جدول وزن لوله داربست

 

لوله‌های داربستی از مهم‌ترین ابزارها برای پیش‌برد پروژه‌های ساخت‌وساز هستند. این لوله‌ها از اصلی‌ترین بخش‌های سازه داربست هم به‌شمار می‌روند. لوله‌هایی که به‌عنوان داربست مورد استفاده قرار می‌گیرند از ورق گرم یا سیاه به صورت درزدار تولید می‌شوند.

طول لوله‌های داربستی ۶ متر است و براساس ضخامت ورقی که برای تولیدشان استفاده می‌شود، وزن‌های مختلفی دارند. هرچقدر لوله‌ها ضخیم‌تر باشند، استحکام بالاتری خواهند داشت. لوله‌های داربستی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ سبک و سنگین. در ادامه درباره این محصولات فولادی و جدول وزن لوله داربست برایتان بیشتر خواهیم گفت.

لوله داربست چیست؟

اتصال لوله‌های داربستی به لوله‌هایی مشابه خود امکان تولید داربست و دسترسی به ارتفاعات بالا را در پروژه‌های ساخت‌وساز فراهم می‌کند. چنین لوله‌هایی از نوع درزدار هستند و برای انتقال مایعات و سیالات کاربردی ندارند. در واقع، به‌دلیل درزداربودن، گزینه‌های مناسبی برای چنین عملیاتی نیستند. برای تولید لوله‌های داربست، رول ورق سیاه از سوی غلتک‌های گرم باز می‌شود و دستگاه‌های برش هم آن را به نوارهای نازکی تقسیم می‌کند که طولشان ۶ متر است.

این نوارها ابتدا به شکل u و سپس با فشار زیاد به شکل o درمی‌آیند. در آخر دو طرفشان جوش داده می‌شود. در انتخاب اتصالات لوله‌های داربست هم باید دقت‌نظر کافی به‌خرج داده شود. این اتصالات هستند که وزن زیادی را تحمل می‌کنند و در صورتی که گزینه مناسبی برای هر پروژه نباشند، امکان تحمیل خسارت‌های زیاد از سوی آنها به‌وجود می‌آید.

به‌عبارت دیگر، بخش مهمی از فشار داربست‌ها روی نقاط اتصالات است. پس توجه به آنها و مرور جدول وزن لوله داربستی اهمیت زیادی دارد.
لوله‌های داربست دارای انواعی هستند:

  • سبک؛
  • سنگین.

لوله سبک در جدول وزن لوله داربست

لوله‌های سبک ۶ متر طول دارند و ضخامتشان هم ۲ میلی‌متر است. وزن این لوله‌ها به‌طور تقریبی در حدود ۱۴.۵ کیلوگرم است. این لوله‌ها که با عنوان داربستی سبک شناخته می‌شوند، در ساخت‌وسازهایی به کار می‌روند که ارتفاع سازه بیشتر از ۵ متر نیست.

در واقع، زمانی از لوله‌های سبک استفاده می‌شود که قرار نباشد، وزن چندانی به آنها وارد شود. این لوله‌ها در مواردی مانند راه‌اندازی نمایشگاه‌ها و گلخانه‌ها کاربرد دارند.

جدول اشتال لوله داربست

لوله سنگین در جدول وزن لوله داربست

طول لوله‌های سنگین هم ۶ متر است و ضخامت لوله‌ها به‌حدود ۲.۵ میلی‌متر می‌رسد. وزن این لوله‌ها هم در حدود ۱۷.۵ کیلوگرم اعلام می‌شود. لوله‌های داربست سنگین کاربردهای زیادی دارند و در پروژه‌های بسیار متنوعی استفاده می‌شوند.

اگر ارتفاع سازه بیشتر از ۵ متر باشد، لوله‌های سنگین کاربرد پیدا می‌کنند. در واقع، در پروژه‌هایی از لوله‌های داربست سنگین استفاده می‌شود که نیاز به تحمل وزن زیاد وجود دارد. از جمله مواردی که لوله داربست سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید به کفراژبندی و کارکردن روی نمای ساختمان‌ها اشاره کرد.

جنس لوله‌های داربست از چیست؟

برای تولید لوله‌های این‌چنینی از فولاد و آلومینیوم استفاده می‌شود برای همین است که قیمت لوله داربست تاحد زیادی در گروی نوسانات قیمت این محصولات است. لوله‌های فولادی وزن بیشتری دارند و البته استحکام و قدرت بالاتری هم دارند. لوله‌هایی که از آلومینیوم تولید می‌شوند، سبک‌تر هستند و تحمل بارشان به‌اندازه هم‌تایان فولادی خود نیست.

جنس دیگری از لوله هم برای داربست مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ لوله‌های کامپوزیتی. از میان گزینه‌های موجود، لوله‌های فولادی پرکاربردترین و مستحکم‌ترین گزینه هستند. این داربست‌ها تکیه‌گاهی برای بخش‌های دیگر سازه هستند که امکان دسترسی به ارتفاعات در ساختمان‌سازی را مقدور می‌کنند. وزن لوله های داربستی فولادی بیشتر از انواع دیگر است.

جدول وزن لوله داربست چگونه است؟

قطر لوله‌های داربست ۴۸ میلی‌متر است اما وزن لوله‌ها براساس ضخامتشان با یکدیگر متفاوت است. در جدول زیر می‌توانید وزن لوله‌ها را ببینید. محاسبه وزن لوله های داربستی برای استفاده دقیق هر محصول در پروژه‌های ساخت‌وساز مختلف اهمیت زیادی دارد.
جدول وزن لوله داربست
وزن و ضخامت لوله‌ها در تعیین قیمتشان نقش مهمی دارند.

با نکات مهم درباره داربست‌ها در وزن‌های مختلف آشنا شوید

در صورتی‌که ارتفاع ساختمان‌ها کم باشد، امکان استفاده از داربست‌های سبک‌تر هم وجود خواهد داشت. داربست‌های سبک دارای ارتفاعی در حدود ۲ متر هستند. در فرایند داربست‌زدن و کارکردن در ساختمان‌ها نیاز به رعایت نکات ایمنی وجود دارد.

فارغ از اینکه لوله‌های داربست چقدر مستحکم هستند، لازم است که نکاتی مانند پوشیدن کفش‌های ضدلغزش یا استفاده از کمربند ایمنی جدی گرفته شود. برای مثال، نردبان‌های ورود به سکوی کار هم باید به‌طوری محکم و ایمن قرار بگیرند. در هنگام نصب و اتصال داربست‌ها، لازم است که به عدم تماسشان با خطوط برق دقت شود.

ساختار داربست‌ها می‌تواند بنا به هر پروژه شخصی‌سازی شود. داربست‌ها به‌وسیله کوپلرها به یکدیگر متصل می‌شوند و به‌اندازه‌ای مناسب برای هر پروژه قابل تولید هستند. در انتخاب لوله داربست باید حتما نیازسنجی‌های پروژه به‌درستی صورت بگیرد.

یعنی لازم است، مشخص شود که وزن و فشار قابل‌تحمل برای لوله‌ها به چه میزان است و بنا به این موضوع درباره نوع لوله تصمیم‌گیری شود. لوله‌های سنگین برای پروژه‌هایی استفاده می‌شوند که نیاز به تحمل فشار و وزن بالایی از سوی داربست وجود دارد. با مرور جدول وزن لوله داربست بررسی‌های لازم برای انتخاب محصولات در هر پروژه صورت می‌گیرد.

در آخر

برای آگاهی از قیمت داربست و مقاطع فولادی مختلف نیاز به مرور قیمت‌ها در بازار دارید. وجود پایگاه و مرجعی قابل‌اعتماد برای آگاهی از قیمت آهن و فولاد ضروری به‌نظر می‌رسد. در این صورت است که مدیریت مالی پروژه‌های ساخت‌وساز بسیار ساده می‌شود.

برای استعلام‌گیری قیمت‌ها از منبعی قابل‌اعتماد، دقیق و به‌روز می‌توانید به شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) اعتماد کنید. راه‌های تماس با شرکت به‌شرح زیر است:

  • با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

شرکت آیرومارت در حوزه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی مختلف هم فعالیت می‌کند. برای خرید این محصولات می‌توانید به این شرکت مراجعه کنید و از خدمات متنوع آن بهره‌مند شوید. بسیاری از دست‌اندرکاران پروژه‌های ساخت‌وساز و صنایع مهم بازار از خدمات مختلف و کاربردی آیرومارت استفاده می‌کنند. این نام را به‌خاطر بسپارید چون از اعتمادکردن به آن پشیمان نخواهید شد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید