ساخت خانه های کوچک سی متری در تهران!

خانه های کوچک

ساخت واحدهای آپارتمانی و سوئیت‌های کوچک برای خانواده های تک نفره مانند دانشجویان یا خانواده های کم‌بضاعت که از لحاظ مالی در تنگنا هستند سال‌هاست که در بسیاری از شهرهای جهان در دستور کار قرار گرفته و انجام می‌شود. آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که ساخت خانه هایی با متراژ کم چه مزایا و معایبی می تواند داشته باشد؟ جالب است بدانید که که ایده ساخت خانه های کوچک سی متری در تهران هم مطرح شده است. برای آگاهی بیشتر از این طرح با زومیلا همراه باشید.

خانه های کوچک با متراژ سی متر در تهران

امروزه در تهران خانه‌ های ۵۰ تا ۶۰ متری بیشترین تقاضا را دارند. رتبه‌ های بعدی به ترتیب به واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر، ۷۰ تا ۸۰ متر و ۴۰ تا ۵۰ متر تعلق می گیرد. خانه‌ هایی با متراژ کمتر از ۴۰ متر هم در تهران وجود دارند که ۳.۸ درصد نیاز بازار را تشکیل می دهند.

بررسی‌ ها نشان می‌ دهد با وجودی که کیفیت محل سکونت برای متقاضیان از اهمیت زیادی برخوردار است، اما متاسفانه محدودیت نقدینگی سبب شده بسیاری از افراد نتوانند خانه هایی با متراژ بالا تهیه کنند.

در این میان عده ای هستند که از بضاعت مالی کمی برخوردار بوده و توانایی تهیه خانه‌ های کوچک با متراژ کم را هم ندارند. این افراد که اکثرا برای پیداکردن شغل به تهران آمده اند، در نهایت مجبور به مهاجرت شده و کار خود را نیز از دست می دهند.

به گفته یک کارشناس اقتصادی در زمینه مسکن نباید اقشار پایین و کم درآمد جامعه را از زندگی در کلانشهرها محروم کرد. وی در این رابطه اعلام کرده ساخت آپارتمان و سوئیت‌ های کوچک برای این قشر باید مورد بررسی قرار بگیرد.

اما متاسفانه نرخ هر متر مربع مسکن با متراژ کم، از نرخ واحدهای مسکونی بزرگ بیشتر است. علت این موضوع به افزایش تقاضا و کمبود عرضه مربوط می‌ شود.

برنامه دولت برای احداث خانه های کوچک

سخنگوی دولت در مرداد ماه سال 1398 از احداث خانه‌های با متراژ کم در پایتخت خبر داد. وی بیان کرد: «با بررسی های صورت گرفته خانه‌های کوچک با متراژ کم برای افراد به خصوص افرادی که تازه ازدواج کرده‌اند ساخته خواهد شد. »

اخیرا هم پیشنهاد ساخت خانه‌های ۳۰ متری توسط شهرداری برای اجاره و فروش مطرح شده است. اگرچه برای اجرای این طرح لازم است تغییراتی در ضوابط طرح تفصیلی اعمال شود. همچنین ساخت این خانه ها از لحاظ آسیب‌ شناسی باید بررسی شود که این تحقیقات به یکی از دانشگاه‌های تهران سپرده شده است.

از جمله مزایای خانه‌های کوچک متراژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایین آمدن نرخ فروش
  • پایین آمدن نرخ اجاره
  • کاهش مصرف انرژی

با وجود مزایای ذکر شده مخالفان احداث این نوع واحدها عقیده دارند سکونت در مسکن کوچک نباید به عنوان یک سبک زندگی شناخته شود.

خانه های کوچک

روی آوردن شهرهای بزرگ دنیا به ساخت خانه های کوچک

مهدی سلطان محمدی یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن اعلام کرد: نرخ خرید خانه و آپارتمان در تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور در حال افزایش بوده و در بسیاری از موارد می توان مشاهده کرد عده زیادی قادر به تهیه مسکن برای خانواده خود نیستند.

در این شرایط مباحثی مانند کوچک‌سازی مطرح می‌ شود. کوچک سازی مزایا و معایب خاص خود را دارد و اگر خانوارها امکان تهیه مسکن را داشتند شاید اصلا بحث کوچک‌سازی مطرح نمی‌ گردید.

اینطور که شواهد نشان می دهد همه شهرهای بزرگ در دنیا به سمت ساخت آپارتمان‌های نقلی و کوچک رفته‌اند و این پدیده مخصوص تهران نیست.

در توکیو واحدهای مسکونی خاصی وجود دارند که به واحدهای کپسولی معروف هستند. این واحدهای کپسولی متراژی کمتر از ۳۰ متر مربع دارند و از امکاناتی نظیر تخت، یخچال و تلویزیون برخوردارند.

این مسئله در شهرهایی همچون لندن، پاریس، تورنتو، هنگ کنگ، نیویورک و دیگر شهرهای بزرگ دنیا مشاهده می شود و آن ها هم به کوچک سازی روی آورده اند.

احساس کمبود خانه های کم متراژ در تهران

وی با بیان اینکه طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ برای هر خانوار شهری بعد ۳.۳ گزارش شده است، گفت: آمارهای متوسط، واقعیت تنوع را در طیف خانوارها پنهان می‌کند. متقاضیان مسکن انواع مختلفی از مردم هستند که عده ای از آنها دانشجویان هستند که توان سکونت در واحدهای متوسط و بزرگ را ندارند یا خانوارهای تک نفره ای که از عهده تامین مسکن برنمی آیند.

این کارشناس اقتصاد مسکن در ادامه صحبت هایش گفت: اگر این افراد بدون مسکن بمانند مجبور می شوند برای تهیه مسکن به حاشیه شهرها رفته یا از امکان زندگی در شهرهای بزرگ محروم می‌شوند. بنابراین بهتر است چاره ای اندیشیده و به این تقاضاها به درستی پاسخ داده شود.

سلطان محمدی کارشناس اقتصادی در حوزه مسکن ادامه داد: کمبود خانه‌های کم متراژ با کیفیت بالا، به شدت در تهران احساس می‌ شود. از علت های اصلی این کمبود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قوانین و مقررات عمرانی در تهران اجازه چنین ساخت و سازی را نمی دهد. به این عبارت که در زمین‌ های بزرگ اجازه ساخت واحدهای کوچک وجود ندارد.
  2. قانونی که ذکر می کند آشپزخانه حتما باید به بیرون پنجره داشته و نور کامل دریافت کند، از دیگر محدودیت های ساخت واحدهای کوچکد است. امروزه در آپارتمان های کشورهای پیشرفته، آشپزخانه الزاما به بیرون راه ندارد.
  3. از دیگر محدودیت ها می توان به لزوم ایجاد پارکینگ برای هر واحد اشاره کرد در صورتی که در زمین‌های کوچک امکان ساخت پارکینگ های متعدد وجود ندارد.

خبرگزاری ایسنا

نتیجه گیری

با توجه به اینکه طیف‌های متنوعی از خانوارها در جامعه وجود دارند و این طیف شامل خانوار های تک نفره هم می شود نباید این دسته از افراد در نوسانات بازار مسکن نادیده گرفته شوند. همچنین عده ای از خانواده ها هستند که کم درآمد بوده و با توجه به روند صعودی قیمت مسکن در کلانشهر محل سکونت خود، قادر به تهیه خانه نیستند. به همین دلایل دولت تصمیم به ساخت خانه های با متراژ کم گرفته است. حال باید منتظر ماند تا دید چه زمانی این طرح در کلانشهری مانند تهران اجرایی می شود؟

مقاله پیشنهادی:

از سری مقالات زومیلا می‌توانید مقاله نکاتی که باید درباره اجاره سوئیت مبله بدانید را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید