آزادشهر یزد کجاست و چه امکاناتی دارد؟

آزادشهر یزد کجاست

آیا می‌دانستید که یک چهارم جمعیت شهر یزد در آزادشهر زندگی می‌کنند؟ یزد استانی کویری در ایران است و مرکز آن به دلیل جاذبه‌های تاریخی و بافت قدیمی مرمت‌شده‌اش، به عنوان اولین شهر ثبت جهانی شده در یونسکو شناخته می‌شود. شهر یزد نه تنها برای گردشگران و توریست‌ها بلکه برای ساکنینش نیز حرمت فراوان دارد. به غیر از مناطق بافت قدیم، در سال‌های اخیر مناطق جدید در این شهر رشد پیدا کرده که آزادشهر یکی از آن‌هاست؛ اما آزادشهر یزد کجاست و چرا محله‌ای مهم در این شهر محسوب می‌شود؟ با زومیلا همراه باشید تا از دلایل اهمیت بیشتر محله‌ی آزادشهر یزد در طی سال‌های اخیر مطلع شوید.

آزادشهر یزد منطقه چند است؟

در اواخر بهار سال 1394 و بالاخره با تصویب شهرداری ناحیه یک به همراه شهردار، اعضای دیگر شورای اسلامی شهر و مسئولین، برای آزادشهر در یزد شماره منطقه انتخاب شد. بر این اساس تصویب ناحیه یک منطقه سه برای آزادشهر انجام گرفت که به رشد این محله کمک بزرگی کرد. اگر در این محله برای کارهای مربوط به ملک خود نیاز به مراجعه به شهرداری را دارید، باید به آدرس ناحيه يك منطقه سه، شهرداري يزد در كوچه نهم بلوار آزادگان بروید.

آزادشهر یزد منطقه چند است

 

موقعیت آزادشهر یزد روی نقشه

با نگاه به نقشه شهر یزد متوجه موقعیت استراتژیک محله آزاد شهر خواهید شد. اینکه آزادشهر یزد کجاست نیاز به دقت تحلیلی بر روی نقشه این شهر دارد. محله آزادشهر که توانسته یک چهارم این شهر را در خود بگنجاند در قسمت جنوب غربی شهر واقع شده است. هر چند که از مرکز شهر و بافت سنتی یزد دور است اما با ساختمان‌های نوساز توانسته خانواده‌های زیادی را به سمت خود بکشاند.

موقعیت عالی آزادشهر در یزد

یکی از جواب‌هایی که به سؤال آزادشهر یزد کجاست می‌توان داد، موقعیت آن به نسبت فرودگاه، ترمینال و پایانه‌هاست. این محله به فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی یزد چسبیده است؛ بنابراین مسافران در مدت زمان کمی می‌توانند خود را به این محله برسانند. همچنین ایستگاه راه آهن یزد تنها دو خیابان تا آزادشهر فاصله دارد و با رانندگی در صورت نبودن ترافیک در مدت زمان 12 دقیقه می‌توانید خود را به قطار برسانید. نیازی به هیچ گونه عجله نیست. پایانه اتوبوس‌رانی نیز در ناحیه جنوب غربی این محله قرار گرفته است.

خیابان‌کشی جدید

یکی از مزیت‌های آزادشهر در یزد دور بودن از بافت قدیم و در نتیجه امکان رانندگی و دسترسی راحت‌تر در این منطقه است. خیابان‌کشی‌ها همانند مرکز شهر و بافت قدیم نیست و عریض‌تر طراحی شده‌اند. عبور و مرور در کوچه و خیابان راحت‌تر است و به همین نسبت فضاهای مدرن جدیدتری دارد. در نتیجه برای اسباب‌کشی و ورود ماشین‌های باری در کوچه و محله‌ی این منطقه مشکلی نخواهید داشت.

 

این مطلب را از دست ندهید: آشنایی با بهترین محله های یزد برای زندگی

 

دانشگاه‌های آزادشهر

یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها برای هر محله، وجود سیستم آموزشی در آن است. درون محله آزادشهر یزد دانشگاه فنی و حرفه‌ای دخترانه حضرت رقیه قرار دارد. دانشگاه پیام نور پردیس یزد نیز فاصله اندکی تا این محله دارد. در واقع برای رسیدن به دانشگاه پیام نور پردیس از دیگر نقاط شهر یزد می‌توانید از محله آزادشهر عبور کنید.

نزدیکی به منطقه صنعتی فولاد یزد

از دیگر مزیت‌های این محله، نزدیک بودن به فولاد یزد است. همین موضوع باعث می‌شود که خانواده‌ها و افرادی که محل کار آن‌ها در این ناحیه صنعتی است، تمایل به خرید خانه در آزادشهر یزد داشته باشند. چرا که در زمان رفت و آمد خود به محل کار از خانه و برعکس می‌کاهند.

امکانات تفریحی آزادشهر یزد

علاقه‌مند به پارک‌های سرسبز هستید؟ پارک کوهستان یزد در نزدیکی آزادشهر قرار گرفته است. به راحتی با رانندگی در بزرگراه کنارگذر یزد می‌توانید خود را به این پارک برسانید. همچنین در این محله دو پارک برای تفریح ساکنین آن وجود دارد. پارک آزادگان که در مرکز محله واقع شده و پارک بانوان که برای استفاده و راحتی بانوان یزدی در نظر گرفته شده است.

پارک آزادگان که به پارک بزرگ آزادشهر نیز معروف است، در بافت جدید این منطقه قرار گرفته است. با درختانی از کاج و نارون کاشته شده در سال 1378 سرسبز و چشم‌نواز شده و هم‌اکنون پاتوق مردم این ناحیه است. امکانات رفاهی و تفریحی درون پارک دلیلی برای شور و نشاط در میان خانوارهای ساکن این منطقه و شهر یزد است. زمین‌های والیبال، بازی کودکان، پیست ورزشی، پارک بادی و غرفه‌های اغذیه فروشی یا رستوران‌ها از امکانات تفریحی درون پارک آزادگان یزد هستند. این پارک از امکانات رفاهی مانند آبخوری، سرویس بهداشتی، نمازخانه و محل آلاچیق برای اتراق خانواده‌ها در روزهای تعطیل برخوردار است.

آدرس پارک آزادگان: محله آزادشهر، نرسیده به فلکه دوم، پارک بزرگ

 

این مطلب را از دست ندهید: گرانترین خانه های یزد در کدام خیابان‌ها هستند؟

 

تالار نور آزادشهر یزد کجاست

امکانات رفاهی آزادشهر یزد

وجود ایستگاه‌های اتوبوس متعدد، تمام بانک‌های مهم مانند بانک مسکن، سپه، ملت، قرض‌الحسنه مهر ایران و صادرات در مسیر اصلی این منطقه یافت می‌شوند. بلوار مرکزی این محله به نام بلوار آزادشهر درست از محور طولی آن می‌گذرد و بیشتر مراکز تجاری و اداری منطقه در دو سوی آن قرار گرفته‌اند.

در این محله نزدیک به 14 رستوران معروف وجود دارد که رستوران‌های خودمونی، دهکده غذا و رستوران مجموعه گردشگری میلاد نور نام برخی از آن‌هاست.

جمع بندی

در این مقاله از زومیلا در مورد اینکه آزادشهر یزد کجاست که این همه در سال‌های اخیر به جمعیت آن افزوده شده است؟ و چه امکانات رفاهی و تفریحی دارد که توانسته ساکنین خود را راضی نگه دارد، صحبت کردیم. لازم به ذکر است که قیمت خانه در آزادشهر یزد به نسبت دیگر محله‌ها معقول‌تر و مناسب‌تر است. چرا که دسترسی بهتر، موقعیت مناسب و امکانات به روز شده بیشتری دارد.

6 نظرات

  1. محله خیلی خرابی هست بهتره تا جایی که میتونین اینجا نیاین آدم ها از همه قشری هستند و فوق العاده بی فرهنگ خیلی کم پیدا میشه آدم با شعور وبا فرهنگی پیدا بشه

    • کاملا موافقم
      یه بافت شلم شوربا از هر فرهنگی که اصلا با هم سنخیت ندارند
      حیف یه ریال پول اینجا خرج کنی

      • سلام ممنون از اینکه نظرتون گفتین، خوشحال میشیم که اهالی ساکن در یزد با نظراتشون مارو در این مقاله همراهی کنن.

    • سلام دوست عزیز، ممنون از اینکه این مقاله رو مطالعه کردید، امیدوارم نظرات ساکنان آزادشهر و همشهری های یزدی رو هم در این باره بشنویم.

  2. منطقه ی ازادشهر جز پرجمعیت ترین مناطق یزد حساب میشه و دلیل ازدحام جمعیت شراکت صنعتی و تولیدی هست ک خود باعث مهاجرپذیری شهرستان های اطراف شده و نزدیکی این منطقه به شهرک صنعتی یزد خود باعث اسکان پذیری مهاجرین شده و خود سبب تفاوت اقشار با توجه به زادگاهشون هست.البته در مورد قیمت مسکن تقریبا درجه ی سوم قیمت گذاری رو داره ولی تجاری بخاطر ازدحام جمعیت و شلوغی درجه ی یک و بالاترین قیمت ها رو داره و همینطور ک ذکر کردین از نظر رفاهی در دسترس ترین منطقه ی یزد حساب میشه ک خود ی جورایی مستقل هست.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید