درب فریم لس چیست و چگونه نصب می‌شود؟

اگر در خانه‌ای با فضای مینیمال و مدرن زندگی می‌کنید و می‌خواهید با توجه به دکوراسیون کلی محیط، درب مناسبی انتخاب کنید که جذابیت بیشتری به محیط موردنظر شما ببخشد، بدون شک بهترین انتخاب برای شما، استفاده از درب فریم لس است. درب‌های فریم لس که به آن‌ها درب چارچوب مخفی یا درب‌های توکار هم گفته می‌شود، امروزه در صنعت معماری از محبوبیت بسیار زیادی برخوردارند؛ اما شما درمورد درب چهارچوب مخفی چه می‌دانید؟ آیا با نحوهٔ نصب آن آشنا هستید؟ اگر نه، تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید، چراکه ما قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی درمورد این مدل درب‌ها و نحوهٔ نصب آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم!

آشنایی با درب‌‌های فریم لس

اگر کمی با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید، خواهید فهمید که فریم به معنی چارچوب بوده و فریم لس به دربی گفته می‌شود که چارچوب ندارد، یعنی زمانی که شما به درب‌های فریم لس نگاه کنید، لولا یا چارچوبی در اطراف آن مشاهده نخواهید کرد و انگار درب با دیوار کاملاً یکی شده و هم‌سطح هستند. این مسئله باعث شده‌است درب‌های فریم لس را درب‌ چهارچوب مخفی هم بگویند، چراکه چهارچوب آن‌ها مشخص نیست.

برای مشاهده انواع درب فریم لس اینجا کلیک کنید

درواقع باید بگوییم درب‌‌های فریم لس هم مانند دیگر درب‌های ساختمانی چهارچوب دارند؛ اما چهارچوب آن‌ها به‌راحتی دیده نمی‌شود و به اصطلاح مخفی است. به‌طورکلی تمامی درب‌ها برای باز و بسته شدن به چارچوب نیاز دارند. پس باید گفت این نوع درب‌ها درب چارچوب مخفی هستند و با فریم مخفی یا توکار ساخته می‌شوند.

مزایای استفاده از درب‌های فریم لس

درب‌های فریم لس جذابیت و سادگی خاصی دارند. از همین رو در معماری مدرن به وفور از آن‌ها استفاده می‌شود. علاوه‌بر جذابیت و سادگی، درب‌های فریم لس مزایای دیگری هم دارند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی مینیمال و عدم استفاده از روکوب و چارچوب در ساخت آن‌ها؛

  • قابل استفاده برای محیط‌های اداری و تجاری مدرن؛

  • ایجاد سطحی صاف و یکدست با دیوار و منظم نشان دادن محیط؛

  • نظافت درب‌ فریم لس بسیار ساده بوده و به انرژی و زمان کمتری برای نگه‌داری نیاز دارد.

چگونگی نصب و اجرای درب‌های فریم لس

نصب درب‌های فریم لس کار سختی نیست و به‌راحتی انجام می‌شود. با این حال برای نصب این مدل از درب‌ها، نیاز است که شما با نکاتی آشنا باشید. اولین نکته هنگام نصب درب‌های فریم لس این است که باید درب‌ها به‌صورت توکار نصب گردند، از همین رو شما نمی‌توانید از شیوهٔ نصب درب‌های عادی برای نصب این مدل درب‌ها استفاده کنید. برای نصب درب‌های فریم لس باید سه مرحلهٔ زیر را پشت سر بگذارید:

اولین مرحله

قبل از هرچیز باید ساب فریم را نصب کنید، معمولاً ساب فریم را از آلومینیوم یا پروفیل‌هایی فلزی می‌سازند. برای نصب این ساب‌ها باید آن‌ها را در فاصلهٔ یک سانتی‌متری از دیوار و لبهٔ بیرونی آن قرار دهید؛ پس از آن فاصلهٔ یک‌ سانتی‌متری را با مصالحی که برای ساخت و پوشش دیوار مورداستفاده قرار گرفته بپوشانید.

دومین مرحله

بعد از نصب ساب فریم، نوبت نصب فریم است. فریم‌ها هم معمولاً از آلومینیوم یا پروفیل‌های فلزی ساخته می‌شوند. ضخامت فریم چیزی حدود 4.5 سانتی‌متر است و باید آن را دقیقاً باید روی ساب نصب کنید. مانند نصب ساب، پس از نصب فریم هم باید روی آن با گچ و دیگر متریال‌هایی که برای ساخت دیوار مورد استفاده قرار گرفته بپوشانید.

سومین مرحله

آخرین مرحله مربوط به نصب درب‌هاست. برای این منظور شما باید از لولاهای مخفی نصب‌شده روی فریم استفاده کرده و درب را تنظیم کنید.

نکاتی در رابطه با درب‌ فریم لس

این مدل درب‌ها را برای یکسان‌سازی درب و سطح دیوار مورد استفاده قرار می‌دهند و به همین دلیل هم از محبوبیت بسیاری برخوردارند. با توجه به این موضوع، بسیاری از سازندگان رنگ درب‌ها را هم با رنگ دیوار هماهنگ ساخته و بدین ترتیب یکدستی بیشتری ایجاد می‌کنند. این مسئله باعث شده‌است در بسیاری از مواقع، درب‌های فریم لس به‌صورت بی‌رنگ و خام تولید شوند تا هنگام نصب، خریدار بتواند با توجه به سلیقه و نیاز خود، آن را رنگ کرده و یکدستی بیشتری با دیوارها به‌وجود آورد.

اغلب برای رنگ درب‌های فریم لس از رنگی‌های پلی‌استر یا پلی‌اورتان استفاده می‌کنند. این رنگ‌ها جزو بهترین رنگ‌های موجود در بازار برای درب‌های فریم لس به‌شمار رفته و قیمت آن‌ها تقریباً یکسان است. با این حال این دو رنگ از برخی جوانب با یکدیگر تفاوت‌هایی هم دارند، ازجمله این تفاوت‌ها می‌توان به سرعت خشک شدن آن‌ها اشاره کرد. رنگ‌های پلی‌اورتان نسبت‌به رنگ‌های پلی‌استر در طی مدت زمان کوتاه‌تری خشک می‌شوند، از همین رو در صورت استفاده از این رنگ‌ها می‌توان روند اجرای درب‌ها را با سرعت بالاتری انجام داد.

ضمن این‌که در حال حاضر روکش‌های متنوعی هم در ساخت‌ درب‌ فریم لس مورد استفاده قرار می‌گرد. روکش‌های چوبی به‌صورت مدرن و کاملاً ساده طراحی شده و طرح آن‌ها چندان شلوغ نیست. چوب بلوط، راش و گردو ازجمله روکش‌های طبیعی متداول برای ساخت درب‌های فریم لس هستند. در صورت استفاده از روکش‌های چوبی، بدون شک درب‌ها ظاهر جذاب‌تری به خود گرفته و در مقابل عواملی مانند ضربه، خط‌وخش هم مقاومت بیشتری پیدا خواهند کرد.

قیمت درب‌های فریم لس چقدر است؟

نمی‌توان برای درب‌های فریم لس قیمت واحدی تعیین کرد، چراکه عوامل بسیار زیادی در این بین دخیل هستند. ازجمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متریال به‌کاررفته برای ساخت درب‌ها؛

  • فلزی که در ساخت فریم و ساب فریم مورد استفاده قرار گرفته؛

  • ابعاد درب؛

  • یراق‌آلات و ابزارآلات موردنیاز برای نصب آن.

سخن آخر

در این مطلب سعی داشتیم شما را با درب‌های فریم لس آشنا سازیم. همان‌طور که دریافتید، درب‌های فریم لس یا درب‌های چارچوب مخفی جزو نمونه درب‌های پرطرفدار هستند که امروزه از آن‌ها در معماری مدرن به وفور استفاده می‌کنند. با این‌ حال درب فریم لس به اندازهٔ درب‌های معمولی عایق‌های خوبی در مقابل نویز نیستند، از همین رو اگر روی این مسئله حساس هستید، بهتر است که از این مدل درب‌ها استفاده نکنید؛ اما در صورتی که طرفدار زیبایی و مدرنیته هستید، بدون شک این مدل درب‌ها برای شما بهترین انتخاب به‌شمار می‌روند.

3 نظرات

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید