آپارتمان یا خانه ویلایی کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

تفاوت آپارتمان و خانه ویلایی

اگر به دنبال سرمایه گذاری در بازار مسکن هستید، شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد خانه ویلایی یا آپارتمان کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟ در این مقاله قصد داریم به تفاوت خانه های ویلایی و آپارتمان و اینکه کدام یک برای سرمایه گذاری مناسب تر است بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

تفاوت آپارتمان و خانه ویلایی در چیست؟

تفاوت آپارتمان و خانه ویلایی تا حد زیادی به  تفاوت ارزش و قیمت این ساختمان ها مبتنی است. بسیاری از افراد یک ملک را نه صرفا برای سکونت و بلکه به عنوان سرمایه گذاری خریداری می کنند. اما انتخاب بین دو مورد از پر طرفدار ترین ساختمان ها، بر اساس تفاوت آپارتمان و خانه ویلایی؛ همیشه یکی از انتخاب های چالش برانگیز برای سرمایه گذاران بوده است.

خانه های ویلایی به صورت کلی به خانه هایی با نهایتا سه طبقه گفته می شود که عموما سکونت آن ها به یک نفر تعلق دارد. نقشه خانه ویلایی را معمولا به اصلی ترین ویژگی آن ها یعنی حیاط داشتن می شناسند. متراژ و فضای بزرگی که این خانه ها دارند، اغلب احساسی بی نظیر برای یک زندگی ساده را در ساکنان ایجاد می کنند.

آپارتمان یا خانه ویلایی کدام برای سرمایه گذاری بهتر است

از سوی دیگر آپارتمان ها، تجلی گاه زندگی امروزی و سکونت مدرن انسان هستند. ساختمان هایی بلند، چند طبقه و چند واحدی که امکان سکونت افراد بسیاری را در فضایی به مراتب کوچک تر از خانه های ویلایی فراهم می کنند؛ امروزه به اصلی ترین واحد مسکونی خریداری شده تبدیل شده اند.

اصلی ترین تفاوت آپارتمان و خانه ویلایی به معماری و نحوه ساخت آن ها بر می گردد چرا که معیارهای دیگر مثل متراژ، تعداد طبقات و سن بنا نمی توانند به صورت کامل تفاوت آپارتمان و خانه ویلایی را مشخص کنند. اما به صورت کلی خانه های ویلایی ساختمان هایی بزرگتر، با سن بنای بالاتر و با طبقات کمتر هستند.

آپارتمان یا خانه ویلایی بخرم؟

کدام یک از ساختمان ها ارزش بیشتری دارند؟

در زمان سرمایه گذاری در هر زمینه ایی نیاز به توجه به عوامل زیادی است. در مورد سرمایه گذاری در زمینه املاک نیز این مسئله صدق می کند. چیزی که ارزش ملک شما را تعیین می کند؛ قیمت نهایی آن است. قیمت نهایی یک ساختمان متأثر از فاکتور های مختلفی است که اصلی ترین آن ها متراژ است. علاوه بر متراژ، قیمت ساختمان به فاکتور هایی نظیر سن بنا، دسترسی به مراکز مختلف،  محله ای که ساختمان در آن واقع شده است، امکانات و اصطلاحا آپشن های ساختمان و غیره بستگی دارد. به طور مثال یک ساختمان دارای پلان تجاری مسکونی دارای ارزش بالاتری نسبت به یک ملک مسکونی است.

اما فقط قیمت تمام شده یک ملک نیست که می تواند بر انتخاب ما برای سرمایه گذاری تاثیرگذار باشد. عوامل زیادی می تواند در این موضوع اثر داشته باشد؛ مثل میزان تقاضا و توان خرید افراد و حتی تاثیر رشد قیمت ها که بسته به هدف ما از سرمایه گذاری می تواند نوع انتخاب ما را تغییر دهد.

میزان تقاضا برای ملک مورد نظر

با توجه به رشد شدید جمعیت و کمبود فضا برای مسکن متناسب با این افراد، یکی دیگر از مواد تفاوت آپارتمان و خانه ویلایی خود را نشان می دهد. اخیرا به علت این محدودیت ها تمایل معماران، خریداران و نهادهای ناظر بر ساخت و ساز، به ساخت آپارتمان بیشتر شده است و خانه های ویلایی توجه نسبی کمتری را دریافت می کنند.

در واقع یکی از موارد با ارزش یک ساختمان که یکی از اصلی ترین موارد تفاوت آپارتمان و خانه ویلایی است، میزان تقاضا برای آن در بازار مسکن است. یک ملک هر چقدر هم که به صورت نظری با ارزش و گران قیمت باشد، اگری کسی خواهان آن نباشد؛ ارزشی نخواهد داشت. به صورت کلی و با توجه به عوامل متعددی، آپارتمان ها خواهان بیشتری نسبت به خانه های ویلایی دارند.

توان خرید افراد

تفاوت آپارتمان و خانه ویلایی در زمینه قیمت و قدرت خرید مردم تاثیر زیادی بر این انتخاب گذاشته است. سهم زیادی از خریداران خانه های مسکونی، چه به دید سکونت و چه به دید سرمایه گذاری؛ توان پرداخت مبالغ بالایی که متناسب با متراژ نسبتا بزرگ خانه های ویلایی است را ندارند و به همین ترتیب ترجیح می دهند تا با خرید یک دستگاه آپارتمان مبلغ خود را سرمایه گذاری کنند.

اثر رشد قیمت ها

یکی از اصلی ترین اهداف سرمایه گذاری، رشد ارزش سرمایه در طی زمان است. عوامل مختلفی می توانند در طول زمان از ارزش پول کم کنند. به همین دلیل اغلب سرمایه گذاران برای بیشینه کردن سود خود از جریان یک سرمایه گذاری تمایل دارند که سرمایه خود را به شکلی درآورند که در طی زمان بیشترین رشد را داشته باشد.

بدون شک مسکن و سرمایه گذاری در بازار مسکن یکی از اشکال سرمایه گذاری است که بیشترین سودآوری را برای سرمایه گذار به دنبال خواهد داشت. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، خانه های ویلایی به صورت متوسط متراژی به مراتب بزرگتر از خانه های آپارتمانی دارند. به همین دلیل در صورت رشد قیمت ها و با ارزش تر شدن دارایی هایی که در بازار مسکن دارید، ارزش خانه ویلایی شما به نسبت متراژ آن بیشتر افزایش خواهد یافت. به هر متر از یک بنا در بازار مسکن به چشم یک سهم نگاه کنید. طبیعتا هر چه سهم های بیشتری داشته باشید، ارزش دارایی شما در بازار همواره رو به رشد و رو به آینده مسکن بیشتر خواهد بود.

به این ترتیب خانه های ویلایی قرار است احتمالا رشد بیشتری را در دراز مدت کسب کنند. اما از سوی دیگر خواهان و متقاضی خرید و فروش خانه های ویلایی به نسبت آپارتمان ها و واحد های آپارتمانی بسیار کمتر هستند. در نتیجه اگر به دنبال سود دهی در کوتاه مدت هستید، تمایل دارید تجارتی پر سود داشته باشید و سرمایه ای که دارید در گردش باشد؛ سرمایه گذاری در واحد های آپارتمانی بازار مسکن به مراتب بهتر است.

جمع بندی

موارد اصلی و ریشه ای تفاوت آپارتمان و خانه ویلایی بدون شک در قیمت و ارزش آن ها نیز تاثیر زیادی گذاشته است. ارزش و قیمت نیز اصلی ترین مولفه هایی هستند که در چشمان یک سرمایه گذار خود را نشان می دهند. اما پاسخ به این سوال که برای سرمایه گذاری آپارتمان بهتر است یا خانه ویلایی؟ کماکان بستگی به فاکتور های زیادی دارد و نمی توان به صورت عمومی و کلی برای آن یک نسخه پیچید.

عوامل متعددی از جمله وضعیت بازار مسکن در هر روز، تورم و سایر پارامترهای اقتصادی جامعه، نوع بناها و گزینه های موجود، توان اقتصادی خریداران و تمایل خریداران برای خرید بنا همگی از جمله عواملی هستند که صحت و درستی و عقلانیت سرمایه گذاری شما در یک مورد خاص را تایید یا رد می کنند. بهتر است پیش از انجام سرمایه گذاری با متخصصان حوزه املاک و مسکن مشورت کنید.

خانه معمار سایتی تخصصی در زمینه طراحی نقشه ساختمان است. جهت ارتباط مستقیم با ما می توانید با شماره  91014525-021  تماس حاصل فرمائید.

5 نظرات

  1. درود وقت بخیر و سپاس بابت مطالب خوبتون
    من قبلا ویلایی هزارو دویست متری داشتم با چندیدن مغازه جلوشون سر خیابان اصلی
    حالا توی یه آپارتمان نشستم که هرسال به عمرش اضاف میشه.میگم بفروشم یه ویلایی بخرم هم لذت ببرم همینکه همیشه خواهان داره حتی کلنگی بشه باز بهتر میخوانش واسه ساخت و ساز.همسرم میگه آپارتمان چون عمرش بالامیره افت قیمت پیدامیکنه شاید ویلایی هم اینجور باشه.همین باعث شده بین این دوتا بمونیم.در حالیکه بافروش آپارتمانمون و کمی پول میتونیم یه ویلایی دویست متری جنوبی بخریم اونم بازسازی شده صفرتاصد و شیک.نظر شماچیه برای آینده ویلایی بهتره یاآپارتمان؟

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید