تفاوت سند و بنچاق و نحوه تبدیل بنچاق به سند تک برگ

تفاوت سند و بنچاق

آیا میدانید بنچاق همان سند منگوله‌داری است که مشخصات ملک در آن درج می‌شود؟ در گذشته اشخاص برای اثبات مالکیت ملک از بنچاق استفاده می‌کردند. در ادامه مقاله قصد داریم به بررسی اینکه بنچاق چیست، تفاوت سند و بنچاق چیست، نحوه تبدیل بنچاق به سند تک برگ و ارزش بنچاق بپردازیم. با ما در این مقاله زومیلا همراه شوید.

بنچاق چیست؟

معنای بنچاق در دو دوره زمانی قبل و بعد از اجرای قانون ثبت متفاوت است.
در گذشته، بنچاق سندی عادی بود که قبل از تصویب قانون ثبت نوشته می‌شد. بنچاق را کاتبین و اشخاص باسواد می‌نوشتند و معتمدین و علمای دینی آن را مهر و امضا می‌کردند. در گذشته اشخاص برای اثبات مالکیت ملک از بنچاق استفاده می‌کردند.
بعد از اجرای قانون ثبت، بنچاق سندی است که دفتر اسناد رسمی، بعد از نقل و انتقال ملک آن را تنظیم می‌کند و تمامی جزئیات، متعلقات و مشخصات ملک از جمله شماره‌های مربوط به آب، برق، تلفن و غیره را شامل می‌شود. موارد ذکر شده در بنچاق، در دفترچه مالکیت وجود ندارد؛ بنابراین، برای اینکه به مشخصات ملک دسترسی داشته باشید لازم است قبل از انجام معامله، بنچاق را مطالعه کنید. ممکن است بنچاق شامل بنچاق خانه، بنچاق زمین یا بنچاق آپارتمان باشد.

تفاوت سند و بنچاق چیست؟

در زمان‌های قدیم به سندهایی که توسط افراد باسواد به صورت دستی نوشته، مهر و امضا می‌شد «بنچاق» می‌گفتند و در زمان خود طرفدار زیادی داشت.

بنچاق همان سند منگوله‌دار است که با گذشت دوره‌ی زمانی و با رسمی شدن آن در دفتر اسناد رسمی تبدیل به سند منگوله‌دار شد.

در دفاتر اسناد رسمی، به برگه‌ای که مشخصات ملک (مثلا هر آپارتمان) در آن درج می‌شود، بنچاق می‌گویند که امروزه نام و شکل آن به سند تک برگی تبدیل شده است. در بنچاق تمامی جزئیات ملک مانند؛ شماره‌های مربوط به قبض آب و برق و گاز نیز نوشته می‌شود.
بنچاق‌ های متعلق به دوران پيش از تأسيس دفاتر رسمی ثبت اسناد عموماً از ميان خانواده‌ها به مراكز اسناد راه يافته‌اند و بيشترين نمونه‌های بنچاق‌ های قديمی موجود متعلق به دوره قاجاريه است. البته این برگه در حال حاضر «برگ معاملات تک برگی» نام دارد ولی در اصطلاح عموم هنوز به همان بنچاق معروف است.

تبدیل بنچاق به سند

اگر معامله ملک بعد از سال ۱۳۹۱ انجام ‌شده باشد، جهت انجام هرگونه نقل و انتقالات لازم است بنچاق را به سند تک برگ تبدیل کرد.

 

مدارک تبدیل بنچاق به سند تک برگ

جهت تبدیل بنچاق یا اسناد منگوله‌دار به اسناد تک برگ به همراه داشتن مدارک زیر الزامی است:

  • اصل سند مالکیت منگوله‌دار
  • آدرس و کد پستی ملک
  • درصورتی‌که مالک ملک، خریدار جدیدی باشد، ارائه کد ملی و آدرس او ضروری است.
  • به همراه داشتن بنچاق و برگه خلاصه معامله
  • ارائه فرم درخواست سند تک برگ

این مطلب را از دست ندهید: نکات مهم برای پیش خرید خانه

تفاوت سند و بنچاق

مراحل تبدیل بنچاق به سند تک برگ

مرحله اول: مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی

اگر سند شما منگوله‌دار است و قصد تبدیل آن به سند تک برگ را دارید باید شخصا به دفتر ثبت‌اسناد رسمی مراجعه کنید.

مرحله دوم: استعلام سند قبلی

استعلام سند قبلی به این منظور انجام می‌شود که مشخص شود سند بازداشتی، در رهن بانک و غیره نیست و آزاد است.

اگر سند آزاد نباشد نمی‌توان آن را انتقال داد. فرآیند استعلام سند معمولا دو روز طول می‌کشد.

مرحله سوم: تسویه بدهی با شهرداری

اگر مالک، عوارض ملک را پرداخت نکرده باشد، نمی‌تواند سند را انتقال دهد؛ بنابراین لازم است نسبت به تسویه بدهی شهرداری اقدام کرده و گواهی پایان کار شهرداری را به همراه داشته باشد.

مرحله چهارم: تسویه با دارایی

در این مرحله لازم است مالک، مالیات نقل و انتقال ملک را پرداخت کرده و گواهی پایان کار دارایی را به همراه داشته باشد.

مرحله پنجم: انتقال سند در دفترخانه

در این مرحله در دفتر ثبت اسناد خلاصه‌ای از نقل ‌و انتقالات نوشته می‌شود.

مرحله ششم: مراجعه به اداره ثبت

لازم است مالک جهت تکمیل فرم درخواست صدور سند تک برگ، ارائه اصل سند قبلی و ارائه مدارک و پرداخت هزینه‌های ثابت به اداره ثبت مراجعه کند.

مرحله هفتم: مراجعه به باجه پست اداره ثبت

در این مرحله لازم است مالک جهت صدور سند تک برگ و همچنین دریافت آن به باجه پست اداره ثبت مراجعه کرده و پاکت تحویل سند مالکیت را دریافت نماید.

تفاوت سند و بنچاق

ارزش بنچاق

بنچاق معتبر است. البته بهتر است به اداره ثبت مراجعه کنید و برای تهیه سند تک برگ اقدام نمایید.

نمونه بنچاق قدیمی

یکی از بنچاق هایی که از قدیم به یادگار مانده، مربوط به معامله ملکی در شهرستان مهدیشهر است که قدمت آن به 91 سال پیش برمی‌گردد.

 

تفاوت سند و بنچاق

این مطلب را از دست ندهید: قدم به قدم مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ

نتیجه گیری

بنا بر آنچه در این مقاله توضیح داده شد، بنچاق همان سند منگوله‌دار است و دارای اعتبار می‌باشد؛ اما اگر ملکی را بعد از سال 1391 معامله کرده‌اید لازم است سند منگوله‌دار را به سند تک برگ تبدیل کنید. برای این منظور و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله چگونه سند سه دانگ را به شش دانگ تبدیل کنیم؟ را مطالعه کنید. شما چه تفاوت دیگری بین بنچاق و سند می‌شناسید؟ دیدگاه‌ها و نظراتتان را با ما و دیگر مخاطبان زومیلا در میان بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

نویسنده: رؤیا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

27 نظرات

  1. عزیزم بنچاق همون سند منگوله دار نیست بنجاق را قبل از سند زدن دفترخونه تنظیم می کنه و کلیه جزئیات انتقال ملک مثل شماره نامه شهرداری و دارایی و … را توش می نویسه بعد از بنچاق مرحله سند زدن می باشد که در حال حاضر همدن سندهای تک برگ یا سندهای منگوله دار قدیمی می باشد پس هیچ وقت نگو سند منگوله دار همان بنچاق قدیم است.

    • سلام وقت بخیر،ایا شما میتوانید بنچاق را به سند تبدیل کنید همانند نمونه ای که گذاشته اید

      • سلام
        علی عزیز شما باید شخصا به دفتر ثبت‌ اسناد رسمی مراجعه نمایید و پس از گذارندن مراحل شرح داده شده در بالا سند مالکیت خود را دریافت کنید.

    • سلام دوست عزیز. وقت شما بخیر. ممنون بابت مطالعه مقاله. در آپدیت های بعدی حتما هزینه های مربوطه لحاظ خواهد شد. با تشکر

  2. سلام خانم سهرابی
    با تشکر از اطلاعات ارزنده شما در خصوص بنچاق ولی ما زمین ارثیه ای داریم که سندبه دلایلی مجبور بودیم چند سال پیش به اسم برادر بزرگ بزنیم.و سهم خودش از این سند را فروخته است .وحالاکه راضی شده بیاید دفتر خانه برای هروارث به نسبت سهمش بزند میگوید باید مقدار 700متر از زمین به عنوان بنچاق بماند.از حضرات عالی سوال میشود این موضوع عنوان شده وجه قانونی دارد یا خیر؟
    با تشکر وامتنان مافی

  3. سلام پدر من یک قطعه زمین به متراز ۱۸۰۰ متر دارد که سه قطعه ۲۰۰ متری را به سه نفر فروخته. خریداران برای اینکه عوارض شخرداری را پرداخت نکنند با دادن رشوه به رییس ثبت از طریق بنچاق اقدام به گرفتن سند تک برگ نمودند در حالی که پدرم سال ۸۶ برای کل زمین ۱۸۰۰ سند دفترچه ای گرفت و دارد اما ثبت قطعات فروخته شده را در روزنامه ثبت کرده
    پدرم می تونه به سازمان ثبت شکایت کنه و استاد اونا رو باطل کنه؟

    • با سلام اگر به اندازه قدرالسهم خود اقدام به اخذ سند کرده اند بلااشکال می باشد و شکایت فاقد وجاهت قانونی می باشد.

  4. با تشکر از توضیحات سرکار خانم سهرابی از اینکه وقت گذاشته و زحمت کشیده اند و مطالب نسبتاً کاملی راجع به موضوع نگاشته اند و به ایجاد آگاهی در جامعه کمک نموده اند. 🙏

  5. با تشکر از سرکار خانم سهرابی بابت اینکه وقت گذاشته و زحمت کشیده اند و مطالب نسبتاً کاملی راجع به موضوع نگاشته اند و به ایجاد آگاهی در جامعه کمک نموده اند. 🙏

  6. دقیقا
    بنچاق که سند منگوله دار نیست
    بنچاق اگه قدیمی باشه ، همون قباله های دست نویس قدیمی هستن
    اگر هم بنچاق جدید باشن ، همونیه که بهش میگن خلاصه قرارداد یا برگه ی معاملات تک برگی که سند قطعی غیر منقول هم میگن بهش

  7. بنچاق برگه ای است که قبل از تنظیم سند تکبرگ ویا منقوله دار سابق در دفتر خانه که تمام جزئیات ملک در ان قید شده دریک یا چند برگ نوشته میشودقبلا” دستی نوشته میشد ولی الان کامپیوتری.

  8. عرض ادب خدمت نویسنده‌ی محترم
    تو این سایت از اینهمه مطالب آموزنده یه جمله دیدم خیلی جالب بود! نظر سیلوراستاین در مورد کتابی که.. البته جالب که میگم از جهت اینهمه تناقض در مورد مفهومی که این جمله به خواننده منتقل میکنه! یعنی ب نظر شما میشه دنبال یک کتاب مشخص بود که هنوز وجود ندارد😄 ممنون از شما

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید