همه چیز درباره ارز دیجیتال تتر

ورود به دنیای ارزهای دیجیتال بدون شناخت تتر (USDT) و استفاده از آن ممکن نیست. اگر به دنبال راه ورود به دنیای ارزهای دیجیتال باشید، خرید تتر می‌تواند نقطه شروع باشد.

تتر اولین ارز دیجیتال پایدار است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و توانست بازار ارزهای دیجیتال را متحول کند. پیش از به‌وجودآمدن تتر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار رمزارز با مشکلات فراوانی مواجه بودند که تتر توانست بسیاری از این مشکلات را حل کند و راه ورود به این بازار را برای مردم عادی هموارتر کند.

تتر چیست

تتر اولین استیبل کوین یا ارز پایدار بازار رمزارزها است که توانسته است به‌عنوان واسطه‌ای بین دنیای بیرون و بازار نقش‌آفرینی کند. علاوه بر این نقش واسطه میان ارزهای دیجیتال دیگر را هم دارد به شکلی که معامله‌گران اغلب برای تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر از تتر استفاده می‌کنند.

تاریخچه تتر

تتر در سال ۲۰۱۴ به‌وسیله شرکت ifinex از زیر مجموعه‌های صرافی Bitfinex به وجود آمد. این ارز دیجیتال در حال حاضر به‌وسیله شرکت تتر لیمیتید پشتیبانی و اداره می‌شود و نقش پررنگی در بازار ارزهای دیجیتال دارد.

استیبل کوین چیست

همان‌طور که اشاره کردیم تتر یک ارز پایدار یا استیبل کوین است. اما ارز پایدار یا استیبل کوین چیست؟ به ارز دیجیتالی که قیمت آن همواره ثابت و برابر یک واحد پول، فلزات بهادار یا یکی از کامودیتی‌ها (نفت، گاز، فلزات و …) باشد استیبل کوین گفته می‌شود.

ارزش هر تتر برابر یک دلار آمریکاست و این ارزش همواره با اندکی نوسان ثابت می‌ماند و ارزش خود را حفظ می‌کند. گرچه قیمت تتر ثابت و ۱ دلار است؛ اما باتوجه‌به نوسانات بالای پول کشورمان قیمت لحظه‌ ای تتر به تومان تغییر می‌کند و می‌توان آن را از صرافی‌های معتبر دریافت کرد.

چه چیز تتر را به منحصر به فرد می‌کند؟

همان‌طور که اشاره شد پیش از به‌وجودآمدن تتر بازار ارزهای دیجیتال با مشکلاتی مواجه بود. یکی از این مشکلات نوسانات شدید ارزهای دیجیتال و نبود ارزی با قیمت ثابت بود که بتواند در موقع لزوم از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در مقابل نوسانات شدید بازار حفاظت کند.

در حال حاضر ارزهای دیجیتال پایدار دیگری هم وجود دارند، اما تتر باتوجه‌به حجم معاملات بالا و سهم بازار فوق‌العاده خود به‌خوبی توانسته است نقش واسط و میانجی را در بازار بازی کند. معامله‌گران هرگاه بخواهند سود خود را شناسایی کرده و از معامله فعلی خارج شوند نیازی نیست کل دارایی خود را به پول تبدیل کنند و از بازار خارج کنند. به‌جای این کار به‌سادگی می‌توانند دارایی خود را به تتر تبدیل کنند و آن را برای معاملات بعدی در صرافی یا کیف پول خود نگهداری کنند.

مؤسسات مالی و نهنگ‌های بازار برای ورود و خروج به بازار نیازمند ارز دیجیتالی بودند که حجم معاملات و ارزش بازار بالایی داشته باشد تا بتوانند بدون ایجاد موج‌ و مشکل در قیمت آن ارز، به بازار ورود و خروج کنند. تتر توانست به‌خوبی این مسئله را حل کند و به عمیق‌تر شدن بازار ارزهای دیجیتال کمک کند.

در حال حاضر تقریباً تمامی صرافی‌ها از جفت‌ارزهایی شامل تتر استفاده می‌کنند و این ارز دیجیتال بیشترین محبوبیت را در میان صرافی‌ها و کاربران ارزهای دیجیتال دارد.

تتر چگونه کار می‌کند؟ (چه طور قیمت تتر همیشه یک دلار است)

تتر بر خلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال ارزی متمرکز است و شرکت تتر لیمیتد آن را اداره می‌کند. سازوکار و چرخه عمر تتر به این صورت است که شرکت تتر لیمیتد پول را به شکل دلار می‌گیرد و بر اساس آن تتر منتشر می‌کند. تتر در بازار دست‌به‌دست شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

هرگاه تقاضا برای تتر کاهش یابد. تتر از دارندگان آن جمع می‌شود و دلاری که پشتوانه آن بوده است به کاربران داده می‌شود. بر عکس در زمانی که تقاضا افزایش می‌یابد دلار به شرکت تتر لیمیتد می‌رود و تتر منتشر می‌شود و دلارها به‌عنوان پشتوانه نگهداری می‌شود؛ بنابراین از طریق این سازوکار قیمت تتر تقریباً همواره ثابت و برابر یک دلار باقی می‌ماند.

پشتوانه تتر چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم به‌ازای هر تتر منتشر شده یک دلار به‌عنوان ذخیره نگهداری می‌شود. اما در حال حاضر همه ذخیره تتر به‌صورت پول نقد نیست و دارایی‌های دیگری هم وجود دارد که به‌عنوان ذخیره تتر نگهداری می‌شود. بیشتر این دارایی‌ها سرمایه‌هایی است که به‌سرعت قابل تبدیل‌شدن به پول نقد است تا در صورت لزوم به‌سرعت به دلار تبدیل شود و مشکلی برای کاربران ایجاد نشود.

ذخایر پشتیبان تتر عبارت‌اند از پول، شبه‌پول و سپرده‌های کوتاه‌مدت دیگر و اوراق تجاری که بخش اعظم ذخایر را تشکیل می‌دهند؛ این موارد شامل اوراق خزانه، توافقنامه بازخرید معکوس، صندوق‌های بازار پول، اوراق تجاری و گواهی سپرده نیز می‌شود.

دسته دیگر دارایی‌های موجود در ذخیره و پشتیبان رمزارز پایدار تتر شامل اوراق شرکتی، صندو‌ق‌های سرمایه‌گذاری، فلزات گران‌بها، وام‌های تضمین شده و سرمایه‌گذاری‌های دیگری مانند خرید توکن‌های ارز دیجیتال است.

مزایا و معایب ارز دیجیتال تتر

مزایا

  • مقاومت در مقابل نوسانات بازار و حفظ ارزش ثابت دارایی‌های رمزارزی

  • امکان استفاده به‌جای پول نقد برای انجام خرید بدون نگرانی از نوسانات کوتاه‌مدت بازار در حین عملیات پرداخت و تأیید تراکنش

  • امکان استفاده به‌عنوان واسط خریدوفروش ارزهای دیجیتال

  • قابل‌استفاده به‌عنوان ارز معیار برای سنجش ارزش دارایی‌های دیگر رمزارزی

معایب

  • مناسب نبودن برای سرمایه‌گذاری به علت ثابت‌بودن قیمت

  • متمرکز بودن

  • وجود امکان لیست سیاه، تحریم و قوانین ضد پول‌شویی و باتوجه‌به شرایط بین‌المللی کشورهایی مانند ایران

  • شک و شبه‌ها در مورد میزان ذخیره دلاری تترهای منتشر شده

انواع تتر

تتر بر روی بستر بلاک‌چین‌های مختلفی عرضه شده است. از جمله معروف‌ترین بلاک‌چین‌هایی که تتر از آن‌ها استفاده می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تتر بر بستر OMNI

  • تتر بر بستر اتریوم

  • تتر بر بستر ترون

از میان این گزینه‌ها تتر شبکه ترون کمترین میزان کارمزد را دارد. این مسئله می‌تواند برای کاربران ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار باشد. چون می‌توانند تتر خود را بر بستر ترون انتقال دهند و کارمزد بسیار کمتری پرداخت کنند.

+ توجه: هنگام انتقال تتر باید به بستر آن توجه زیادی کنیم. تتر هر شبکه را تنها می‌توان به کیف پول همان شبکه فرستاد. در غیر این صورت ممکن است تترهای شما از بین برود؛ بنابراین لازم است در زمان انتقال تتر به نوع کیف پول و آدرس آن دقت کنید.

کیف پول‌های تتر

علاوه بر کیف پول‌های صرافی‌ها می‌توانید تتر خود را در کیف پول‌های دیگر نیز نگهداری کنید. از جمله بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری تتر می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تتر ولت | Tether Wallet (موبایل)

  • کوینومی | Coinomi

  • لجر نانو ایکس | Ledger Nano X (سخت افزاری)

رقیب اصلی تتر چیست؟

در حال حاضر ارز دیجیتال USDC رقیب اصلی تتر است. این ارز دیجیتال هم مانند تتر متمرکز است؛ اما از نظر قانون‌مداری و همکاری با نهادهای مالی بالادستی ایالات متحده عملکرد شفاف‌تری را داشته است. سهم بازار یو.‌اس.دی.سی کمتر از تتر است؛ اما برخی پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است در آینده به تتر برسد و حتی از آن پیشی بگیرد.

علاوه بر ارزهای پایدار متمرکز این چنینی برخی ارزهای پایدار الگوریتمی هم وجود دارند که بدون پشتوانه دلاری فعالیت می‌کنند. با توجه به بحران به وجود آمده برای ارز دیجیتال UST و شبکه ترا اعتماد کاربران به این نوع از ارزهای پایدار کمرنگ شده است و به همین خاطر تتر دست بالا را در این رقابت دارد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید