۱۰ مورد از بهترین جاهای دیدنی تهران در نوروز

جاهای دیدنی تهران در نوروز

چرا کمتر کسی برای تعطیلات نوروز تهران را انتخاب می‌کند؟ یعنی تهران جاذبه‌های گردشگری ندارد؟ جاذبه‌های تهران بسیار است و اگر تمام تعطیلات هم سفر نروید می‌توانید هر روز سرگرم باشید و مشغول خوش‌گذرانی. جاهای دیدنی تهران در نوروز بسیارند، اما “دربند”، “کاخ نیاوران”، “کاخ سعدآباد” و “پارک ارم” مشهورترین آن‌ها هستند.

۱-دربند تهران؛ ییلاقی خاطره‌انگیز در شمال پایتخت

دربند تهران در دهکده قدیمی شمیران و در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. هرساله کوهنوردان زیادی از این منطقه به ارتفاعات البرز مرکزی و قله توچال صعود می‌کنند. از محله‌های قدیمی دربند تهران می‌توان به مرغ محله، کنار محله، کلاغ پر و سربند اشاره کرد.

عبور رودخانه دربند از بین روستاهای این منطقه زیبایی دو چندانی را به آن هدیه داده است. از دیگر جاذبه‌های دربند تهران می‌توان به دره آبشار، آب شیر دره، امامزاده ابراهیم، دره اوسون و دره کاک اشاره کرد.

دربند یک منطقه‌ی تفریحی خوش آب و هواست و به این خاطر عجیب هم نیست که در آن انواع و اقسام امکانات تفریحی و یا حتی جاذبه‌های مختلف شکل گرفته باشد. از بین این جاذبه‌های مختلف می‌توان به تله سیژ دربند، کوه دربند، مجسمه کوهنورد، سورتمه و شکم گردی اشاره کرد.

آدرس: تهران، میدان تجریش، محله دربند

جاهای دیدنی تهران در نوروز

 

۲-برج میلاد؛ نماد بلند قامت پایتخت

برج میلاد بلندترین برج ایران و ششمین برج مخابراتی بلند دنیا است و هر کسی را ترغیب به بازدید از آن و تماشای شهر تهران از فراز این برج می‌کند. هوای پاک و بهاری نوروز برای دیدن شهر تهران از سکوی دید باز تجربه بی‌نظیری است که نباید آن را از دست داد. گنبد شیشه‌ای در طبقه آخر برج، رستوران برج بر فراز شهر و بزرگ‌ترین رستوران گردان جهان در داخل برج میلاد به همراه باشگاه پینت بال، دلفیناریوم، سینما و جشن نوروزگان در مجموعه برج میلاد از دیگر دیدنی‌های این مجموعه است.

مسیر دسترسی: بزرگراه حکیم غرب، بعد از بزرگراه چمران، ورودی اختصاصی برج میلاد

جاهای دیدنی تهران در نوروز

 

۳-کاخ نیاوران؛ آخرین اقامتگاه خاندان پهلوی

کاخ نیاوران یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران در نوروز برای بازدید است. بازدید از کاخ موزه‌های سلطنتی، عکاسی و قدم زدن در میان باغی پر از درختان کاج، چنار و گل‌های تزیینی رنگارنگ همان چیزی است که صبح بهاری شما را زیباتر می‌کند. مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران دارای کاخ اختصاصی نیاوران، موزه جهان‌نما، کوشک احمدشاهی، کاخ صاحبقرانیه، موزه خودروهای اختصاصی نیاوران، کتابخانه سلطنتی و باغ موزه کتیبه‌ها است.

فتحعلی شاه اولین شاهی بود که در این ییلاق اقامتگاه داشت و محمدرضا پهلوی آخرین شاه. کاخ نیاوران آخرین سکونتگاه محمدرضا شاه پهلوی و خانواده‌اش بود. ساعت کار این مجموعه در نیمه اول سال از ۹ تا ۱۹ و در نیمه دوم سال از ۸ تا ۱۷ است. بلیط ورودی محوطه و کاخ نیاوران نیز پنج هزار تومان و سایر موزه‌ها چهار هزار تومان است.

آدرس: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

جاهای دیدنی تهران در نوروز

۴-پل طبیعت؛ گذرگاه مرتفع تهران

پل طبیعت از زیباترین پل‌های گردشگری و مدرن کشور است که روی اتوبان مدرس قرار گرفته و زیبایی خاصی به ویژه در شب به این بخش از شهر تهران بخشیده است. پل طبیعت یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در تهران است که با امکانات مناسبی که برای گردشگران در آن تدارک دیده شده، هر روز شاهد حضور گردشگران زیادی است. از جمله این امکانات می‌توان به رستوران و کافی‌شاپ، فضای سبز زیبای کار شده در دو طرف پیاده راه و کافه گالری اشاره کرد. این پل با توجه به پس‌زمینه‌های زیبایی که در اطراف آن دیده می‌شود، به محلی زیبا برای عکاسی و گرفتن عکس‌های یادگاری هم تبدیل شده است.

آدرس: تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، پارک آب و آتش

جاهای دیدنی تهران در نوروز

۵-باغ پرندگان؛ میزبان پلیکان‌ها و فلامینگوهای زیبا

باغ پرندگان در دل پارک جنگلی لویزان در شمال شرقی یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران در نوروز است. مسیرهای سنگفرش شده این باغ توسط گل‌ها و درختان زیبا محصور شده است. سایه‌بان‌هایی که در این باغ وجود دارد از جنس چوب، نی و پوشال است. همچنین این باغ دارای برکه‌ها، پل‌ها، آلاچیق‌ها و نیمکت‌های چوبی با طرح‌های متنوع و آبشارهای کوچک و زیبا است. این باغ مکان مناسبی برای خانواده‌هایی است که دوستدار پرندگان هستند.
آدرس: تهران، بزرگراه شهید بابایی شرق، بعد از خروجی هنگام، لاین کندرو شهرک امید، خیابان کوهستان

جاهای دیدنی تهران در نوروز

۶-عمارت مسعودیه؛ نخستین موزه و کتابخانه ایران

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر تهران، می‌توان به عمارتی بازمانده از دوران حکومت قاجاریان اشاره کرد که به فرمان مسعود میرزا از حاکمان وقت در اصفهان احداث شد و از این رو به نام عمارت مسعودیه شهرت یافت. این بنای قدیمی در اواخر قرن ۱۳ هجری قمری به معماری استاد شعبان معمارباشی و نظارت رضا قلی خانی طراحی و ساخته شد.
اولین موزه‌ی ملی ایران و نخستین کتابخانه در قسمتی از عمارت مسعودیه احداث شده است

از ساختمان‌های اصلی این اثر می‌توان به عمارت دیوان خانه، عمارت سید جوادی، عمارت سفره خانه، حیاط خلوت، عمارت حیاط خلوت سردر پیاده رو، عمارت سردر کالسکه رو، باغ دیوان خانه، حیاط مشیری، حیاط سید جوادی و عمارت مشیرالدوله اشاره کرد. جالب است بدانید که اولین کتابخانه و موزه‌ی ملی ایران در قسمتی از عمارت مسعودیه احداث شد و نیز در سال ۱۳۴۵ به عنوان اولین وزارتخانه‌ی آموزش و پرورش نیز لقب گرفت.

آدرس: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان

جاهای دیدنی تهران در نوروز

 

۷-بام تهران و توچال؛ جایی که می‌توانید پایتخت را در آغوش بگیرید

بام تهران یا مجموعه تفریحی توچال در ارتفاعات منطقه ولنجک در کوهپایه البرز واقع شده است. این مجموعه چه برای آنان که به کوهنوردی علاقه دارند و چه کسانی که برای تفریح و استراحت می‌آیند، مکان مناسبی است. امکانات این مجموعه شامل سورتمه توچال، سینما ۵ بعدی، تله کابین توچال، تله سیژ چشمه، باشگاه زیپ لاین، تیروکمان و باشگاه اسکی است که در کنار هوای پاک و آرامش مجموعه روز پرنشاطی را خواهید داشت.

آدرس: تهران، حد فاصل انتهای خیابان ولنجک تا ابتدای تله‌کابین توچال

جاهای دیدنی تهران در نوروز

۸-موزه ملی یا موزه باستان شناسی ایران؛ دور دنیا در چند ساعت

موزه ایران باستان یا موزه ملی ایران نمایشی از عظمت تمدن ایران از دوران قبل از تاریخ تا ادوار اسلامی می‌باشد. اگر به موزه ایران باستان وارد شوید گردشگران خارجی بسیاری را مشاهده می‌کنید. موزه ملی بر پایه الهام از کاخ بیشاپور ساسانی و به صورت چلیپایی شکل ساخته شده است. در این موزه می‌توانید مهم‌ترین و زیباترین یافته‌های کاوش‌های باستانی از سراسر ایران را ملاحظه کنید.

آدرس: خیابان پانزده خرداد، خیابان سی تیر، کوچه ملل متحد

جاهای دیدنی تهران در نوروز

۹-پارک ژوراسیک؛ پارک حیوانات متحرک و سینما ۶ بعدی

پارک ژوراسیک تهران یا بوستان دایناسورهای متحرک یک بوستان آموزشی، گردشگری و تفریحی در میدان بهرود سعادت آباد تهران واقع شده و یکی از مکان‌های تفریحی تهران است.

این پارک با انواع مجسمه‌های دایناسورها در گونه‌های مختلف و ابعاد واقعی نخستین پارک موضوعی پایتخت به شمار می‌رود که به معرفی انواع دایناسورها به همراه نمایش مجسمه‌های متحرک دایناسورها همراه با صدا و جلوه‌های ویژه می‌پردازد. احداث پارک ژوراسیک در اوایل اسفند ماه ۱۳۹۲ خورشیدی به بهره‌برداری رسید.

مساحت کل بوستان ژوراسیک تهران ۳۰ هزار متر مربع است که در آن مجسمه متحرک ۲۸ دایناسور قرار گرفته است. در این بوستان نام علمی، روش زندگی و خوراک دایناسورها به نمایش گذاشته شده است، این دایناسورها به شکل کاملاً طبیعی طراحی شده‌اند به طوری که قادر هستند پلک بزنند و دست و پای آن‌ها حرکت می‌کند. همچنین یک تخم دایناسور که نوزاد دایناسور از آن بیرون می‌آید و دوباره به داخل فرو می‌رود هم طراحی شده است.

آدرس: تهران، سعادت آباد، انتهای بلوار پاکنژاد، میدان بهرود، بلوار شقایق، پایین‌تر از پارک پرواز، ژوراسیک پارک تهران

جاهای دیدنی تهران در نوروز

 

۱۰-دریاچه چیتگر؛ خلیج فارس تهران

نام دریاچه شهدای خلیج فارس حدود ۶ سال پیش در میان پایتخت نشینان بر سر زبان‌ها افتاد. دریاچه‌ای که سال‌ها آوازه‌ی ساختش ورد زبان‌ها بود و امروز به دریاچه‌ای دنج در غرب تهران و یکی از جاهای دیدنی تهران در نوروز تبدیل شده است. تفریحاتی مانند قایق پدالی، دوچرخه سواری، چرخ و فلک و… را می‌توانید در محوطه دریاچه چیتگر تجربه کنید.

آدرس: تهران، اتوبان همت غرب، خروجی دریاچه چیتگر

جاهای دیدنی تهران در نوروز

پیشنهاد شما برای گردش نوروزی در تهران کجاست؟

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید