تصرف عدوانی در ملک مشاع چیست؟ + مجازات آن در قانون مدنی

اگر کسی صاحب یک ملک باشد, هیچ کس نمی تواند آن ملک را تصرف کند. اما اگر متصرف دارای مجوز قانونی باشد می تواند ملک را تصرف کند. گاهی اوقات افراد می توانند در خرید یک زمین با یکدیگر شریک شوند. اما شراکت با دیگران دارای مشکلاتی هم می باشد. بیشتر افراد نمی دانند که تصرف عدوانی در ملک مشاع چیست؟ و در قانون مدنی چه مجازاتی دارد؟ در واقع باید گفت که تصرف عدوانی در ملک مشاع اگر توسط شخصی غیر از شرکای آن ملک صورت بگیرد، جرم می باشد و فرد محکوم به مجازات می شود. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد تصرف عدوانی ملک مشاع و مجازات آن داده ایم. همراه ما باشید.

 

تصرف عدوانی در ملک مشاع چیست؟

به طور کلی باید گفت که تصرف عدوانی به معنای این است که شخصی اموال منقول و غیر منقول فردی را بدون رضایت مالک آن با زور و اجبار تصرف کند. همچنین اموال مشاع به اموالی گفته می شود که دو یا چند نفر در آن شریک باشند. اصولا اموال مشاع در صورت قهری به افراد تعلق می گیرد. برای مثال زمانی که فردی فوت کند، اموال او به صورت مشاع به وارثانش تعلق می گیرد. در برخی از شرایط هم افراد با اراده خود تصمیم به خرید ملک مشاع می گیرند.

اگر زمانی که چند نفر در یک ملک مشاع شریک هستند و شخصی برای تصرف آن با زور و بدون رضایت اشخاص دیگر اقدام کند به آن تصرف عدوانی در ملک مشاع می گویند. این تصرف می تواند توسط یکی از شرکا یا یک فرد غریبه صورت بگیرد. در صورت بروز این مشکل، شرکا می توانند در دادگاه کیفری آن را بیان کنند. برای پیگیری این پرونده بهتر است از بهترین وکیل ملکی در کرج کمک بگیرید.

بعضی از حقوقدانان می گویند که نمی توان بر علیه فردی که جز شرکای ملک مشاع می باشد، شکایت کرد. به دلیل این که آن فرد مالی را تصرف کرده است که خودش در آن سهیم می باشد. در این صورت شرکا تنها می توانند خلع ید را از دادگاه بخواهند.

تصرف عدوانی در ملک مشاع چند نوع دارد؟

  • تصرف عدوانی کیفری
  • تصرف عدوانی حقوقی
  • دعوای مزاحمت و ممانعت از حق

تصرف عدوانی در ملک مشاع چند نوع دارد؟

آیا تصرف عدوانی در ملک مشاع جرم می باشد؟

در صورتی که ملک مشاع توسط شخصی که غریبه است تصرف گردد و آن شخص هیچ سهمی در ملک مشاع نداشته باشد، پیگیری پرونده به صورت کیفری خواهد بود. اما در صورتی که یکی از شرکا اقدام به تصرف مالی بیش از مال خود داشته باشد، در این صورت پرونده به صورت حقوقی پیگیری خواهد شد.

تصرف عدوانی در ملک مشاع چه مجازاتی دارد؟

تصرف عدوانی در ملک مشاع یک نوع جرم می باشد و مجازاتی در پی دارد. اما این جرم جز جرایم قابل بازگشت می باشد و باعث صادر شدن قرار رفع تصرف می شود و دارای مجازاتی مطابق با قانون می باشد. برای تصرف عدوانی در ملک مشاع مجازاتی نظیر: حبس در نظر گرفته شده است. اگر این جرم تکرار شود، مجازات بسیار سنگین تری برای فرد متصرف در نظر گرفته خواهد شد. این مجازات شامل:

طبق قانون مجازات اسلامی اگر فردی به صورت غیرقانونی و بیشتر از آن چیزی که سهم دارد و بدون گرفتن اجازه از شرکای دیگر و با زور، به تصرف ملک مشاع اقدام کند، محکوم به حبس یک ماه تا یک سال می شود. همچنین اگر مجرم بعد از اجرای مجازات، دوباره مرتکب جرم شود، مجازات بسیار سنگین تری برای او در نظر گرفته می شود. برای مثال مدت زمان مجازات حبس او بیشتر خواهد شد.

در چه شرایطی به دادخواست تصرف عدوانی ملک مشاع رسیدگی می شود؟

  1. عدوانی بودن تصرف: در شرایطی به این درخواست رسیدگی می شود که این تصرف با زور و اجبار صورت گرفته باشد.
  2. غیر منقول بودن مال تصرفی: غیر منقول بودن اموال تصرفی بسیار مهم می باشد. این دعوا شامل اموالی مانند خودرو و … نمی شود.
  3. سابقه تصرف خواهان: یکی از اصلی ترین شرایط رسیدگی به دادخواست تصرف عدوانی این است که خواهان مدتی از این اموال استفاده کرده باشد.
  4. عدم سبق تصرف خوانده: قاضی تنها رد شرایطی می تواند حکم بدهد که خوانده بعد از تصرف خواهان اقدام به تصرف اموال غیر منقول کرده باشد.

در چه شرایطی به دادخواست تصرف عدوانی ملک مشاع رسیدگی می شود؟

شکایت از جرم تصرف عدوانی در ملک مشاع به چه صورت است؟

در واقع باید گفت که اگر در یک ملک مشاع تصرفی صورت بگیرد، فرقی نمی کند که این تصرف به صورت عدوانی یا به صورت تصرف توسط یکی از شرکا انجام شود، در هر صورت می توان از فرد متصرف شکایت کرد. تصرف کردن ملک مشاع افراد باعث از بین بردن حقوق مالکان می شود. به همین علت قانونگذار اجازه داده تا مالکان بتوانند از فرد متصرف در دادگاه شکایت کنند.

همچنین برای شکایت از فرد مرتکب جرم نیازی به حضور تمام مالکین و شرکا در مراجع قضایی نیست. زیرا جرم تصرف عدوانی در ملک مشاع در خصوص تمام مالکین صورت گرفته است و هر کدام از این شرکا می توانند در دادگاه بر علیه شخص متصرف شکایت کنند. در این شرایط برای طرح شکایت از مجرم، ابتدا یکی از شرکا باید به دادگاه مراجعه کند و دادخواستی در خصوص این که تصرفی غیر قانونی در ملک مشاع صورت گرفته است به دادگاه ارائه کند و خواهان برخورد قانونی با شخص متصرف شود.

مقامات قضایی دادخواست او را مورد بررسی قرار می دهند و اگر ادعای فرد صحیح باشد، مجرم مورد تعقیب توسط دادگاه قرار خواهد گرفت. اما در کل یکی از نکاتی که افراد برای شکایت از مجرم باید بدانند و دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد این است که کدام یک از مراجع قضایی صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارند. اگر فردی برای شکایت از مجرم به مراجع قضایی که از صلاحیت رسیدگی به پرونده برخوردار نیستند، مراجعه کند دادخواست او رد خواهد شد. به همین علت تنها مراجع قضایی که می توانند به این جرایم رسیدگی کنند، دادسراها و دادگاه ها می باشند و هیچ مراجع قضایی دیگری از صلاحیت و توانایی رسیدگی به این جرایم برخوردار نخواهد بود.

کلام پایانی

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید. در این مطلب تمامی نکات مهم در مورد تصرف عدوانی در ملک مشاع و مجازات آن و … نام برده شد. امیدواریم که مطلب ارائه شده برایتان مفید بوده باشد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید