آموزش صفر تا صد دکوراسیون داخلی

آموزش-صفر-تا-صد-دکوراسیون-داخلی

درحال حاضر یکی از مباحث بسیار مهم و کلیدی در معماری داخلی مسئله دکوراسیون داخلی است به نحوی که حتی در آپارتمان‌های کوچک به این مقوله پرداخته می‌شود، به همین دلیل یادگیری اصول چیدمان دکوراسیون و طراحی بسیار حائز اهمیت است، از همین رو بر آن شدیم تا به طور مفصل در این خصوص بپردازیم.

طراحی دکوراسیون چیست؟

طراحی دکوراسیون داخلی از دیدگاه آکسفورد: «به معنای هماهنگ‌سازی از پیش طراحی شده برای زیباتر دیده شدن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء موجود در یک اتاق یا ساختمان به شکل هنرمندانه» است.

زمانی که از منظر هنر به دکوراسیون داخلی نگاه کنیم به راحتی متوجه خواهیم شد که مانند سایر هنرها دارای اصول، استاندارد و ریزه کاری‌هایی است که به صورت تخصصی به آن‌ها پرداخته شده است و در پایان آن‌ها را به مرحله اجرا در می‌آورد.

مهم‌ترین عامل ایجاد دکوراسیون داخلی سلیقه شخصی است. تمامی عناصر متناسب با مد و به روزترین متریال در حال تغییر هستند؛ به همین دلیل این نکته در طراحی و اجرای چیدمان داخلی با استفاده از نورپردازی، المان‌های دکوری، مبلمان منجر به خلق یک مجموعه زیبا و کاربردی می‌شود.

تفاوت طراح دکوراسیون و طراح داخلی

طراحان دکوراسیون برترین شرکت‌های طراحی دکوراسیون اصفهان موظف هستند با ترکیب و چیدمان لوازم منزل مانند مبلمان‌ها، فرش‌ها، کاغذ دیواری، تابلوها، لوسترها و نوع رنگ‌آمیزی به طراحی و اجرای فرم داخلی ساختمان بپردازند.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد طراح داخلی و طراح دکوراسیون نباید در کار یکدیگر دخالت کنند؛ بنابراین نباید از یک طراح دکور انتظار داشته باشید که کار یک طراح داخلی را انجام دهد.

مهم‌ترین المان‌های دکوراسیون داخلی

المان‌های مهم و تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی منزل در ادامه بررسی می‌گردد:

1. نورپردازی در طراحی داخلی

مهم‌ترین فاکتور دکوراسیون، نور محیط است؛ به این معنا که اگر نورپردازی به صورت منحصر به فرد طراحی نشود تمامی زحمات شما برای طراحی و سایر اجزای دیگر کاملا از بین خواهد رفت.

2. دکوراسیون نمای درب و پنجره

انتخاب طرح برای پنجره و درب ورودی، منزل را از نمای بیرون زیباتر جلوه می‌دهد. در معماری کلاسیک پنجره‌های چوبی و دوجداره بیشترین کاربرد را دارند.

3. کاغذ دیواری

کاغذ دیواری متناسب با سلیقه شخصی افراد و هماهنگ با سایر وسایل منزل انتخاب می‌شود. در واقع برای محیط‌های کوچک از کاغذ دیواری با رنگ‌های روشن استفاده می‌شود.

پیش از اجرای کاغذ دیواری بهتر است با یک طراح حرفه‌ای دکوراسیون و متخصص در این کار مشورت کنید. برای به صرفه شدن هزینه بازسازی منزل استفاده از کاغذ دیواری مناسب و به صرفه پیشنهاد می‌گردد.

4. رنگ‌آمیزی در دکوراسیون داخلی

به طور کلی رنگ‌آمیزی در دکوراسیون داخلی به صورت متضاد و هماهنگ انجام می‌شود.

  • رنگ‌آمیزی متضاد

در صورتی که رنگ عناصر اصلی منزل دارای طیف سرد باشد بهتر است از طیف گرم برای رنگ‌آمیزی دیوارها استفاده شود.

  • رنگ‌آمیزی هماهنگ

این سبک رنگ‌آمیزی متناسب با مبلمان، فرش، پرده، کاغذ دیواری و غیره هماهنگ است.

5. پوشش کف و سقف منزل

سقف‌های کاذب یا طراحان سقف‌های ثانویه بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. مدل‌های متنوعی از سقف‌های کاذب وجود دارند از قبیل: اندود، کناف، دامپا، آکوستیک، سقف‌های چوبی، تایل، گریلیوم، رابیتس و غیره که از مشهورترین آن‌ها هستند.

6. مبلمان و سایر وسایل منزل

یکی از موارد مهم در طراحی داخلی، رنگ مبلمان است که باید متناسب با رنگ دیوار باشد. در طراحی دکوراسیون ایرانی از مبلمان‌های سلطنتی استفاده می‌شود. مناسب‌ترین شیوه چیدمان مبلمان سلطنتی قرار دادن آن در نزدیکی پنجره و نورگیر، همچنین پهن کردن یک قالیچه در مرکز یک میز است.

فنگ-شویی-در-طراحی-دکوراسیون-داخلی

استفاده از مبلمان راحتی باعث ایجاد حس آرامش و راحتی در افراد می‌شود، به همین دلیل چیدمان مبل‌ها باید پشت آشپزخانه، درب خروجی باشد. در بیشتر مواقع مبلمان‌ها به سمت پنجره، نمای بیرون و تلویزیون قرار می‌گیرند.

فنگ شویی در طراحی دکوراسیون داخلی

در سال‌های اخیر فنگ شویی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. چیدمان وسایل منزل و محیط کار باید به گونه‌ای باشد که از دیدگاه فنگ شویی انرژی مثبت به سایرین منتقل شود.

فنگ شویی یک باوری با قدمت 5000 ساله است که بر اساس 5 عنصر مهم و حیاتی بنا شده است مانند: آب، خاک، آتش، چوب و فلز که بایستی بین آن‌ها تعادل و توازن ایجاد کرد.

شیوه قرار گرفتن وسایل منزل با در نظر گرفتن چند اصل مهم در منزل و محل کار موجب می‌شود تا انرژی به انرژی مثبت تبدیل شود.

5 اصل اساسی فنگ شویی منزل

مهم‌ترین اصول فنگ شویی عبارتند از:

  1. نورپردازی مناسب
  2. چیدمان صحیح وسایل آشپزخانه
  3. پشت مبلمان‌ها نباید رو به ورودی منزل باشد
  4. انتخاب مکان مناسب برای تختخواب
  5. نور مناسب سرویس بهداشتی و حمام

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. نورپردازی مناسب

استفاده از نورهای طبیعی و مصنوعی و انتخاب پرده‌های رنگ روشن متناسب با فضا.

2. چیدمان صحیح وسایل آشپزخانه

  • ایجاد فاصله بین اجاق گاز و سینک ظرفشویی
  • تزیینات و چیدمان وسایل در ورودی منزل
  • ورودی باید تا جایی که امکان دارد زیبا و خلوت باشد.
  • نظم و دور کردن لوازم غیر ضروری و خراب از محیط اطراف
  • از نظر علم فنگ شویی وسایل خراب و بلااستفاده باعث تولید انرژی منفی می‌شود.
  • وسایل خراب باید تعمیر شوند در غیر این صورت باید از محیط حذف شوند.
  • پشت مبلمان‌ها نباید رو به ورودی منزل باشد
  • قرار دادن مبلمان‌ها به پشت ورودی احساس ناامنی در افراد ایجاد می‌کند.
  • به کار بردن عناصر طبیعی مانند گل و آکواریوم در کنار تلویزیون که این کار برای از بین بردن انرژی‌های منفی ناشی از وسایل الکتریکی است.

3. انتخاب مکان مناسب برای تختخواب

چیدمان تخت خواب باید به صورتی باشد که در معرض دید نباشد. تکه گاه تخت خواب باید به سمت دیوار باشد. پاها نباید به سمت درب ورودی باشد.

4. نور مناسب سرویس بهداشتی و حمام

این محیط‌ها سرشار از انرژی منفی هستند، به همین دلیل برای از بین بردن انرژی منفی باید از نور زیاد و کاشی‌های روشن استفاده شود.

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

از نظر علم روانشناسی هر رنگ تحریک کننده عواطف و احساسات خاصی در افراد است. به همین دلیل باید در مکان‌های مختلف با توجه به هدف مورد نظر رنگ مناسب را انتخاب نمود.

معروف‌ترین-سبک‌های-طراحی-دکوراسیون-داخلی

برای درک بهتر و عمیق‌تر از این مسئله در طراحی دکوراسیون داخلی به معنا، مفهوم هر رنگ اشاره شده است:

1. رنگ زرد

رنگ زرد نشان از اشتها آور و شادی بخش بودن است. در پاره‌ای از مواقع نشان‌دهنده هشدار می‌باشد.

البته نباید غافل شد که این نوع رنگ‌ها به شدت چشم را خسته می‌کنند، از همین رو خوب است که حتما با رنگ‌های مکمل دیگر ترکیب شوند.

یکی از بهترین رنگ‌ها برای طراحی آشپزخانه رنگ زرد است.

2. رنگ قرمز

قرمز یکی از پرطرفدارترین رنگ‌ها است که نشان‌دهنده انرژی، قدرت، هیجان و خطر است. به همین خاطر هنگام انتخاب این رنگ در طراحی داخلی باید دقت کنید.

3. رنگ آبی

نقش رنگ آبی در دکوراسیون داخلی نشان‌دهنده آرامش است، از همین رو برای اتاق خواب مناسب است. آبی تیره نماد قدرت، پشتکار و صداقت فرد است. البته کاربرد محدودی در دکوراسیون دارد. البته در صورتی که با سایر رنگ‌ها ترکیب شود.

4. رنگ سبز

رنگ سبز در دکوراسیون نماد امنیت، جوانی، کاهش استرس، طبیعت و سلامتی است. این رنگ برای رنگ‌آمیزی اتاق خواب و پذیرایی بسیار مناسب است.

5. رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای در دکوراسیون نماد قدرت، احساس آسایش و محبت است. برای محیط‌های اداری و کاری بهترین رنگ، قهوه‌ای است.

6. رنگ نارنجی

یکی از رنگ‌های گرم و شادی‌آور که خاصیت ضد افسردگی دارند. این رنگ کاربرد فراوانی در طراحی داخلی دکوراسیون منزل و آشپزخانه دارد. رنگ نارنجی بیشترین کاربرد را در موسسات توانبخشی و خانه سالمندان دارد.

7. رنگ مشکی

رنگ مشکی در دکوراسیون نشان‌دهنده لاکچری بودن و قدرت است. برای داشتن یک طراحی خاص لازم است از ترکیب رنگ‌های مشکی طلایی یا مشکی مسی استفاده کنید.

معروف‌ترین سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی

برترین سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی عبارتند از:

  • کلاسیک
  • مینیمال
  • مدرن
  • شرق دور

در ادامه هر یک از سبک‌های فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. کلاسیک

در سبک دکوراسیون کلاسیک از رنگ، پرده و مبلمان‌هایی متناسب با این طرح و سبک استفاده می‌شود. سبک کلاسیک احساس صمیمیت و قدیمی بودن را در افراد تداعی می‌کند.

از ویژگی‌های منحصر به فرد دکوراسیون داخلی کلاسیک، به کار بردن گچ بری در دیوار و سقف است.

2. طراحی داخلی مینیمال

این نوع سبک معماری به منظور رهایی و از بین بردن پیچیدگی‌ها است. به عبارت دیگر حفظ زیبایی در عین سادگی را نشان می‌دهد. در این نوع طراحی از ترکیب رنگ‌های زیادی استفاده شده است و نشانه‌ای از براقیت و صیقلی بودن وسایل تزیینی و مبلمان دیده نمی‌شود و وسایل مات بیشترین کاربرد را دارند.

3. دکوراسیون داخلی مدرن

یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین سبک‌های طراحی داخلی ترکیب رنگ‌های سفید و مشکی است که بیشترین کاربرد را در المان‌های چهارگوش برای تزیین قسمت‌های مختلف منزل دارد.

4. شرق دور

این سبک طراحی بیشترین کارایی را در کشورهای ژاپن و کره دارد. به کار بردن میزهای مربع با پایه کوتاه و رنگ‌های کرم و قهوه‌ای در طراحی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

 

در حال حاضر شرکت دکوراسیون داخلی آرین برج به صورت تخصصی در زمینه‌ی طراحی و بازسازی منازل فعالیت می‌کند، برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه بازسازی منزل و طراحی دکوراسیون می‌توانید با شماره‌ی 09131254729 تماس بگیرید.

وبسایت: https://arianborj.com

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید