آشنایی با 8 مورد از محله‌های معروف غرب تهران

محله های معروف غرب تهران

انتخاب یک محله مناسب برای زندگی دغدغه همیشگی ما بوده است. خصوصا در سال‌های اخیر با تبدیل شدن زمین و مسکن به یک کالای سرمایه‌ای، این دغدغه مهم‌تر هم شده است و بسیاری از افراد سعی دارند پول خود را برای خرید خانه در جایی صرف کنند که بیشترین سود را برایشان داشته باشد. البته همیشه هم سودِ بیشتر، عامل انتخاب منطقه برای خرید یا اجاره خانه نیست و عواملی مانند میزان توسعه‌یافتگی، قیمت منطقه، آب‌وهوا و شرایط زیست‌محیطی نیز در انتخاب افراد تاثیر دارند؛ بنابراین برای خرید یا اجاره خانه در تهران بهتر است اولویت‌های خود را دقیقا مشخص کنید تا بدانید در کجا و چه محله‌ای باید دنبال خانه بگردید. در این مقاله زومیلا سعی کردیم بر اساس شاخص‌های رایجی که افراد برای انتخاب منطقه مورد نظر خود دارند، محله‌های معروف غرب تهران را معرفی کنیم تا شما هم راحت‌تر و سریع‌تر خانه دلخواهتان را در یک محله مناسب پیدا کنید.

مناطق غرب تهران کجاست

شهر تهران در آخرین دسته بندی مناطق اداری، دارای ۲۲ منطقه شهرداری است، در این میان مناطق ۲ – ۵ – ۲۱ – ۲۲ در محدوده‌ی غرب تهران قرار می‌گیرند.

قیمت ملک در هر یک از این مناطق غرب تهران نیز بازه متغیری را شامل می‌شود؛ برای مثال قیمت مسکن در منطقه دو بسیار بالاست. همچنین محله‌های هر منطقه نیز از نظر قیمت مسکن متفاوت است؛ برای مثال در منطقه 2 قیمت مسکن در سعادت آباد، شهرک غرب و گیشا بسیار بالاتر است؛ در واقع هرچه به شمال غرب نزدیک شویم، قیمت بالاتر و هر چه به جنوب غرب نزدیک شویم، قیمت مسکن پایین‌تر خواهد بود.

 

معروف‌ترین محله‌های غرب تهران

1-شهرک آتی‌ساز

ساخت شهرک آتی‌ساز در سال 1355 در زمینی به مساحت 131 هزار متر مربع در شمال تهران جنب هتل اوين، غرب بزرگراه شهيد چمران و جنوب هتل آزادي توسط شرکت انبوه سازی آتی‌ساز آغاز شد. در این مجتمع برج‌هایی 12 الی 31 طبقه در سه فاز ساخته شده‌اند.

فاز یک 9 برج 12 الی 22 طبقه دارد که شامل 690 واحد مسکونی است.

فاز دو 9 برج 12 الی 26 طبقه دارد که شامل 832 واحد مسکونی است.

فاز سه 5 برج 28 طبقه دارد که شامل 768 واحد مسکونی است.

شهرک آتی‌ساز از نظر مناطق شهرداری جزو منطقه 2 به شمار می‌رود؛ در حالی که در مرز دو منطقه یک و دو قرار دارد. موقعیت جغرافیایی مجتمع برای یک شهرک مسکونی در شهری بزرگ مانند تهران بسیار ایده آل است و از چندین جهت به راه‌های ارتباطی محلی و بزرگراه‌های هم‌جوار دسترسی دارد.

شهرک آتی ساز

2-محله سرخه حصار

محله سرخه‌حصار که در ناحیه 4 شهرداری منطقه 13 قرار دارد با جمعیتی معادل 1823 نفر دارای سرای محله است. دو بزرگراه شهید دوران و یاسینی در مجاورت این محله قرار دارند.

سرخه حصار از شمال به خیابان دماوند، از جنوب به بزرگراه شهید یاسینی، از شرق به حریم منطقه 13 و از غرب به بزرگراه شهید دوران منتهی می‌شود.

3-شهرک چیتگر

شهرک مسکونی چیتگر در منطقه 22 شهر تهران واقع شده است. چیتگر نام یکی از محله‌های معروف غرب تهران است که از شمال به اتوبان شهید همت، از جنوب به اتوبان حکیم، از شرق به بلوار ایران خودرو و از غرب به بلوار پژوهش منتهی می‌شود. در همسایگی جنوب شرقی شهرک، پارک جنگلی چیتگر و در همسایگی جنوبی، باغ ملی گیاه شناسی و در همسایگی شمالی بزرگ‌ترین شهربازی و مجتمع تفریحی توریستی و گردشگری خاورمیانه یا همان هزار یک شهر قرار گرفته است.

برای افرادی که می‌خواهند در استان تهران با قیمت مناسب ملک تهیه کنند، پیشنهاد می‌کنیم که حتما یکی از گزینه‌های اصلی خود را واحدهای مسکونی در شهرک چیتگر بدانید، تمامی دیوارهای این ساختمان‌ها و واحدهای آپارتمانی – مسکونی بر اساس استانداردهای روز ساخته و طراحی شده‌اند، عایق‌های صدا، آتش سوزی و همین طور موارد ایمنی به صورت کامل در هنگام طراحی و معماری و عمران این ساختمان‌ها رعایت شده است.

از این نظر هیچ ایرادی بر این ساختمان‌ها وارد نیست و قطعا  مسئله کلیدی و مهم بعدی قیمت است، دیوارهای این ساختمان توسط کناف های مقاوم در برابر آتش سوزی پر شده است، علاوه بر این پنجره‌ها تماما دوجداره و عایق صدا هستند.

محله چیتگر تهران

4-محله آزادشهر

محله آزادشهر یا شهرک سرو آزاد، نام یکی از محله‌های منطقه 22 تهران است که با وجود نداشتن قدمت زیاد، کم کم در مسیر رشد شهری قرار گرفته است و در حال جلب کردن توجهات به سمت خودش است. این محله از شمال تا جنوب با بزرگراه همت و بعد آزادراه تهران کرج محدود شده است؛ اما همچنین در شرق آن پارک جنگلی چیتگر و غرب آن باغ گیاه شناسی واقع شده‌اند.

این محله با وجود کمبودهایی که در برخی از امکانات عمومی دارد، اما موقعیت مکانی بسیار خوبی دارد و به دلیل قرارگیری نزدیک برخی از محله‌های گران قیمت، مقدار کمی قیمت آن نسبت به مراکز جنوبی بالا است.

مجتمع‌های لوکسی مانند تهران مال، بام لند، ایران لند و غیره، از نزدیک‌ترین مراکز نزدیک آزادشهر محسوب می‌شوند.

5-شهرک المپیک

شهرک المپیک نام یکی دیگر از محله‌های معروف غرب تهران است. این محله در گذشته بخشی از کن و منطقه 5 شهرداری تهران بوده است، اما امروزه به بخشی از منطقه 22 تبدیل شده است. نام این محله به جا مانده از بازی‌های آسیایی سال 1947 است که دهکده زندگی ورزشکاران بازی‌ها در این محل قرار داشته است.

دهکده المپیک از شمال به دانشگاه شریف، از جنوب به بزرگراه همت، از غرب به بزرگراه آزادگان و از شرق به خیابان ورزش و پارک ساحل منتهی می‌شود.

این محله به دلیل بافت قدیمی‌ که دارد تقریبا اشباع شده از جمعیت محسوب می‌شود و هیچ‌گونه بازسازی داخل شهرک صورت نگرفته است. بازسازی تنها توسط ساکنین و داخل واحدها صورت گرفته‌ و این شهرک همچنان ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده است‌. در این محدوده، سطح قیمت نسبت به بقیه شهرک‌ها مناسب و متوسط است.

6-محله پاسداران

محله پاسداران یا سلطنت آباد، تهران مرز منطقه‌ 3 و منطقه‌ 4 شهرداری تهران را تشکیل می‌دهد که در ادامه وارد منطقه‌ 1 می‌شود و به میدان نیاوران ختم می‌شود. این محله چون در شمال شهر واقع شده است هوای نسبتا خوبی دارد اما روزهای زیادی از سال با مشکل آلودگی هوا درگیر است.

از مهم‌ترین خیابان‌های پاسداران می‌توان به نگارستان، بوستان، اختیاریه، هروی، فرخی یزدی، گل نبی، ضرابخانه، بهستان، حصار بوعلی، شهرک شهید چمران، کلاهدوز، دروس، بهارستان، فرمانیه، لسانی، احتشامیه و اقدسیه اشاره کرد. افرادی که قصد «خرید آپارتمان در تهران» را دارند، بی‌شک این خیابان‌ها از انتخاب‌هایشان است.

نکته‌ جالب این است که ضرابخانه، قدیمی‌ترین خیابان محله‌ پاسداران تهران است. ضرابخانه در گذشته یک روستای خوش آب‌و‌هوا بوده است که بعدها به محل ضرب سکه تبدیل شده است و ناصرالدین شاه برای راحتی کارکنان، دستور ساخت محله‌ ضرابخانه را داده است! با سکونت این افراد، کم کم محله‌ ضرابخانه شکل گرفت!

بدون شک خیابان گلستان بهترین محله پاسداران است. اکثر افراد، گلستان را گران قیمت‌ترین خیابان پاسداران می‌دانند. جهت مشاهده قیمت آپارتمان‌های خیابان‌های پاسداران می‌توانید صفحه ملک‌های ما را بررسی کنید.

7-محله اندیشه

از دیگر محله‌های معروف غرب تهران می‌توان به محله اندیشه اشاره کرد که در منطقه هفت شهرداری تهران واقع شده است. به دلیل اینکه این محله از اراضی ناحیه عباس آباد است، قیمت مسکن در آنجا نسبت به سایر نواحی پایتخت بیشتر است. اگرچه کوچه‌های اندیشه فراز و نشیب‌های بسیاری دارند اما خانه‌های نوساز، لوکس و مجللی را می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد که هوش از سر هر بیننده‌ای می‌ربایند؛ به گونه‌ای که در اولین نگاه تصور می‌کنید محله اندیشه از اعیان نشین‌ترین محله‌های پایتخت است که به اشتباه در این ناحیه واقع شده است. هرچند عباس آباد با وجود این که قطب مراکز کار است، امروزه یک ناحیه پیشرفته و مدرن محسوب می‌شود که از لحاظ بافت شهری، رشد بسیار مناسبی را داشته است.

محله اندیشه تهران از سمت شمال به خیابان بهشتی و از سمت شرق به خیابان شریعتی متصل است، خیابان شکر آبی در ناحیه جنوبی اندیشه قرار دارد و از سمت غرب به خیابان سهروردی شمالی محدود شده است.

در این رابطه بخوانید : اقدسیه تهران کجاست | محله ای بااصالت و لوکس

محله اندیشه تهران

8-محله ستارخان

افراد زیادی محله ستارخان را با نام آلستوم می‌شناسند، دلیلش هم این است که قبل از انقلاب، دانشمندی فرانسوی به نام آلستوم بانی کارخانه برق این محله بوده است. آلستوم در حال حاضر بورس خرید لوازم روشنایی است و روشنایی مغازه‌هایش در تاریکی شب، خیره کننده است.

در گذشته، بیشتر زمین‌های ستارخان کنونی، باغ و بوستان بوده است. بعد از اینکه دستور گسترش بافت شهری، توسط پهلوی دوم صادر شد، رفته رفته به بافت شهری متصل شد و آپارتمان سازی در آن شکل گرفت، زمین‌هایش به ژاندارمری واگذار شد و اسمش به محله تاج تغییر یافت!

سال 1354 یک اتفاق زیبا و مدرن در ستارخان فعلی افتاد و آن هم ساخت برج‌های سه‌گانه بود که با وقوع انقلاب و تغییر نام این محله به ستارخان، سردار ملی، ادامه احداث این برج‌ها در دهه شصت انجام شد. در حال حاضر محله ستارخان یکی از شاهراه‌های متصل کننده مرکز به غرب تهران است و در کنار خانه‌های ویلایی، مراکز تجاری بی‌نظیر و آپارتمان‌های شیک در آن بسیار است!

خیابان ستارخان، خیابان دریان نو، خیابان پاتریس لومومبا، خیابان بهبودی، خیابان سازمان آب، خیابان نصرت، خیابان حبیب‌الله و خیابان شادمهر از مهم‌ترین خیابان‌های محله ستارخان هستند. ستارخان از شرق به جمشیدیه، از شمال به محله گیشا، از غرب به محله طرشت و جنوب به منطقه امیرآباد محدود می‌شود.

محلات شهرآرا و تهران ویلا و همچنین کوچه کیهان از بهترین مناطق ستارخان هستند.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، محله‌های معروف غرب تهران شامل شهرک آتی‌ساز، محله سرخه حصار، شهرک چیتگر، محله آزادشهر، شهرک المپیک، محله پاسداران، محله اندیشه و محله ستارخان می‌شوند. برای انتخاب محله مناسب برای زندگی، باید شرایط خود را در نظر بگیریم و بر اساس بودجه‌ای که داریم اهداف خرید یا اجاره خانه را اولویت‌بندی کنیم و دست به انتخاب بزنیم.

4 نظرات

  1. المپیک ازشمال به دانشگاه شریف ؟؟؟؟؟
    فک کنم خانوم نویسنده غرب تهران نیستن چون بااطلاعات من که سالهاست ساکن غربم خیلی متناقض بود.
    پاسداران اخه جزو محله های غرب تهران؟؟
    خانوم شمارو بخدا
    باشه بنویس نه بدون تحقیق

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید