خرید آپارتمان در تبریز و آنچه باید بدانید

خرید آپارتمان در تبریز

شاید عده‌ای در حال حاضر به دلایل مختلفی دلشان بخواهد از شهر خود در هر نقطه‌ای از ایران کوچ کرده و با خرید آپارتمان در تبریز به این شهر باصفا و تاریخی نقل ‌مکان کنند. شهری که زمستان‌هایش مملو از برف است و حال و هوای زمستان‌های قدیم را برایمان یادآور می‌شود.

تاریخچه تبریز

تبریز تاریخی پر فراز و نشیب دارد. تبریز از هزاره دوم قبل از میلاد مسکن برخی قبایل بومی بوده، اما تنها پس از اسلام است که تاریخش اوج می‌گیرد. تبریز اوج تاریخش را در ۵ بار یدک کشیدنِ عنوانِ پایتختی حکمرانان مختلف دیده و فرودش را در بلایایی که از سر گذارنده است. از پایتختی آتروپات، یکی از فرماندهان اسکندر تا پایتختی در دوران صفویه و ولیعهد ‌نشینی در دوران قاجاریه، رونق گرفتن در دوران تیموریان و قره‌قویونلوها تا تجربه‌ اوجِ شکوه و شکوفایی در دوره‌ ایلخانی، همه و همه عواملی است که دست به دست هم داده تا تبریز را شهری پر از یادگارهای تاریخی و فرهنگی کند.

موقعیت جغرافیایی تبریز

تبریز از شمال به شهرستان‌های اهر و شبستر، از شرق به شهرستان سراب و میانه و از جنوب به شهرستان مراغه و از غرب به دریاچه ارومیه و آذربایجان غربی محدود می‌شود.

افرادی که قصد خرید آپارتمان در تبریز را دارند باید بدانند که تبریز یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر منطقه آذربایجان و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر در بلندای 1561 متری از سطح دریا واقع ‌شده است و از شهرهای سردسیر و کوهستانی ایران به شمار می‌آید.

خرید آپارتمان در تبریز

آداب و رسوم مردم تبریز

خرید آپارتمان در تبریز شرایط خاص خود را دارد زیرا تبریز به دلیل موقعیت جغرافیایی خود سردسیر و کوهستانی است و زمستان‌های بسیار سردی دارد. به شکلی که هوا از اوایل آذرماه آن‌قدر سرد می‌شود که تقریبا در همه‌ خانه‌ها کرسی‌ها برپا می‌شوند.

کسانی که قصد خرید آپارتمان در تبریز را دارند باید بدانند که زمستان در تبریز بسیار طولانی و سرد است و تبریزی‌ها زمستان را به دو دسته‌ چله بزرگ و کوچک تقسیم کرده‌اند. چله بزرگ چهل روز است و از اول دی شروع می‌شود و چله کوچک بیست روز است که از یازدهم تا آخر بهمن ادامه دارد. مراسم مربوط به چله کوچک که سردترين و سخت‌ترين روزهاى زمستان را شامل مى‌شود در بيشتر روستاها و گاه مناطق شهرى آذربايجان شرقى برگزار مى‌شود. رايج‌ترين آداب مربوط به چله کوچک، برافروختن آتش بر بام‌ها و گاه تيراندازى يا سر و صدا کردن است. گمان بر اين است که با اين مراسم، “قاری ‌ننه ” يا پيرزن سرما ترسيده و فرار مى‌کند.

جاذبه‌های گردشگری تبریز

خرید آپارتمان در تبریز باید انتخاب مناسبی برای ادامه‌ زندگی باشد؛ زیرا استان تبریز تعداد بی‌شماری اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی دارد که از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و تعدادی از این آثار در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند. مطمئنا همشهری شدن با مردمی با چنین تمدنی باید تجربه‌ بسیار جالب و دل‌نشینی باشد.

باغ گلستان

باغ گلستان یا باغ فجر تبریز قدیمی‌ترین بوستان داخلی این شهر و نخستین گردشگاه است که از قدیم الایام تفرجگاه اهالی تبریز بوده است. پارک گلستان به خاطر قدمتش اثری فرهنگی نیز محسوب می‌شود. این پارک که در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی بازگشایی شده است، علاوه بر فضای سبز دارای شهربازی و امکانات تفریحی متنوعی برای شهروندان است.

خرید آپارتمان در تبریز

تفرجگاه ایل گلی یا شاه گلی

می‌توان آن را نماد تبریز دانست. پارکی در شهر تبریز که یادگار زمان آق قویونلوها است. این پارک در دوره‌های مختلف و بیش‌تر در زمان صفویه و قاجاریه گسترش یافته است. یک استخر بسیار بزرگ با عمق ۱۲ متر در میان پارک قرار دارد که در گذشته برای آبیاری باغ‌های اطراف احداث شده است. این حوض بزرگ بعدها با ورود تجدد و خیابان‌کشی اطراف آن تبدیل به پارک شد و با گذر زمان بر محبوبیت و شهرت آن اضافه شد. در مرکز این استخر نیز عمارت کلاه فرنگی با کاربری تالار و رستوران قرار گرفته و بر زیبایی فضا افزوده است. مردم تبریز از این مجموعه برای قایق سواری،‌ ورزش و تفریح استفاده می‌کنند. کسانی که اقدام به خرید آپارتمان در تبریز کرده‌اند و قصد دارند از این تفرجگاه بازدید کنند باید در 7 کیلومتری مرکز شهر توقف کنند.

در مجموعه ایل گلی می‌توانید تجربه سورتمه‌سواری نیز داشته باشید. اولین و بزرگ‌ترین مجموعه‌ سورتمه سواری شمال غرب ایران با ۴۵۰ متر طول در جنب این پارک ساخته شده که باعث شده گردشگران بیشتری روانه بازدید از ایل گلی شوند.

آبشار اسکندر

آبشار اسکندر 30 متر ارتفاع دارد و برای دیدنش باید عازم کوه سهند شوید. زیبایی آبشار در روزهای سرد سال به اوج می‌رسد، آن هنگام که طلسم یخ آبشار را فرا می‌گیرد. در روزهایی که آبشار یخ زده، یخ‌نوردان عازم آبشار اسکندر می‌شوند تا مهارت خود را در صعود از این آبشار بیازمایند.

خرید آپارتمان در تبریز

قیمت خرید آپارتمان در تبریز

تبریز یکی از شهرهایی است که در آن آپارتمان‌های گران‌قیمت قرار دارد و قیمت خرید آپارتمان در تبریز آن‌هم با ‌شرایط لوکس و لاکچری به متری ۲۰ میلیون و خانه‌های ویلایی به ۱۸ میلیون تومان نیز می‌رسد. تبریز جزو گران‌ترین مناطق شهری است و در حال حاضر هزینه زندگی در تبریز نسبت به سایر شهرها بالاتر است و در برخی موارد با خانه‌های پایتخت‌نشینان برابری می‌کند. البته یکی از علل بالا بودن قیمت خرید آپارتمان در تبریز، بلاتکلیف ماندن تعداد بسیار زیادی زمین در مناطق مرغوب تبریز است که با تعیین تکلیف کردن این زمین‌ها قطعا قیمت زمین در تبریز کاهش می‌یابد.
ازلحاظ جغرافیایی شرق و شمال تبریز بالای شهر تبریز حساب ‌شده و دارای مناطق بسیار با کلاس و سازه‌های رویایی است و بالعکس غرب و جنوب شهر تبریز پایین شهر تبریز به حساب می‌آید و به تبع از لحاظ قیمت خریدوفروش خانه و حتی اجاره آپارتمان نیز جزو مناطق ضعیف به‌حساب می‌آید.
اختلاف قیمت زمین و خرید آپارتمان در تبریز بسیار زیاد است. به طوری ‌که این قیمت‌ها کارشناسی نیست چرا که در زمانی که عرضه محدود شود تعیین‌کننده قیمت فروشنده است و هر فروشنده‌ای مبلغ دلخواه خود را ارائه می‌کند و در حال حاضر هیچ‌گونه تعیین‌کننده‌ی دیگری در این مسئله وجود ندارد. البته این را هم باید اضافه کرد که تبریز یکی از شهرهای مهاجرپذیر است و این عامل باعث افزایش و گرانی قیمت مسکن در تبریز شده است.

خرید آپارتمان در تبریز

 

اگر قصد خرید آپارتمان در تبریز و یا هر شهر دیگری را دارید ابتدا باید به جیب خود نگاه کنید. به فرض مثال اگر شما به دنبال یک‌ خانه دوخوابه ۱۰۰ متری لوکس تا ۵۰۰ میلیون تومان در تبریز هستید می‌توانید سراغ محله‌هایی همچون محله ولیعصر تبریز، زعفرانیه تبریز و محله ایل گلی تبریز بروید. میانگین قیمت خرید خانه نوساز در محله‌های مذکور از متری ۵ میلیون ‌تا ۹ میلیون تومان است.
یا اگر دنبال محله‌ای در میان شهر و خرید یک‌ خانه دوخوابه تا حدود ۲۵۰ میلیون هستید می‌توانید از محله‌هایی همچون منظریه، آب رسان، بام فرشته، یاخچیان، استانداری، مرزداران، میدان ساعت، باغمیشه و… بازدید کنید؛ محله‌هایی با قدمت بالا و اصالت بیشتر. میانگین قیمت خرید خانه نوساز در محله‌های مذکور از متری ۳ میلیون ‌تا ۵ میلیون تومان است.
اما آن دسته از افرادی که به دنبال خرید آپارتمان در تبریز با حداقل هزینه ممکن هستند باید به سراغ محله‌هایی مانند مناطق بهار، آزادی، حافظ، باغ میثم، سهند، اندیشه و… بروند. میانگین قیمت خرید خانه نوساز در محله‌های مذکور از متری ۱ میلیون‌ تا ۲ میلیون تومان است.
به‌ هر حال خرید آپارتمان در تبریز و یا هر شهر دیگری که ما قبلا در آن ساکن نبوده‌ایم نیاز به تحقیق و بررسی‌های فراوان دارد تا بتوانیم در این شهرها در موقعیت‌هایی مناسب با شرایط فعلی خود اقدام به خرید خانه ‌کنیم تا دچار دردسرهایی نظیر سازگار نبودن فرهنگ و آداب‌ورسوم، مطلوب نبودن شرایط آب و هوایی با شرایط جسمی ما و نبودن امکانات کافی و موردنیاز نشویم. به این منظور لازم است قبل از خرید آپارتمان در تبریز چند باری به این شهر زیبا سفرکرده و سعی کنیم تا با محیط آنجا بیشتر آشنا شویم و مطمئن شویم که کوچ کردن و نقل‌مکان کردن به این شهر از هر لحاظ برای ما مناسب است.

سخن پایانی

قبل از تصمیم به خرید آپارتمان در تبریز باید رضایت و میل خانواده‌ی خود را نیز برای این کار در نظر بگیریم و پیش از نقل‌مکان کردن به این شهر مطمئن شویم که آن‌ها هم به‌خوبی می‌توانند با این شهر متمدن ارتباط برقرار کنند. این موضوع نه ‌فقط برای شهر تبریز بلکه برای نقل‌مکان و جابه‌جایی به هر شهری مطرح است و باید در نظر گرفته شود. چنانچه ساکن شهر تبریز هستید، نظرات خود را درباره محله‌های خوب تبریز برای خرید خانه بنویسید تا کسانی که قصد خرید خانه در این شهر را دارند بتوانند تصمیمات درست‌تری بگیرند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید