کلیسای باستانی استانبول

 

شهر استانبول با تمام جاذبه‌های گردشگری و طبیعی خود، کلیساهای باستانی زیادی را در دل خود جای‌داده تا به جذابیت‌های خود اضافه کند. اگرچه در حال حاضر دین رسمی کشور ترکیه، اسلام است؛ اما سایر ادیان مانند مسیحیت نیز در آنجا رواج زیادی دارد. علاوه بر آن بعد از سال 330 میلادی که استانبول به دست رومیان افتاد، مسیحیت به‌عنوان دین رسمی آن معرفی شد. همین مسئله آغازی برای ساخت کلیساهای متعدد در این شهر شد.

بنابراین با پرواز تهران استانبول علی بابا و سفر به این شهر توریستی می‌توانید این جاذبه‌های مذهبی را دیدن کنید. همچنین بعد از دریافت بلیط استانبول به تهران علی بابا و بازگشت به ایران می‌توانید مجموعه کاملی از اطلاعات درباره بناهای مذهبی مسیحی این شهر به دست بیاورید. در ادامه چند نمونه از کلیساهای باستانی این شهر را معرفی می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها کسب کنید.

کلیسای سنت ماری مغولان

اولین کلیسای باستانی استانبول که به معرفی آن می‌پردازیم، کلیسای سنت ماری است که در قرن 13 میلادی ساخت آن به اتمام رسید. داستان ساخت این کلیسا به این صورت است که در قرن 13 میلادی فردی به نام «پرنس ماریا» دختر میخایل هشتم تصمیم به ساخت این کلیسا گرفت.

پرنسس ماریا بعد از ازدواج با یک شاهزاده مغول به نام هلاکو و کشته شدن او در جنگ، تصمیم گرفت که دین مسیحیت را رواج دهد . به همین دلیل قسطنطنیه یا همان استانبول امروزی را برای اقامت انتخاب کرد و کلیسایی به اسم سنت ماری مغولان احداث کرد.

کلیسای سنت ماری مغولان

از ویژگی‌های این کلیسا ازنظر معماری، این است که بنا دارای معماری دوره بیزانسی است و اثری از معماری دوره عثمانی در آن دیده نمی‌شود. همچنین این بنا در منطقه گلدن هورن واقع‌شده و یک کلیسای ارتدکسی محسوب می‌شود.

کلیسای یادبود کریمیا

این کلیسا نیز در قرن 19 و به‌عنوان یادبود قربانیان جنگ کریمیه ساخته شد. سازنده این کلیسا فردی به نام ویلیام برگر بود که نتوانست کار ساخت آن را به اتمام برساند. به همین دلیل فرد دیگری به نام جورج ادموند بقیه ساخت کلیسا را بر عهده گرفت.

این کلیسا که در میدان تکسیم ساخته شده، دارای سنگ‌هایی است که همه آن‌ها از کشور مالتا تهیه شده است. نکته جالب دیگر اینکه هر یکشنبه در این کلیسا مراسم عشاه ربانی برای قربانیان جنگ کریمیا و یادبود آن‌ها برگزار می‌شود. درنهایت اینکه سبک معماری آن برگرفته از معماری نئوگوتیک است و در منطقه بی اغلو واقع‌شده است. اگر شما هم قصد دارید با پرواز تهران استانبول سفر جذابی به این شهر داشته باشید، می‌توانید از این کلیسا خاص هم دیدن کنید.

کلیسای ایاایرنه

این کلیسا که قدمتی حدود 1600 سال دارد، در منطقه فاتح محله کانکور توران قرار دارد و با نام کلیسای حاجیا ایرنه یاد می‌شود. جالب است بدانید که این کلیسا در شهر قسطنطنیه باستانی یا استانبول امروزی ساخته شده و مربوط به قرن‌های 7 و 8 میلادی است.

البته کار بازسازی این کلیسا در قرن 8 میلادی انجام شد و زیبایی و جذابیت آن دوچندان شد. معماری این سازه مربوط به دوران بیزانسی است و در محوطه کاخ توپکاپی قرار دارد. همچنین از ویژگی‌های قابل‌توجه در آن می‌توان به قوس‌های زیبا در ساختمان و موزاییک‌های زیبا و قدیمی با طرح صلیبی اشاره کرد.

درعین‌حال سالن‌های این کلیسا به‌عنوان مکانی برای برگزاری کنسرت‌های کلاسیک استفاده می‌شود. همچنین فستیوال‌های بین‌المللی استانبول در آن اجرا می‌شوند و به همین دلیل گردشگران زیادی از نقاط مختلف ترکیه و جهان برای حضور در فستیوال‌های آن حضور می‌یابند. بنابراین بعد از سفر به این شهر می‌توانید خاطرات خوشی از بازدید این کلیسای باستانی با خود به یادگار ببرید و بعد از دریافت بلیط استانبول به تهران، تصاویر جذاب حضور در این مکان را به دوستان و خانواده نشان دهید.

کلیسای بلغارستانی سنت استفان بولگارین استانبول

کلیسای باستانی دیگری که در قرن 19 میلادی و توسط معمار معروف آن زمان، «هووسپ آزنووس» ساخته شده، کلیسای بلغارستانی سنت استفان بولگارین استانبول است. داستان ساخت این کلیسا به این صورت است که بلغاری‌ها آن را در منطقه فنر کار احداث آن انجام شده است.

البته جالب است بدانید که سازه ابتدایی آن از چوب ساخته شده بود و بعدازاینکه با یک آتش‌سوزی قسمت‌های عمده‌ای از آن از بین رفت، دوباره بازسازی شد. ساخت دوباره آن را یک معماری ایتالیایی به عهده گرفت و قطعات فلزی 900 تنی در ساخت آن به کار رفت و کلیسا بعد از بازسازی در سال 1989 افتتاح گردید. نکته جالب دیگری که درباره این سازه وجود دارد، این است که بلغاری‌ها کار ساخت آن را در حدود یک ماه به پایان رساندند و باعث تعجب پادشاه عثمانی به نام سلطان عبدالعزیز شدند.

کلیسای بلغارستانی سنت استفان بولگارین استانبول

کلیسای روح‌القدس شهر استانبول

ناحیه شیشلی که در میدان تکسیم واقع‌شده، محل قرار گرفتن کلیسای باستانی روح‌القدس است. این کلیسا نیز توسط یک معمار ایتالیایی به نام «فاستی وجولین» و به سبک باروک در قرن 19 ساخته شده است. همچنین به‌عنوان مرکز اصلی روحانیون کاتولیک لاتین شهر استانبول شناخته می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جالبی که در محوطه داخلی کلیسا به چشم می‌خورد، تابلوهایی هستند که روی دیوارها نصب شده است. در این تابلوها نام چهار پاپ وجود دارد که از قول آن‌ها به بازدیدکنندگان خوش‌آمد گویی می‌شود. علاوه بر آن در قسمت زیرین کلیسا نیز یکی از اسقف‌های اعظم با نام مونس دفن شده است. همچنین در مکانی دیگر از کلیسا یکی از موسیقیدانان معروف دوران سلطان محمد دوم مدفون است.

یکی از دلایلی که نام این کلیسا با عنوان روح‌القدس نامیده شده، این است که یک نقاشی در پشت محراب ترسیم شده که در آن نحوه زایش روح‌القدس را به نمایش می‌گذارد. این کلیسای پرجاذبه در سال 2000 دوباره رنگ‌آمیزی شد و همین مسئله عاملی مضاعف بر زیبایی و استقبال گردشگران از آن شده است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید