بیمه زلزله ساختمان چه مزایایی دارد؟

بیمه زلزله ساختمان

بیمه زلزله ساختمان چیست؟ آیا تا به حال به این نوع بیمه فکر کرده اید؟ زلزله یکی از حوادث طبیعی است که به صورت غیرمترقبه رخ می دهد و همین امر سبب می شود در زلزله های شدید افراد به یکباره خانه و زندگی خود را از دست دهند. به نظر شما راهی هست که افراد خانه و وسایل خود را بیمه کنند که در صورت بروز زلزله بتوانند خسارت آن را دریافت کنند؟ برای پاسخ به این سوالات با زومیلا همراه باشید تا به صورت کامل شرایط و مزایای این نوع بیمه را برای شما شرح دهیم.

بیمه زلزله ساختمان چیست؟

زلزله یکی از انواع حوادث غیر مترقبه طبیعی می باشد که به صورت ناگهانی اتفاق می‌ افتد و به جان و مال انسان ها آسیب وارد می کند.

تا به امروز زلزله‌های زیادی در کشورمان رخ داده و همین مسئله سبب شده خسارت‌های جبران ناپذیری به هم وطنان وارد شود.

افرادی که از زلزله جان سالم به درمی‌برند و زنده می مانند، پس از آن شرایط زندگی بسیار سختی خواهند داشت، چون آن ها یک شبه تمامی وسایل، اثاثیه و حتی خانه خود را از دست می دهند.

دولت‌ها معمولا در این شرایط مبلغی را به زلزله‌ زدگان کمک می‌کنند که زندگی خود را بسازند ولی ما به شما پیشنهاد می کنیم پیش از آن که اتفاقی رخ دهد منزل و وسایل خود را بیمه زلزله ساختمان کرده باشید.

بیمه زلزله ساختمان یکی از پوشش‌های بیمه آتش سوزی

جالب است بدانید بیمه زلزله یکی از پوشش های بیمه آتش‌سوزی ساختمان محسوب می شود. در صورتی که خانه شما بیمه آتش‌سوزی دارد حتما اقدامات لازم را برای بیمه زلزله هم انجام دهید.

البته باید به یاد داشته باشید که در صورت وقوع زلزله، بیمه ساختمان فقط هزینه ساخت و ساز مجدد ملک شما را پرداخت می کند. در نتیجه قیمت یا ارزش مالی خانه شما اهمیتی برای بیمه نخواهد داشت.

همچنین این نکته را باید بدانید که فقط خسارت‌های مالی در بیمه زلزله و بیمه آتش سوزی به خسارت دیدگان پرداخت می‌شود و خسارت‌های جانی به بیمه مربوط نمی شود.

بیمه کردن خانه در کشور ما روی گسل قرار دارد کار بسیار مفیدی است و در لحظات خاص کمک شایانی به شما می کند، پس خانه خود را بیمه کنید تا خیالتان از هر بابتی راحت باشد.

چگونگی تهیه بیمه زلزله

همانطور که پیش از این گفتیم بیمه زلزله یکی از پوشش های بیمه آتش‌سوزی است. سوالی که احتمالا برای شما پیش بیاید این است که منظور از پوشش چیست؟ با ما همراه باشید تا این واژه را برای شما توضیح دهیم.

در بندهای بیمه ها قوانین و شرایط خاصی وجود دارد که در صورت بروز حوادث، طبق آن ها مبلغی را به فرد خسارت دیده پرداخت می‌کنند. به این شرایطی که در بندهای قانونی بیمه وجود دارد، پوشش گفته می‌شود.

بیمه آتش سوزی 2 نوع پوشش دارد. این دو نوع پوشش شامل موارد زیر می شود:

پوشش اصلی: پوشش‌های اصلی اجباری بوده و شخص بیمه‌گذار حتما باید آن‌ها را داشته باشد. از جمله پوشش‌های اصلی می توان به آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار اشاره کرد.

پوشش فرعی: پوشش‌های فرعی اختیاری بوده و در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را داشته باشید. از پوشش های فرعی آتش سوزی می توان بیمه زلزله را نام برد. پس برای داشتن بیمه زلزله، خرید بیمه آتش سوزی با پوشش‌های اصلی آن لازم و اجباری می باشد.

بیمه زلزله ساختمان

عوامل موثر بر نرخ بیمه زلزله ساختمان

در بیمه زلزله شما می توانید خانه و حتی لوازم موجود در آن را بیمه کنید. در ادامه می خواهیم عواملی که بر نرخ بیمه تأثیر مستقیمی دارند را به شما بگوییم. 

نوع سازه: سازه خانه ها انواع مختلفی اعم از آجری، بتنی و فلزی دارد. نوع سازه تاثیر مستقیمی بر هزینه بیمه زلزله دارد. به این صورت که هرچه سازه شما قیمت بالاتری داشته باشد، مبلغی که برای بیمه خانه در برابر زلزله باید پرداخت کنید هم بیشتر می شود.

متراژ خانه: از مهم‌ترین عواملی که بر نرخ بیمه زلزله موثر است، متراژ واحد مسکونی می باشد.

هزینه ساخت مجدد هر متر مربع: هزینه ساخت مجدد هر متر مربع از خانه شما از مهم ترین پارامترهایی است که بر نرخ بیمه زلزله تاثیر دارد. به طور میانگین هزینه ساخت هر متر مربع خانه بین “یک‌ میلیون تا یک‌ میلیون و پانصد هزار تومان” است.

ارزش لوازم موجود در خانه: اگر بخواهید وسایل منزل خود را هم بیمه کنید، ارزش مالی لوازم موجود در خانه شما یکی از عوامل موثر بر نرخ بیمه زلزله خواهد بود.

شهر محل سکونت: شهرهای ایران از نظر احتمال وقوع زلزله به ۵ گروه تقسیم بندی می شوند، که این 5 گروه شامل موارد زیر می شود:

منطقه ۱: این منطقه از میزان خطر کمتری برخوردار است مانند اصفهان، اراک، همدان و …

منطقه ۲: از شهرهای منطقه دو می توان یزد، شهرکرد، ابهر، سوسنگرد و … را نام برد.

منطقه ۳: اهواز، مشهد، بوشهر، فریمان و… از جمله شهرهای منطقه سه هستند.

منطقه ۴: این منطقه شامل شهرهایی مانند شیراز، زاهدان، زنجان، ایلام، تبریز، گرگان، رشت، خرم آباد، ساری، کیش و … می شود.

منطقه ۵: این منطقه بیشترین میزان خطر را دارد مانند تهران، قم، قزوین، کرمان،…

لازم است بدانید که نرخ حق بیمه در شهرهای پر خطر بیشتر از شهرهای کم خطر است.

نمونه ای از قیمت محاسبه شده برای بیمه زلزله

در تصویر زیر یک نمونه قیمت محاسبه شده بیمه زلزله برای شما آورده شده است:

بیمه زلزله ساختمان

عکس از بیمیتو

همان‌طور که دیدید برای بیمه کردن یک خانه در برابر زلزله متوسط هزینه 100 هزار تومان الی 200 هزار تومان است.

نتیجه گیری

1- بیمه زلزله ساختمان یکی از پوشش‌های خاص بیمه آتش سوزی می باشد.

2- چون کشور ما روی گسل واقع شده بهتر است برای آرامش بیشتر، خانه و واحد صنعتی یا تجاری خود را تحت پوشش بیمه زلزله دربیاوریم.

3- بیمه آتش سوزی پوشش های متفاوتی دارد که اگر هزینه جداگانه بپردازید، می‌توانید از این پوشش‌ها استفاده کنید.

4- بیمه زلزله فقط در برابر خسارت‌ هایی که مالی باشند، به شما خسارت می‌پردازد و در برابر خسارت جانی هیچ تعهدی ندارند.

5- اگر بخواهید وسایل منزل شما از بیمه زلزله بهره مند شوند باید مبلغ بیشتری را به شرکت بیمه کننده، پرداخت کنید.

6- ارزش وسایل خانه شما، نوع سازه ساختمان، هزینه ساخت مجدد هر متر از خانه و متراژ ملکتان از مواردی هستند که در نرخ بیمه زلزله موثرند.

7- شهرهای ایران از نظر احتمال وقوع زلزله به ۵ گروه تقسیم بندی می شوند که نرخ حق بیمه در شهرهای پرخطر بیشتر از شهرهای کم خطر است.

توصیه مهم:

این مقاله صرفا جهت آگاهی رساندن به مخاطبان گرامی بوده است. نکات و قوانین ذکر شده در متن در زمان نوشتن مقاله مورد تایید بوده و توصیه می شود پیش از بیمه کردن ساختمان به مراجع ذیربط قانونی مراجعه شود.

مقاله پیشنهادی زومیلا:

از سری مقالات زومیلا می توانید به مقاله از بیمه منازل مسکونی چه میدانید؟ مراجعه کنید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید