رنگ کاغذ دیواری را چطور انتخاب کنیم؟

انتخاب کاغذ دیواری از آن دست مسائلی است که نتیجه آن تاثیر زیادی برای نمای کلی منزل دارد. البته تردیدی نیست که خرید کاغذ دیواری تا حد زیادی به سلیقه افراد بستگی دارد و هر شخصی ممکن است یک نوع کاغذ را بپسندد. حتی میزان بودجه افراد نیز بر انتخاب موثرند، اما هیچ یک از اینها باعث نمی شود که برخی استانداردها در انتخاب رنگ و طرح کاغذ دیواری را نادیده بگیریم.

 

تصور کنید که بدون دانستن اطلاعات کلی از نحوه انتخاب کاغذ دیواری، به مغازه مراجعه کنید و کاغذ دیواری خریداری کنید. در این صورت این احتمال وجود دارد که بعد از نصب کاغذ دیواری متوجه شوید که رنگ و طرح آن به ساختمانتان نمی آید.  اما اگر از قبل در مورد معیارهای انتخاب کاغذ دیواری می دانستید، حتما بازخورد بهتری می گرفتید. مطلب زیر را در راستای آشنایی شما با معیارهای انتخاب کاغذ دیواری کرده ایم. پس اگر در خرید کاغذ دیواری مردد هستید و نمی دانید چه رنگی به کارتان می آید، تا انتها همراهمان باشید.

بهترین رنگ کاغذ دیواری کدام است؟

برای هر نقطه از خانه، یک طرح و یک رنگ خاص از کاغذ دیواری مناسب است. مثلا نمی توان همان رنگی را که برای اتاق خواب انتخاب می کنیم، برای اتاق نشیمن هم خریداری نماییم. به همین خاطر در بخش زیر، رنگ های مناسب کاغذ دیواری در نقاط مختلف ساختمان را بررسی کرده ایم:

1. بهترین رنگ کاغذ دیواری برای سالن پذیرایی

مدل و رنگ کاغذ دیواری اتاق نشیمن و پذیرایی باید در ارتباط مستقیم با دکوراسیون منزل باشد. اگر خانه شما سبک کلاسیک و تجملاتی دارد، کاغذ دیواری را هم از این نوع انتخاب کنید، و اگر خانه تان ساده و جوان پسند است، کاغذ دیواری هایی با رنگ های جسورانه تر و طرح هایی ساده تر انتخاب کنید. به طور کلی نیز در نظر داشته باشید که کاغذهایی با رنگ روشن و طرح راه راه، در بزرگتر و مرتفع تر نشان دادن سالن پذیرایی بسیار موثرند. در نتیجه این رنگ و طرح را در اولویت قرار دهید.

2. رنگ مناسب کاغذ دیواری اتاق ها

بهترین رنگ برای نصب کاغذ دیواری روی گچ در اتاق خواب بزرگسالان که محل استراحت است، رنگ های سرد و بسیار روشن می باشد که حس آرامش را منتقل می کنند. برای اتاق های کودکان نیز که کمی به هیجان نیاز دارند، می توان از کاغذهایی با رنگ هایی شادتر مثل قرمز روشن یا نارنجی استفاده کرد. البته در استفاده از این رنگ های گرم برای اتاق کودکان میانه روی کنید تا به یک عامل استرس زا تبدیل نشوند.

بهترین رنگ کاغذ دیواری کدام است؟

3. انتخاب رنگ کاغذ دیواری برای راهرو و راه پله

اول از همه توصیه می کنیم که طرح کاغذ دیواری راهرو و راه پله را حتما از میان مدل های ساده و کم حاشیه انتخاب کنید. در مورد رنگ کاغذ دیواری این قسمت پیشنهاد می شود که تم رنگی روشن را انتخاب کنید تا فضا دلباز شود. می توانید این رنگ روشن را با رنگ هایی مثل سبز نیز ترکیب کنید تا حس گرما و صمیمیت نیز به مهمانان منتقل شود. ترکیبی از رنگ های روشن و ساده مثل سفید و کرم با رنگ هایی گرم مثل سبز یا زرد بهترین انتخاب برای کاغذ دیواری ورودی خانه است.

4. طرح و رنگ زیبا برای کاغذ دیواری آشپزخانه

اگر می خواهید بین کابینت ها از کاغذ دیواری استفاده کنید، حتما رنگ های بسیار روشن، ملایم و بدون طرح را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که فضای آشپزخانه به ‌خودی‌ خود یک فضای شلوغ و پر از وسیله است. به همین خاطر اضافه کردن رنگ ‌ها به میزان زیاد، بر هرج ‌و مرج آن اضافه می کند و به یک عامل کلافه کننده تبدیل می شود. در صورت امکان رنگ کاغذ دیواری را با تم کلی خانه و اکسسوری های آشپزخانه نیز هماهنگ کنید.

چند ملاحظه که در هنگام انتخاب کاغذ دیواری باید در نظر بگیرید

برای آنکه خرید بهتری داشته باشید و بتوانید تا سال ها از کاغذهای دیواری منزلتان لذت ببرید، باید در کنار توجه به رنگ کاغذها، چند نکته دیگر را نیز در نظر بگیرید:

1. به مساحت و ارتفاع سقف اتاق توجه کنید

اتاق های بزرگ محدودیتی برای انتخاب طرح و رنگ کاغذ دیواری ندارند، اما برای محیط های کوچک باید کاغذهایی را انتخاب کنید که فضا را بزرگتر نشان می دهند. بهتر است به دنبال ترکیب رنگ و الگوهایی باشید که تم روشنی دارند و با طرح های ریز خود، به وسیع تر کردن فضا کمک می کنند. یک ایده دیگر برای چنین محیط هایی، استفاده از تصاویر با الگوهای درختان بلند و سایر عناصر تزیینی است که در کاغذ دیواری به سمت بالا امتداد دارند و چشم را به سمت سقف می‌کشاند تا به ایجاد فضای بیشتر کمک کنند.

2. میزان نور ورودی به اتاق را در نظر بگیرید

حتما توجه کنید که اتاقی که کاغذ دیواری را در آن نصب می کنید در طول روز چه مقدار نور طبیعی از بیرون دریافت می‌کند. اینکه نور طبیعی دریافتی از پنجره‌ ها و بالکن نور زیادی است یا یک نور از پنجره جنوبی است، در انتخاب طرح و رنگ کاغذ دیواری مناسب بسیار تاثیرگذار است. اگر اتاق نور طبیعی زیادی دریافت نمی‌کند، منطقی است که با انتخاب کاغذهایی روشن و کاملا ساده، به پرنشاط تر شدن اتاق کمک کنیم.

3. در استفاده از کاغذ دیواری افراط نکنید

اگر همه دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کنید، نتیجه اصلا جالب نخواهد بود! مخصوصا اگر خانه تان کوچک است، در استفاده از کاغذ دیواری حتما اعتدال را رعایت کنید. بهتر است در هر اتاق حداقل یک دیوار را رنگ کنید و بقیه دیوارها را با کاغذ دیواری تزئین نمایید.

4. از طیف رنگی مشخصی استفاده کنید

برای آنکه کاغذ دیواری بهتر به منزلتان بنشیند، از یک تک رنگ یا طیف رنگی هم راستا با یکدیگر استفاده کنید که تنها متشکل از دو رنگ نزدیک به هم باشند. توجه داشته باشید که برای طراحی فضای اتاق خواب و اتاق نشیمن، همه چیز از کاغذ دیواری گرفته تا انواع پارکت و کفپوش اتاق، وسایل، مبلمان، تخت و … باید ظاهری منسجم ایجاد کنند و رنگ ‌های نزدیک به هم داشته باشند. برای رسیدن به این مقصود حتی می توانید ابتدا کاغذ دیواری مورد علاقه خود را انتخاب کنید و سپس بقیه اجزای اتاق را در اطراف آن طراحی کنید.

چند ملاحظه که در هنگام انتخاب کاغذ دیواری باید در نظر بگیرید

5. به هیچ عنوان دیوارها را شلوغ نکنید

شلوغ کردن دیوار اتاق ها نه تنها زیبا نیست، بلکه بعد از مدتی آزاردهنده هم می شود. طرح ها و رنگ های شلوغ و بی ربط شکیل نیستند و خسته کننده هم خواهند شد. کاغذ دیواری های شلوغ حتی گاهی اوقات نشان دهنده یک مشکل در دیوار ساختمان است که قرار بوده با آن کاغذ پنهان شود! اما اگر خیلی به طرح کاغذ دیواری شلوغ، پیچیده و رنگارنگ علاقه دارید، از آنها تنها در یکی از دیوارهای پذیرایی یا نشیمن استفاده کنید و سایر دیوارها را با یک رنگ ملایم و روشن رنگ‌آمیزی نمایید.

اگر به دنبال آن هستید که با کمترین هزینه، یک تغییر و تحول اساسی در دکوراسیون منزلتان بوجود بیاورید، سری به بورس کاغذ دیواری در تهران (یا شهر محل سکونتتان بزنید) و کاغذ دیواری مدنظرتان را خریداری نمایید. اگر در انتخاب کاغذ دیواری حرفه ای عمل کنید، مطمئنا از کاری کرده اید راضی خواهید بود. شرط حرفه ای عمل کردن نیز توجه به چند نکته ساده است که در مطلب بالا بیان کردیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید