سوله استاندارد چیست و از کجا سفارش دهیم؟

 

همان‌طور که می‌دانید همه مشاغل تولیدی و کارخانجات از سوله به‌عنوان فضایی مناسب برای تولید استفاده می‌کنند و استاندارد بودن این فضا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا بروز هرگونه مشکل در محل تولید، خسارت و صدمه جدی به همه کارکنان و مدیریت مجموعه وارد می‌کند. اما سوله استاندارد چیست و چه مشخصه‌هایی دارد؟ در این مطلب قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم و ویژگی‌های سوله استاندارد را بررسی کنیم. پس اگر می‌خواهید با شناخت صحیح سوله استاندارد از بروز مشکلات فنی و ساختاری در سوله انتخابی خود جلوگیری کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

سوله استاندارد چیست و چه مشخصه‌هایی دارد؟

ویژگی‌های مختلفی روی استاندارد بودن یک سوله تأثیرگذار هستند. مثلاً مواد اولیه، ابعاد، وزن و… همه این مشخصه‌ها باید مطابق با استاندارد جهانی باشند. در ادامه با ویژگی‌های سوله استاندارد آشنا شوید.

ابعاد استاندارد

ابعاد سوله، از مهم‌ترین مشخصه‌هایی است که باید بر اساس استانداردهای جهانی باشد. طول، عرض، ارتفاع و شیب چهار عامل مهمی هستند که باید اندازه آن‌ها متناسب با یکدیگر انتخاب شود. در ادامه به بررسی این ابعاد در سوله‌های استاندارد می‌پردازیم.

ارتفاع: ارتفاع‌سوله‌ها را بر اساس نیاز پروژه و نوع کاربری آن تعیین می‌شود. یعنی باید توجه کنید سوله برای چه کاری استفاده می‌شود. ارتفاع استاندارد سوله معمولاً بین 6 تا 12 متر است. ارتفاعی که برای ‌سوله‌ها در نظرگرفته می‌شود، 6 متر است.

طولهمه‌سوله‌ها باید دارای طول مناسب (بین 60 تا 90 متر) باشند. در واقع باید فاصله بین اصلی‌ترین تجهیزاتی که در ساخت‌سوله‌ها به کار می‌روند، یعنی ستون‌ها و تیرها، کاملاً استاندارد بین 6 تا 9 متر در نظر گرفته شوند.

عرضعرض یا دهانه سوله‌های استاندارد بین 12 تا 35 متر است. میزان عرض سوله‌ها در مقدار آهنی که باید برای ساخت آن‌ها مصرف شود، تأثیرگذار است. هرچه عرض سوله بیشتر باشد، آهن بیشتری باید مصرف شود.

شیبمیزان شیب سوله به‌اندازه دهانه آن بستگی دارد. شیب استانداردی که برای‌سوله‌ها در نظر گرفته ‌می‌شود، بین 10 تا 30 درصد است. اگر دهانه سوله کوچک باشد، از شیب 20 درصدی و در صورتی که دهانه آن بزرگ باشد، سوله با شیب 15 درصد ساخته می‌شود.

بار وارده بر سوله

بار وارده بر سوله استاندارد چیست؟ عوامل مختلفی مثل باران، برف، باد و… باعث ایجاد فشار روی سوله می‌شوند. در صورتی که این فشارها در یک نقطه بیشتر از سایر نقاط وارد شوند، خطرآفرین خواهند بود. بنابراین در ساخت سوله استاندارد، باید به یکسان بودن نیروی وارده به سوله توجه شود. این نیرو همان بار وارده بر سوله نام دارد.

استفاده از مصالح با کیفیت

استفاده از مصالح درجه یک، یکی از عوامل مهم دیگر در ساخت سوله‌های استاندارد است. مثلاً ورق‌هایی که در ساخت سوله به کار می‌روند، باید از آلیاژی بسیار باکیفیت ساخته شوند. به عنوان مثال ورق سیاه ST37، یکی از بهترین نوع ورق‌ها در ساخت سوله‌های استاندارد است.

دفترچه محاسبات سوله

در دفترچه محاسبات، مشخصات اصلی سوله بر اساس درخواست متقاضی اجرای سوله، نوشته می‌شود. وجود دفترچه محاسبات، یکی از نکات و عواملی است که استاندارد بودن سوله را تضمین می‌کند. البته این مشخصات باید مورد تایید برخی مراجع قرار بگیرند. در غیر این صورت، دفترچه محاسبات ارزشی نخواهد داشت.

گواهی کنترل کیفیت

به‌دلیل آنکه در پایان ساخت سوله، گواهی کنترل کیفیت باید به تایید ناظر برسد، سازندگان سوله استاندارد باید به همه نکات مهم و اصولی هنگام ساخت این سازه توجه کنند و در صورت بروز هر مشکلی در روند ساخت، سریع‌تر این مشکل حل شود. بنابراین گواهی کنترل کیفیت یکی دیگر از عوامل مهمی است که باعث ساخت اصولی و استاندارد سوله می‌شود.

چه عواملی در قیمت نهایی سوله استاندارد مؤثر هستند؟

قیمت ساخت سوله استاندارد

تا کنون در رابطه با سؤال سوله استاندارد چیست، توضیحات کلی را ارائه دادیم. اکنون که با مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در استاندارد بودن سوله اهمیت دارند آشنا شده‌اید، با عوامل مؤثر در تعیین قیمت نهایی سوله نیز آشنا شوید. این عوامل سامل موارد زیر هستند:

  • نوع تجهیزات و مصالحیکی از عوامل مهم و مؤثر در قیمت نهایی سوله، کیفت مصالحی مثل بتن، فولاد و… است که در ساخت سوله به کار رفته‌اند. هرچه کیفیت این مواد اولیه بیشتر باشد، قیمت نهایی سوله نیز بیشتر خواهد شد.
  • وزنسوله‌هایی که وزن بیشتری دارند، قیمت نهایی آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد.
  • ابعاد دهانه: ابعاد دهانه سوله، یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در قیمت نهایی سوله است.
  • تجهیزات مختلفسوله‌هایی که دارای تجهیزات مختلفی مثل سیستم تهویه، سیستم روشنایی قوی، سیستم گرمایشی و سرمایشی و… هستند، قیمت بالاتری نسبت به سوله‌هایی بدون تجهیزات خواهند داشت.
  • جرثقیلوجود یا عدم وجود جرثقیل در سوله نیز باعث افزایش یا کاهش قیمت آن می‌شود.

اجزای تشکیل‌دهنده سوله استاندارد چیست؟

در اسکلت فلزی همه سوله‌های استاندارد باید اجزای زیر وجود داشته باشد:

  • قاب: قاب‌های‌سوله‌ها از ستون‌ها و تیرها تشکیل می‌شوند.
  • وال پست: به ستون‌های فرعی که در ابتدا و پایان سوله قرار دارند وال پست می‌گویند.
  • استرات: استرات در واقع مانند تکیه‌گاهی جانبی، وظیفه انتقال نیرو را در سوله بر عهده دارد.
  • مهاربند: مهاربندها برای بالا بردن‌سختی‌لوله‌ها به کار می‌روند.
  • لاپه یا تیرهای فرعی سقف: لاپه به‌منظور پوشاندن سقف و دیواره‌ها به کار می‌رود.
  • پی: ستون‌های موجود در سوله به پی متصل می‌شوند.

جمع‌بندی

ساخت سوله استاندارد، یکی از مهم‌ترین نکات سوله سازی است که در صورت نیاز به ساخت این سازه، باید به آن توجه کنید. در این مطلب به این پرسش که سوله استاندارد چیست، پاسخ دادیم و مهم‌ترین نکات مربوط به سوله استاندارد را بررسی کردیم. شرکت معتبر و بزرگ سوله سازی اعتماد سازه، یکی از بهترین‌شرکت‌ها برای اجرای سوله استاندارد است. این شرکت با بیش از ده سال سابقه در ساخت سوله‌های استاندارد، از بهترین و قابل اعتمادترین مراکز برای سفارش و ساخت انواع سوله استاندارد به‌شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید