جاده هراز آمل

جاده هراز آمل

جاده هراز آمل نام یکی از جاده‌های مشهور مازندران است که در آمل قرار داشته و اکثر رستوران‌ها، فست فودها و کافی‌شاپ‌ها را در خود جای داده است. 

جاده هراز آمل

جاده هراز آمل

جاده هراز آمل از دره رود هراز عبور می‌کند و نزدیک‌ترین راه اصلی به قله دماوند است.

در اطراف این جاده جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و مذهبی وجود داشته و همین امر نیز موجب ترغیب مسافران بیشتری به استفاده از این جاده شده است.

جاذبه‌های گردشگری جاده هراز آمل

در جاده‌ی هراز جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد ازجمله شناخته‌شده‌ترین و مهم‌ترین جاذبه در این مسیر می‌توان به منطقه‌ی باستانی لاریجان اشاره کرد. بسیاری از گردشگران از طریق جاده‌ی هراز به سمت روستای لاهیجان می‌روند و بعد از اجاره ملک در این روستا از آب گرم لاهیجان استفاده می‌کنند و سفری خاطره‌انگیز را برای خود می‌سازند.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری می‌توان به آبگرم اسک، آبگرم بایجان، غار گل زرد، دره استله‌سر، دره منظریه و دشت و آبشار دریوک، دخمه سنگی و غار کافر کلی، قلعه ملک بهمن، دشت لرا، کتیبه نقش برجسته شکل شاه و قله دماوند اشاره کرد البته لیست جاذبه‌های گردشگری در این مسیر بسیار زیاد است و فقط به بخش کوچکی از آن اشاره‌شده است.

جنگل الیمستان در جاده هراز آمل

جاده هراز آمل

 

جنگل الیمستان، جنگل بکری است که در کیلومتر ۲۰ جاده هراز به آن می‌رسید. الیما اسم گیاهی است شبیه پیازچه که در کنار جوی آب می‌روید و به‌صورت خوراکی در خورشت از آن استفاده می‌شود و فصل روییدنش اردیبهشت است. مسیر رسیدن به این جنگل پرپیچ‌وخم است و دشت‌های پرگل و خود جنگل که مه ای بیشتر وقت‌ها آن را گرفته، از جاذبه‌های الیمستان به‌حساب می‌آید.

مجتمع رفاهی نارنجستان

مجتمع رفاهی نارنجستان را میتوان از برترین مجموعه‌های رفاهی در این مسیر دانست که خدمات کاملی را به مسافران ارائه می‌دهد.

امام‌زاده هاشم

جاده هراز از وجود امامزاده هم بی‌نصیب نیست. مهم‌ترین و پرآوازه ترین جاذبه این محور ، امامزاده هاشم است که بر بالای بلندی قرارگرفته است.

نسب او را به امام حسن مجتبی می‌رسانند. این امامزاده با شماره ۶۱۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. به نظر می‌رسد در گذشته کنار این بقعه، یک کاروانسرا وجود داشته که امروزه اثری از آن به چشم نمی‌خورد. امامزاده هاشم را که به سمت پلور بروید به آبشار قلعه دختر می‌رسید.

دشت لار در جاده هراز آمل

جاده هراز آمل

۱۰۰ کیلومتری آمل و در بخش لاریجان می‌رسیم به سد لار که بر روی رودخانه هراز قرار دارد. سد لار در کنارش دشت زیبایی را در آغوش گرفته به اسم دشت لار. این دشت که جزو منطقه حفاظت‌شده است هم تنوع گیاهی بالایی دارد و هم تنوع جانوری زیادی. فقط اینکه پیش از ۱۵ خرداد به دلیل فصل زادوولد حیوانات امکان عبور با خودرو از محیط‌بانی وجود ندارد.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومبلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید