کدام فراورده های فولادی در ساختمان سازی استفاده می‌شوند ؟

کدام-فراورده-های-فولادی-در-ساختمان-سازی-استفاده-می‌شوند

یکی از مهمترین تاثیرات دنیای صنعتی و مدرن در ساختمان سازی، قرار گرفتن فراورده های فولادی به عنوان شاکله ی اصلی ساختمان ها و سازه های عصر جدید می باشد. در این نوشته به بررسی و معرفی برخی از معروفترین فراورده های فولادی در ساختمان سازی خواهیم پرداخت.

فراورده های فولادی چیست ؟

سنگ آهن ماده ای می باشد که پس از فراوری به فولاد تبدیل می شود و این فولاد توسط دستگاه های مدرن و بر اساس طرح های اولیه به فراورده هایی تبدیل میشود که علاوه بر تفاوت در شکل ظاهری در خلوص مواد نیز متفاوت می باشند. دلیل این تفاوت ها، محل استفاده از این فراورده ها می باشد.

 

انواع فراورده های فولادی مورد استفاده در ساختمان سازی

در ادامه به معرفی مهمترین فراورده های فولادی مورد استفاده در ساختمان سازی می پردازیم :

تیرآهن

تیرآهن یکی از مهمترین فراورده های فولادی می باشد که به شکل های مختلفی تولید شده و در ساختمان بیشتر به منظور تحمل نیروی خمشی و به عنوان ستون مورد استفاده قرار میگیرد. تیرآهن در شکل های مختلف زنبوری، هاش و … تولید میشود که کاربرد هر یک از آنها با دیگری متفاوت می باشد.

ضخامت تیرآهن نیز بسته به نوع کاربری آن متفاوت می باشد.

نبشی

نبشی از دیگر فراورده های بسیار پرکاربرد در صنایع ساختمان سازی می باشد که در ساخت ستون ها ، ساخت پل ها ، ساخت سازه های مختلف داخل ساختمان بسیار کاربرد دارد. از جمله انواع نبشی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

نبشی پرسی : نبشی پرسی نمونه ای از نبشی ها می باشد که در سال های اخیر با کاهش مشتری نیز مواجه شده است. در این روش ورقه هایی فولادی با استفاده از دستگاه های پرسی مخصوص اقدام به پرس کرده و شکل دادن به ورقه ها می شوند و در انتها نبشی ها تولید میشوند. در صورت بروز فشاری بالا بر این نوع از نبشی ها ، امکان از هم گسستگی و در نتیجه اسیب به ساختار و ایمنی سازه وجود خواهد داشت.

نبشی فابریک : بهترین نمونه نبشی برای استفاده در تمامی سازه ها نبشی های فابریک می باشد. این نوع از نبشی ها به صورت مستقیم از شمش تولید میشوند و از این رو استقامات بالاتر در برابر تنش هایی با بار بالا را دارد. این نوع از نبشی ها در بازار امروزی خواهان بسیار زیادی دارند.

ناودانی

از دیگر پروفیل های پرکاربرد در صنعت ساختمانی می توان به ناودانی ها اشاره کرد. ناودانی ها برای استفاده در بخش های مختلفی از ساختمان به کار میروند.

انواع ناودانی از نظر نوع تولید همچون نبشی ها می باشد . بدین معنا که ناودانی های فابریک و پرسی داریم که هر کدام بر اساس هزینه ی مدنظر کارفرما و نوع انجام کار دسته بندی میشوند. از سویی دیگر ناودانی ها از نظر ماده ی اولیه ی تولید نیز متفاوت می باشند :

ناودانی فولادی : این نوع از ناودانی ساده ترین نوع ناودانی می باشد که به صورت پرسی و فابریک قابل تولید است. این نوع از ناودانی ها با توجه به اینکه امکان زنگ زدگی و خوردگی دارند کمتر در مناطقی که امکان برخورد با رطوبت در انها بیشتر می باشد مورد استفاده قرار میگیرند.

ناودانی گالوانیزه : در تولید این نوع از ناودانی ها از ورقه های گالوانیزه گرم استفاده شده است که مقاومت ناودانی در مقابل زنگ زدگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

ناودنی آلومنیومی : ناودانی های الومینیومی در مقابل زنگ زدگی بسیار مقاوم بوده ، شکل پزیری اسانی دارد و از انواع جوش ها نیز پشتیبانی می کند.

ناودانی استیل : ناودانی استیل را میتوان بهترین نمونه ناودانی نامید . قیمت ناودانی استیل نسبت به سایر نمونه ها بالا می باشد ولی در مقابل از نظر زنگ زدگی و خوردگی بهترین نمونه ی ممکنه می باشد.

انواع-ناودانی

خاموت

خاموت در اصل نوعی تغییر شکل داده شده از میلگرد می باشد که امروزه بخصوص در داخل ستون های بتنی به منظور افزایش هر چه بیشتر مقاومت در مقابل تنش ها و جلوگیری از ریزش ستون ها مورد استفاده قرار میگیرد. میگردها نیز در صنعت آهن بسیار پرکاربرد می باشند و از این رو در انتخاب بهترین نوع آنها باید تحقیقات کاملی صورت گیرد.

در انتخاب فراورده های فولادی به چه مواردی باید توجه کرد ؟

فاکتورهای مهمی در انتخاب فراورده های مناسب فولادی وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

اعتبار برند : برند یکی از مهمترین مواردی می باشد که در زمان خرید محصولات فولادی باید به آن توجه کنید چرا که تولید کننده های معتبر همواره در صدد تولید محصولاتی با کیفیت بوده و هیچ زمان به منظور سود بیشتر اقدام به از بین بردن بازارهای خود نمیکنند. از این رو پیشنهاد میشود حتما از کارخانه های معتبر اقدام به خریداری کنید.

قیمت روز : قیمت از جمله فاکتورهایی می باشد که شاید در زمان خریداری محصولات بیشترین تاثیر را روی انتخاب شما بگذارد. از این رو پیشنهاد میکنیم کیفیت را هیچ زمانی فدای قیمت نکنید ! محصولاتی با کیفیت خریداری کنید چرا که محصولات فولادی شالوده ی ساختمان را تشکیل میدهند و کیفیت پایین آنها در آینده بسیار زیان بار خواهد بود.

خرید مناسبترین فرآورده : نوع فراورده ها براساس نقشه ی طراحی سازه تعیین میشود. پیش از اقدام به طراحی سازه، خریداری هر نوع فراورده ای اشتباهی بزرگ است که میتواند سبب وارد شدن زیان بالایی به خریدار شود . از این رو با اگاهی کامل از سازه و وجود نقشه اقدام به خریداری کنید.

سخن پایانی

در این نوشته به صورت مختصری در مورد برخی از فراورده های فولادی مورد استفاده در سازه های ساختمانی صحبت کردیم و برخی از آنها را نام بردیم. آشنایی اولیه با فراورده های فولادی و انتخاب بهترین نمونه ی آنها می تواند تاثیری قابل توجه در استحکام سازه های مد نظر شما داشته باشد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید