بهترین کفپوش برای کف خانه چیست؟ موزاییک یا سنگ؟

همه ما می دانیم که وقتی بهترین کفپوش را برای خانه خود انتخاب می کنید، علاوه بر زیبایی باید به دوام، سهولت در نظافت، ایمنی و البته اقتصادی بودن آن توجه کنیم. انتخاب کفپوش برای خانه شما یکی از بزرگترین تصمیمات در نظر گرفته می شود، زیرا علاوه بر زمان لازم برای نصب آنها و هزینه مواد کفپوش، بسیاری از صاحبان خانه بدون انتخاب دقیق آنها را خریداری و نصب می کنند. به همین دلیل مشکلات ممکن است بعداً ایجاد شود. پس در ادامه این مطلب از خانه موزاییک همراه باشید تا به شما توضیح دهیم چه کفپوشی برای منزل شما مناسب است.

 

سنگ بهتر است یا موزاییک؟

برای کف سازی ساختمان ها و سازه ها بسته به محل استفاده و نوع کاربری آن مکان می توان از مصالح مختلفی استفاده کرد. ابتدا باید عواملی مانند میزان تردد، میزان شستشو، عبور خودروها، احتمال ریختن مواد غذایی و یا احتمال ریختن مواد شیمیایی روی کف محیط را در نظر بگیرید تا بتوانید کفپوش مناسب را انتخاب کنید تا برای مدت طولانی برای شما ماندگاری و دوام داشته باشد. امروزه می توانید از سرامیک، موزاییک صاف و سنگ به عنوان کفپوش استفاده کنید. اگر بخواهیم کلی نگاه کنیم همه این ها به عنوان کفپوش خانه می توانند مناسب باشند ولی هرکدام نقاط مثبت و منفی دارند که در انتخاب آن ها باید دقت کنید.

 

 

چه کفپوشی برای کف پارکینگ مناسب است؟ موزاییک صاف یا سنگ؟

ابتدا به بررسی مزایا و معایب سرامیک ها می پردازیم سپس کاربرد آن ها را توضیح می دهیم و سپس با سایر محصولات مثل موزاییک و سنگ مقایسه خواهیم کرد.

  • سرامیک را نمی توان در خارج از ساختمان به عنوان کفپوش استفاده کرد
  • سرامیک ها نازک هستند و از استحکام و دوام بالایی برخوردار نیستند
  • سرامیک ها مقاومت کمتری نسبت به موزاییک و سنگ دارند و در اثر رفت و آمد می شکنند
  • به علت تغییرات آب و هوایی سرامیک ها ترک می خورند اما موزاییک صاف اینگونه نیست
  • جنس سرامیک ها مصنوعی است
  • جذب آب کم آن، آن را به انتخابی هوشمندانه برای قسمت هایی از ساختمان که دائماً شسته می ‌شوند، تبدیل می کند
  • سرامیک‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شوند

اما در قسمت های مختلف ساختمان نمی توان از سرامیک استفاده کرد، درست است که زیبایی شناسی خوبی دارد، اما دوام کم آن را به انتخابی نابخردانه برای سازه تبدیل می کند. برخی از سنگ ‌های به کار رفته در کف ساختمان ها و سازه ها مانند گرانیت و مرمر دارای سه ویژگی مناسب با شرایط این بخش ها هستند. ویژگی های این سنگ ها عبارتند از:

  • سنگ ها جذب آب کمی دارند و حتی این مقدار را می توان با نانولکه کردن سنگ از بین برد
  • مقاومت فشاری بالایی دارند، بنابراین می توان از آنها برای پارکینگ استفاده کرد
  • سنگ یک ماده طبیعی است که از معادن استخراج می شود
  • این سنگ ها در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند
  • سنگ ها استحکام بالایی دارند و با دوام هستند
  • سنگ ها رنگ های مختلفی دارند.
  • برخی از سنگ ها با گذشت زمان ظاهر زیبای خود را از دست می دهند، بنابراین نمی توان از آنها در مناطقی که به طور مرتب شسته می شوند استفاده کرد ولی موزاییک ها اینطور نیستند
  • برخی از سنگ ها در اثر ترکیب شدن با مواد شیمیایی پوسیده می شوند

انواع موزاییک و موزاییک صاف از زمان های قدیم در ساخت و ساز استفاده می شده است که می ‌توان از آن به عنوان یک کفپوش مناسب در ساختمان ها استفاده کرد.

  • موزاییک مصنوعی است اما در تولید آن از سنگ ریزه استفاده شده که زیبایی آن را به همراه خواهد داشت
  • از موزاییک برای فضای داخلی ساختمان استفاده نمی شود و بیشتر در حیاط و پارکینگ استفاده می شود
  • موزاییک صاف و انواع دیگر موزاییک در برابر تغییرات دما نیز مقاوم هستند
  • انواع موزاییک و موزاییک صاف به دلیل بالا بودن مقاومت فشاری گزینه مناسبی برای کفپوش ها هستند
  • قابلیت جذب برای موزاییک مشکلی ایجاد نمی کند و آن را از بین نمی برد

برای کفپوش حیاط استفاده از سنگ بهتر است یا موزاییک؟

همانطور که در بالا این مطلب از خانه موزاییک به شما عزیزان گفتیم هر کدام از مصالح کفپوش مناسب دارای مزایا و معایبی هستند اما در این میان سنگ به دلیل مقاومت و دوام نسبت به سایرین (سرامیک و موزاییک ) بهترین انتخاب برای کفپوش خانه و حیاط محسوب می شود. زیرا استحکام و دوام آن نسبت به سایر مواد برتری دارد و پس از استفاده از آن می توان با اطمینان گفت که ماندگاری و زیبایی خود را حفظ می کند. سنگ ها بسیار متنوع هستند و در مطلب بعدی پرکاربردترین و مناسب ترین سنگ ها برای کفپوش را نام می بریم تا راحتتر متناسب با شرایط خود سنگ را انتخاب کنید.

از بین تمامی سنگ ها بهترین و مناسب ترین سنگ ها برای ساخت کفپوش ساختمان و سایر سازه ها سنگ گرانیت، مرمر، مرمریت و چینی است که بر اساس معدن استخراج شده به دسته های مختلفی تقسیم می ‌شوند.

  1. سنگ چینی

سنگ های چینی زمینه سفید دارند، اکثرا هاله و راه راه به رنگ مشکی دارند، این سنگ ها محکم و بادوام هستند و حتی می توانند مانند یک پازل مانند بوک‌مچ و فورکچ در کنار هم قرار گیرند و فضایی مجلل و منحصر به فرد ایجاد کنند.

  1. سنگ مرمریت

سنگ های مرمریت از بیشترین تنوع رنگی برخوردار هستند اما این سنگ ها نسبت به سایر سنگ ها زودتر به مواد شیمیایی و شستشو از خود واکنش نشان می دهند و باعث می شود ظاهر زیبای قبل خود را از دست بدهد. اما همین سنگ مرمر فشار بالایی را تحمل می کند و انتخابی هوشمندانه برای کفپوش در قسمت های دیگر ساختمان محسوب می شود.

  1. سنگ گرانیت

سنگ های گرانیت نسبت به سایر سنگ ها استحکام و دوام بیشتری دارند و انتخابی ایده آل برای پارکینگ محسوب می شوند.

  1. سنگ مرمر

سنگ مرمر جذب آب بسیار کمی دارد و ظاهر آن زیباتر از هر سنگ دیگری است، البته این سنگ می تواند اجازه عبور نور از خود را بدهد که این ویژگی منحصر به فرد در بین سنگ ها است.

استفاده از موزاییک صاف به عنوان کفپوش خانه

اگر بخواهید برای کفپوش خانه خود از موزاییک استفاده کنید استفاده از نوع موزاییک صاف توصیه می شود. زیرا موزاییک های طرح دار از زیر فرش یا قالیچه قابل رویت هستند و راه رفتن روی نقش و نگار آنها باعث درد پا می شود به همین دلیل راه رفتن روی موزاییک صاف بسیار راحت است. از موزاییک شیار دار می توان به عنوان یک کفپوش مناسب برای کف حیاط استفاده کرد. زیرا استفاده از موزاییک صاف در فضای بیرونی مثل حیاط و باغ در مواجهه با بارش برف و بارن خاصیت لغزنده بودن به خود می گیرند و امکان دارد افراد هنگام راه رفتن روی موزاییک صاف سر بخورند به همین دلیل استفاده از موزاییک غیر صاف در محوطه حیاط توصیه می شود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید