آموزش مرحله به مرحله بافت سبد تریکو

بافت سبد تریکو

در این مقاله قصد دارم نکاتی را در خصوص بافت سبد تریکو ارائه دهم که یادگیری آن می‌تواند به منبع درآمد خوبی برای شما و عزیزانتان مبدل گردد.

سبد تریکو از پرکاربردترین طرح‌هایی است که امروزه طرفداران بسیاری دارد. این سبد علاوه بر زیبایی کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد ازجمله: جای شکلات‌های رنگی یا کلی آجیل و خشکبار، جای مداد، سبدهای بزرگ لباس‌های شستنی، سبد نگهداری حوله‌های دست، پیراهن بطری‌ها یا ظرف ادویه‌جات و… .

پیشنهاد من این است در هرکجای کشور عزیزمان که هستید همین‌الان آستین‌ها را بالا زده، وسایل موردنیاز را تهیه‌کرده و زیبایی منحصربه‌فردی به منزل خود ببخشید.

وسایل موردنیاز برای بافت سبد تریکو :

میل قلاب‌بافی شماره 9

کاموای تریکو (در رنگ دلخواه)

بافت سبد تریکو

مرحله اول:

با استفاده از حلقه جادویی کار بافتن سبد را آغاز کنید. برای این کار 6 دانه بافت ساده انجام دهید و نهایتاً زنجیر اول را به آخر وصل کنید.

مرحله دوم:

در هر دانه از 6 دانه بافت، 2 پایه می‌زنیم به این معنا که هر دانه را دو بار می‌بافیم و درمجموع تعداد دانه‌های بافت به 12 عدد خواهد رسید. در بافت سبد تریکو ، این کار را برای گستردگی دایره انجام می‌دهیم.

مرحله سوم:

در ادامه بافت سبد تریکو ، 12 دانه بافت را یکی در میان دو پایه می‌زنیم یعنی یک‌دانه را یک‌بار و دانه بعدی را دو بار می‌بافیم.

بافت سبد تریکو

مرحله چهارم:

در این مرحله 18 دانه بافت به‌دست‌آمده را دوتا در میان دو دانه می‌زنیم و از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

1-1-2-1-1-2-1-1-2-1-1-2-1-1-2-1-1-2

خواندن این مطلب نیز توصیه می‌شود: ۴ ایده دکوراسیون اتاق‌خواب مستر

مرحله پنجم:

در این مرحله 24 دانه بافت‌داریم و روش بافت سبد تریکو در این مرحله به‌صورت زیر است:

دانه اول:2 پایه

دانه دوم: 1 پایه

دانه سوم:1 پایه

دانه چهارم: 1 پایه

و تکرار این دانه‌ها.

2-1-1-1-2-1-1-1-2-1-1-1-2-1-1-1-2-1-1-1-2-1-1-1-1

مرحله ششم:

30 دانه بافت و الگوی زیر:

1-1-1-2-1-1-1-1-2-1-1-1-1-2-1-1-1-1-2-1-1-1-1-2-1-1-1-1-2-1

خب، خسته نباشید! بافت کف سبد تریکو به پایان رسید، حالا نوبت بافت دیوار سبد ماست.

بافت سبد تریکو

مرحله هفتم:

در این مرحله بجای پایه زدن از زیر زنجیره‌ها، از درون هر زنجیره پایه می‌زنیم. به این صورت که اولین پایه از ردیف پایین و زیر شکل 7 مانند زده میشه و دومی از بالا و بین دو 7 زده میشه. برای زدن پایه بعدی مجدداً از ردیف پایین اما با رد کردن یک سوراخ پایه می‌زنیم و پایه بعدی رو از بالای همون سوراخ و بین دو 7 می‌زنیم و مجدداً یه سوراخ فاصله میندازیم و به این الگو ادامه میدیم تا به پایان ردیف اول برسیم.

در ردیف دوم درزها کاملاً مشخص هستن پایه اول رو از درز ردیف بالایی و پایه دوم رو از درز ردیف پایینی می‌زنیم بدون  رد کردن درزها،  یعنی  همه‌ی درزها رو پایه می‌زنیم.

درواقع تنه‌ی سبد تریکو ما متشکل از بافت‌هایی به شکل 7 های کوتاه و بلند است. ردیف 3 و 4 و 5 رو هم به همین ترتیب می‌بافیم اگه  تمایل دارید بدنه سبد شما بلندتر بشه میتونید 1 یا دو ردیف دیگه هم ببافید.

 مرحله هشتم:

مرحله پایانی بافت سبد تریکو. از زنجیر زدن استفاده می‌کنیم و در آخر بافت رو کور می‌کنیم.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید