برای استفاده بهینه از فضای انباری چه کنیم؟!

استفاده بهینه از فضای انباری

چقدر به استفاده بهینه از فضای انباری خود اهمیت می‌دهید؟ همانطور که می‌دانید انباری یکی از مکان‌های مهم در خانه است و وجود آن در لیست امکانات خانه، یک مزیت محسوب می‌شود. همانطور که این فضا نقش مهمی را در یک ساختمان ایفا می‌کند، ساماندهی آن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر می‌خواهید به فضای انباری خود سر و سامان بدهید با این مقاله از زومیلا همراه باشید.

راه‌های استفاده بهینه از فضای انباری

باید بگوییم که انباری یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های یک خانه به حساب می‌آید، این مکان با این که فضای کمی را به خود اختصاص داده اما بیشترین تأثیر را در ساماندهی خانه دارد.

لوازم غیرضروری در انباری قرار داده می‌شوند و به این صورت جا را برای وسایل مفید دیگر در خانه باز کند.

با این که انباری تاثیر زیادی در نظم خانه دارد اما خیلی از افراد هستند که به مرتب بودن و استفاده‌ صحیح از آن اهمیت نمی‌دهند.

این گونه افراد در انباری را باز می‌کنند و هر چیزی که دستشان بیاید را به درون انباری پرتاب می‌کنند.

اما باید به شما بگوییم که بدترین روش استفاده از انباری همین است!

با این کار فقط تعداد کمی از وسایل اضافی درون انباری جای می‌گیرند و بقیه وسایل روی دست شما خواهند ماند.

پس متوجه می‌شویم که انباری برخلاف تصورمان مکانی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید به آن و چیدمانش اهمیت زیادی داد.

استفاده بهینه از فضای انباری

حالا سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چگونه می‌توان به چیدمان انباری اهمیت داد و از آن استفاده‌ بهینه کرد؟!

در این مقاله می‌خواهیم چند راهکار ساده برای استفاده‌ بهینه از فضای انباری را به شما بگوییم تا به سادگی از این فضای فوق‌العاده سودمند بهره کامل را ببرید.

گذاشتن زباله‌ها در انباری ممنوع!!

بعضی از مردم هستند که فکر می‌کنند انباری یک مکان برای نگهداری وسایل شکسته و خراب‌ شده است، اما باید به شما بگوییم که اصلا و ابدا این‌طور نیست و انباری مکانی برای نگهداری لوازمی است که به آن‌ها نیاز داریم ولی در خانه جایی برای نگه‌داشتن آن‌ها وجود ندارد.

پس اولین اقدام برای استفاده بهینه از فضای انباری این است که لوازمی که دیگر به کار نمی‌آید را بیرون بریزیم.

برای مثال لاستیک پاره شده، لامپ سوخته، میز شکسته، تلویزیون سوخته و …. را در زباله‌دان بیندازید نه اینکه در گوشه‌ای از انباری جای دهید.

از تمامی فضای انباری استفاده کنید

فضای انباری موجود در آپارتمان‌ها معمولا کوچک و بسیار محدود می‌باشد، در صورتی که معمولا افراد هم وسایل زیادی دارند که می‌خواهند آن‌ها را در انباری جای دهند. پس باید نهایت دقت و سلیقه خود را به خرج دهید که از وجب‌ به‌ وجب فضای انباری استفاده کنید.

در استفاده بهینه از فضای انباری به یاد داشته باشید که از دیوارها و سقف انباری هم استفاده کنید.

برای این کار لازم است که دیوارهای انباری را طبقه بندی کنید تا بتوانید تمامی وسایل را به شکل مرتب روی آن‌ها قرار دهیم.

توصیه ما این است که حتما وسایل به‌ گونه‌ای چیده شوند که هر زمان به آن‌ها احتیاج داشتید بتوانید به‌راحتی آن‌ها را پیدا کنید.

استفاده بهینه از فضای انباری

جالب است بدانید که اصلا لازم نیست به قفسه‌بندی‌های خاص یا گران‌قیمت روی بیاورید. برای قفسه‌بندی دیوارها می‌توانید از چند جعبه‌ پلاستیکی میوه استفاده کنید. کافیست چند عدد از این جعبه‌ها را به‌طور منظم و از قسمت کف به دیوار بیاویزید.

به این شکل به همین راحتی و با کمترین هزینه دیوارهای انباری را طبقه‌بندی کرده‌اید.

اگر خواستید می‌توانید دیوار را هم سوراخ‌کنید و از آن قلاب‌هایی آویزان کنید تا بعضی از لوازم را داخل سبد گذاشته و از سقف آویزان کنید. به این شکل جا برای شما چندین برابر خواهد شد.

لوازم بزرگ را می‌توانید آویزان کنید!

اگر فکر می‌کنید که دیوارها فقط مخصوص آویزان کردن وسایل ریز و کوچک هستند و کاربرد دیگری ندارند، سخت در اشتباه هستید.

شما می‌توانید وسایل بزرگ‌تر را هم آویزان کنید کاری کنید که آن‌ها فضای کمتری از انباری را بگیرند.

مثلا شما حتی می‌توانید دوچرخه بزرگ خودتان را هم به دیوار انباری آویزان کنید.

شما می‌توانید گیره‌هایی را روی دیوار نصب‌کرده و بعد از هر بار استفاده از دوچرخه‌تان آن را روی دیوار محکم کنید. به این شکل یک دوچرخه داخل انباری فضای بسیار کمی را دربر می‌گیرد. به همین صورت و فقط باکمی خلاقیت می‌توانید وسایل این‌چنینی را به‌راحتی و با کمترین فضا در انباری جای دهید.

از رگال‌ها استفاده کنید

آیا شما هم از جمله افرادی هستید که با پایان یافتن فصل زمستان، همه لباس‌های گرم زمستانی خود را جمع می‌کنید و آن‌ها را در جایی به دور از چشم نگه می‌دارید به نکات ما در این زمینه دقت کنید.

در صورتی که تمایل دارید این لباس‌ها را در انباری نگهداری کنید باید بسیار مراقب باشید!

در صورتی که لباس‌های گرم بلااستفاده را به‌خوبی و درستی بسته‌بندی نکنید و به شکل مرتب آن‌ها را به انباری انتقال ندهید، ممکن است سال دیگر نتوانید دوباره از آن‌ها استفاده کنید.

برای حل این مشکل کافی است یک رگال ساده‌ برای لباس‌های خود تهیه کنید.

اگر فضای کافی برای گذاشتن رگال داخل انباری خانه خود ندارید، می‌توانید به سراغ نوع دیواری رگال‌ها بروید یا می‌توانید خودتان یک میله ساده را به دیوار جوش دهید و همه لباس‌ها را داخل کاور قرار داده و مرتب از رگال آویزان کنید.

با این کار، هم لباس‌های شما تا سال بعد مرتب و سالم می‌مانند و هم انباری به‌ هم‌ ریخته و شلوغ به نظر نمی‌رسد.

فقط حواستان باشد که برای لباس‌ها حتما کاور تهیه کنید تا بید و سایر جانوران به سراغشان نیاید و همچنین گرد و غبار آن‌ها را فرسوده و کهنه نکند. به این روش هم انبار شما مرتب می‌شود و هم لباس‌‌هایتان ظاهرشان تغییر نمی‌کند.

کمدهای قدیمی را نگه دارید!

اگر یک سرویس یا کمد جدید خریده‌اید به هیچ عنوان کمد قدیمی‌تان را دور نیندازید.

کمدهای قدیمی یک وسیله‌ طلایی برای استفاده بهینه از فضای انباری به‌ شمار می‌آیند، چون  می‌توانید لوازم اضافی خود را به‌ شکل منظم داخل کمد و کشوهای آن قرار دهید. در این صورت لوازم شما بدون اینکه دیده شوند، فضای انباری را سامان داده‌اند و انباری ظاهر مرتبی به خود می‌گیرد.

برای اینکه وسایلتان را به راحتی پیدا کنید، بر روی کشوهای کمد برچسب بزنید تا دسته‌بندی شوند و کار شما برای پیدا کردن وسایتان راحت شود.

جمع بندی

انباری از فضاهای مهم هر خانه به شمار می‌آید که حفظ نظم آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر به ساماندهی خانه خود اهمیت می‌دهید باید به استفاده بهینه از فضای انباری دقت لازم را داشته باشید. سعی کنید از تمامی فضای انباری استفاده کنید و لوازم را به صورت قفسه بندی شده و مرتب سامان دهید.

مقاله پیشنهادی

از سری مقالات زومیلا می‌توانید مقاله ارائه نکات خانه داری جالب و کارآمد را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید