تفاوت سیستم گرمایش از کف و گرمایش شوفاژخانه

امروزه سیستم گرمایش از کف در بسیاری از خانه‌ها جایگزین سایر سیستم‌های گرمایشی شده است. گرمایش از کف متفاوت از سیستم‌های دیگر عمل می‌کند. ویژگی‌ها و مزایای این نوع سیستم، آن را نسبت به بسیاری دیگر از سامانه‌های گرمایشی متمایز و برتر کرده است. تفاوت سیستم گرمایش از کف با گرمایش شوفاژ خانه‌ها در تاسیسات آن‌هاست که باعث مکانیزم گرمایشی متفاوتی در این دو سیستم می‌شود. آنچه که به عنوان وجه مشترک این دو سیستم نوین شناخته می‌شود، استفاده از یک ایده و طرح در تامین گرماست.

در دو سیستم شوفاژ و گرمایش از کف، آب به عنوان سیال ناقل گرما استفاده می‌شود. در واقع این مایع با ظرفیت گرمایی که دارد، در نقش انتقال‌دهنده گرما به سراسر خانه عمل می‌کند. در واقع در این دو شیوه گرمایشی، یک سطح خاص با کارکرد رادیاتور ایجاد شده که با گسیل کردن گرما از سوی خود، دمای محیط خانه را تعدیل کرده و به تعادل مطلوب می‌رساند. تنها وجه تفاوت میان این دو سیستم در نحوه اجرای انتقال گرما و مسیر لوله و اتصالات و انشعابات خواهد بود.

 

مزایای گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف دارای یک ایده علمی تکراری است که پیش از استفاده در این‌ نوع سیستم، در ساختار رادیاتورهای ماشین‌ها و همچنین در سیستم گرمایشی شوفاژ منازل نیز به اجرا در آمده بود. با این وجود چه چیزی باعث مطرح شدن و ترجیح این نوع سیستم به سایرین شد؟ چطور سیستم گرمایش از کف توانست جانشین دیگر روش‌های گرمایشی خانه‌ها در ساختمان‌های نوساز شود؟

پاسخ به این سوالات را باید در تفاوت‌هایی جستجو کرد که این نوع سیستم را حتی از سیستم‌های مشابه خود متفاوت کرده است. سیستم گرمایش از کف، پلنی را که در ساز و کار شوفاژها به کار گرفته می‌شد، گسترش داد و در سطح وسیع‌تری به اجرا در آورد. این گسترش مقیاس کارکردی، بازدهی بالاتر و مطلوب‌تر را نیز موجب می‌شد.

دامنه اجرای طرح گرمایش از کف، سراسر خانه را تحت پوشش قرار می‌دهد و در واقع اگر خانه‌ای به این طرح مجهز باشد، در تمامی قسمت‌ها شامل اتاق‌ها، آشپزخانه، راهروها و هر قسمت دیگری از خانه، هوای گرم و مطلوب یه یک اندازه جریان خواهد داشت؛ چرا که منبع تامین آن و به تعادل رساندن دما، از کف خانه است که در سرتاسر نقاط گسترده شده است. این ویژگی‌ است که در دیگر ساز و کارهای گرمایشی خانه نمی‌توان یافت. پس به طور کلی می‌توان دلایل محبوبیت سیستم گرمایش از کف را در خانه‌ها ساختمان‌های مسکونی نوساز که علی‌رغم هزینه‌بر بودن، جایگزین تاسیسات شوفاژ و سایر سیستم‌های سنتی شده‌اند، در این موارد دانست:

  • گستردگی دامنه انتقال گرما
  • عدم اشغال فضای تاسیسات در خانه
  • تعدیل یکسان دما در همه قسمت‌های خانه
  • ارائه بازدهی مطلوب
  • صرفه‌جویی و مصرف بهینه گاز

مکانیزم گرمایش از کف در خانه

سیستم گرمایش از کف خانه بر پایه استفاده از ظرفیت گرمایی ویژه آب به عنوان یک سیال ایده‌‌پردازی و اجرا شده است. این سیال قابلیت این را دارد تا در سراسر نقاط سطح کف خانه جریان پیدا کند و انتقال انرژی گرما به هوای محیط را انجام دهد. در واقع می‌توان گفت در این ساز و کار سطح زیر پا در سراسر خانه به عنوان یک سطح رادیاتور عمل می‌کند که با گسیل انرژی گرمایی به طرف بالا، هوای در جریان داخل خانه را به تعادل دمایی مورد انتظار خواهد رساند و طبعا دمای مطلوب و مورد انتظار توسط ما تعیین خواهد شد.

images_1674549440.png

تجهیزات گرمایش از کف بیش از هر چیزی شامل لوله و اتصالات متعدد و گسترده‌ای است که زیر سطح کف خانه تعبیه می‌شود. نقشه قرارگیری این اتصالات و انشعاب‌های آن‌ها در سراسر قسمت‌های زیر سطحی خانه به طور کاملا دقیق و محاسبه شده طرح‌ریزی و اجرا می‌شود تا همه نقاط را پوشش دهد.

نکته‌ای که در این قسمت باید مورد توجه قرار گیرد، ضخامت سطح اجرا شده بر اتصالات خواهد بود. در واقع متناسب با قطر و ضخامت لایه‌ای که روی تجهیزات لوله‌ها و انشعابات ساخته می‌شود، مقیاس‌های لوله‌ها تعیین خواهد شد تا توان لازم برای گذر انرژی گرمایی از قطر سطح خانه را  داشته باشد. به همین منظور در صورتی که از بتن ضخیم در ساخت کف خانه استفاده شود، از تجهیزات نسبتا قدرتمند استفاده می‌شود تا توان و راندمان لازم جهت انتقال انرژی و گرمایش خانه را ایجاد نماید.

مکانیزم کارکرد سامانه گرمایش از کف به گونه‌ای است که ابتدا منبع تامین آب ورودی به لوله‌های کف خانه تا رسیدن به دمایی مشخص گرم می‌شود و سپس وارد لوله‌ها شده و با فشار مناسب در انشعابات به جریان در می‌آید. آب داغ با جریان و عبور از لوله‌ها گرمای خود را به تدریج به طرف بالا گسیل کرده و از دمای آن کاسته می‌شود. با این اتفاق در هر قسمت از خانه گرمای القا شده از کف خانه احساس می‌شود.

شاخصه‌های گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف یکی از بهترین ساز و کارها را در تعدیل دمای خانه دارد. در واقع هوای گرم دارای ویژگی‌های فیزیکی خاصی است که به دلیل چگالی کمتر نسبت به هوای سرد، به سمت بالا صعود می‌کند. سیستم گرمایش از کف، منبع تامین گرما را در پایین‌ترین سطح خانه ایجاد می‌کند که با این پدیده فیزیکی کاملا متناسب است و نتیجه مطلوبی را در به تعادل رساندن دمای محیط خانه در پی ‌خواهد داشت.

هرینه نصب و اجرا

اجرای طرح گرمایش از کف برای خانه‌ها معمولا کمی گران‌تر از سایر طرح‌های گرمایش تمام خواهد شد. مهم‌ترین علت این موضوع را می‌توان نیاز به خرید لوله در حجم بالا دانست؛ با این وجود نسبت به اثربخشی آن، یکی از طرح‌های مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود. قیمت اجرای این سامانه بر اساس متراژ خانه و با واحد متر مربع تحت اجرا مشخص می‌شود.

images_1674549453.png

جمع بندی

فناوری‌های نوین هر روزه در صنایع عمرانی و صنایع وابسته در حال پیشرفت هستند. تاسیسات منازل هم یکی از بخش‌های مهمی است که با توجه به نیاز صرفه‌جویی منابع انرژی، دائما در حال بهینه شدن هستند. سیستم گرمایش از کف یکی از این انواع تاسیسات گرمایشی است که امروزه با استقبال فراوان مواجه شده است و در کنار فن کوئل جزو محبوب ترین سیستم هاست. اگر شما هم قصد اجرای این طرح را دارید، توصیه می‌شود تا تجهیزات و خدمات اجرای آن را از بهترین و معتبرترین مرجع دریافت نمایید تا اطمینان خاطر را به خانه خود آورید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید