پنجدری در دکوراسیون داخلی سنتی ایران

پنجدری،شاید تا امروز اسم این واژه به گوش شما هم نرسیده باشه اما پنجدری در سال های نه چندان دور جز اصلی ترین محیط های طراحی در خانه های سنتی ایران به حساب می آمد.با توجه به افزایش جمعیت و تمایل بسیار بالا به دکوراسیون مدرن پنجدری تبدیل به اتاق نشیمن امروزی شده است.پنج دری از نظر ظاهری دارای پنج درب از جنس چوب و شیشه بوده و از نظر کاربردی مکانی برای نشست های شبانه و گفتگو بوده است.در ادامه همراه ما باشید تا توضیحات کاملتری راجب این بخش از طراحی خانه ایرانی به شما عزیزان بگویم.

ابعاد اتاق پنجدری در دکوراسیون داخلی سنتی ایرانی به چه شکل بوده است؟

همانطور که می دانید کشور عزیزمان ایران دارای اقوام بسیار مختلفی است که هر کدامیک از آن ها دارای فرهنگ ها و آداب رسوم مختلف می باشد. به عنوان مثال در شمال کشور اتاق نیشمن بیشترین فضا را در طراحی خانه برای خود می کند.این موضوع از زمان های گذشته تا به امروز در فرهنگ استان های شمالی کشور مانده است.بر خلاف این گفته بالا اتاق نیشمن در پایتخت به شکل نمی باشد.ابعاد محیط های طراحی می بایست یک تناسب درستی  با یکدیگر داشته باشد.در تهران نمی شود بیشتر متراژ خانه را حال و پذیرای اختصاص داد.این موضوع در ابعاد اتاق پجدری نیز تاثیر مستقیم داشت.

اما اگر بخواهیم به صورت کلی  یک اندازه را در نظربگیرم 5دری گنجایش بین 20 تا 30 نفر را داشت.

درب های پنجدری از چه متریالی ساخته می شدند؟

اتاق پنجدری از 5 درب در کنار هم تشکیل شده است جنس این درب در اکثر مواقع از چوب روس بوده.برای زیبای بیشتر این درب ها نیز از شیشه های رنگی و یک زوار ابزار استفاده می شده است.شیشه های رنگی نیز طراحی به شکل اشکال هندسی مانند دایره،لوزی،مستعطیل و …. داشته است.

درب های پنجدری  به گونه خاص درکنار یکدیگر قرار می گرفتند.درب ها با فاصله یک دیواری ستون مانند(تیغه) از یکدیگر به اسم تابش بند از یکدیگر جدا می شدند.

تابش بند چیست؟

تیغه های از جنس آجر که عموما عرض بین شش تا پانزده سانتی متردارند.در بالای پنجره نیز یک تابش بند افقی به عرض 60 تا 70 سانتی متر قرار می گرفت که به آن گلجام گفته می شد.

پنجدری

محیط قرار گیری اتاق پنجدری در دکوراسیون داخلی

قبل از توضیح مورد بالا می بایست مواردی را بدانید:

یکی از مهم ترین موارد معماران در زمان های گذشته دقت فراوان داشتند به گفته خودشان رون بود.سوا کردن قسمت های مختلف خانه را با توجه به ویژگی های آب و هوا،تابش خورسید،وزش باد و …. را در هر اقلیم رون گفته می شد.

رون به سه دسته تقسیم می شود:

1-رون راسته: شهر های در راستای شمال شرقی،جنوب غربی و برخی از شهر های شمال غربی

2- رون اصفهانی:شمال غربیو جنوب شرقی

3-رون کرمانی: در راستای شهر های شرقی و غربی

تفاوت اتاق سه دری با پنج دری در چیست؟

سه دری به اتاق خواب های امروزی گفته می شد.سه دری یک محیط کاملا خصوصی بوده است.پنج دری  مهمانسرا خانه بوده است.که دارای یک مکان به اسم شاه نشین بوده.در دیواره های پنجدری محل قرار گیری چراغدان ها،بوگیرو همچنین بخاری بوده است.

معروف ترین پنجدری های ایران

پنجدری

خانه فرهنگ شهید دکتر بهشتی

خانه آقای بهشتی در سال 1384 توسط مراث فرهنگی ثبت گردید.این ملک در تهران،در خیابان آبت الله کاشانی در دو طبیقه تاسیس گردید

خانه کدخدایی

این مکان درای چهارده فضای اصلی ،پستو ،پله ها و … می باشد.قدمت این خانه به دوران قاجار بر میگردد که در محله پاردخت واقع شده است

خانه هارونیه

این ملک نیز از  دوران قاجاره به جا مانده است.که دارای دو طبقه می باشد البته هارویه بدون زیر زمین می باشد و دارای یک حیاط در ضلع شرقی خود می باشد.برای ساخت هارویه بیشتر از کاهگل کمک گرفته شده است.البته هارویه را به نام اژه ای ها نیز می شناسند.

خانه سردار اعظم تاریخچه

این ملک واقع در پارک سهید رجایی می باشد که در حال حاضر در دست تعمیر می باشد.

خانه استپانیان

خانه هریتاش

خانه علامه

خانه امین‌التجار

خانه سرتیپی

خانه شیخ‌الاسلام

خانه لباف

مجموعه پنجدری اجرا و خدمات دکوراسیون داخلی

پنجدری یک وب سایت در حوضه  اجرا و خدمات دکوراسیون داخلی که در سال 1401 فعالیت خود را شروع کرده است.خدمات این مجموعه شامل دکوراسیون :اتاق نیشمن،آشپزخانه(کابینت و صفحه کابینت)،اتاق خواب(کمددیواری و….)،سرویس بهداشتی و تمامی قسمت های دکوراسیون داخلی را با مجرب ترین نیروها و استادکارن برای شما عزیزان اجرا می کند.

https://panjdarii.ir/

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید