آشنایی با سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی

 

آیا به دنبال ایده برای دکوراسیون داخلی منزل خود می‌گردید؟‌ قصد بازسازی خانه خود را دارید اما مطمئن نیستید سبک دکوراسیون داخلی محبوب شما کدام است؟ ‌برای آشنایی با سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی با مطلب امروز ما همراه باشید تا با توجه به نکاتی که مطرح می‌کنیم، ببینید از میان سبک‌های دکوراسیون داخلی کدام یک برای خانه شما مناسب‌تر است.

چه سبک دکوراسیون داخلی برای من مناسب است؟

اگر به دنبال ایده برای دکوراسیون داخلی منزل خود هستید و می‌خواهید سبک خود را پیدا کنید، ابتدا این 3 مرحله را انجام دهید:

به خانه خود توجه کنید

به اطراف خانه خود نگاهی بیندازید و ببینید از چه مبلمان، لوازم دکوراتیو و رنگ‌هایی استفاده می‌کنید. اگر از خانه خود راضی هستید که سبک شما همان است و می‌توانید آن را به‌روزرسانی کنید؛ اما اگر به نظرتان رضایت‌بخش نمی‌آید، باید به دنبال ایده‌های نو برای دکوراسیون داخلی منزل خود باشید.

کمی وقت بگذارید و به سبک زندگی و ترجیحات خود فکر کنید، از جمله اینکه چگونه از خانه خود استفاده می‌کنید و چه فعالیت‌هایی برای شما مهم‌تر است. کارهای روزمره، سرگرمی‌ها و علایق خود را در نظر بگیرید: آیا از پذیرایی از مهمانان لذت می‌برید یا فضای دنج و صمیمی را ترجیح می‌دهید؟ آیا وسایل دکوراتیو زیادی دارید که دوست دارید در معرض دید بگذارید یا به مینیمالیسم متمایل هستید؟

فکر کردن به اینکه چگونه می‌خواهید در خانه زندگی کنید و چه احساسی دارید به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید چه عناصر کاربردی و ویژگی‌های طراحی برای شما مهم هستند بدین ترتیب خواهید توانست از میان سبک‌های دکوراسیون داخلی، راحت‌تر سبک خود را انتخاب کنید.

از کمد لباس خود ایده بگیرید

اگر به دنبال ایده برای دکوراسیون داخلی منزل خود هستید،‌ یک ترفند این است که در کمد لباس خود را باز کنید و به رنگ‌بندی و جنس لباس‌های خود دقت کنید. سبک لباسی که می‌پسندید، احتمالاً بزرگ‌ترین نشانگر سبک طراحی داخلی شما است.

آیا لباس‌های شما ظریف و مینیمال هستند؟ لباس‌های کلاسیک و سفارشی می‌پوشید؟ چقدر لباس‌های رنگارنگ دارید؟ آیا رنگ بیشتر لباس‎‌های شما خنثی است؟ لباس‌های راحت و اسپرت بیشتر دارید یا رسمی؟‌ به شکل جذابی می‌توانید از روی لباس‌های ورد علاقه خود به سبک دکوراسیون محبوبتان پی ببرید.

از منابع مختلف الهام بگیرید

قدم بعدی جمع‌آوری ایده از منابع مختلف است؛ که می‌تواند یکی از شگفت‌انگیزترین مراحل تشخیص سبک دکوراسیون داخلی مناسب شما باشد. ممکن است از موزه‌های محلی، گالری‌های هنری، باغ‌های گیاه‌شناسی، رستوران‌های موردعلاقه‌تان یا هتل‌های زیبا دیدن کنید و از آن‌ها ایده بگیرید.

مجلات طراحی داخلی، کتاب‌های دکوراسیون، وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند پینترست و اینستاگرام همه و همه منابع الهام بخشی هستند که با کمک آن‌ها خواهید توانست با توجه به عناصر مشترک میان تصاویر انتخابی خود سبک دکوراسیون داخلی مورد علاقه خود را پس از مدتی جستجو تشخیص دهید.

معرفی سبک‌های دکوراسیون داخلی

ده‌ها سبک دکوراسیون داخلی وجود دارد. ما در ادامه برخی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین سبک‌ها را به شما معرفی می‌کنیم و می‌گوییم چگونه آن‌ها را تشخیص دهید. هرکدام از این سبک‌ها حس، رنگ‌بندی و عناصر خاصی دارند که آن‌ها را تعریف می‌کند. بسیار احتمال دارد سبک مورد علاقه شما یکی از این سبک‌های دکوراسیون داخلی باشد:

سبک کلاسیک

در سبک کلاسیک اغلب از مبلمان با جزئیات پیچیده مانند کنده‌کاری و پارچه‌های بافت‌دار و طرح دار زیبا با الگوهای طبیعی مانند طرح گل‌ها استفاده می‌شود. به کار بردن جزئیات تزئینی و ظروف و عناصر دکوراتیو چینی و برنجی از دیگر مشخصه‌های این سبک هستند. مبلمان و دکوراسیون کلاسیک معمولاً گران و مجلل بوده و چیدمان آن‌ها به‌صورت متقارن انجام می‌شود.

سبک التقاطی

در سبک التقاطی معمولاً ترکیبی از مبلمان کلاسیک و مدرن یافت می‌شود. تمرکز در طراحی دکوراسیون بر روی راحتی است و بیشتر از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود و رنگ‌های تأکیدی هم ملایم هستند. از تزیینات کمتری نسبت به سبک‌های کلاسیک و نئوکلاسیک در آن استفاده می‌شود. چیدمان به‌صورت متقارن است. این سبک بر بافت و متریال بیش از رنگ تمرکز دارد.

سبک مدرن

سبک مدرن سبکی است که در دهه 1920 از جنبش مدرنیسم به وجود آمده و با سبک معاصر متفاوت است. سبک مدرن زیرشاخه‌های زیادی دارد که معروف‌ترین آن‌ها مدرن میانه قرن، مدرن روستایی و مدرن ساحلی هستند. در مدرن میانه قرن از مبلمان دهه ۵۰ و ۶۰ استفاده می‌شود. مدرن روستایی شبیه به سبک روستیک است و در مدرن ساحلی از رنگ‌های الهام گرفته از اقیانوس مانند آبی و سبز استفاده می‌شود.

سبک معاصر

در سبک معاصر از آخرین ترندها در دکوراسیون خانه استفاده می‌شود و می‌تواند ترکیبی از چندین سبک در آن به‌کاررفته باشد. مبلمان برخلاف سبک مدرن که تنها از خطوط تمیز و صاف تشکیل می‌شود، ترکیبی از خطوط مستقیم و منحنی را در خود دارند. استفاده از چوب‌های اکسپوز و الگوهای هندسی در این سبک رایج است. پالت رنگی آن معمولاً شامل رنگ‌های خاکستری مایل به قهوه‌ای، کرم، سفید، قهوه‌ای،‌مشکی و عناصر تأکیدی دارای رنگ‌های گرم هستند.

بوهمین

در سبک بوهمین از رنگ‌های شاد و بازیگوشانه استفاده می‌شود. مبلمان وینتج بوده و از چندین لایه پارچه و لوازم دکوراتیو گوناگون استفاده می‌شود. اقلام دست‌ساز قدیمی و دیوارکوب‌ها، سفال و قالیچه‌های دست‌بافت در دکوراسیون بوهمین زیاد به‌کار می‌روند.

برخلاف سبک مدرن، هر چقدر تزیینات بخواهید در آن می‌توانید استفاده کنید. در واقع یکی از سبک‌های دکوراسیون است که فرم منظمی از به‌هم‌ریختگی در آن به‌چشم می‌خورد.

مینیمال

«کمتر، بیشتر است» شعار طراحی مینیمالیستی است. در این سبک، از مبلمان کم و کاربردی و تزیینات حداقلی استفاده می‌شود. در سبک مینیمال تأکید بر فضاهای منفی است. دلباز بودن، وسایل کم و استفاده از مقدار زیادی رنگ روشن از ویژگی‌های سبک مینیمال است. پالت رنگی آن معمولاً تک رنگ است. از مصالحی مانند شیشه، چوب، سنگ مرمر، بتن و فلز در این سبک استفاده می‌شود.

روستیک

سبک روستیک یا روستایی به معنای آوردن روستا به دل فضای شهری با دکوراسیون است. در این سبک از عناصر طبیعی مانند شاخه‌ها، کنده‌ها و چوب‌های احیاشده استفاده می‌شود. مبلمان چرمی و بافت‌های ارگانیک در آن دیده می‌شود. تیرهای چوبی، شومینه سنگی/دیوار برجسته، رنگ‌های گرم، مواد طبیعی، پیشخوان و مبلمان چوبی، روکش‌های فرسوده از دیگر علائم مشخصه سبک روستیک هستند.

جمع‌بندی

در این مطلب کوشیدیم سبک‌های دکوراسیون داخلی و نحوه انتخاب آن‌ها را به‌طور اجمالی به شما معرفی کنیم. تا با توجه به ویژگی‌های سبک‌های مختلف و علایق شخصی خود، بهتر بتوانید برای سبک دکوراسیون داخلی خانه خود تصمیم‌گیری کنید؛ تا دکور منزلتان علایق و کاراکتر شما را بازتاب دهد و خانه خود را به زیبایی هر چه تمام‌تر تزیین کنید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید