آیا از جاهای دیدنی گیلان اطلاعی دارید؟

جاهای دیدنی گیلان

آیا شما هم از جمله افرادی هستید که از آلودگی و ترافیک شهرها خسته شده‌اید؟ آیا دوست دارید به یک شهر خوش آب و هوا سفر کنید؟ در میان استان‌های کشور، گیلان به دلیل طبیعت و آب‌وهوای مطبوعش گزینه خوبی برای سفرکردن است. اگر به دنبال یافتن بهترین جاهای دیدنی گیلان هستید، با زومیلا همراه باشید.

معرفی جاهای دیدنی گیلان

گیلان یکی از سرسبزترین استان‌های ایران است. این استان با طبیعت زیبایش مانند نگینی در جنوب دریای خزر می‌درخشد. مرکز این استان شهرستان رشت می باشد.

گیلان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تالاب انزلی
  • شهرک تاریخی ماسوله
  • شهر زیبای لاهیجان
  • بنای تاریخی قلعه رودخان
  • جنگل گیسوم
  • و …

این استان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و بکر، خوراکی ها و غذاهای خوشمزه ای دارد:

  • ترش تره
  • ترش شامی
  • ترش کباب
  • خاویار
  • چَخَرتمه
  • داشمه پلو
  • زیتون
  • شاه کوکو
  • شش انداز
  • کوله غورابیج
  • کوکوی اشبل
  • کوکوی اوزون برون
  • گرمه پلو
  • قلیه پلو
  • واویشکا

جنگل گیسوم

شاید تا به حال نام «جنگل گیسوم» را زیاد شنیده باشید. باید به شما بگوییم که این جنگل از آن دسته جاذبه‌های گردشگری بکر ایران است که چشم ها را مسخ خود می‌کند و آن چنان روح و روان آدمی بازی می‌کند که در این مکان گذر زمان را حس نخواهید کرد.

در جنگل گیسوم شاهد درختان سر به فلک کشیده‌ای خواهید بود که چنان در هم تنیده‌اند، که گویی روحی‌ست در دو بدن.

جاهای دیدنی گیلان

 ماسال از جاهای دیدنی گیلان

در ۵۵ کیلومتری شهر رشت که مرکز استان گیلان است، ییلاقی دست نخورده به نام «ماسال» وجود دارد. هر چه از این ییلاق زیبا و خرم برایتان بگوییم باز هم کم است.

باید در مورد ماسال به شما بگوییم که در این جا تا چشم کار می‌کند سبزی و سرسبزی خواهید دید.

این ییلاق سرسبز به دو بخش مرکزی و شاندرمن تقسیم می‌شود. هر دو قسمت این ییلاق، آنقدر حس آرامش را درون شما تشدید می کند که دوای هر دردی است.

 قلعه رودخان

بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن، بنایی تاریخی ساخته شده است. این بنا در میان درختان سر به فلک کشیده و در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا قرار گرفته و «قلعه رودخان» نامیده می شود.

این قلعه از دوره ساسانیان به جا مانده و در زمان اسماعیلیان به عنوان دژ دفاعی از آن استفاده می شده است. قلعه رودخان علاوه بر آن که یک اثر تاریخیست، چشمان شما را با منظره‌ای روح نواز مزین می‌کند.

جاده اسالم به خلخال

«جاده اسالم به خلخال»، جاده‌ای‌ بسیار تماشایی و چشم نواز در گیلان است. طول این جاده ۷۰ کیلومتر می باشد که از شهر اسالم گیلان شروع شده و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل منتهی می‌شود.

جاهای دیدنی گیلان

قرار گرفتن این جاده در یکی از سرسبزترین مناطق ایران سبب شده، که در هر فصلی از سال شاهد پوشاندن رختی نو بر تن این جاده‌ پر خم و پیچ و زیبا باشیم.

شیطان کوه

در قدیم شیطان کوه که در شهر لاهیجان قرار دارد، به شاه نشین معروف بوده و محلی برای جمع‌کردن آب مورد نیاز مزارع به شمار می‌آمده است.

این روزها آب این استخر، وسعت زیادی پیداکرده و وسطش بنایی تاریخی هم دیده می‌شود، که هر ساله عده زیادی از گردشگران را به سمت خود می کشاند.

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که اگر به دنبال تفریحات دلپذیری مانند تله کابین و شهربازی هستید این منطقه را به هیچ وجهه از دست ندهید.

روستای پلکانی ماسوله

«ماسوله»، از مکان های پر گردشگر گیلان به شمار می آید. این روستای تاریخی و پلکانی‌، به اولین روستای تاریخی زنده کشور شهرت دارد.

این روستای مه آلود یکی از جاذبه‌های اصلی گیلان است و هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد.

جاهای دیدنی گیلان

معماری این روستای تاریخی به این شکل است که محوطه جلوی خانه‌ها و پشت‌بام‌ها هر دو به‌عنوان پیاده‌رو مورد استفاده قرار می گیرد.

این را باید بگوییم که بافت معماری ماسوله در دوران حکومت زندیه شکل‌گرفته و خیابان‌های کوچک و پله‌های بسیار در این روستا اجازه‌ عبور هر وسیله‌ نقلیه‌ای را به درون این روستای زیبا نمی‌دهد.

گردنه حیران از دیگر مکان‌های دیدنی گیلان

در میانه‌های جاده آستارا به اردبیل منطقه ای بسیار تماشایی و حیرت انگیز وجود دارد که گردنه حیران نامیده می شود.

این نقطه از استان گیلان به عنوان یکی از زیباترین جاده‌های کشورمان شناخته می‌شود. زیبایی‌های این گردنه به حدی زیاد است که انسان از توصیفش عاجز است.

دریاچه بره سر

رودبار یکی از شهرهای زیبا و خوش آب و هوای گیلان است. این شهر مناطق دیدنی کم ندارد و پر از جاذبه‌‌های دیدنی و گردشگری می باشد.

یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی این شهر «بره سر» است. دریاچه‌ بره سر از جمله دریاچه‌هایی‌ به شمار می آید که طبیعتی بکر، دور تا دور آن را احاطه کرده و مانع از دست درازی انسان ها شده است. این نقطه از گیلان آب و هوای بسیار خوبی دارد و هر ساله عده زیادی از مردم برای گردشگری این منطقه را انتخاب می کنند.

این مقاله را از دست ندهید: بهترین محله های رشت برای زندگی کدامند؟

ییلاق سلانسر

نزدیک‌ترین ییلاق به مرکز استان گیلان ییلاق سلانسر نام دارد.

اگر به این نقطه دیدنی از گیلان سفر کنید، می‌توانید به رویای قدم زدن بر روی ابرها تحقق ببخشید. ییلاق سلانسر به خاطر داشتن درختانی تنومند و قوی و همچنین چشمه‌های پر آب و دلچسب، بودن در گوشه ای بسیار کوچک از بهشت را برای شما تداعی خواهد کرد.

جاهای دیدنی گیلان

سرولات

از توریستی‌ترین مکان های دیدنی در گیلان باید به سرولات اشاره کنیم.

اگر از جاده جنگلی سرولات به طرف بالا حرکت کنید می‌توانید کشتزارها، زمین‌های کشاورزی و مناطق جلگه‌ای را از آن بالا مشاهده کنید و لذت ببرید. باید به شما بگوییم از آن بالا شاهد طبیعتی هستید که مانند فرش زیرپایتان پهن شده است.

این جاده به خاطر مناظر جنگلی و جلگه‌های متعددش و همچنین به دلیل وجود رستوران خاورخانوم در این منطقه، شهرت بسیاری دارد.

روستای اولسبلنگاه از جاهای دیدنی گیلان

بر فراز شهرستان ماسال در قسمت غربی استان گیلان، روستایی زیبا به نام «اولسبلنگاه» قرار دارد. روستای اولسبلنگاه در ارتفاع هزار و ۴۸۹ متری از سطح دریا واقع شده است.

اهالی ماسال این روستا را برای ییلاق خود برگزیده اند و هر ساله در فصل های بهار و تابستان به این روستا کوچ می‌کنند.

ییلاق دل‌فریب و دل انگیز اولسبلنگاه، از گذشته تا به امروز شکل قدیمی خود را حفظ کرده و خانه‌های این روستا، هنوز با چوب و تخته و سقف های رنگارنگ خود به سادگی از بازدیدکنندگان دلبری می‌کنند.

آبشار دودوزن

یکی از آبشارهای زیبا و جالب که در استان گیلان واقع شده است، آبشار دودوزن نام دارد. این آبشار دیدنی در منطقه کوهستانی و ییلاقی به نام سیاهمزکی قرار گرفته است. هر ساله عده زیادی از مردم از این آبشار دیدن می‌کنند.

تا به امروز تحقیقات دقیقی درباره این آبشار که یکی از دیدنی های گیلان به شمار می آید، صورت نگرفته است. به همین علت هیچکس ارتفاع دقیق آن را نمی‌داند اما به طور تقریبی عددی در حدود ۵۴ متر برای آن در نظر گرفته شده است.

در اطراف آبشار دودوزن مناظر زیبایی از جمله پوشش جنگلی انبوه، رودخانه‌های پر جوش و خروش و چشمه‌های آب فراوانی دیده می شود که گردشگران را زیادی را به این منطقه می‌کشانند.

مقاله پیشنهادی زومیلا:

از سری مقالات زومیلا می توانید به مقاله بهترین شهر گیلان برای زندگی و سرمایه‌گذاری مراجعه کنید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید