میانگین قیمت رهن و اجاره خانه در مشهد

رهن و اجاره خانه در مشهد

اگر مستاجر هستید و در پی پیدا کردن خانه ای مناسب برای رهن و اجاره در شهر مشهد هستید ما به شما توصیه می کنیم با زومیلا همراه باشید تا اطلاعات کافی در این زمینه را برای شما عزیزان شرح دهیم. مشهد از کلان شهرهای ایران می باشد که در سمت شرقی کشور واقع شده است. این شهر به خاطر وجود حرم مطهر امام رضا (ع) ، پایتخت معنوی ایران نام گرفته و هر ساله گردشگران و زائران زیادی این شهر را در لیست سفرهای خود قرار می دهند. اگر می خواهید در مورد قیمت رهن و اجاره خانه در مشهد اطلاعات جامعی کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

نرخ رهن و اجاره خانه در مشهد

طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده روی قراردادهای رهن و اجاره ملک در مشهد، نرخ اجاره خانه در این شهر متری ۲۰ هزار تومان گزارش شده است. به عبارت ساده تر مشهدی ها برای اجاره یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری باید به طور میانگین مبلغی در حدود دو میلیون تومان را به عنوان اجاره بها به صاحب خانه پرداخت کنند.

البته لازم است یادآور شویم که اگر تمایل به رهن و اجاره باهم دارید می‌توان بخشی از این مبلغ را در قالب پول پیش به صاحبخانه پرداخت کرد.

علاقه خاصی به خانه‌های بزرگ دارند. طوری که میانگین مساحت خانه‌های اجاره‌ای در مشهد ۱۰۰ متر مربع است.

با بررسی داده های سامانه اطلاعات بازار املاک ایران که سابا نام دارد، نتیجه می گیریم میانگین قیمت رهن و اجاره در مشهد با قیمت رهن و اجاره در تهران فاصله زیادی دارد.

بررسی بیش از ۱۹۴ مورد از قراردادهای رهن و اجاره امضا شده در خردادماه سال 98 نشان داد میانگین قیمت اجاره خانه در مشهد چیزی در حدود متری 20 هزار تومان است که اغلب این خانه ها متراژ متوسط رو به بالایی دارند. میانگین مساحت خانه‌های اجاره داده شده در مشهد نزدیک به ۹۸ متر مربع است. این مسئله نشان می دهد با وجود این که سوئیت های کوچک زیادی در مشهد برای مسافران وجود دارد اما خود مشهدی‌ها ترجیح می دهند در خانه‌های بزرگ سکونت داشته باشند.

رهن و اجاره خانه در مشهد

اجاره نهایی چطور محاسبه می‌شود؟

مشاوران در آژانس های املاک برای اینکه بتوانند یک قیمت مشخص برای رهن و اجاره داشته باشند، از اجاره نهایی برای هر متر مربع استفاده می کنند و آن را مبنای محاسبات خود قرار می‌دهند.

طبق قاعده بازار مسکن هر یک میلیون تومان رهن، معادل ۳۰ هزار تومان اجاره است که این اجاره باید به صورت ماهانه پرداخت شود. مشاوران املاک برای تبدیل رهن و اجاره به هم، از همین قاعده استفاده می‌کنند.

وقتی برای ملکی کل مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کنند، اجاره نهایی به دست می آید. اجاره نهایی برای این است که ببینند اگر یک مستاجر سرمایه اولیه نداشته باشد که خانه رهن کند، هر ماه باید چه میزان اجاره به صاحب ملک بپردازد.

برای نمونه یک خانه را در نظر بگیرید که ۶۰ میلیون پول پیش با اجاره ماهانه دو میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است، اگر به ازای هر یک میلیون تومان رهن، اجاره ای معادل با ۳۰ هزار تومان گرفته شود، اجاره این خانه رقمی در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می شود.

1800000=30000*60

برای به دست آوردن اجاره نهایی کافیست رقم به دست آمده را با اجاره بهای اولیه جمع کنید. در این صورت اجاره نهایی چنین خانه‌ای رقمی معادل سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد.

3800000=2000000+1800000

حالا اگر می خواهید بدانید اجاره نهایی هر متر مربع این خانه چه مقدار می شود، باید این رقم را بر مساحت کلی خانه تقسیم کنیم.

اگر این خانه را یک واحد مسکونی ۷۵ متری فرض کنیم، اجاره نهایی هر متر مربع آن رقمی حدود ۵۰ هزار تومان می شود.

50000=3800000/75

پس اجاره نهایی، ترکیبی از مبلغ رهن و اجاره است، یعنی مستاجر هر مبلغی که به عنوان رهن یا همان پول پیش را به صاحبخانه پرداخت می کند را با اجاره معادل‌ سازی می‌کنند.

برخی از محله ها که برای رهن و اجاره خانه در مشهد مناسب اند

در این مقاله ما سعی داریم مهم‌ترین محله‌ های مشهد را از لحاظ سکونت بررسی کنیم تا افراد بتوانند با چشم‌باز و راحت تر محل زندگی خود را انتخاب کنند.

بلوار سجاد: این محله از نقاط مرفه نشین مشهد بوده و خانه هایواقع شده در این محله از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند. این محله بسیار خوش آب و هواست و ساختمان ها و مراکز خرید لوکسی در این منطقه وجود دارد.از نکات منفیه بلوار سجاد می توان به ترافیک بالای آن اشاره کرد.

خیابان احمدآباد: احمدآباد از دیگر محله های لوکس مشهد است و از لحاظ تجاری فعالیت های زیادی در این منطقه صورت می گیرد. مرکز خرید خورشید و هتل همای مشهد در این محله واقع هستند و از دیگر مکان های مهم این محله می توان به بیمارستان بزرگ قائم اشاره کرد.

رهن و اجاره خانه در مشهد

بلوار ملک‌آباد: این محله از محله های خوش آب و هوای مشهد می باشد که هوای خنک آن از ویژگی های این منطقه است. بلوار ملک آباد بین میدان پارک (آزادی) و احمد آباد قرار دارد.

محله نوفل لوشاتو: این محله در ضلع جنوبی باغ ملک آباد تا بزرگراه شهید کلانتری قرار گرفته است. نوفل لوشتاتوی مشهد از مناطق آرام و خوش آب و هوای مشهد به حساب می آید.

محله هفت تیر: در گذشته این محله منطقه آب و برق مشهد نام داشت و امروزه هم بسیاری از مشهدی ها این محله را به همین نام می شناسند. هفت تیر به گفته اهالی مشهد از نقاط ساکت و تمیز این شهر است و هتل شرکت نفت و پارک لاله در این محله واقع هستند.

مناطق ذکر شده در بالا برخی از محله های مشهد بود که به آن ها اشاره شد. در ادامه با ما همراه باشید تا وضعیت رهن و اجاره خانه در سه محله مشهد را بررسی کنیم.

رهن و اجاره آپارتمان در هاشمیه مشهد

هاشمیه یکی از بهترین محله های مشهد برای زندگی است که به محله ای آرام و دنج معروف می باشد. برای اجاره آپارتمان در هاشمیه مشهد لازم است پول بیشتری نسبت به سایر نقاط مشهد پرداخت کنید. 

مثلا برای یک خانه 160 متری در هاشمیه که هفت سال از ساخت آن می گذرد و دارای امکاناتی نظیر آسانسور است مبلغ رهن 50 میلیون تومان همراه با اجاره بهای 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

اجاره خانه در بلوار الهیه مشهد

منطقه الهیه جدیدترین و مهندسی ساز ترین محله در مشهد است که در منطقه 12 این شهر واقع شده و این روزها از رونق خوبی برخوردار است.

آپارتمان های نوساز و مدرن زیادی در این محله ساخته شده اند و این نشان می دهد بافت منطقه جوان است. الهیه با مرکز شهر فاصله دارد و اگر وسیله نقلیه شخصی نداشته باشید امکان دارد کمی در این محله اذیت شوید. البته باید بگوییم خط 3 مترو مشهد که در حال ساخت است از بلوار امیریه می گذرد. بلوار امیریه از بزرگترین خیابان های الهیه می باشد.

برای اجاره یک خانه 85 متری در این منطقه لازم است 35 میلیون تومان به عنوان رهن و ماهانه 850 هزار تومان به عنوان اجاره بها پرداخت کنید. البته نمی توان به صورت دقیق به این مبالغ استناد کرد چون با توجه به محله، سال ساخت و امکانات خانه این مبالغ قابل تغییر هستند.

رهن و اجاره خانه در شهرک غرب مشهد

شهرک غرب مشهد که نام دیگر آن قاسم آباد می باشد در منطقه 10 شهرداری قرار گرفته و از محله های جدید مشهد به حساب می آید.

بلوارهای اندیشه، امامیه، حجاب، دکتر حسابی، شریعتی، فلاحی، استاد یوسفی و ادیب از نقاط مهم شهرک غرب هستند.

برای اجاره یک آپارتمان 80 متری در محله اندیشه شهرک غرب پرداخت 40 میلیون تومان به عنوان رهن و 250 هزار تومان به عنوان اجاره بها در نظر گرفته شده است.

مقاله پیشنهادی:

از سری مقالات زومیلا می‌توانید مقاله بهترین محله های مشهد برای زندگی را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید