فک رهن سند خانه و بایدها و نبایدهای آن

فک رهن سند خانه

فک رهن سند خانه به معنای خارج کردن ملک مورد رهن (ملکی که در رهن بانک است) از حالت وثیقه است. در این مقاله قصد داریم به طور مختصر شما را با این موضوع آشنا کنیم. 

چگونه سند خانه را فک رهن کنیم؟

به دو روش تسویه‌حساب کامل و سپرده‌گذاری می‌توان سند خانه را فک رهن کرد و آن را از رهن بانک درآورد که در زیر به طور مختصر به توضیح این دو مورد می‌پردازیم.

فک رهن خانه با تسویه‌حساب کامل

در این روش لازم است با بانک کاملا تسویه‌حساب کرد. هنگام تسویه‌حساب کامل، بانک اصل بدهی شما را به غیر از سود وام حساب می‌کند و شما موظف به پرداخت بدهی خود هستید. در این صورت، سند خانه شما از رهن بانک خارج می‌شود.

یکی از روش‌های خارج کردن سند خانه از رهن بانک، تسویه‌حساب کامل با بانک است.

اقساط وام شامل اصل بدهی و سود وام می‌باشد. اصل بدهی و سود وام در اقساط مختلف متفاوت است. در اقساط اولیه، مبلغ سود دریافتی بیشتر از اصل بدهی است (مثلا بانک‌ها 70 درصد سود و 30 درصد بدهی دریافت می‌کنند) اما هر چه به اقساط پایانی نزدیک‌تر می‌شویم این روند برعکس شده و مبلغ اصل بدهی بیشتر از سود دریافتی می‌باشد؛ بنابراین، اگر هنگام تسویه‌حساب، همه اقساطی را که پرداخت کرده‌اید از اصل بدهی کم کنید، مبلغی را که باید تسویه‌حساب کنید به دست نمی‌آورد، به این دلیل که بیشتر اقساطی که پرداخت کرده‌اید، سود وام شما بوده است. پس اگر هنگام تسویه‌حساب بدهی، با رقم بیشتری مواجه شدید شوکه نشوید. 

از خواندن این مقاله غافل نشوید: عقد بیع خرید ملک؛ اوصاف و ارکان آن

فک رهن خانه با سپرده‌گذاری

در برخی از بانک‌ها از طریق سپرده‌گذاری می‌توان سند خانه را از رهن بانک خارج کرد. در برخی از بانک‌ها از جمله بانک مسکن طرحی به نام رها وجود دارد که طی آن مشتری می‌تواند با سپرده‌گذاری 110 درصد باقی‌مانده از اصل بدهی، نامه فک رهن را از بانک دریافت کند. به عنوان مثال، اگر وامی 80 میلیون تومانی از بانک گرفته باشید و 60 میلیون تومان از اصل وام را پرداخت کرده باشید و 20 میلیون تومان دیگر از اصل وام شما باقی مانده باشد، با سپرده‌گذاری 110 درصد باقی مانده از اصل بدهی‌تان یعنی 22 میلیون تومان می‌توانید سند خانه خود را فک رهن کنید. 

 

برای فک رهن خانه تسویه‌حساب بهتر است یا سرمایه‌گذاری؟

این مورد بستگی به تعداد اقساطی دارد که پرداخته‌اید. اگر تعداد اقساط کمتری باقی مانده است که پرداخت کنید، به دو دلیل تسویه‌حساب بهترین گزینه است. دلیل اول اینکه پول کمتری را به صورت نقدی می‌پردازید و دلیل دوم اینکه پولتان را برای مدت طولانی راکد باقی نگذاشته‌اید.

اگر تعداد زیادی از اقساط شما باقی مانده است بهتر است بجای تسویه‌حساب کامل با بانک، سپرده‌گذاری را انتخاب کنید. در روش سپرده‌گذاری، با سود ماهیانه‌ای که از بانک دریافت می‌کنید، می‌توانید اقساطتان را پرداخت کنید.

آیا می‌توان خانه را بدون فک رهن فروخت؟

اگر اقدام به فروش قولنامه‌ای خانه‌ای کنید که سند آن در رهن بانک است، از آنجا که معامله شما می‌تواند به منافع بانک آسیب بزند، بانک می‌تواند از شما شکایت کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم بدون فک رهن، معامله‌ای انجام ندهید.

نویسنده: رویا سهرابی/تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید