حمام محله حاجی همدان

محله حاجی همدان

در گذشته، در اکثر محله های قدیمی، حمام عمومی دیده میشد. امروزه برخی از این حمام ها همچنان پابرجا بوده و جزو بناهای تاریخی محسوب میشوند. از جمله این حمام ها میتوان به حمام محله حاجی همدان اشاره کرد که امروزه به سفره خانه زیبایی تبدیل شده است. این حمام در خیابان تختی همدان و در محله حاجی قرار گرفته است. 

علت نامگذاری و تاریخچه حمام محله حاجی همدان

دلیل نامگذاری حمام محله حاجی این بوده که اولین کاروان حج در این محله دایر شده بود. مساحت این حمام 800 متر مربع است و از دو قسمت مردانه و زنانه تشکیل شده است. در ساخت این بنا، از سنگ، آجر قوامی و ملات ساروج استفاده شده است. این بنای تاریخی در 25 اسفند سال 79 جزو یکی از آثار ملی ایران ثبت گردید. با گذشت زمان، طی تعمیرات پی در پی، تزئیناتی که روی دیوارهای این حمام بود از بین رفت. حمام محله حاجی کتیبه ندارد. این حمام دارای دو محل مخصوص برای نشستن شاه نشینهایی بوده که برای استحمام به این حمام می آمده اند. 

حمام محله حاجی امروزی

این بنای تاریخی که یادگاری از دوره قاجار است، امروزه به سفره خانه ای زیبا تبدیل شده که پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. پس از پیمودن چند پله به سمت پایین، وارد هشتی زیبایی میشوید  که در آنجا کارکنان و خدمه، شما را به سمت قسمت اصلی حمام هدایت میکنند. این مکان با تخت‌های چوبی زیبایی جهت پذیرایی از میهمانان آماده شده است. 

حمام محله حاجی همدان

مسجد محله حاجی همدان

مسجد محله حاجی همدان نیز یکی دیگر از بناهای تاریخی محله حاجی است که در سال 1376، جزو یکی از آثار ملی ایران ثبت گردید. در این مسجد، از معماری اصیل اسلامی استفاده شده است. درگذشته، حاجی ها در این محل جمع میشده و از آنجا به مکه می رفته اند. هم چنین، مسجد محله حاجی، مکانی جهت کمک به نیازمندان بوده است. 

حمام محله حاجی همدان

محله حاجی همدان

محله حاجی همدان به دلیل نزدیکی به بازار اصلی و همچنین نزدیکی به تپه مصلی همدان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هیئت و حسینیه این محله نیز سابقه ای دیرینه و کهن دارد. بافت این محله را اغلب خانه های ویلایی تشکیل میدهد. 

از مهم‌ترین مشکلات ساکنین این محله میتوان به ترافیک اشاره کرد. مردم اغلب برای رفتن به بازار ماشین هایشان را در این محله پارک میکنند و مانع عبور و مرور ساکنین میشوند. 

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید