مراقبت از پوست با استفاده از ضدآفتاب

مراقبت از پوست با استفاده از ضدآفتاب

آیا شما از ضدآفتاب استفاده می‌کنید؟ به نظر شما فقط افراد بالغ باید از ضدآفتاب استفاده کنند؟ آیا کودکان و نوجوانان که در معرض اشعه مضر فرابنفش خورشید هستند، باید از ضدآفتاب بهره ببرند؟ از اهمیت مراقبت از پوست با استفاده از ضدآفتاب چه می‌دانید؟ آیا ضدآفتاب مناسب پوست خود را می‌شناسید؟ شما می‌توانید انواع مختلف ضدآفتاب را مشاهده و مقایسه کرده و ضدآفتاب مناسب خود را انتخاب کنید و با خرید اقساطی از اسنپ شاپ درب منزل تحویل بگیرید.

مراقبت از پوست با استفاده از ضدآفتاب

چه افرادی باید کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

همه افراد، چه بالغ و چه کودک، برای حفاظت از پوست خود در مقابل آفتاب، نیاز به استفاده از کرم ضد آفتاب دارند. مهم نیست که پوست شما روشن یا تیره باشد یا در منطقه‌ای با آب‌وهوای گرم یا سرد زندگی کنید. هرکسی که در معرض اشعه‌های مضر UV آفتاب قرار داشته باشد، ازجمله در سفرها، فعالیت‌های خارج اتاق و حتی در روزهای ابری، نیاز به استفاده از کرم ضد آفتاب دارد.

خطر ابتلا به سرطان پوست برای هرکسی وجود دارد. صرف‌نظر از تفاوت‌های نژادی، سن و اقلیمی، همه باید به فکر مراقبت از پوست با استفاده از ضدآفتاب مناسب باشند.

چه نوع کرم ضد آفتابی مناسب است؟

به‌طورکلی جهت مراقبت از پوست باید سه اصل را در نظر بگیرید. به‌عبارت‌دیگر، یک ضدآفتاب خوب باید این سه ویژگی را داشته باشد تا پوست‌تان را در برابر آسیب‌های ناشی از تابش UV محافظت کند.

عامل محافظتی SPF بالا

کرم ضدآفتاب باید حاوی عامل محافظتی SPF (ضریب سان‌اسکرین) بالا باشد. این ضریب نشان‌دهنده میزان محافظت کرم در برابر اشعه‌های UVB است. برای حفاظت مناسب، توصیه می‌شود که کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 یا بیشتر استفاده شود.

محافظت در برابر اشعه UVA

بهتر است که کرم ضد آفتاب دارای محافظتی در برابر اشعه UVA نیز باشد. علامت “UVA” را بر روی بسته‌بندی محصول ببینید یا از کرم‌های ضد آفتاب با عنوان “طیف وسیع” یا “UVA/UVB” استفاده کنید. در برنامه مراقبت از پوست با استفاده از ضدآفتاب، این نکات را در نظر داشته باشید.

مقاومت در برابر آب و تعرق

یک کرم ضد آفتاب خوب باید مقاومت مناسبی در برابر آب و تعریق داشته باشد. این ویژگی باعث می‌شود که پوست در صورت تمرین و فعالیت‌های ورزشی یا تماس با آب، در مقابل اشعه‌های مضر آسیب نبیند.

چه روزها و چه زمانی از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

شما باید همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا پوست‌تان را در برابر آسیب‌های ناشی از تابش UV آفتاب محافظت کنید. موضوع مراقبت از پوست با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب یک اصل برای تمام روزها، حتی روزهای ابری است.

توجه داشته باشید که در روزهای ابری، تا 80 درصد از پرتوهای مضر فرابنفش خورشید می‌تواند به پوست شما نفوذ کند. به‌طور کل، برف و آب پرتوهای خورشید را منعکس کرده و آن‌ها را به سطح پوست شما می‌رساند. درصورتی‌که قرار است بیشتر از 15 دقیقه در آفتاب بمانید یا فعالیت‌های خارج از منزل و در طول روز داشته باشید، توصیه می‌شود که حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

چه‌مقدار کرم ضدآفتاب لازم است؟

مقدار کرم ضد آفتابی که باید استفاده کنید به میزان سطح پوست‌تان، سطح فعالیت خورشیدی و نوع و میزان پوشش محافظتی کرم بستگی دارد. به‌طورکلی، برای مراقبت از پوست با استفاده از ضدآفتاب، حداقل یک قاشق چای‌خوری (حدود 5 میلی‌لیتر) کرم ضد آفتاب برای پوشش کامل صورت و حدود یک قاشق غذاخوری (حدود 15 میلی‌لیتر) برای پوست بدن کافی خواهد بود.

یک روش دیگر برای به‌دست آوردن میزان ضدآفتاب موردنیاز نیز وجود دارد. شما باید حدوداً به مقدار شش بندانگشت از کرم ضدآفتاب برای صورت و سه بندانگشت ضدآفتاب برای گردن خود استفاده کنید.

فواصل زمانی

از بازه زمانی برای استفاده از کرم ضد آفتاب نباید غافل شوید. 15-30 دقیقه قبل از بیرون رفتن، باید کرم ضد آفتاب را به پوست خود بمالید تا کرم جذب پوست شده و محافظت موثرتری را فراهم کند. سپس، در طول روز هر دو ساعت یا در صورت امکان بیشتر، کرم را تجدید کنید تا محافظت مداوم پوست را داشته باشید.

چه‌مقدار کرم ضدآفتاب لازم است؟

کدام بهتر است: کرم ضد آفتاب با SPF بالا یا پایین‌؟

در برنامه مراقبت از پوست با استفاده از ضدآفتاب، کرم‌هایی با SPF بالا تاثیر بهتری دارند. SPF به معنای “عامل محافظت در برابر آفتاب” بوده و نشان‌دهنده قدرت محافظتی کرم ضد آفتاب در برابر اشعه‌های مضر UVB است. SPF بالا به شما کمک می‌کند در مقابل اشعه UVB که از آفتاب به پوست می‌رسد، محافظت بیشتری داشته باشید.

SPF در اندازه 15یا 30 به‌طور عمومی به‌عنوان حداقل مقدار توصیه‌شده برای استفاده روزانه در نظر گرفته می‌شود. اما اگر پوست حساسی دارید یا در مناطقی با میزان نور خورشید شدید زندگی می‌کنید، توصیه می‌شود برای مراقبت از پوست خود از کرمی با SPF بالاتر (مثلاً SPF 50 یا بیشتر) بهره ببرید.

هرچند SPF بالاتر درصد بیشتری از پرتوهای خورشید را مهار می‌کند؛ اما این بدین معنا نیست که زمان بیشتری روی پوست شما دوام می‌آورد. برای مراقبت از پوست با استفاده از ضدآفتاب تجدید هر دو ساعت یک‌بار ضدآفتاب با هر میزان SPF را فراموش نکنید.

رابطه بین کرم ضد آفتاب و جذب ویتامین دی

برخی از کرم‌های ضد آفتاب حاوی فیلترهای شیمیایی بوده که قادر هستند اشعه‌های UVB را جذب کنند. این عمل باعث می‌شود که کمترین مقدار نور UVB به پوست برسد؛ بنابراین تولید ویتامین D نیز کاهش ‌یابد. با این‌وجود، مطالعات بالینی تابه‌حال رابطه‌ای بین استفاده روزانه از ضد آفتاب و کمبود ویتامین D گزارش نکرده‌اند.

اما نگران نباشید! برای جذب مناسب ویتامین D، توصیه می‌شود در موقعیت‌هایی که نیاز به تولید ویتامین D دارید، مثلاً در ساعاتی که نور خورشید بیشتر است (مانند قبل از ظهر) در معرض نور خورشید قرار بگیرید. این زمان می‌تواند برای مدت کوتاه (معمولاً 10 تا 15 دقیقه) در نظر گرفته شود.

این زمان کوتاه کافی است تا بدن شما به میزان لازم، ویتامین D تولید کند. برای مراقبت از پوست با استفاده از ضدآفتاب، این امکان را دارید تا از مکمل‌های مغذی و مواد غذایی غنی از ویتامین دی مانند ماهی نیز استفاده کنید. پس، استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب همراه با مدیریت مناسب نور خورشید و تغذیه صحیح، می‌تواند به حفظ سطح مناسب ویتامین دی در بدن شما کمک کند.

رابطه بین کرم ضد آفتاب و جذب ویتامین دی

جمع‌بندی

اشعه UV می‌تواند باعث ایجاد سوختگی، پیری زودرس و حتی سرطان پوست شود. استفاده منظم از ضدآفتاب با عامل حفاظتی SPF مناسب و تجدید آن به‌صورت دوره‌ای و منظم، اهمیت زیادی در موفقیت در مراقبت از پوست با استفاده از ضدآفتاب دارد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید