وزن انواع پروفیل و جدول اشتال + نحوه استفاده صحیح

وزن انواع پروفیل و جدول اشتال + نحوه استفاده صحیح

یکی از عمده مشکلات خریداران در هنگام خرید مقاطع فولادی عدم‌اطمینان از کیفیت و استاندارد محصول موردنظر است. متاسفانه برخی فروشندگان اقدام به فروش پروفیل‌هایی با وزن پایین‌تر و قیمت کم‌تر نموده و صدمات زیادی را به پروژه وارد می‌کنند. بنابراین اطلاع از وزن پروفیل، نحوه محاسبه وزن، چگونگی دسترسی به جدول وزن انواع پروفیل و نحوه استفاده از آن به شما برای خرید محصولی مرغوب کمک خواهدکرد. هرچه وزن پروفیل خریداری شده به وزن موجود در جدول اشتال نزدیک‎تر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و قیمت پروفیل امروز نیز بالاتر خواهدبود. بااین‌حال درنظر داشته‌باشید که همیشه به پروفیل بادقت ابعادی بالا و وزن دقیق نیاز نخواهید داشت و گاهی لازم‌است برای صرفه‌جویی در هزینه نهایی پروفیلی با دقت ابعادی کمتر انتخاب کنید. در این خبر با انواع روش‌های محاسبه وزن پروفیل و تمامی آنچه دراین‌خصوص نیاز دارید، آشنا خواهیدشد.


روش‌های محاسبه وزن انواع پروفیل

شاید شما نیز بامطالعه انواع روش‌های مختلف محاسبه وزن مقاطع فولادی کمی سردرگم شوید. ما دراین مقاله کار را برای شما آسوده کرده و راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌های رسیدن به وزن پروفیل را توضیح خواهیم داد.
1- مراجعه به سایت کارخانه موردنظر
به‌طورکلی سه روش برای محاسبه وزن انواع پروفیل وجوددارد. بااین روش‌ها می‌توانید به وزن هرشاخه پروفیل 6 متری، وزن پروفیل 2*2، وزن پروفیل 80*40، وزن پروفیل آلومینیوم و تمامی ابعاد و انواع پروفیل دست یابید. درواقع تفاوتی ندارد که پروفیل شما چه ابعاد و یا جنسی دارد، با این روش‌ها به‌راحتی می‌توانید به وزن نهایی دست‌یابید.
در نخستین روش چنانچه از کارخانه سازنده پروفیل موردنظر اطلاع دارید می‌توانید به راحتی به سایت شرکت مراجعه کرده و با جست‌وجوی سایز محصول، از وزن آن مطلع شوید. این روش آسان‌ترین راه برای دسترسی به وزن پروفیل خریداری شده بوده و کمترین زمان را ازشما می‌برد. بااین‌حال اگر از کارخانه سازنده مطلع نبودید و یا کارخانه موردنظر دارای سایت اختصاصی نبود، می‌توانید از جداول وزن و یا جدول اشتال پروفیل معتبر استفاده‌کنید.

2- استفاده از جداول وزنی و اشتال معتبر

در جدول وزن با اطلاع از سایز پروفیل، به راحتی به وزن نهایی آن دسترسی خواهیدداشت. برای مثال وزن پروفیل 40 در 80 در ردیف مخصوص به سایز این محصول آورده شده‌است. همچنین در جداول اشتال در یک ردیف ابعاد مختلف پروفیل به همراه ضخامت آورده شده و در ردیف جلوی آن وزن مخصوص درواحد متر درج شده‌است. بااین‌حال لازم است بدانید که ممکن است وزن پروفیل شما کمی با وزن موجود در جداول وزنی متفاوت باشد چرا که استاندارد تولیدی کارخانجات مختلف متفاوت بوده و ممکن است با جداول اشتال نیز تفاوت داشته‌باشد. همچنین ممکن است وزن یک پروفیل با سایز مشخص در دو کارخانه متغیر باشد که دلیل این امر را می‌توان تفاوت استاندارد تولیدی و یا روش تولید دانست.

3- استفاده از فرمول محاسبه وزن پروفیل

درصورتی که به هردلیلی نتوانستید از روش‌های ذکرشده دربالا استفاده کنید وزن پروفیل بااستفاده از فرمول زیر به‌راحتی قابل محاسبه‌است.
1000/(ضخامت*طول*عرض*چگالی آهن) = وزن پروفیل
چگالی آهن را در فرمول بالا عدد 7.86 جایگذاری کنید و ابعاد پروفیل موردنظر را بااستفاده از کولیس به طوردقیق محاسبه نمایید. طول و عرض در فرمول بالا به سانتی‌متر و ضخامت به میلی‌متر واردمی‌شود. وزن هرشاخه پروفیل متری در فرمول بالا درنهایت براساس کیلوگرم قابل‌محاسبه‌است.

وزن پروفیل ۴۰ در ۸۰

یکی از انواع قوطی پروفیل‌های پر مصرف را می‌توان قوطی 40 در 80 نام برد. وزن قوطی‌های 40×80 با توجه به ضخامت تعریف شده برای این محصول مشخص می‌شود. در زیر پرکاربردترین این مقاطع را با وزن استاندارد برای شما ارائه داده‌ایم. این وزن برای هر متر قوطی ارائه شده است. در صورتی که نیاز به سایزهای خاص دارید برای سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.


نحوه استفاده از جدول اشتال پروفیل

باتوجه به تنوع بالای شکل و جنس پروفیل‌ها، محاسبه وزن قوطی پروفیل دراکثر موارد کمی پیچیده به‌نظر می‌رسد. ازاین رو استفاده از جداول وزن و اشتال تاحد زیادی می‌تواند به شما در به‌دست آوردن وزن این مقاطع کمک نماید. با در دست داشتن ابعاد و ضخامت پروفیل قوطی، به‌راحتی می‌توانید وزن این محصولات را بامراجعه به جدول وزن به‌دست آورید. استفاده از جداول اشتال نسبت به جداول وزنی کمی پیچیده‌تر بوده و نیازمند اطلاعات بیشتری است. همچنین این جداول براساس استاندارد DIN آلمان حاوی اطلاعاتی درخصوص سطح مقطع، شعاع ژیراسیون، ممان اینرسی و وزن واحد طول پروفیل نیز هستند.

به‌طورکلی پروفیل‌ها ازنظر سایز، ابعاد و وزن بایکدیگر متفاوت بوده وازاین رو مشخصات فنی متفاوتی نیز دارند. جداول اشتال باهدف مشخص نمودن اطلاعات مربوط به هریک از پروفیل‌های فولادی تنظیم شده و مرجعی رسمی برای انتخاب سایز و ابعاد این محصولات به‌شمار می‌آید. یکی از مهم‌ترین اطلاعات درج شده در جداول اشتال پروفیل، وزن این محصول است. بااستفاده از این جدول به‌راحتی می‌توان وزن پروفیل رابراساس سایر ابعاد به‌دست آورده و از اصل بودن کالای خریداری شده اطمینان یابید.

برای استفاده صحیح از جدول اشتال پروفیل لازم است ابتدا باتمامی مفاهیم و علائم موجود در این جدول آشناشوید. درواقع استفاده از این جدول برای مهندسین سازه آسان بوده ولی ممکن است برای خریداران دیگر درابتدا کمی پیچیده به‌نظر بیاید. در ادامه به بررسی چند علامت رایج مورداستفاده در جدول اشتال پروفیل و معنای آن خواهیم‌پرداخت.

F = سطح مقطع

G = وزن

J = گشتاور سکون

W= گشتاور مقاوم

لازم به‌ذکر است که جداول اشتال پروفیل‌های مختلف مانند پروفیل لنگه دری، قوطی مربع، پروفیل c دوبل، قوطی مستطیل و پروفیل زد متفاوت بوده و برای اطلاع از مشخصات هریک باید به جدول مخصوص آن محصول مراجعه کنید. همان‌طور که ذکرشد یکی از مهم‌ترین مشخصات موجود در جداول اشتال، وزن پروفیل بوده که یکی از مطرح‌ترین ابزارهای موردنیاز مهندسان است. بهترین راه برای اطمینان از اصل بودن پروفیل محاسبه وزن بااستفاده از فرمول‌های ذکر شده و مقایسه با اعداد جدول اشتال و وزن است. توصیه می‌شود جداول وزنی و اشتال پروفیل را از منابع معتبر بررسی نمایید.

در این خبر به بررسی روش‌های محاسبه وزن پروفیل به همراه معرفی جدول اشتال این مقاطع پرداختیم. اطلاع از وزن پروفیل علاوه‌بر کمک به شناسایی کالای اصل، به تعیین قیمت نهایی محصول نیز کمک می‌کند. بنابراین بهتراست پیش از خرید محصول از وزن دقیق آن اطلاع یابید. همچنین با آموزش نحوه استفاده صحیح از جدول اشتال پروفیل‌های فولادی می‌توانید علاوه بروزن، اطلاعات مفیدی درخصوص این محصول کسب کنید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید