دسترسی و خرید آپارتمان در دارآباد ؛ محله پر دار و درخت تهران

محله دارآباد

آیا می دانید یکی از آثار تاریخی ایران که یک کاخ می باشد در بیمارستان واقع شده و برای دیدن این کاخ باید به بیمارستان بروید؟! این مسئله موضوع جالبی در مورد بیمارستان مسیح دانشوری دارآباد تهران می باشد که کاخ مظفری را در دل خود جای داده است. دارآباد محله شگفت انگیز و خوش آب و هوای تهران بوده که به خاطر همین جاذبه های گردشگری و وجود رودخانه ای در این محل، عده زیادی را شیفته خود ساخته است. اگر به دنبال خرید خانه و سرمایه گذاری در محله دارآباد هستید لازم است مزایا و معایب سکونت در این محله را بدانید، پس با زومیلا همراه باشید تا نکات مهم درباره این محله را برای شما شرح دهیم.

محله دارآباد کجاست؟

دارآباد یکی از محله های شمال پایتخت می باشد که در منطقه یک تهران واقع شده و به داشتن آب و هوای خوب و مطبوع مشهور است. ساکنان دارآباد در زمان های قدیم در محله ازگل و شرق سوهانک زندگی می کردند و پس از مدت ها سکونت در این محل به خاطر گرفتار شدن به کم آبی و خشکسالی، زمین ها و محل زندگی خود را رها کردند و به دارآباد کنونی تغییر مکان دادند.

رودخانه ای در دارآباد جاری است که به جذابیت این منطقه افزوده است. این رود از رشته کوه های توچال و پیازچال سرچشمه می گیرد. رودخانه دارآباد ابتدا باغ های این محله را آبیاری می کند، سپس از لارک و ازگل می گذرد و پس از گذشتن از بزرگراه بابایی به مسیل باختر می ریزد.

اطراف این رودخانه رطوبت زیادی وجود دارد و به همین دلیل درخت های طبیعی زیادی در این منطقه روییده اند، از این رو این محله دار آباد نام گرفته است. دار در زبان پهلوی به معنی درخت می باشد.

محله دارآباد

محله خوش آب و هوای دارآباد از دو طرف توسط کوه احاطه شده که به زیبایی هر چه بیشتر این منطقه افزوده است. این کوه ها از رشته کوه های توچال هستند که از قسمت شرقی تا قوچک ادامه دارند.

از لحاظ تقسیم بندی جغرافیایی منطقه دارآباد از سمت شمال به رشته کوه های البرز، از طرف جنوب به آجودانیه و از غرب به دربند و نیاوران می رسد.

تاریخچه محله دارآباد تهران

دارآباد در زمان های قدیم یکی از روستاهای تهران بوده است. این محله به خاطر داشتن درختان زیاد دار آباد نام داشت اما در دوره قاجار مظفرالدین شاه کاخی در آنجا ساخت و برای مدتی این محل به شاه آباد تغییر نام پیدا کرد.

در تاریخ آمده است که مظفرالدین‌ شاه قاجار وقتی به بیماری آسم دچار شده بود، پزشکان منطقه دارآباد تهران را به دلیل داشتن آب و هوای عالی، برای درمان بیماری وی توصیه کردند.

پس از آن در سال ۱۳۱۲، رضاشاه دستور ساخت بیمارستان مسلولین را در اطراف کاخ صادر کرد.

بافت اجتماعی دارآباد

این محله دو گروه مهاجر دارد که امروزه از اهالی قدیمی دارآباد محسوب می شوند. یک دسته آذری ها هستند که در محله ترک‌ ‎آباد زندگی می‌کنند و دسته دوم ملایری‌ها می باشند که یک حسینیه به نام خودشان در این محله دارند.

دسترسی و امکانات محله دارآباد

دارآباد دارای خصوصیات بسیار خوبی برای انتخاب شدن به عنوان محل زندگی است. اما این محله با توجه به اینکه در شمالی ترین نقطه پایتخت واقع شده از لحاظ دسترسی با کمی مشکل روبه روست و ساکنین از مرکز شهر دور می باشند. نزدیک ترین ایستگاه های مترو به این محله ایستگاه های قائم و نوبنیاد در خط سه هستند.

مرکز درمانی واقع در منطقه داراباد

بیمارستان مسیح دانشوری که در خیابان شهید باهنر (نیاوران) واقع شده، یکی از بیمارستان های خوب تهران است که به مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماری‌ های ریوی مشهور می باشد.

پارک های دارآباد

  • شهربازی دکترلند: ابتدای خیابان دارآباد- بعد از آجودانیه- انتهای خیابان موزه- هیومن پارک
  • پارک ساحلی داراباد: شمیرانات‎- دارآباد- خیابان شهید پورابتهاج- خیابان شهید هاشمی

محله دارآباد

مراکز خرید دارآباد

  • بازار صدف: نیاوران، موحد دانش، نبش پاساژ صاحبقرانیه
  • میدان تره بار: میدان نیاوران، ضلع غربی موزه حیات وحش تهران
  • مجتمع تجاری عرش آجودانیه: نیاوران، کاشانک، تقاطع پور ابتهاج، ابتدای بلوار آجودانیه
  • مرکز خرید ایرانیان: آجودانیه، بزرگراه امام علی، مرکز خرید ایرانیان

آپدیت شده در تاریخ 3 اردیبهشت 1403

نقاط دیدنی دارآباد تهران

  • کاخ مظفری:کاخ مظفری از جمله بناهای عهد قاجار است که به جهت اقامت موقت مظفرالدین شاه قاجار در زمان بیماری ساخته شد. بنا بر کتیبه سنگ مرمری که داخل این بنا وجود دارد، شخصی به نام «علی‌ اصغرخان امیر سلطان» در سال ۱۲۷۳ خورشیدی، باغی به مساحت ۶۰,۰۰۰ متر مربع را در منطقه دارآباد خریداری کرد و به فرمان وزیر دربار «محمدخان حكیم الملک» کاخی در آن ساخت که کاخ شاه نام گرفت.
  • موزه تاریخ طبیعی دارآباد:موزه تاریخ طبیعی داراباد که با عنوان اختصاری «موزه دارآباد» شناخته می‌شود، از موزه‌های مشهور تهران است که در ارتفاعات منطقه دارآباد قرار دارد و چشم‌انداز زیبایی از مناظر تهران را به نمایش می‌گذارد.
  • سیمین قلعه:سیمین قلعه در گذشته چشم‌انداز محله دارآباد بود و اطراف آن تنها زمین‌های کشاورزی و بیابانی به چشم می‌خورد. محلی برای تفریح و استراحت بود؛ اما امروزه، اطراف سیمین قلعه با ساختمان‌های بلند و کوتاه پر شده است و متاسفانه در میان آن‌ها، سازه‌های غیرقانونی نیز مشاهده می‌شود.
  • پارک ساحلی داراباد:. عبور رودخانه از میان بوستان که مهم‌ترین ویژگی این مکان به حساب می‌آید؛ ظاهری چشم‌نواز و زیبا به آن بخشیده است.
  • رودخانه داراباد:رودخانه دارآباد که از رشته کوه‌های توچال و پیازچال در شمال شرق شهر تهران منشا می گیرد؛ در واقع، یک رودخانه متشکل از دو شاخه است؛ رودخانه کهنه دارآباد و رودخانه دارآباد که پس از ورود به محله دارآباد، با هم یکی شده و رودخانه اصلی دارآباد را تشکیل می‌دهند.

خرید خانه در محله دارآباد تهران

دارآباد در کنار محله اعیان نشینی همچون نیاوران قرار گرفته است و هر دو محله از آب و هوای بسیار خوبی برخوردار هستند اما جالب است بدانید قیمت خرید خانه در دارآباد در حد نیاوران نبوده و از اعتدال بهتری برخوردار است.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که این منطقه در حال رشد بوده و روز به روز خانه های لاکچری و برج های لوکس در این منطقه بیشتر می شود.

قیمت خرید خانه و آپارتمان در دارآباد

برای اطلاع دقیق و به روز قیمت مسکن به وب سایت زومیلا مراجعه کنید.

محله دارآباد

نتیجه گیری

  • دارآباد در شمال تهران واقع شده و موقعیت کوهپایه‌ای دارد، به همین دلیل کوچه ها و خیابان ها شیبدار هستند.
  • محله دارآباد آب و هوای بسیار مطبوعی دارد و همین دلیل سبب شده گزینه مناسبی برای زندگی باشد.
  • وجود رودخانه در این محله و حضور گسترده مردم برای گذراندن تعطیلات، باعث شده دارآباد آخر هفته ها با ترافیک سنگینی روبه رو شود.

مقاله پیشنهادی

از سری مقالات زومیلا می توانید مقاله مناطق بالاشهر تهران را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

2 نظرات

  1. با سلام.به نظر من دارآباد به دلیل داشتن آب و هوای خوب و ساکنین آرام محل مناسبی برای زندگی و دور بودن از هیاهوی تهران هست.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید