بعد از یک دوره کوتاه رونق، رکود بازار مسکن حاکم شد

رکود بازار مسکن

نگاهی به رونق و رکود بازار مسکن در دهه اخیر:

هر چند برخی از کارشناسان نیز بر این باور هستند که رشد قیمت مسکن هنوز در حد تورم نبوده است و رکود بازار مسکن نتوانسته عامل ایجاد تورم مسکن شود! و با توجه به گفته ی آقای محسن بهرام غفاری (کارشناس مسکن) که بیان کردند:چون نقدینگی همواره راحت‌تر و سریع تر از مسکن، به سمت کالاهای مصرفی‌تر می رود، بنابراین همواره مسکن با یک تا دو سال تأخیر خود را به تورم می‌رساند و بعد از تورم بالا می‌زند.

 می توانیم با یک بررسی اجمالی از  بازار مسکن در دهه های اخیر، دوره های رونق و رکود بازار مسکن را به خوبی ببینیم و تاثیر رونق و رکود را بر قیمت و تورم مسکن احساس کنیم. بیایید نگاهی به دهه نود بیاندازیم تا تغییرات در روند رشد و نزول بازار مسکن را بهتر احساس کنیم.

رکود بازار مسکن

سال 92: آغاز یک دوره رکودی دهه نود

از نیمه دوم سال 1392 تا اوایل سال 1395 رکود بازار مسکن وارد یک رکود شدید شد که کارشناسان اقتصادی این رکود را یکی از بی سابقه ترین رکود بازار مسکن می دانند که یکی از مهم ترین عامل این رکود، افزایش گرانی در دو سال: 90 و 91 بود. این دوره رکود در سال 95 با ایجاد رونق بازار مسکن، فروکش کرد و از بین رفت، تا جایی که مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، این دوره از رونق را، دوره پیش رونق خواند.

سال 96: شروع دوره رونق دهه نود:

در سال 96 به صورت کاملا ناگهانی دوره پیش رونق سال 95، رونق بازار مسکن شکل گرفت که نتیجه این رونق، افزایش قیمت مسکن در پاییز همان سال، یعنی سال 96 شد!

علت اصلی رشد قیمت مسکن در تهران:

اگر چه بازار مسکن بعد از 4 تا 5 سال رکود، در سال 96 مستعد رشد و رونق قیمت بود، اما با دستور کاهش نرخ سود های بانکی، در شهریورماه سال گذشته یعنی 96، یکباره سرمایه‌ ها از بانک‌ خارج شد و به سمت مسکن روانه شد و همین امر موجب رشد قیمت مسکن در تهران با یک شیب تند و سریع شد.

بنابراین در پی چند سال رکود بازار مسکن و ثبات قیمت در بخش مسکن، پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن افزایش یابد، این امر از ابتدای سال 1396 به‌تدریج شروع شد و روند تدریجی افزایش قیمت در این سال ادامه داشت تا اینکه در ماه‌های پایانی سال 1396، به علت افزایش نرخ ارز و ایجاد تورم ، روند افزایش قیمت مسکن در اواخر سال گذشته با شتاب بیشتری پیشرفت کرد و طبق بررسی افزایش قیمت مسکن، انگیزه سرمایه‌گذاری در مسکن نیز بیشتر شد. به گونه ای که روند صدور پروانه‌های ساختمانی تقریبا صعودی شد.

اما نکته قابل‌ توجه این است که در روزهای آخر سال 96 و ایام سپری‌شده از سال جاری یعنی سال 97 تاکنون، به دلیل ابهامات در بازار ارز، هم طرف عرضه و هم طرف تقاضای مسکن با اخلال در تصمیم‌گیری برای خریدو فروش مواجه شدند که این ابهام  با کاهش قدرت خرید، منجر به ایجاد رکود بازار مسکن و کاهش حجم معاملات شده و به‌ تبع آن افزایش قیمت مسکن نیز کند شده است.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید