با 50 میلیون تومان در کدام محله‌های همدان می‌توان خانه خرید؟

خرید خانه در همدان

تاریخچه همدان

“همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران “

همدان، شهر کهن افسانه‌ای همیشه بستر علم و دانش بوده است. این شهر در دوران مادها هگمتانه به معنای “جای گردآمدگان ” نام داشته و پایتخت حکومت دیااکو، بنیان‌گذار سلسله مادها بوده است. در دوران ساسانیان، هگمتانه به آهمتان/آهمدان تغییر نام داد و پس‌ازآن همدان نام گرفت. شهر همدان نام‌های مختلفی دیگری ازجمله آنا دانا یا همدانا، هگمتانه و اکباتان داشته است.

امروزه این شهر مهد تاریخ و تمدن نام‌گذاری شده و توریست‌های مختلفی را از جای‌جای جهان مهمان خود می‌کند به‌گونه‌ای که برخی تمایل دارند با خرید خانه در همدان برای همیشه در این شهر زیبا ساکن شوند.

موقعیت جغرافیایی همدان

استان همدان ازلحاظ جغرافیایی، از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است. این استان مساحت کمی دارد و جزو کوچک‌ترین استان‌های ایران محسوب می‌شود. این شهر ازلحاظ جمعیت رتبه 14 ام را داراست.

همدان یکی از سردترین استان‌های ایران محسوب شده و جزو استان‌های کوهستانی است. این شهر 8 شهرستان دارد به نام‌های همدان، نهاوند، تویسرکان، ملایر، کبودرآهنگ، اسدآباد، بهار و رزن.

افرادی که قصد خرید خانه در همدان را دارند بهتر است بدانند این استان کوهستانی که به زبان محلی هِمِدان نام دارد مرکز شهرستان و استان همدان است و از شهرهای سردسیر ایران محسوب می‌شود.

خرید خانه در همدان

فرهنگ و آداب‌ورسوم همدان

خرید خانه در همدان مساعد همه افراد نیست زیرا شهر سردسیری است و زمستان‌هایی سرد دارد. در این شهر باوجود بخاری، تقریباً در همه خانه‌ها کرسی دیده می‌شود. زمستان همدانی‌ها به دو چله بزرگ و کوچک تقسیم می‌شود. چله بزرگ که 40 روز طول می‌کشد از روز اول دی شروع‌شده و تا یازدهم بهمن‌ماه ادامه دارد و چله کوچک بلافاصله بعد از چله بزرگ شروع‌شده و 20 روز ادامه دارد.

همدانی‌ها مراسمات جالبی دارند؛ مثلاً در شب یلدا فال منجوق دارند و به این صورت است که هرکسی یک‌چیز کوچک مانند انگشتر، دکمه، سنجاق‌سر و غیره را داخل کوزه‌ای پر از آب می‌اندازد و در آخر دختربچه‌ای با انداختن یک پارچه قرمز بر سرش، کنار کوزه می‌نشیند و کسی در آن جمع که شعرهای زیادی را بلد است با خواندن هر یک خط از شعر، از دختربچه می‌خواهد یکی از آن اشیا را از کوزه بیرون بیاورد و آن شعر فال صاحب آن شی می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری همدان

همدان از شهرهای گردشگری و توریستی ایران است؛ و از استان‌هایی است که باید به آن سفر کرد و فرهنگ و جاذبه‌هایش را بهتر شناخت. جاذبه‌های فراوان همدان پذیرای هر نوع سلیقه‌ای است. برخی از این جاذبه‌ها عبارت‌اند از:

گنج‌نامه

گنج‌نامه همدان یکی از جاذبه‌های گردشگری-تاریخی است که هر فرد با هر سلیقه‌ای مسلماً از دیدن آن لذت خواهد برد. گنج‌نامه به معنای حکایت‌هایی از گنج است و مردم بر این باورند که بر روی این کتیبه‌ها راز گنجی پنهان نگاشته شده است. گنج‌نامه کتیبه‌هایی دارد که یادگار دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی است و در 5 کیلومتری غرب همدان قرارگرفته است. کتیبه‌ها نام‌های گوناگونی ازجمله تنبابر، ببنایه، جنگ نامه، نبشت خدایان و گنج‌نامه داشته‌اند.

بر روی یک از کتیبه‌های داریوش چنین نوشته‌شده:

خدای بزرگ است اهورامزدا که این زمین را آفرید که آن آسمان را آفرید که مردم را آفرید که شادی را برای مردم آفرید که داریوش را شاه کرد، شاهی از [میان] بسیاری، فرمانروائی از [میان] بسیاری. مَنَم داریوش، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ سرزمین‌ها [یی] که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دورودراز، پسر ویشتاسب هخامنشی.

خرید خانه در همدان

آبشار گنج‌نامه نیز در کنار کتیبه‌های گنج‌نامه قرارگرفته است و دارای آبی است که در زمستان نیز جریان دارد. این آبشار در تابستان از مکان‌های موردعلاقه صخره‌نوردان است.

خرید خانه در همدان

در پشت آبشار گنج‌نامه دشتی زیبا گسترده شده که میدان میشان نام دارد.

در گنج‌نامه تفریحات و سرگرمی‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد ازجمله: تله‌کابین، سکوی پرش بانجی جامپینگ، کابل پرواز تیرول، دیواره سنگ‌نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پیست اسکی، پیست سورتمه‌سواری.

غار علی‌صدر

غار علی‌صدر بزرگ‌ترین غار آبی دنیاست که در روستای علی‌صدر واقع‌شده است. روستای علی‌صدر در کبودرآهنگ همدان قرارگرفته است و با همدان 59 کیلومتر فاصله دارد. دلیل نام‌گذاری غار علی‌صدر چوپانی به نام علی سد یا علی صد بوده است که سدی روی دریاچه آب غار می‌بندد.

سنگ‌های درون غار مربوط به دوره ژوراسیک هستند. هنگام ورود به غار، گرمای بیرون را فراموش می‌کنید. آب دریاچه علی‌صدر به‌قدری زلال است که کف دریاچه به‌راحتی دیده می‌شود. برای دیدن زیبایی‌های این دریاچه باید سوار قایق شد و از بین دیواره‌های سنگی گذشت. در بعضی از قسمت‌ها نیز باید پیاده عبور کرد. در آب این دریاچه هیچ موجود زنده‌ای وجود ندارد.

خرید خانه در همدان

شیر سنگی

شیر سنگی یا سنگ شیر از مجسمه‌هایی است که از دوران مادها بجا مانده و در کنار جاده قدیم همدان- ملایر قرارگرفته است. این مجسمه همراه با مجسمه شیر دیگری بر دو سمت یکی از دروازه‌های شهر نصب بوده و آن دروازه را باب الاسد (دروازه شیر) می‌نامیده‌اند و گذشتگان بر این باور بودند که این مجسمه طلسمی برای سرما بوده و از کارهای بلیناس رومی محسوب می‌شده است.

امروزه شیر سنگی در انتهای خیابان 12 متری سنگ شیر و در وسط یکی از میدان‌های شرقی همدان روی پایه‌ای نصب‌شده است.

خرید خانه در همدان

قیمت خرید خانه در همدان

همدان از گران‌ترین مناطق شهری محسوب می‌شود و قیمت خانه‌ها و آپارتمان‌هایش نسبت به شهرهای دیگر بالاست و در برخی موارد با تهران برابری می‌کند.

جنوب همدان بالا شهر محسوب شده و هر چه به سمت شمال می‌آییم از قیمت خانه‌ها کاسته می‌شود؛ بنابراین مناطق شمالی همدان جزو مناطق ضعیف محسوب شده و قیمت خریدوفروش خانه یا اجاره آپارتمان در این قسمت‌ها کمتر است.

از علت‌های گرانی خانه و آپارتمان در همدان می‌توان به عدم وجود کارخانه و صنایع مادر در این شهر اشاره کرد.

اگر قصد شما خرید خانه در همدان است و ازلحاظ مالی مشکلی ندارید می‌توانید سراغ محله‌هایی مانند متخصصین، استادان، سعیدیه، اعتمادیه و میدان بیمه بروید. میانگین قیمت خرید خانه در این محله‌ها از متری 6 میلیون شروع‌شده و تا متری 11 میلیون ادامه دارد.

 اگر قصد خرید خانه در مرکز شهر را دارید بد نیست به سراغ محله‌هایی همچون خیابان شریعتی، بوعلی، صدف، فردوسی و تختی بروید. میانگین قیمت خرید خانه در این محله‌ها متری 3 تا 5 میلیون تومان است.

اگر قصد خرید خانه با حداقل هزینه را دارید به سراغ محله‌هایی همچون فرهنگیان، خضر، شهرک مدنی و حصار امام بروید. میانگین قیمت خرید خانه در این محله‌ها متری 1 تا 2 میلیون تومان است.

نویسنده: رویا سهرابی/تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

4 نظرات

  1. از لحاظ قیمت خونه تو فرهنیگان از صدف هم بیشتره
    درسته قسمت شمالی شهر قرار داره ولی خیلی بهتر از بعضی مناطق مرکز شهره مث جانبازان و صدف و ….

  2. عزیز الان دیگه نمیشه اجاره کرد من با دوتا بچه نمیدونم باید چه کار کنم الان خونه تو حصار شوده
    ۹۰۰ ملییون ..تو استادان ۶ میلیارد ،،ما م۹ردم بددبختی هستیم

    • سلام
      همراه گرامی زومیلا مبالغ ذکر شده در این مقاله مربوط به سال 97 میباشد. موفق و پیروز باشید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید