قدم به قدم مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ

مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ

مهم‌ترین مسئله هنگام خرید و فروش ملک، قانونی بودن روند معامله است. برای اینکه معامله‌ای قانونی پیش برود لازم است در مورد قوانین خرید و فروش ملک، اطلاعات کافی کسب کنید تا بتوانید با دستی پر به سراغ معامله و میز قرارداد بروید. از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسائلی که لازم است هنگام معامله ملک مورد توجه قرار داد، شناخت انواع سندها است. شرط لازم هرگونه معامله، این است که بدانید به طور کلی اسناد رسمی شامل چه مواردی می‌شوند. پس از دانستن این موضوع، بر اساس شرایط متفاوتی که برایتان وجود دارد ممکن است بخواهید بدانید چگونه می‌توانید روندهای متفاوتی را که مربوط به سند می‌شود به صورت قانونی طی کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد قدم به قدم مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ صحبت کنیم.

سندهای شش دانگ و مشاع

همانطور که میدانید سندهای ملکی انواع متنوعی دارند که از میان آن‌ها می‌توان سند مشاع، سند شش دانگ، سند منگوله‌دار، سند تک برگ، سند اعیان، سند مفروز، سند شورایی، سند بنچاق و سند رهنی را نام برد. مواردی که در این مطلب قصد داریم در مورد آن‌ها صحبت کنیم سندهای مشاع و شش دانگ هستند.

سند شش دانگ چیست؟

به سندی که به صورت کامل به یک شخص تعلق داشته باشد، سند شش دانگ گفته می‌شود.

این نوع سند رسمی یکی از معتبرترین اسناد در بین اسناد ملکی است. کلمه‌ی شش دانگ به معنای شش جهت است و منظور از شش دانگ؛ شش جهت شمال، جنوب، شرق، غرب، بالا و پایین است. کلمه‌های بالا و پایین به فضاهای بالا و زیرزمین دلالت دارد که نشان از مالکیت تام صاحب سند نسبت به ملک مربوطه دارد. مسائل حقوقی در مورد سند ملکی شش دانگ بسیار کم است. سند ملکی شش دانگ یکی از انواع سندهای رسمی است.

سند مشاع چیست؟

 سند مشاع یکی از انواع سند رسمی در ایران است. واژه‌ی مشاع در اصل به معنای شریک بودن است و برای سند زمانی استفاده می‌شود که یک ملک، چند مالک داشته باشد. یا در تعریفی دیگر سند مشاع به سند ملکی گفته می‌شود که بین چند شریک تقسیم شده است. واژه‌ی مشاع از اشاعه می‌آید.

در نتیجه می‌توان گفت در سندهای مشاع هر یک از شرکا بخشی از یک ملک را صاحب می‌باشند و هر یک سند رسمی در اختیار دارند. در واقع ملک مشاع ملکی است که همه‌ی مالکان در تمام آن با هم شریک هستند. از این جهت مسائل حقوقی فرآیند فروش یا خرید خانه مشاع کمی پیچیده‌تر از سندهای غیر مشاع است. برای خرید این‌گونه ملک‌ها بهتر است قبل از هر کاری تحقیقات جامعی در این زمینه انجام دهید.

مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ

 

مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ

با توجه به توضیحات بالا، ممکن است مجبور شوید سند خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، فرض کنید یک ملک کلنگی دارید و می‌خواهید آن را تخریب کرده و یک آپارتمان چند واحدی بسازید. سند اولیه این ملک سند مشاع یا مادر است، اما برای اینکه بتوانید آپارتمان مورد نظر خود را بسازید لازم است سند مشاع را به سند شش دانگ تبدیل کنید.

اولین قدم در مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ این است که ملک مورد نظر قابل افراز باشد. به این معنی که متراژ آن به اندازه‌ای باشد که بتوان به صورت استاندارد آن را به واحدها و یا طبقات مختلف تقسیم بندی کرد. برای انجام این کار لازم است موافقت شهرداری و اداره ثبت را داشته باشید. سپس با به همراه داشتن سند مالکیت و بنچاق، کارت شناسایی، عوارض شهرداری، فیش آب و برق و…به اداره ثبت مراجعه کرده و تقاضای خود را مطرح کنید.

 اداره ثبت مسئله را با شهرداری مطرح می‌کند؛ زیرا ابتدا لازم است شهرداری با این فرآیند موافقت کرده و اجازه آن را صادر کند. پس از بررسی‌های لازم در صورتی که ملک قابل افراز باشد، شهرداری این مورد را به اداره ثبت اعلام می‌کند و اجازه تبدیل سند و یا افراز ملک را صادر می‌نماید.

دومین قدم در مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ، تقسیم نامه‌ای است که اداره ثبت روی متراژ ملک و نوع تقسیم بندی واحدها می‌نویسد و آن را با مالک در میان می‌گذارد. در مرحله بعد، اداره ثبت مشخص می‌کند ملک باید به چند واحد یا طبقه تقسیم بندی شود؛ بنابراین ابتدا تقسیم نامه در اداره ثبت نوشته می‌شود و سپس مالکین می‌توانند واحدهای خود را از اداره ثبت درخواست کنند تا این اداره سندهای شش دانگ هر کدام از آن‌ها را به صورت مجزا صادر نماید.

نتیجه گیری

در مهم‌ترین مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ ابتدا لازم است ملک قابل افراز باشد و سپس اداره ثبت تقسیم نامه‌ای را روی متراژ ملک و نوع تقسیم بندی واحدها بنویسد. اگر در خصوص مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ تجربه مفیدی در اختیار دارید آن را از طریق دیدگاه‌های پایین همین مطلب با ما و سایر مخاطبان زومیلا در میان بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

نویسنده: رویا سهرابی/تیم تحریریه وب سایت زومیلا

82 نظرات

  1. سلام پدر من خانه ای خریده که در سند آن نوشته شده سه دانگ از شش دانگ مشاع میخواستم بفهمم این به چه معنی هست یعنی ۳ دانگ از ملک به شخص دیگری تعلق دارد یا نه ؟؟چون فروشنده کل ملک را به پدر من فروخته است و البته اینکه آپارتمان ۱۱ میلیون وام دارد که هنوز تسویه نشده است

    • سلام وقت بخیر. در ابتدا تشکر می‌کنم بابت مطالعه این مقاله. بله سه دانگ مشاع به این معناست که سه دانگ از خانه شما متعلق به فرد یا افراد دیگری است. بر طبق قانون، ملکی که بین دو یا چند نفر مختلف مشترک باشد، ملک مشاع قلمداد می‌شود.

      • باعرض سلام
        من یه زمین خریدم …برای سند اقدام کردم ..سندی که برام اومده واژه مشاع داخلش ثبت شده
        متراژزمین اصلی۵۴۱۰متر بود…زمین من۳۰۰ متر
        نوع مالکیت زده۳۰ سهم مشاع از۵۴۱سهم
        این سندقابل اطمینانه یاباید تفکیک بشه؟
        باتشکر

        • با سلام اگر توسط اداره ثبت اسناد صادر شده باشد، هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و قابل اطمینان هست، ضمن اینکه تفکیک کردن اراضی دستورالعمل خاص خودش را داشته و در بعضی موارد منع قانونی دارد.

    • در مورد تعریف سند ۶دانگ بهتره گفته بشه که در سند ۶ دانگ حدود همان قطعه در سند نوشته شده ولی در سند مشاع اگر ۳۰۰ متر از ۱۰۰۰متر جدا بشه حدود ۳۰۰ متری حدود کل یعنی ۱۰۰۰متر نوشته میشه فکر نکنم ارتباطی با شش ضلع و زیر زمین داشته باشه

      • سلام دوست عزیز ممنونیم که تایم با ارزشتون رو برای مطالعه این مقاله صرف کردید و صحبت شما هم می تونه منطقی باشه ما سعی میکنیم منابع انتخابی برای مقالاتمون موثق باشه و کلیت موضوع رو در بر بگیره.

  2. سلام
    ما صاحب یک ملک هستیم که سند آن تک برگی است اما در آن ذکر شده ۱۸ حبه مشاع از ۷۲حبه اینگونه اسناد هم قابلیت تبدیل به سند ششدانگ دارند که مشاع درآن قید نشده باشد؟
    سپاس

    • با سلام تا قبل از افراز یا تفکیک از طریق اداره ثبت یا مراجع قضایی، امکان تبدیل شدن به سند شش دانگ وجود ندارد.

  3. سلام . ممنون از مطالب ارزشمند شما. ما یه زمین شریکی داریم ۳ دانگ ۳ دانگ حالا میخوایم شش دانگش بکنیم اول باید از شهرداری شروع کنیم یا اداره ثبت؟ با تشکر

    • با سلام اگر ملک دارای سند ثبتی می باشد از طریق اداره ثبت اسناد محل وقوع ملک اقدام کنید. ضمن اینکه در صورت نیاز به هماهنگی با شهرداری مربوطه، استعلام راسا توسط اداره ثبت انجام خواهد شد.

    • سلام پدرم ملکی دارد که ورثه ای است و به همه بچه ها سند مشاعی داده اند .و خواهر ها و برادر ها تقسیم نامه ای تنظیم کرده اند ده سال پیش حالا میخواد سند شش دانگ بگیره چطور امکانپذیره ممنون میشم راحت ترین راه برای رسیدن به سند ششدانگ را بفرمایید البته دیوار کشی هم کردند .

  4. باسلام وعرض ادب.من تابه حال چیزی ازملک مشاع وغیره نمی دانستم.مطالب شمابسیار باارزش وقابل فهم هستند.خواهشی دارم کاری کنید دفتر خانه هاراتوجیح کنید کمتر مردم رادنبال استعلام وپرداخت مالیات بگردانند.اگر ترتیبی دهند.تمام کارها راخودشان به صورت انلاین انجام دهند وهزینه اش بگیرند خیلی خوب میشه.ممنون

  5. سلام وقت بخیر
    بنده یک زمین با سند مشا به متراژ ۱۳۸ متر از سند مادر ۳۶۰۰ متر در سال ۸۴ خریده ام.
    این ملک تفکیک دستی دارد و نقشه ی یو تی ام زمین رو هم به تازگی گرفتم.
    میخوام بدونم راهی هست که بتونم سند ۶ دانگ بگیرم؟؟؟
    با توجه به اینکه شهرداری میگه برای تفکیک باید سند مادر را بیارم و فروشنده سند مادر را ارائه نمیدهد.
    و ثبت میگه اگه دیوار کشی کنی میتونی سند بگیری ولی شهرداری مجوز دیوار هم نمیدهد.
    و اینکه در موبایعه نامه نوشته شده که فروشنده در قبال سند هیچ مسئولیتی ندارد.
    آیا راهی وجود دارد؟؟؟؟
    لطفا راهنمایی کنید

    • با سلام از طریق اداره ثبت اسناد محل وقوع ملک و در غیر اینصورت از طریق مراجع قضایی اقدام فرمایید ضمن اینکه به نظر می رسد زمین مذکور غیر قابل تفکیک یا افراز باشد و نتیجه ای از پیگیری ها عاید نخواهد شد.

  6. سلام
    خیلی ممنون میشم به سوالم جواب دهید.
    من یک قطعه زمین با سند منگوله دار خریدم و یک ساختمان دو واحده احداث کردم واسه اینکه از وام استفاده کنم مجبور شدم سه دانگ از ملک را به پدرم منتقل کنم بعدا که به اداره ثبت مراجعه کردم تا سند تک برگی واسه واحدها بگیرم به جای دو تا سند شش دانگ به نام من و پدرم چها ر تا سند سه دانگ به نام من و پدرم صادر شد.
    آیا من اشتباه کردم یا اداره ثبت اسناد؟

    • سلام دوست عزیز با توجه به سوالتون و درخواست شما برای پیگیری اسناد امکان بروز اشکال در صورت عدم پیگیری وجود داره چون اداره ثبت اسناد با توجه به درخواست شما اسناد رو صادر میکنه و این امکان وجود داره که درخواست شما دارای ابهام بوده باشه.

  7. سلام وقت بخیر من ی خونه قدیمی ۲۰۰ متری دارم الان میخواهم شش دانگ کنم برگه عدم خلاف ساختمان حدود ۶۰ متر عقب نشینی دارد . میخواستم بپرسم الان کدام متراژ در سند شش دانگ ثبت میشود

  8. سلام وتشکر
    من باغی دارم که سند ان مشاع است وحدود دران مشخص نشده
    ایا باهمین شرایط مشاعی میتوانم سند تک برگ مشاعی بگیرم بحرانی

    • سلام دوست عزیز گرفتن سند تک برگ برای مستغلات زمینی و باغی روند متفاوتی از ملک مسکونی رو طی می کنه و می بایست شرایط باغ مدنظر برای این کار در نظر کارشناس مربوطه قرار بگیره.

  9. سلام. مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ چند ماه طول می‌کشد؟ البته در صورتی که هیچ مشکلی وجود نداشته باشه.ممنون.

  10. سلام وقت بخیر
    بنده منزلی خریده ام که مشاع است و یک ونیم دانگه.چطور میتونم برای منزلم سند 6 دانگ بگیرم؟آیا ممکنه سندش به 6 دانگ تبدیل بشه؟

    • سلام همراه گرامی با توجه به اطالاعاتی که دادید امکان پذیره اما بستگی به شرایط منزل خریداری شدتون داره چون درمواقع استثنا شرایط برای تبدیل شدن به سند 6 دانگ پیچیده خواهد بود.

  11. سلام زمین خریدم با وکالت محضری میخوام سند سه دانگ به اسم خودم ثبت بشه باید چه کار کنم؟هزینه اش چقدر میشه تقریبا؟۱۲۵ متر هستش

  12. کلمه دانگ به معنی یک ششم است و شش دانگ به معنی شش تا یک ششم یعنی تمام ملک است و اشاره به جهات شمال و جنوب (حدود اربع) ندارد ضمنا کلمه حدود اربعه غلط مصطلح در زبان فارسی و در زبان عربی ( برای اعراب) صحیح است.
    بنابراین سند شش دانگ یعنی سندی که کل ملک را به دارنده اختصاص داده است و مشاعی ندارد و فرد دیگری در آن سهیم نیست مگر این که توضیحات آن مشاعی را قید کرده باشد. اگر در توضیحاتش مشاعی باشد منظور این است که بنا فقط مال همین فرد است اما مشاعی بین دو نفر است و فرد سومی به آن دسترسی و تملک ندارد

  13. راه های تبدیل آپارتمان دارای مشاع به ملک مسکونی معمولی ( ویلایی ) بدون هر گونه مشاع چیست ؟ سؤال را در حالی که مالک یا مالکین واحدهای دیگر راضی به این کار نباشند و در حالی که راضی باشند پاسخ دهید .

    • سلام مهمترین شرط، جلب رضایت سایر شرکا می باشد وگرنه غیر ممکن هست. ضمنا در صورت خرید قدرالسهم بقیه شرکا قابل تبدیل می باشد.

  14. سلام وقتتون بخیر، خانه ای خریدم که دوتا سند داره یعنی چهار سهم از شانزده سهم، حالا اقدام کردم برای تفکیک، میگن ملک باید بالای 180متر باشه در حالی که خونه صد متره واحد املاک شهرداری میگه تو وخونه جفتی هردو توافق کنید سند شش دانگ میدیم بهتون راهی داره که تنهایی سند شش دانگ بدن بهم؟؟

    • سلام از طریق اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک اقدام کنید ولیکن بنظر می رسد نتیجه ای نخواهید گرفت چرا که فاقد شرایط لازم می باشد.

      • سلام وقت بخیر * پدر من خانه ای دارد ۲۴۰ متر ۶ دانگ که انرا به دوقسمت ودو خانه کاملا مجزا تبدیل کردیم البته خانه ساخت قدیم است وپایان ساختش هم مال ۳۵ سال پیشه *سه دانگ از این خانه را پدرم نوشته وبه من بخشیده ولی سندمحضری و ثبتی ندارم فقط یک نوشته از پدرم دارم میخواستم ببینم برا این سه دانگ خودم چطور میشه سند تک برگ ۶ دانگ گرفت * سپاس

        • سلام دوست عزیز.
          مالکان رسمی، مشاعی و اشخاصی که املاکی را به صورت عادی خریداری کرده اند و به دلیل فوت مالک و ورثه و یا عدم دسترسی به آنان موفق به اخذ سند مالکیت مفروزی (شش دانگ) نشده اند، می‎توانند برای ثبت املاک خود، تقاضای درخواست سند شش دانگ کنند.

  15. سلام در چه صورت میشود قسمتی از یک بخش مشاع را در یک مجتمع مسکونی به یکی از ملکها اختصاص داد و برای آن سند گرفت؟

  16. سلام . مرسی از مقاله مفیدتون. دوتا ملک کلنگی کنار هم که یکی برای ماست و دیگری عمه ام . سند عمه ام سه دانگ بود که ما خریدم. حالا برای تجمیع کردن باید سند سه دانگ را شش دانگ کنیم تا بشه دوتا شش دانگ را تجمیع کرد. اداره ثبت میگه نمیشه سه دانگ را شش دانگ کرد چون متراژش کم . حداقل متراژ برای تبدیل سند سه دانگ به شش دانگ چقدر؟ پیشاپیش ممنون

    • سلام دوست عزیز.
      متراژ آن به اندازه ای باشد که بتوان به صورت استاندارد آن را به واحدها و یا طبقات مختلف تقسیم بندی کرد.

  17. سلام خسته نباشید من یه سوالی داشتم که 9سال پیش پدر من عمرشون رو دادن به شما و برادر ها و خواهر های من شکایت کردن و 13 هم مهر مزایده هست و من این ملک رو مبایه نامه دارم که از پدرم خریدم و پروانه ساخت منزل به اسم منع که در ملک مشاع بین من و پدرم و برادرکوچک ترم هست تمام اموال پدرم رفت مزایده و من باید چی جوری این خونم رو از مزایده دادگاه دربیارم چه مدارکی لازمع؟

    • سلام فورا از طریق مراجع قضایی اقدام فرمایید در خصوص موضوع دادخواست حتما با وکیل دادگستری مشورت نمایید.

  18. سلام .. گاراژ داریم و دارای ساختمان و حیاط مشاع … مالکین در مورد محل ملکشون توافق دارن و میخان سند تک برگ بگیرن اداره ثبت میگه اول باید دیوار کشی کنی و سط حیاط تا ما کارشو انجام بدیم

    ایا درسته دیوار کشی یا ن ؟

    • سلام دوست عزیز
      هر یک از مالکین ملک مشاع که تصمیم به گرفتن سند مجزا برای سهم خود کنند باید به ترتیب مراحل زیر را طی کنند:

      ارائه درخواست تفکیک سند به اداره ثبت
      مشخص شدن سهم هر یک از اعضا
      تنظیم تقسیم نامه
      تنظیم صورت مجلس تفکیکی شامل مشخصات دقیق مانند متراژ، تعداد واحدها و به عبارتی اطلاعات کامل سهم تقسیم شده هر یک از اعضا
      ارسال اصل مدارک مربوط به ملک مشاع و تقسیم نامه تنظیم شده به اداره ثبت اسناد
      ابطال سند ملک مشاع و تنظیم اسنادی جداگانه برای هر مالک بر اساس سهم آنها

  19. سلام با تشکر از سایت خوبتون ما یک زمین با سند مشاع داریم که اکنون می خواهیم به سند 6 دانگ تبدیل کنیم اما گویا طرح جاده ی شهرداری از میان زمین ما رد می شود ولی اکنون این طرح لغو شده است و شهرداری به ما پروانه دیوار کشی نمی دهد تا از اداره ثبت برای دریافت سند اقدام کنیم به نظر شما چه کار کنیم

    • سلام ما زمین مشاع داریم که از ۴نفر سه نفر ساختمان ساخته ایم حدود ۳۰ سال پیش چطور میتوانیم سند بگیریم آیا باید ۴ شریک اقدام کنن یا به صورت تکی میشود انجام داد ممنون

    • با سلام در پاسخ به سوال محمد
      در صورتیکه از طریق شهرداری و شورای شهر به نتیجه نرسیده اید میبایست از طریق دیوان عدالت اداری و ارسال دادخواست اقدام فرمایید

  20. تبدیل سند مشاع به شش دانگ فقط از طریق رشوه دادن قابل انجام هست
    هیچ راه قانونی ای جوابگو نیست

    • سلام
      من یک زمینی میخوام بخرم ک سند ندارد ولی تفکیک نامه محضری دارد و مشاع میباشد . میخوام ببینم میتونم از اون تفکیک نامه محضری استفاده کنم و سند شش دانگ بگیرم ؟ امکان گرفتن سند شش دانگ وجود داره ؟ اگر وجود داره از کجا باید پیگیری کنم ؟

      • سلام همراه خوب زومیلا اجازه بفرمایید به طور کامل براتون توضیح بدم،
        اولین قدم در مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ این است که ملک مورد نظر قابل افراز باشد. به این معنی که متراژ آن به اندازه‌ای باشد که بتوان به صورت استاندارد آن را به واحدها و یا طبقات مختلف تقسیم بندی کرد. برای انجام این کار لازم است موافقت شهرداری و اداره ثبت را داشته باشید. سپس با به همراه داشتن سند مالکیت و بنچاق، کارت شناسایی، عوارض شهرداری، فیش آب و برق و…به اداره ثبت مراجعه کرده و تقاضای خود را مطرح کنید.
        اداره ثبت مسئله را با شهرداری مطرح می‌کند؛ زیرا ابتدا لازم است شهرداری با این فرآیند موافقت کرده و اجازه آن را صادر کند. پس از بررسی‌های لازم در صورتی که ملک قابل افراز باشد، شهرداری این مورد را به اداره ثبت اعلام می‌کند و اجازه تبدیل سند و یا افراز ملک را صادر می‌نماید.
        دومین قدم در مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ، تقسیم نامه‌ای است که اداره ثبت روی متراژ ملک و نوع تقسیم بندی واحدها می‌نویسد و آن را با مالک در میان می‌گذارد. در مرحله بعد، اداره ثبت مشخص می‌کند ملک باید به چند واحد یا طبقه تقسیم بندی شود؛ بنابراین ابتدا تقسیم نامه در اداره ثبت نوشته می‌شود و سپس مالکین می‌توانند واحدهای خود را از اداره ثبت درخواست کنند تا این اداره سندهای شش دانگ هر کدام از آن‌ها را به صورت مجزا صادر نماید.

  21. سلام
    سرکار خانم سهرابی
    در متن آمده است که برای افراز سند موافقت شهرداری لازم است. مگر برای افراز سند مشاع به حکم دادگاه نیست؟
    سئوال دیگرم: آیا در پایانکار ساختمان نو ساز عبارتی که نشانه موافقت شهرداری با تفکیک طبقات و یا واحد های کوچکتر باشد قید می گردد؟
    به بیان دیگر آیا می توان مثلاً یک مجتمع آموزشی (یک مدرسه سه طبقه، 20 کلاسه) را که هنگام اخذ پروانه ساختمان به شکل یکپارچه طراحی شده و پیش بینی واحد های مجزا نشده است، بعد اخذ پایانکار به واحد های کوچکتر ( و یا طبقات) تفکیک کرد و از ثبت اسناد سند ششدانگ جداگانه گرفت بدون اینکه نیاز به مراجعه شهرداری و کسب موافقت آن باشد؟

    • سلام پاسخ سوال اول ،موافقت شهرداری لازم است و پاسخ سوال دوم، خیر ممکن نیست.

  22. سلام وقتتون بخیر.تو سند زمینم نوشته ۵۰۰سهم از ۳۸۹۰۰سهم .خواستم بدونم فرمولی هست که بدونم سند چند هکتاره؟

  23. سلام به دلیل اختلاف وراث خانه پدری را تقسیم کردیم و سهم خودم را دیوار کردم و سند مشاع آن را در دست دارم اما برادرم کل خانه را به فروش رسانده است و مبلغی از دادگاه به حساب اینجانب واریز شده است درحالی که هم سند در دست دارم و هم امضایی برای رضایت بر فروش ملک نداده ام به دادگاه و در آخر خانه قابل تفکیک بود و خواستار سهمیه خودم بودم حال از اداره ثبت هم که پرسیدم گفتن سند مشاع من اعتبار دارد میخواستم راهنمایی کنید چطور میتونم حق خودم رو بگیرم

  24. سلام خسته نباشید ازمطلب خوب شما سپاسگذارم من در یک مجتمع پنج واحدی زندگی میکنم که دارای ۵ پارکینگ هستش و من طبقه همکف هستم حق العبور و حق استفاده به همه واحدها خورده آیا یکی از همسایه ها بدون رضایت بقیه می تواند پارکینگ خود را از مشاع به اختصاصی تبدیل کند

  25. سلام ما یک نیم دانگ از ۶ دانگ زمینی داشتیم ک سه نفرمان ساختمان ساخته ایم و نفر بعدی با سند ملک همجوار خودش تجمیع کند و موافقت کردیم در ضمن استعلام منبع طبیعی و سازمان اب و نقشه شمیم و یوتی ام گرفتیم کارشناس ثبتم بازدید کرده فقط زمین شهری مانع که استعلام پاسخگو باشد زمین در منطقه فشم است لطفا راهنمایی بفرمائید

  26. سلام ببخشید من یک زمین دارم که سند مشاع است آیا این زمین سند رسمی میشود چگونه؟ هزینه آن چقدر است؟ ممنون

    • سلام دوست گرامی عارضم که هزینه با توجه به تعرفه سالانه و ارزش زمین مشخص میشه و تبدیل سند به رسمی بلامانع است در صورت وجود شرایط لازم و کافی که در مقاله به اون اشاره کردیم.

  27. سلام. ما زمینی خریدیم در یک روستا که حدود 220 متر بود. فهمیدیم که این زمین سند مشاع داره و اصل زمین 506 متر بوده که مال چند نفره. من اونها رو نمی شناسم و ما فقط دو نفر رو می شناسیم که تو این زمین 220 متری شریک بودند. ما سند تک برگ گرفتیم اما توی اون نوشته 219 سهم از 506 سهم. می خوام بدونم اگر ما به اداره ثبت درخواست بدیم که سند شش دانگ بگیریم از کجا باید بفهمند زمین ما کجای این 506 متره. ما باید تمام مالکین دیگه ای که تو زمین 506 متر سهیمند رو جمع کنیم؟ یا ما فقط باید درخواست بدیم و این کارها رو اداره ثبت انجام میده. با تشکر

    • با سلام
      در صورت تایید اداره ثبت مبنی بر افراز و صدور سند تک برگ شش دانگی، از طریق کارشناس و حدود و ثغور قید شده در اسناد مالکیت قابل انجام می باشد.

  28. با سلام. یکی از شرکای ملک مشاع سند تک برگ گرفته که در آن ذکر شده دو دانگ مشاع عرصه و اعیان. آیا این سند تفکیکی است؟ آیا سند قبلی مشاعی که در دست ماست باطل است؟ باید چه کنیم؟ اگر ما سند تک برگ بگیریم باز هم ملک مشاع است ؟

    • با سلام
      در هر صورت سندها مشاعی محسوب میشوند نه تفکیکی مگر اینکه از طریق اداره ثبت اقدام به افراز نمایید، در غیر اینصورت و به درخواست یکی از شرکا و از طریق دادگاه و برگزاری مزایده ملک فروخته شده و سهم هر کس پرداخت می گردد.

  29. سلام.ما زمینی توی شهرستان داریم که قولنامه ای هست.رفتیم شهرداری گفتن تو محدوده ی شهری هست با کاربری کارگاهی.اما سند مشاع کشاورزی داره.برای گرفتن سند چه کنیم؟ ممنون از لطف تون

    • سلام دوست عزیز، عارضم که مراحل سلسله مراتبی داره که من به اختصار براتون توضیح میدم:
      1- تهیه سند مشاعی متقاضی در صورتی که سند مالکیت به نام شخص متقاضی نباشد ارائه وکالتنامه های مربوطه
      2- تهیه نقشه ملک با مختصات (UTM) و فایل مربوطه به آن
      3- فراهم کردن مدارک کلی شناسایی و گرفتن اسکن
      4- درخواست پذیرش را (در این سایت http://www.sabtemelk.ir) تکمیل و شماره ورود به سامانه
      5-ورود به قسمت تکمیل درخواست (صفحه اول سامانه)
      6-ارسال مدارک به واحد ثبتی و دریافت کد رهگیری
      7-با استفاده از شماره ورود و کد ملی و وارد کردن شماره رهگیری 20 رقمی دریافتی از دفتر پستی
      8- به پایان بردن ثبت تقاضا و دریافت شماره پرونده

  30. سلام. زمینی داریم به متراژ ۱۰۰۰ مترمربع که سال ها پیش شرکت گاز ۲۲۱ مترمربع آن را با رای دادگاه برای احداث ایستگاه تقلیل فشار خرید و در آن بنا احداث نموده. اما سند تک برگی که صادر شده به صورت مشاعی می باشد، با وجود کروکی رسمی و همچنین دیوارکشی و احداث بنا توسط شرکت گاز و جدا بودن ۲۲۱ مترمربع. آیا راهی برای تبدیل سند مشاعی تک برگ به قطعی و ۶ دانگ تک برگ به جز افراز و رجوع به شهرداری وجود داره؟

    • با سلام
      به نظر می رسد بدون مراجعه به اداره ثبت اسناد و درخواست افراز و تفکیک، صدور سند مجزا امکان پذیر نمی باشد.

  31. سلام و درود بی پایان به شما
    یک واحد اپارتمان ۳ دانگ به نام من و ۳ دانگ به نام مرحوم پدری هست که به وراث و من میرسد
    اهالی اپارتمان تصمیم به تخریب و نوسازی گرفتند و سازنده به من گفت به وکیلش وکالت دهم برای انجام امور واحدمان. ایشان عدم افراز دادند و بعد من متوجه شدم طرح دعوی مبنی بر تقسیم ترکه و فروش سهم مشاع را که خواهان من بوده ام به دادگاه ارسال کردند(لازم به ذکر است یکی از وراث نمیدانیم کجاست)
    سوال من این است که آیا این روندی که سازنده طی کرده درست بوده؟(البته نه وکیل نه سازنده به من نگفتند که سهم مرا گذاشته اند برای فروش فقط ابلاغیه برای دیگر وراث ارسال شد که آنها توجهی به این مسئله نکردن ضمن اینکه من و بقیه وراث (غیر از آن یک نفر که نمیدانیم کجاست)حاضر به تخریب و نوسازی بودیم.
    ایا سازنده قصدش کلاه برداری بوده؟خب در روز دادگاه که من خبر نداشتم قطعا خودشان حضور پیدا میکردند و سهم مرا میخریدند بدون اینکه تضمینی یا چکی یا وکالتی یا سهمی به نام من کرده باشند البته با توجه به اینکه من قصدم فروش نبوده بلکه ساخت و ساز بوده
    امروز سازنده اعلام میکنه که اینکار برای مشخص شدن سهم آن وارث که نیست بوده و این حرف برای من قابل فهم نیست
    خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید
    ایا واقعا برای ساخت و ساز ۳ دانگ من باید بفروش میرفت؟در حالی که ما خواهر و برادر خواهان ساخت و ساز بوده ایم
    و لطفا بفرمائید برای اینکه احیانا کلاه برداری صورت نگیرد من چه کنم؟ایا سند تک برگ ۳ دانگم را بگیرم انوقت موقع ساخت و ساز دیگر دچار دردسر نمیشوم؟
    ایا برای مشارکت در ساخت واحدی مثل واحد ما تنها راه حل این بود که سازنده میخواست انجام بدهد؟
    اگر واحدی مثل واحد ما که بخواد تخریب و نوسازی کند راهکار قانونی بدون فروش هست؟
    واقعا نمیدانم حرف سازنده درست هست یا داره دروغ میگه؟
    ابلاغیه اینطور بوده که:خواهان من بودم
    خواسته :تقسیم ترکه و دستور فروش سهم مشاع
    امیدوارم کمکم کنید

    • با سلام طرح سوال دارای ابهام می باشد اولا کسی بدون رای دادگاه حق خرید و فروش ملک غیر را ندارد حتی تحت عنوان نوسازی و غیره ثانیا دادخواست تقسیم ترکه و دستور فروش سهم مال مشاع میبایست توسط شما و یا سایر ورثه مطرح گردد نه سازنده!! علی ایحال پاسخ به این سوال نیازمند بررسی اسناد و مدارک و مراجعه حضوری به وکلای دادگستری می باشد.

  32. با سلام و عرض ادب
    بنده یه ویلا خریدم به متراژ 100 متر زمین داره 120 متر بنای دوبلکس میخوام درخواست سند شش دانگ بدم لطفا بدرستی منو راهنمایی کنید

    • سلام همراه گرامی زومیلا
      برای انتقال سند هنگام فروش ویلا در شمال باید بدهی های آن تصفیه شده باشد، چنانچه ملک دارای پایان کار از شهرداری باشد یعنی تمام مالیات و عوارض آن پرداخت شده است. بخشی از فرآیند نقل و انتقال در دفتر اسناد انجام می شود و آنها مدارک لازم را در اختیار اداره ی ثبت قرار می دهند و همچنین شما باید سند خود را نیز به اداره ی ثبت ببرید و سند جدید را دریافت نمایید.

      سند شش دانگ یا سند قطعی به سندی اطلاق می شود که توسط اداره ی کل اسناد، مهر و تایید می شود و معتبر و قابل استناد است و به راحتی می توان صحت و سقم آن را با استعلام از دفاتر رسمی بررسی کرد.

  33. سلام و خسته نباشید من یک زمین دارم که 3.25 دانگ به نام منه میخواستیم تفکیک کنیم شریک من میگه من سمت شمال زمین میخواهم منم میگم سمت شمال میخوام حق با کیه ؟ سهم منم بیشتر از اونه

    • سلام
      بهترین پیشنهاد به توافق رسیدن طرفین هست با لحاظ قدرالسهم و ارزش ملک ولیکن اگر به توافق نمیرسند می بایست قرعه کشی کنند اگر باز هم مشکل دارن و به توافق نمی رسند می بایست ابتدا از طریق اداره ثبت اسناد و املاک همان شهر اقدام نمایند اگر بین شرکا بر سر صحت افراز و مطابق بودن یا نبودن آن با میزان مالکیت مشاعی شریک اختلاف حاصل شود یا ملک فاقد سند مالکیت باشد و یا تفکیک و افراز خارج از وظایف اداره ثبت محل اعلام شود لذا تعیین تکلیف نهایی آن با دادگاه و مراجع قضایی می باشد که می بایست به فراخور دادخواست افراز یا تفکیک یا فروش مال مشاع مطرح نمایند .
      ضمنا طبق ماده 4 قانون افراز و فروش مال مشاع و ماده 9 آیین نامه اجرایی آن ، برای صدور دستور فروش ملک غیر قابل افراز نیازی به تقدیم دادخواست ، پرداخت هزینه دادرسی، تعیین وقت رسیدگی و در نهایت صدور حکم نیست.

  34. سلام عرض ادب و احترام
    بنده یک مغازه مشاع دارم که ۹ متره ،می خواستم
    سند مشاع را به سند تک برگ تبدیل کنم من به یک شخصی سند مغازه رو دادم تا پیگیر شود
    بعد از گذشت ۸ ماه الان به من میگه سند در دست املاک برای صدور هستش می خواستم خودم پیگیر بشم ایا به من در اداره ثبت مراحل پیشین اقدامات سند را میگن یا نه و برای فهمیدن اقدامات سند چه بکنم
    ممنون میشم جواب بدید سپاس

  35. درود وقت شما به خیر
    راجع به ملک کلنگی با سند مادر توضیحی داده نشده
    اگر امکانش هست توضیح بدید که اگه ملک کلنگی با سند مادر و تقسیم نامه محضری خریداری بشه راه گرفتن سند قطعی شش دانگ چی هست و از کجا باید برای این کار استارت بزنیم
    متراز زمین ۲۴۰ متر است که بعد از نقشه یو تی ام با تعریض شده ۲۱۲ متر حالا میخوام این زمین رو بخرم برای خودم ویلایی بسازم یه سری میگن بگیر شروع کن به ساختن و بعد برو ماده صد یه سری میگن همون اول سند و تبدیل کن شش دانگ بگیر با مجوز بساز ممنون میشم نظرتون رو در این باره بفرمایید که شاید برای دیگران هم جالب و کاربردی باشه

  36. سلام وقت بخیر
    مادرشوهرم ۴تا خونه داره آپارتمانی نیست.دوتا دوطبقه ای هستش و ساخت قدیمه.سند شش دانگ داشته ولی تبدیل به سه دانگ کرده که یک سه دانگش به نام خودشه و سه دانگ دیگ بین ۴فرزند تقسیم شده.و برگه محضری داره که تا زمان فوتش کل خونه ینی ۶دانگش دست خودشه وکالتش.حالا الان میخواد دوباره سندهارو تبدیل به یک سند شش دانگ کنه آیا میشه ؟امضای وارث هم واجبه؟یا بدون امضای بچه ها می‌تونه سندو شش دانگ کنه؟لطفا بگید چقدر زمان میبره؟

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید