درب چوبی چه تاثیری بر دکوراسیون داخلی دارد

درب-چوبی-چه-تاثیری-بر-دکوراسیون-داخلی-دارد

درب چوبی یکی از محبوب‌ترین انواع درب‌‎های قابل استفاده در فضای داخلی ساختمان‌ها است. همچنین به‌طور کلی درب‌ها یکی از اجزای مهم در دکوراسیون داخلی به شمار می‌روند. در این نوشته به بررسی تاثیر درب چوبی در دکوراسیون داخلی پرداخته‌ایم. البته پیش از آن و به عنوان مقدمه موضوع، به تاثیر و مزایای کلی کاربرد چوب در دکوراسیون داخلی نگاهی انداخته‌ایم.

تاثیر چوب در دکوراسیون داخلی

بنابر سبک انتخاب شده برای طراحی دکوراسیون داخلی، عناصر گوناگونی مانند فلز، چوب، سنگ، شیشه و…  در اجرای دکوراسیون داخلی به کار می‌رود. اما شاید بتوان چوب را ماندگارترین و محبوب‌ترین انتخاب در میان موارد گفته شده دانست.

مهم‌ترین تاثیر چوب در دکوراسیون داخلی، گرم و دوستانه کردن فضای داخلی ساختمان است. چوب عنصری است که مستقیما از دل طبیعت وارد ساختمان می‌شود. از این رو با روح انسان سازگارتر بوده و فضایی که در طراحی آن چوب به کار رفته باشد؛ آرامش‌بخش‌تر و امن‌تر به نظر می‌رسد.

همچنین تاثیرات اثبات شده چوب بر انسان به عنوان کاربر و ساکن فضای داخلی ساختمان‌ها، بر کسی پوشیده نیست؛ و سلامت جسمی و روحی ناشی از احساس سرزندگی بیشتر در این فضاها، نکته ملموس و محسوسی است.

مزایای چوب در دکوراسیون داخلی

چوب به راحتی قابل استفاده به عنوان عنصر اصلی و مکمل در طراحی دکوراسیون داخلی است و به دلیل ویژگی‌هایی مانند انعطاف‌پذیری، استحکام و وزن سبک، دست طراحان را برای تغییرات مدنظر بسیار باز می‌گذارد.

در واقع چوب در طیف وسیعی از المان‌های طراحی شده برای دکوراسیون داخلی کاربرد دارد. درب‌ها، چارچوب‌ها، قرنیز‌ها، کفپوش‌ها، مبلمان، لوسترها، نمادها، مجسمه‌ها، فضاهای نورپردازی و… همگی با استفاده از چوب قابل طراحی و اجرا در دکوراسیون داخلی هستند. البته یادآوری این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ چوب فقط در دکوراسیون داخلی کاربرد ندارد بسیاری از ساختمان ها از نمای چوبی استفاده کرده اند و بسیار ظاهر و سبک زیبایی به ساختمان القا کرده است.

همچنین کار با چوب در اغلب موارد ساده‌تر از سایر عناصر به کار رفته در دکوراسیون داخلی است. برای ساکنان نیز یکی از مزایای دیگر چوب قابلیت بازسازی بهتر و نگه‌داری ساده‌تر از آن است.

مزایای-چوب-در-دکوراسیون-داخلی

تاثیر درب در دکوراسیون داخلی

به‌طور کلی درب‌ها از عناصر فضایی مهم در طراحی نقشه ساختمان‌ها هستند. درب‌ها نقش اصلی را در ایجاد ارتباط میان بخش‌های مجزای یک ساختمان برعهده دارند. انتخاب صحیح جای درب روی دیوارهای حائل میان فضاهای مجزا، موضوعی بسیار مهم است؛ چرا که تاثیری محسوس بر طراحی دکوراسیون داخلی دارد. در واقع قرار گرفتن درب‌ها در جای ناصحیح، می‌توان کار طراح دکوراسیون داخلی را بسیار سخت کند.

این موضوع از این منظر نیز مهم است که محل قرارگیری درب‌ها جریان حرکت ساکنان ساختمان را در فضای داخلی مشخص کرده و همچنین تاثیراتی جدی بر حفظ حریم خصوصی در فضاهای مجزا دارد.

تاثیر سبک درب در دکوراسیون داخلی

نوع یا سبک درب‌ها موضوع مهم دیگر در این زمینه است. طراح دکوراسیون اگرچه نقش پر رنگی در انتخاب محل درب ندارد؛ اما در انتخاب نوع آن می‌تواند تصمیم‌گیرنده اصلی باشد.

سبک درب‌ها را بهتر است از دو بعد بررسی کرد. در ادامه ابتدا به ساختار درب و سپس به جنس آن پرداخته‌ایم.

از نظر ساختاری درب‌ها دارای تنوع بسیاری هستند؛ که هرکدام را مناسب با نوع خاصی از دکوراسیون داخلی می‌کند. درب‌های تک لنگه، چند لنگه از جمله این موارد هستند. همچنین تفاوت‌هایی جزئی مانند وجود قاب شیشه‌ای در میانه درب و یا کشویی یا لولایی بودن درب‌ها، از دیگر مواردی هستند که به طراح دکوراسیون داخلی برای رسیدن به طرح مدنظرش کمک می‌کنند. در این زمینه می‌توان گفت درب‌های چند لنگه داخلی را بیشتر در ساختمان‌های وسیع‌تر و همچنین در طراحی‌های داخلی کلاسیک و سنتی می‌بینیم. از سویی درب‌های تک لنگه و ساده‌تر اغلب مناسب فضاهای مسکونی مدرن و یا فضاهای اداری هستند.

از نظر جنس نیز، اگرچه اغلب درب‌های داخلی از جنس چوب هستند؛ اما انتخاب‌های دیگری مانند پلاستیک سخت و فشرده و یا آلومینیوم نیز وجود دارد. در این مورد نیز درب‌های چوبی در اغلب فضاها با کاربری‌های متفاوت و با طراحی کلاسیک و مدرن کاربرد دارد. در حالی که سایر درب‌ها معمولا فقط در فضاهای رسمی‌تر اداری به کار می‌رود.

انواع درب در دکوراسیون داخلی

از نظر یک طراح دکوراسیون داخلی درب‌های به کار رفته در فضای داخلی بنابر جزئیات به کار رفته در رنگ و طرح آن و نوع ایجاد ارتباط میان فضاهای گوناگون تقسیم‌بندی می‌شوند. بنابراین به دلیل جزئی بودن تفاوت‌ها و تنوع بسیار بالای سبک‌های قابل ارائه، نمی‌توان به یک تقسیم‌بندی کوچک در این زمینه دست یافت.

به عنوان مثال بود و نبود یک پنجره شیشه‌ای یا یک مشبک نوری در میانه درب و یا انتخاب روکش‌هایی با رنگ و جنس‌های متفاوت برای درب‌های داخلی از جمله موارد جزئی هستند که می‌تواند درب‌های داخلی را با طراحی دکوراسیون داخلی هماهنگ کرده و تغییراتی چشم‌گیر در فضای داخلی ایجاد کنند.

تاثیر-چوب-در-دکوراسیون-داخلی

چارچوب درب داخلی

نکته مهم و مرتبط دیگر با درب‌های داخلی، توجه به چارچوب آن است. در گذشته استفاده از چارچوب چوبی در کنار درب چوبی روشی فراگیر در طراحی فضای داخلی ساختمان بود. اما امروزه و بنابر رعایت امور امنیتی و استحکام بنا، استفاده از چارچوب‌های فلزی متداول‌تر شده است.

البته طراحان داخلی برای ایجاد هماهنگی میان چارچوب‌های فلزی و درب‌های چوبی نیز راه‌کارهای خوبی دارند. از جمله ساده‌ترین و در دسترس‌ترین این راه‌کارها نیز استفاده از روکش‌های چوبی برای چارچوب فلزی درب‌ها است.

انواع درب های داخلی

فارغ از جنس به کار رفته در درب‌های داخلی، همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد؛ انواع درب‌ها داخلی را می‌توان بر اساس تعداد لنگه و روش باز و بسته شدن (لولایی یا کشویی) تقسیم‌بندی کرد. البته اغلب درب‌های داخلی یک لنگه بوده و به روش لولایی باز و بسته می‌شوند.

از نظر جنس نیز، پس از درب چوبی که پر فروش‌ترین مدل درب داخلی است؛ درب‌های پی وی سی، اچ دی اف و ترکیبی نمونه‌های دیگر درب‌های داخلی هستند.

پارسا گروپ(آلتن)

شرکت آلتن یا پارسا گروپ چدنین سال است که در زمینه ای محصولات چوبی فعالیت می کند و بسیاری از محصولات را از پروسه تولید تا اجرا توسط خود شرکت و افراد متخصص انجام می شود و برای اطلاعات دقیق تر از محصولات می‌توانید با کارشناسان parsa-group.com به صورت رایگان ارتباط بگیرید و روش ارتباط با آنها به روش های زیر ممکن است.

تلفن : 021-26851523

آدرس: کارخانه : احمدآباد مستوفی، ميدان پارسا، خيابان صنوبرچهارم شمالی، شهرک بهسازی صنايع چوب – سالنA9

ایمیل: [email protected]

سایت: https://parsa-group.com

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید