۱۳ مورد از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

خنک ترین شهرهای ایران کدامند؟

خنک ترین شهرهای ایران را می شناسید؟ با فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس خیلی از خانواده های ایرانی برنامه ریزی سفر در سر دارند. با توجه به اینکه کشور ایران به صورت کلی دارای موقعیت جغرافیایی گرم و خشک است پس اگر می خواهید از آب و هوای خنک در چند روز لذت ببرید٬ این شهرها و مناطق ناب را به خاطر بسپارید.

شهرستان دماوند (تهران)

دماوند تهران

شهر دماوند یکی از خنک ترین شهرهای ایران در استان تهران قرار دارد فاصله این شهرستان با تهران حدود ۲ ساعت است که تفرجگاه مناسبی برای مردم پایتخت محسوب می شود. دماوند همراه با همه‌ی آثارش در فهرست آثار ملی ثبت شده و منطقه‌ی خوبی برای گریز از گرمای تابستان پایتخت است. پیست آبعلی یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری این منطقه است.

فیروزکوه

تنگه واشی فیروزکوه

فیروزکوه مرکز استان فیروزکوه در استان تهران است. از جمله شهرستان های نزدیک به تهران و خنک ترین شهرهای ایران است که جاذبه های طبیعی زیبایی دارد و برای تعطیلات کوتاه چند روزه مقصد بسیار مناسبی است. بهترین زمان برای سفر به فیروزکوه از اردیبهشت آغاز و تا پایان تابستان ادامه دارد. تنگه واشی که یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری استان تهران است در نزدیکی فیروزکوه واقع شده است.

ارومیه، پاریس کوچولو ایران

ارومیه خنک ترین شهر ایران

شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران واقع شده است. آب و هوای ارومیه در زمستان سرد و در تابستان نسبتا گرم است. به علت جاذبه های طبیعی بافت سرسبز شهری برای سفر در تابستان آب و هوای خنکی را به مسافران ارائه می کند.

برای شناخت بهتر شهر ارومیه و محله های آن برای سکونت این مقاله را از دست ندهید : همه چیز در مورد شهر و محله های ارومیه برای زندگی

اردبیل، سردترین شهر ایران

شهر اردبیل خنک

استان اردبیل از نظر جاذبه های تاریخی و گردشگری یک استان غنی است. جاذبه‌های طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نواز و آب و هوای خنک بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. اردبیل شهری است که متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد و جز خنک ترین شهرهای ایران محسوب می شود.

سرعین، شهر چشمه های آبگرم

سرعین زیبا

سرعین شهری کوچک در ۳۰ کیلومتری اردبیل است که دارای چشمه های آب گرم طبیعی و درمانی مختلفی می باشد. سرعین با ۲۶ درجه سانتی‌گراد در تابستان یکی از شهرهای نسبتا خنک ایران است. پس اگر به اردبیل آمدید حتما بازدید از این شهر با صفا را از دست ندهید.

تبریز، شهر فرش و چرم

تبریز در تابستان

تبریز یکی از بزرگترین و معروف‌ترین کلان شهرهای کشور و سومین شهر بزرگ ایران است که به عنوان یکی از قطب های گردشگری و اقتصادی شمال غرب کشور هم شناخته می شود. آب و هوای تبریز در تابستان هم بمانند سایر شهرهای شمال غربی ایران، آب و هوایی معتدل و نسبتا خنک است. در خنکی تبریز همین بس که هیچکدام از خانه های این شهر، کانال کولر ندارند و یکی از خنک ترین شهرهای ایران لقب گرفت! در سفر به تبریز می توانید از جاذبه های گردشگری بی شمار آن دیدن کنید.

کندوان تبریز، روستای صخره ای

روستای کندوان تبریز

کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی در شهرستان است که از پیشینه تاریخی هفت هزار ساله برخوردار است. این روستای تاریخی و باستانی دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌ در نزدیکی شهر اسکو است که به‌دلیل شکل خانه‌های آن که به‌ مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از نظر آب و هوایی برای تابستان مقصد جذابی برای توریست ها و مسافران و یکی از خنک ترین شهرهای ایران در این فصل است.

ماسوله، روستای پلکانی

ماسوله روستای پلکانی خنک

شهر تاریخی ماسوله در استان گیلان و نزدیک به فومن واقع شده است. منظره‌ی خانه‌های قدیمی زرد رنگ که در قابی از کوه و جنگل قرار گرفته‌اند، هر گردشگری را به‌وجد می‌آورد. ماسوله در همه ماه های سال میزبان گردشگران است بخصوص در فصل تابستان که آب و هوای خنک و مناظر زیبا را برای مسافر به ازمغان می آورد. این شهر در تابستان دارای هوای معتدل و مرطوب و در زمستان آب و هوای سرد و مرطوب دارد. میانگین دمای  ۱۲ درجه سانتی گراد می باشد که برای فصل بهار و تابستان عالی است.

همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران

همدان خنک ترین شهر ایران

شهر همدان مرکز استان همدان در غرب کشور در دامنه کوه الوند واقع شده است. همدان قدیمی ترین شهر ایران و از کهن ترین شهرهای جهان است. به خاطر فرهنگ چندهزار ساله و جاذبه های تاریخی، جاذبه های طبیعی و آب و هوای چهارفصل مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. هم‌اکنون استان همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می‌شود. خنکی شب های تابستان همدان در کل کشور بی نظیر است.

برای مشاهده قیمت خرید و فروش خانه در همدان کلیک کنید.

آلاشت مازندران، بهشت تاریخی و مه گرفته سوادکوه

منطقه آلاشت

آلاشت یکی از ییلاق های مه گرفته شمال کشور در ۳۹ کیلومتری سوادکوه مازندران که دارای طبیعت بکر، آبشارهای فراوان و خانه های باریک روستایی است. آلاشت یکی از خنک ترین شهرهای شمال ایران و شهرتش علاوه بر طبیعت زیبا و بی نظیر به خاطر رصدخانه، زادگاه رضاشاه و عقاب هایی موجود در منطقه است.

رصدخانه آلاشت مازندران

دهکده جهان نما، طبیعت بهشتی در گلستان

روستای جهان نما

روستای ییلاقی جهان نما در دامنه کوه جهان نما در نزدیکی شهر کردکوی و گرگان واقع شده است. این دهکده در ارتفاع بالایی از سطح دریا واقع شده و دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل می باشد. روستای جهان‏ نما به دليل موقعيت طبيعی، اقليم ويژه و همچنين استقرار در منطقه حفاظت شده جهان‏ نما، مناظر و جلوه‏‌های منحصر به فردی دارد.

شهرکرد ملقب به سوییس ایران

شهرکرد خنک و سرسبز

شهرکرد یکی از شهرهای مرکزی ایران٬ مرکز استان چهارمحال بختیاری، یکی از شهرهای سرسبز و دارای قدمت کهن است. این شهر دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد است. این شهر مرتفع‌ ترین مرکز استان ایران است و به همین دلیل جزو بلندترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. میانگین سالانه دمای هوا در شهرکرد ۱۱.۵ درجه سانتیگراد می‌باشد. اگر قصد سفر به مرکز کشور و خنک ترین شهرهای ایران را دارید شهرکرد را از یاد نبرید.

فیلبند، بام مازندران

فیلبند بام مازندران

روستای ییلاقی فیلبند، خنک ترین، زیباترین و مرتفع ترین روستای مازندران و در نزدیکی بابل واقع شده است. فیلبند با ارتفاع ۲۷۰۰ از سطح دریا بر فراز ابرها قرار دارد و اکثر أوقات در اقیانوسی از ابر غرق می شود. بهترین زمان برای بازدید از این ییلاق از انتهای اردیبهشت ماه تا ابتدای مهرماه است.

نویسنده : الناز اسدی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

8 نظرات

    • سلام همراه عزیز زومیلا، شهرهای ذکر شده میانگین کمترین دما رو در طول سال داشتند و ممکن است بعضی شهرهای دیگر در برخی روزها و ماهها به صورت مقطعی پایین ترین دما رو تجربه کنند، البته خلخال هم جزو اردبیل است و در مقاله بالا اردبیل هم به عنوان شهرهای خنک معرفی شده است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید