نحوه قیمت گذاری ملک و عوامل مهمی که بر قیمت تاثیر می‌گذارند

نحوه قیمت گذاری ملک

مهم‌ترین سوالی که ذهن افرادی را که قصد خرید و فروش ملک یا سرمایه گذاری در ملک را دارند درگیر می‌کند این است که ارزش واقعی ملکشان چقدر است؟ افزایش قیمت مسکن و روند چرخه بازار موضوعاتی هستند که امروزه بسیار شایع شده‌اند. از عرضه و تقاضا گرفته تا موقعیت قرارگیری، امکانات و پروژه‌های زیرساختی برنامه ریزی شده، فاکتورهای زیادی وجود دارد که می‌توانند نحوه قیمت گذاری ملک را تحت تاثیر قرار دهند. ادامه این مطلب را بخوانید تا بفهمید چه عواملی باعث افزایش قیمت ملک می‌شوند، چه عواملی قیمت را کاهش می‌دهند و چگونه می‌توانید ارزش واقعی ملک خود را بفهمید.

1-مکان، مکان و مکان!

موقعیت قرارگیری ملک مهم‌ترین عاملی است که بر ارزش یک ملک تاثیر می‌گذارد. آیا ملک شما به مرکز شهر نزدیک است؟ به مکان‌های حمل و نقل عمومی، مغازه‌ها، مدارس و رستوران‌ها چطور؟ اکثر مردم دلشان می‌خواهد در نزدیکی محل کارشان یا مکان‌هایی که به مرکز شهر دسترسی راحت‌تری داشته باشند زندگی کنند؛ بنابراین ملک در این مناطق گران‌تر خواهد بود.

2-میزان عرضه و تقاضا

اگر میزان تقاضا در بازار بیش از عرضه باشد، قیمت ملک افزایش می‌یابد. دلیلش هم این است که تعداد افراد متقاضی زیاد و تعداد خانه‌ها کم است و رقابت برای تامین خانه، بر نحوه قیمت گذاری ملک تاثیر می‌گذارد و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

عرضه و تقاضای مسکن

این مطلب را از دست ندهید: چگونه آپارتمان پیش فروش بخریم؟

3-چشم انداز اقتصادی

عملکرد کلی اقتصاد یکی دیگر از عوامل موثر بر ارزش ملک است. اگر اقتصاد روند صعودی داشته باشد و شرایط اشتغال بهتر شود، افراد بیشتری توانایی خرید ملک را خواهند داشت که منجر به افزایش ارزش ملک می‌شود.

4-عملکرد بازار املاک

عملکرد بازار املاک و مستغلات در منطقه محلی شما، یکی دیگر از عوامل موثری است که بر نحوه قیمت گذاری ملک تاثیر می‌گذارد. اگر در یک محله تقاضای کمی برای خانه وجود داشته باشد، املاک بسیار کمتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند و ارزش ملک کاهش می‌یابد.

5-جمعیت و ویژگی‌های جمعیت شناختی

هرچه تعداد افرادی که می‌خواهند در حومه خاصی زندگی کنند بیشتر باشد، تقاضای املاک نیز در آن حومه افزایش می‌یابد. در عین حال، نوع افراد ساکن در منطقه نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ملک خواهد بود. به عنوان مثال، اگر خانواده‌های جوان گروه غالب جمعیتی در منطقه باشند، خانه‌های چند خوابه بیشتر از آپارتمان‌های کوچک مورد جستجو قرار می‌گیرند.

در این رابطه بخوانید : قوانین مالک و مستاجر در دوران کرونا

عوامل موثر بر ارزش ملک

6-اندازه و امکانات

ویژگی‌ها و اندازه کلی یک ملک نیز بر ارزش آن تاثیر می‌گذارد. قیمت یک خانه چهار خوابه مسلما بیشتر از یک خانه دو خوابه است. این در حالی است که سایر ویژگی‌هایی مانند حمام اضافی، پارکینگ، استخر شنا و مکان‌های تفریحی در فضای باز نیز می‌توانند بر قیمت ملک تاثیر بگذارند. در شهرهای بزرگ، وجود یا عدم وجود پارکینگ عامل مهم دیگری است، در حالی که نحوه چیدمان یک خانه همیشه مهم است.

7-زیبایی شناسی

جذابیت بیرونی یک ملک هرگز نباید دست کم گرفته شود. برداشت‌های اول افراد از ملک بسیار مهم هستند، بنابراین نوع نگاه به یک خانه از بیرون می‌تواند بلافاصله میلیون‌ها تومان به ارزش آن اضافه کند یا از آن بکاهد.

8-پتانسیل نوسازی

پتانسیل رشد هم برای خریداران مسکن و هم برای سرمایه گذاران مهم است – امکان افزودن اتاق خواب اضافی یا یک طبقه اضافی، امکان افزایش فضای کف، یا امکان افزودن استخر یا پاسیوی فضای باز، جزو این موارد هستند. پتانسیل نوسازی بر نحوه قیمت گذاری ملک تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

9-پتانسیل سرمایه گذاری

ارزش یک ملک تحت تاثیر پتانسیلی است که به سرمایه گذاران ارائه می‌دهد. عواملی مانند درآمد اجاره‌ای که یک سرمایه گذار می‌تواند از یک ملک انتظار داشته باشد و رشد سرمایه‌ای که بعدا هنگام فروش ملک از آن برخوردار می‌شود، همگی بر ارزش ملک تاثیرگذار هستند.

قیمت گذاری خانه

10-بهره‌وری انرژی

ملکی که از مواد باکیفیت بالا (از جمله سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی باکیفیت) ساخته شده باشد، ارزش بیشتری دارد. با توجه به قیمت بالای قبوض برق و گاز، مواردی مانند صفحات خورشیدی، عایق بندی و پنجره‌های دو جداره می‌توانند ارزش ملک را افزایش دهند.

این مطلب را از دست ندهید: ۱۰ مورد از خاص‌ترین ترفند و ایده برای پنهان کردن شوفاژ

چگونه می‌توانم ارزش واقعی ملکم را بفهمم؟

اگر به دنبال خرید خانه یا فروش محل اقامت فعلی خود هستید، نیاز به برآورد ارزش ملک خود دارید. اگرچه ابزارهای آنلاین می‌توانند مفید باشند، اما اکثرا ارزش واقعی ملک را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. اگرچه این ابزارها برخی از عوامل مانند اندازه ملک و روند اخیر بازار را در نظر می‌گیرند، اما فاکتورهای زیاد دیگری وجود دارد که می‌تواند بر ارزش ملک تاثیر بگذارد که در محاسبات ذکر نشده‌اند. با در نظر داشتن این موضوع، بهترین راه برای ارزیابی ارزش ملک شما، صحبت کردن با دو یا سه مشاور املاک خبره است که می‌توانند ارزیابی حرفه‌ای ارائه دهند. مشاوران املاک محلی در مورد ارزیابی ارزش ملک در منطقه محلی شما، دانش و تجربه تخصصی دارند و می‌توانند قیمت دقیق‌تری را ارائه دهند.

برگرفته از: finder

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید