهای جستجو رتبه خوبی دریافت می کنید.

1-ساختار سایت برای موبایل مناسب باشد.

الگوریتم های گوگل به داشتن یک سایت ریسپانسیو رتبه خوبی می دهند. ریسپانسیو به این معنی است که کاربران سایت شما را با تمام ابزار ها مانند تبلت ، موبایل ،لپ تاپ و دسکتاپ مشاهده کنند .با توجه به افزایش کابران موبایل موتورهای جستجو گوگل به ریسپانسیو بودن صفحات اهمیت می دهند.س باید مطمئن شوید که سایت کاملا ریسپانسیو است و کاملا برای کاربران موبایل ، دستکتاپ و تبلت قابل نمایش است.

2-از SSL استفاده کنید.

SSL یک فناوری امنیتی است و بین سرور و مرورگر یک پیوند رمزگذاری شده ایجاد می کند.سایت هایی که از SSL استفاده می کنند ،URL سایت آنها به جای http  با https شروع می شوند.در سال 2014 گوگل اعلام کرد که سایت های دارای SSL که امنیت بیشتری دارند را به سایت های نا امن ترجیح می دهد.پس منطقی است که از SSL استفاده کنید.

3-AMP را فعال کنید.

هدف AMP سرعت بخشیدن به تحویل محتوا در تلفن همراه از طریق استفاده از کدی به نام AMP HTML است.نسخه های AMP صفحات سایت بسیار سریع در دستگاه های تلفن همراه بارگیری می شوند. این نسخه تصاویر، متن و ویدیو را دست نخورده باقی می گذارد اما نظرات ، فرم ها و اسکریپت ها را غیرفعال می کنند.صفحات AMP بسیار سریع بارگذاری می شوند پس احتمال اینکه کاربران شما سریع تر مطلب را بخوانند و آن را به اشتراک بگذارند زیاد است.

از طرفی زمان حضور کاربر  و تعداد بک لینک هایی که به محتوای سایت شما داده می شود افزایش می یابد پیاده سازی این موضوع الزامی نیست اما میتواند به یک نقطه مثبت سئو وردپرس تبدیل شود.

4-سرعت سایت را افزایش دهید.

موتورهای جستجو سایت هایی را ترجیح می دهند که سریع بارگذاری شوند: سرعت صفحه یک سیگنال رتبه بندی مهم در نظر گرفته می شود.با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته کاربران امروزه بیش از 2 الی 4 ثانیه برای لود شدن صفحه صبر نمی کنند و صفحه سایت را می بندند بنابراین بالا بودن سرعت سایت ترافیک ورودی را افزایش می دهد.سرعت هم در سئوی داخلی و هم در سئو تکنیکال بسیار مهم است.

راه های افزایش سرعت سایت
  • استفاده از هاست سریع
  • فشرده کردن صفحات وب
  • کوچک کردن کد سایت
  • استفاده از فایل های تصویری کوچک
  • استفاده از DNS سریع

5-یک نقشه سایت XML ایجاد کنید.

نقشه سایت فایلی است که به موتورهای جستجو گوگل کمک می کند تا به راحتی سایت شما را ایندکس کند.مانند یک «نقشه راه جستجو» دقیقاً به موتورهای جستجو می گوید هر صفحه کجاست.از طرفی حاوی اطلاعات مفیدی در مورد هر صفحه در سایت است مانند اینکه آخرین باری که یک صفحه اصلاح شد چه زمانی بوده و چه الویتی در سایت دارد.

6- سایت را با سرچ کنسول گوگل و ابزار وب مستر بینگ ثبت کنید.

Bing Webmaster Tools و Google Search Console ابزار های گوناگون مایکروسافت و گوگل هستند .این امکان را به شما می دهند سایت خود را برای فهرست بندی در موتورهای جستجوی ارسال کنید و با این کار خزنده ها بتوانند در سایت بخزند و شروع به نمایش آن در نتایج جستجو کنند.از طرفی می توانید عملکرد کلی سایت را از نظر موتورهای جستجو زیر نظر داشته باشید.از جمله کارهایی که می توانید با این ابزار انجام دهید عبارتند از:

  1. دسترسی به تجزیه و تحلیل جستجو
  2. رد کردن لینک های هرزنامه
  3. مشاهده بک لینک به سایت شما

7-مشکلات محتوای تکراری را برطرف نمایید.

از آنجایی که محتواهای تکراری برای الگوریتم موتورهای جستجو و کاربران گیج کننده است ،در نتیجه موتورهای جستجو علاقه‌ای به آن ندارند پس بینگ و گوگل به مدیران سایت‌ها توصیه می‌کنند که هر گونه مشکل محتوای تکراری را برطرف کنند.می‌توانید مشکلات محتوای تکراری را با روش های زیر برطرف کنید:

  • استفاده از پیوند متعارف تا موتورهای جستجو بدانند نسخه «اصلی» محتوای سایت شما در کجا قرار دارد.
  • جلوگیری از انتشار دادن چندین نسخه از یک صفحه یا پست CMS

بهینه سازی فایل robots.txt به چه معناست؟

فایل robots.txt از مراحل سئو تکنیکال برای بهینه‌ کردن ایندکس صفحات وب سایت است.این فایل متنی برای راهنمایی به خزنده ها برای ایندکس کردن صفحات سایت است.یعنی به خزنده می گویید که کدام صفحات را بررسی و ایندکس کنند و چه صفحاتی را نه.با استفاده از فایل robots.txt  از ایندکس شدن صفحاتی مانند صفحه ادمین سایت، صفحه پروفایل کاربران سایت ،صفحه پنل سایت، صفحه‌ای که محتوای تکراری دارد و صفحه چت جلوگیری کنید.

نکته هایی برای سئوی تکنیکال دقیق تر

مهم ترین نکته هایی که برای سئو تکنیکال وجود دارد و رعایت کردن آن باعث می شود سایت از لحاظ سئوی فنی دقیق تر عمل کند در زیر آورده شده است.این موارد نکاتی در سئوی داخلی و سئوی خارجی هم می توانند باشند.

  • از تصاویر کم حجم استفاده کنید.
  • استفاده از هاستینگ پرسرعت و معتبر لازم است.
  • کش کردن قسمت های ثابت سایت
  • استفاده از افزونه ها و اسکریپت ها را کاهش دهید .
  • استفاده از قالب های سبک و بهینه ی سیستم های مدیریت محتوا
  • استفاده از لینک‌های BreadCrump
  •  قالب های نامعتبر را فراموش کنید.

صفحات 404 چه صفحه ای هستند و چگونه برطرف می شوند؟

اگر در سایت صفحه ای داشته باشید و آن را حذف کنید یا آدرسش را تغییر دهید ،آدرسش تبدیل به صفحه 404 می شود.اگر کاربر با سرچ کردن در گوگل به همچین صفحه ای برسد قطعا برای او رضایت بخش نخواهد بود در نتیجه برای سئوی سایتتان مضر است.پس برای رفع این مشکل  از ریدایرکت 301 استفاده کنید تا کاربران و ربات هایی که وارد این صفحه می شوند را به صفحات مرتبط یا صفحه اصلی سایت هدایت کند.

در بالا سعی کردیم مقاله ای کاربردی در رابطه با سئو تکنیکال برای شما نوشته باشیم .در صورت نیاز به آموزش های دقیق تر و تخصصی تر می توانید به آموزش های سایت مکانیک وردپرس مراجعه کنید.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید