نقشه کشی تحت وب؛ معرفی چند سایت کاربردی

نقشه کشی تحت وب چیست؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است در ابتدا بدانیم که نقشه کشی چیست؟

نقشه کشی یکی از اولین مراحل طراحی قطعات یا سازه‌هاست. در این مرحله طراح با بهره گیری از برخی ابزار نقشه کامل طرح خود را رسم می‌کند. در گذشته‌های نه چندان دور طراحان با استفاده از مدادهای مخصوص نقشه خود را بر روی کاغذ می‌کشیدند. این کار عموما از دقت بالایی برخوردار نبود و دقت بالایی نداشت. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، نرم افزارها و سایت‌هایی ایجاد شده‌اند که می‌توان به راحتی در آن‌ها به نقشه کشی پرداخت. نقشه کشی تحت وب به معنای نقشه کشی و ترسیم فنی در بستر برخی سایت‌ها و به صورت آنلاین است. با استفاده از این روش شما می‌توانید به صورت آنلاین از امکانات و ابزارهای موجود در سایت‌های معتبر استفاده کرده و به نقشه کشی بپردازید.

طراحی نقشه و به طور کلی نقشه کشی عموما ترکیبی از علوم محاسباتی و علوم معماری است. تمامی رشته‌های فنی مهندسی به نقشه کشی نیاز دارند و طبیعتا تمامی افرادی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، به آموزش نقشه کشی نیازمندند. به همین دلیل نقشه کشی بسیار حائز اهمیت است.

مهارت نقشه کشی یک مهارت پردرآمد برای تمامی افراد است. شما می‌توانید با بهره گیری از این مهارت در بسیاری از مراکز نقشه کشی و معماری فعالیت کرده و از این طریق به کسب درآمد بپردازید. همچنین امکان کسب درآمد آنلاین هم از طریق نقشه کشی دارید؛ برای مثال در این سایت می‌توانید با انجام پروژه های نقشه کشی، برای کارفرماها یا شرکت هایی که به دنبال استخدام نقشه کش دورکار هستند، کسب درآمد داشته باشید.

پنج سایت اصلی برای نقشه کشی تحت وب

همانطور که گفته شد امروزه می‌توان به راحتی با بهره‌ گیری از برخی ابزارها، در نرم‌افزارهای مرتبط و سایت‌های نقشه کشی، به نقشه کشی مهندسی پرداخت. اکثر افراد برای انجام این کار از نرم افزارهایی مانند اتوکد و سالیدورک بهره می‌گیرند، اما برخی دیگر از برخی سایت‌ها برای انجام سریعتر این کار استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی پنج سایت معتبر برای نقشه کشی تحت وب می‌پردازیم.

سایت Vectary

سایت vectary یکی از بهترین سایت‌های نقشه کشی تحت وب می‌باشد. این سایت که آخرین نسخه آن در سال 2022 منتشر شد، برای نقشه کشی در حالت سه بعدی و نمایش دادن این نقشه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سایت تماما رایگان بوده و شما می‌توانید به صورت رایگان از تمامی ابزارها و ویجت‌های موجود در سایت به صورت نامحدود استفاده کنید.

از مزیت‌های سایت Vectary می‌توان به این نکته اشاره کرد که تمامی نقشه‌های طراحی شده در این سایت را می‌توان با استفاده از پرینتر سه بعدی پرینت کرد. از دیگر مزیت‌های این سایت می‌توان به رابط کاربری فوق العاده راحت این سایت اشاره کرد. همچنین امکانات موجود در این سایت بسیار پیشرفته است و حتی افراد حرفه‌ای نیز می‌توانند برای نقشه کشی از این سایت استفاده کنند.

سایت Tinker CAD

سایت تینکر کد که به عنوان یکی از اصلی‌ترین سایت‌های طراحی و ترسیم نقشه تحت وب شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر به محبوبیت فراوانی دست بافته است. این سایت کاربردی همانند سایت Vectary تماما رایگان است و می‌توان به صورت تماما رایگان از امکانات این سایت استفاده کرد. این سایت بهترین انتخاب برای مبتدیان است و این دسته از افراد می‌توانند در کم‌ترین زمان ممکن در این سایت به طراحی بپردازند. علاوه بر این در Tinker CAD فیلم‌های آموزشی کار با این سایت قرار داده شده است و شما می‌توانید با دیدن این ویدیوها به راحتی در این سایت به طراحی بپردازید. تمرکز این سایت بر روی طراحی سه بعدی و نقشه کشی است و شما می‌توانید با بهره گیری از این سایت به راحتی به نقشه کشی تحت وب بپردازید.

سایت اتوکد

اتوکد که به عنوان محبوب‌ترین نرم افزار نقشه کشی دنیا شناخته می‌شود، به تازگی دست به ایجاد بخش نقشه کشی تحت وب زده است. آخرین ورژن اتوکد تحت وب به تازگی و در سال 2023 منتشر شده است. در اتوکد تحت وب می‌توان به راحتی به طراحی و ترسیم فنی دو بعدی و سه بعدی پرداخت. از مزیت‌های اتوکد تحت وب می‌توان به جامع بودن آن اشاره کرد. این جمله بدین معناست که تمامی افراد چه مبتدی و چه حرفه‌ای می‌توانند بسته به نیازشان از این سایت استفاده کنند. علاوه بر این نسخه تحت وب اتوکد نیز از فایل‌های با فرمت DWG پشتیبانی می‌کنند که این نکته یک مزیت فوق العاده برای این نسخه محسوب می‌گردد.

سایت Self-CAD

سلف کد یکی دیگر از سایت‌های نقشه کشی تحت وب است که ویژگی‌های متعددی دارد. این سایت پرکاربرد برای مدلسازی و نقشه کشی دو بعدی و سه بعدی کاربرد دارد. مکانیزم مش بندی این سایت به صورت مش بندی چند ضلعی است که این مهم دقت طراحی و مدلسازی را به بالاترین میزان ممکن می‌رساند. این سایت تماما رایگان است و می‌توان به صورت رایگان از ابزارها و امکانات این سایت بهره برد. از مزیت‌های این سایت می‌توان به این نکته اشاره کرد که می‌توان از نقشه‌ای را در دیگر سایت‌ها طراحی کرد و در سلف کد به ویرایش آن پرداخت. همچنین این سایت از راهنمای مرحله به مرحله بهره می‌برد که این نکته می‌تواند موجب آموزش بهتر شود. در انتها لازم به ذکر است امکانات ویژه در نظر گفته شده برای این سایت باعث شده است تا سلف کد هم برای مبتدیان و هم برای افراد حرفه‌ای قابل استفاده باشد.

سایت Smart Draw

اسمارت درا که شباهت فراوانی به سایت Self-CAD دارد به عنوان یکی از معتبرترین نسخه‌های نقشه کشی تحت وب شناخته می‌شود. تمرکز این سایت بر روی نقشه کشی و ترسیم فنی است و شما می‌توانید در این سایت به آسانی به طراحی نقشه‌های با کیفیت با ابزارهای پیشرفته بپردازید. نسخه تحت وب Smart Draw ویژگی‌ها و ابزارهای متعددی را به صورت تماما رایگان در اختیار شما قرار می‌‌دهد که این مهم از مزیت‌های مهم این سایت می‌باشد.

حال که با پنج سایت اصلی نقشه کشی تحت وب آشنا شدید، بهتر است این نکته را بدانید که اکثر مهندسان استفاده از نسخه آفلاین را توصیه می‌کنند. دلیل آنان برای این پیشنهاد این است که بارگذاری و طراحی نقشه بر روی وب کمی زمانبر است و شما می‌توانید با بهره گیری از نسخه آفلاین سرعت و دقت بالاتری را داشته باشید.

آیا شما تاکنون از نقشه کشی تحت وب استفاده کرده اید؟ انتخاب شما کدام است و چرا؟ در نظرات بنویسید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید