دسترسی محله میرزای شیرازی تهران و خرید آپارتمان در آن

محله میرزای شیرازی تهران

آیا می‌دانید بورس اسباب‌‌بازی تهران کجاست؟ از اطراف پمپ بنزین میرزای شیرازی تا خیابان مطهری تهران، اکثر مغازه‌های کنار خیابان، اسباب‌‌بازی فروشی هستند. محله میرزای شیرازی تهران در روزهای نزدیک به سال نوی میلادی به بازار کریسمس تبدیل می‌شود. اگر به دنبال خرید خانه در این محله هستید و می‌خواهید در مورد امکاناتش بیشتر بدانید، با این مقاله از زومیلا همراه باشید.

محله میرزای شیرازی تهران کجاست؟

خیابان میرزای شیرازی به بورس اسباب‌بازی تهران مشهور است. علاوه بر آن این محله در روزهای نزدیک به زمستان به بازار کریسمس تبدیل می‌شود. هموطنان ارمنی زیادی در این منطقه ساکن هستند و به همین خاطر حال و هوای کریسمس در آن به خوبی احساس می‌شود.

ساندویچی‌های ارمنی این محله، در تهران زبانزد هستند.

این محله در منطقه 6 شهرداری تهران قرار دارد و از سمت شرق به میدان هفت تیر، از شمال به خیابان مطهری و بهشتی، از طرف غرب به میدان ولیعصر و از جنوب به خیابان کریمخان منتهی می‌شود.

تاریخچه خیابان میرزای شیرازی

خیابان میرزای شیرازی بخشی از محله بهجت آباد تهران حساب می‌آید.

این محله تا قبل از سال ۱۳۰۰ روستایی خوش آب و هوا برای ییلاق نشینان تهرانی بوده است.

محله میرزای شیرازی تهران به دست میرزایوسف مستوفی‌الممالک آشتیانی صدراعظم وقت احداث شد. نام این محله از نام دخترهای میرزایوسف، گرفته شده است.

خیابان‌های بهجت آباد و میرزای شیرازی تا قبل از آنکه بخشی از تهران جدید باشند، باغ‌های سرسبزی بودند که به ندرت ساختمانی در آن‌ها دیده می‌شد. با گذشت زمان این روستاها در اثر گسترش تهران به قسمتی از پایتخت تبدیل شدند.

بافت خیابان میرزای شیرازی

باید این نکته را بگوییم که اگرچه بافت این خیابان با گذشت زمان دچار تغییر شده اما ماهیت خود را حفظ کرده است و همچنان بافت خیابان میرزای شیرازی و محله‌های اطراف قدیمی می‌باشد.

معماری این نقطه از تهران به زمان حکومت پهلوی اول و دوم بازمی‌گردد. 

بافت قدیمی این محله، در خانه‌های مشرف به خیابان اصلی بیشتر دیده می‌شود.

با وجود قدیمی بودن محله اما بسیاری از خانه های قدیمی ساز این خیابان در سال های اخیر به آپارتمان‌های نوساز تبدیل شده‌اند.

محله میرزای شیرازی تهران

مراکز تجاری، بوتیک‌های لباس فروشی، مغازه‌های اسباب‌بازی فروشی و در کنار آن‌ها غذا خوری‌های کوچک و بزرگ از مشخصات خیابان میرزای شیرازی کلانشهر تهران است.

دسترسی خیابان میرزای شیرازی

این خیابان در مرکز پایتخت قرار گرفته است و دسترسی ساده‌ای به دیگر نقاط شهر دارد.

خیابان میرزای شیرازی، خیابان کریمخان را به خیابان مطهری و خیابان بهشتی متصل می‌کند.

علاوه بر این، نزدیکی این خیابان به دو ایستگاه متروی زیر دغدغه دسترسی اهالی محل را تا حد زیادی رفع کرده است:

  1. ایستگاه متروی هفت تیر 
  2. ایستگاه متروی میرزای شیرازی 

وجود ایستگاه تاکسی در ابتدای این خیابان و وجود خط ویژه اتوبوس در تقاطع این خیابان با خیابان مطهری و بهشتی از دیگر نکات مثبت خیابان میرزای شیرازی است.

در مورد محله میرزای شیرازی تهران این نکته را هم باید بگوییم که در محدوده طرح ترافیک اصلی قرار دارد. ساکنین این خیابان باید برای رفت‌و‌آمد با ماشین‌های خود حتما مجوز طرح ترافیک را خریداری کنند. البته شهرداری تهران برای افرادی که در مناطق طرح ترافیک ساکن هستند، تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است.

مراکز فرهنگی

رونق فرهنگ و هنر را در مرکز تهران به خوبی می‌توان احساس کرد.

محله‌های مرکزی شهر از زمان لاله‌زار تا به امروز، همواره پاتوق هنر دوستان بوده است.

خیابان میرزای شیرازی به دلیل نزدیکی به کتاب فروشی های معروف محله کریمخان و سالن‌های تئاتر و سینما از نقاط فرهنگی شهر محسوب می‌شود.

مهمترین مرکز فرهنگی این خیابان پردیس سینمایی آزادی است.

همچنین کتاب فروشی نشر چشمه، در ابتدای این خیابان و تقاطع کریمخان قرار گرفته است.

علاوه بر این در سال‌های گذشته خانه موزه بتهوون در خیابان میرزای شیرازی افتتاح شد. خانه موزه‌ای که یادآور نواهای خوش موسیقی اصیل ایرانی و خارجی است.

محله میرزای شیرازی تهران

مراکز خرید محله میرزای شیرازی

در روزهای سرد زمستان خیابان میرزای شیرازی بسیار شلوغ می‌شود. در این روزها این محله به دلیل حضور تعداد زیادی هموطن ارمنی به بازار کریسمس تبدیل می‌شود.

در روزهای نزدیک به سال نوی میلادی ویترین مغازه‌های بر خیابان میرزای شیرازی پر می‌شود از عروسک‌های بزرگ بابانوئل با ریش سفید و لباس‌های قرمز، کاج‌های تزئئین شده با ستاره‌های رنگی و شکلات و شیرینی‌های داغ و خوشمزه.

بازار کریسمس این خیابان در فصل زمستان آن را به جاذبه گردشگری مرکز تهران تبدیل کرده است. 

علاوه بر این، محله میرزای شیرازی تهران را باید بورس اسباب‌‌بازی هم بدانیم. تقریبا از میانه این خیابان به بالا، یعنی از اطراف پمپ بنزین میرزای شیرازی تا خیابان مطهری، اکثر مغازه‌های کنار خیابان، اسباب‌‌بازی فروشی هستند.

ساندویچ فروشی‌های ارمنی خیابان میرزای شیرازی هم از دیگر مراکز خریدی است که بین تهرانی‌ها معروف می‌باشد.

ساندویچی‌های ارمنی در مرکز تهران دیده می‌شوند و در سال‌های گذشته کم‌کم به برندی قابل اعتماد تبدیل شده‌اند.

خیابان میرزای شیرازی

مراکز مذهبی خیابان میرزای شیرازی

  • کلیسای سرکیس مقدس
  • کلیسای پولس
  • مدرسه ارامنه ارس

مراکز درمانی محله 

در مرکز تهران به ویژه اطراف میدان هفت تیر بیمارستان و کلینیک درمانی به وفور پیدا می‌شود. از این رو شهروندانی که در این محله‌ها ساکن هستند مشکلی برای دسترسی به مراکز درمانی ندارند.

  • بیمارستان محب یاس
  • بیمارستان طوس
  • داروخانه ایثار
  • داروخانه معروف ۱۳ آبان

علاوه بر موارد بالا چند کلینیک کوچک و بزرگ در خیابان میرزای شیرازی وجود دارند.

خرید خانه در محله میرزای شیرازی تهران

خیابان میرزای شیرازی محله پرطرفداری برای خرید خانه است و درخواست کنندگان زیادی دارد. معماری قدیمی این محله و وجود مراکز خرید و دسترسی آسان به مناطق دیگر باعث شده درخواست کنندگان خرید مسکن در این منطقه زیاد باشند.

باید بگوییم متوسط قیمت برای خرید خانه در این محله حدودا متری 18 میلیون تومان است.

خیابان میرزای شیرازی در منطقه ۶ تهران واقع شده که به طور کلی بافت منطقه ۶، بافتی قدیمی است و به همین دلیل بیشتر خانه‌های معامله شده متراژ و سن ساخت بالایی دارند.

اجاره‎ خانه در خیابان میرزای شیرازی

همانطور که پیش از این اشاره شد محله میرزای شیرازی امکانات فراوانی دارد. دسترسی آسان به نقاط مختلف تهران، وجود مراکز تجاری و درمانی متعدد در محله و وجود کتاب‌فروشی‌ها و مراکز فرهنگی فراوان در خیابان میرزای شیرازی سبب شده‌اند این محله به لحاظ قیمت، جز مناطق متوسط رو به بالای تهران شود.

اگر خوستار اجاره کردن خانه در این محله هستید باید بدانید که اجاره خانه در این محله متوسط رو به بالا می‌باشد.

جمع بندی

  1. خیابان میرزای شیرازی در منطقه ۶ تهران قرار دارد.
  2. این محله در مرکز تهران واقع شده است.
  3. بافت میرزای شیرازی غالبا قدیمی ساز می‌باشد.
  4. این محله از سمت شرق به میدان هفت تیر، از شمال به خیابان مطهری و بهشتی، از طرف غرب به میدان ولیعصر و از جنوب به خیابان کریمخان منتهی می‌شود.
  5. محله میرزای شیرازی تهران ایستگاه مترو دارد و ساکنین می‌توانند به راحتی در سطح شهر تردد کنند.

 

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید