آشنایی بیشتر با دریچه منهول کامپوزیت

  1. نام کسب و کار
شرکت پتروقائم
  1. عنوان اصلی محتوا
آشنایی بیشتر با دریچه منهول کامپوزیت
  1. کلمه کلیدی اصلی
دریچه منهول کامپوزیت
  1. کلمه کلیدی مرتبط
دریچه فاضلاب چدن,دریچه منهول کوپلیمری,دریچه منهول چدن,دریچه منهول کامپوزیت
  1. متا
پیمانکارانی که قصد خرید دریچه منهول کامپوزیت ارزان قیمت و باکیفیت را دارند، بهتر است سری به سایت شرکت پتروقائم بزنند.

آشنایی بیشتر با دریچه منهول کامپوزیت

دریچه‌هایی که در میان آسفالت خیابان‌ها و معابر می‌بینیم و گاهی ترس ردشدن از روی آن را داریم در واقع دریچه منهول نامیده می شوند. این دریچه‌ها کاربرد زیاد و گسترده‌ای در صنعت شبکه‌سازی تأسیسات زیرزمینی دارند. انواع مختلفی از دریچه‌های منهول با استفاده از ترکیبات مختلف ساخته می شوند که هریک از ویژگی‌های خاص خود برخوردار بوده و در جایگاه‌های متفاوتی به کار می‌روند. دریچه منهول کامپوزیت و چدن برخی از انواع گوناگون این دریچه‌ها هستند.

در متن پیش رو قصد داریم به معرفی و توضیح انواع گوناگون دریچه‌های منهول، روش تولید این دریچه‌ها و پرکاربردترین آنها در تأسیسات بپردازیم.

تعریف دریچه منهول

هر یک از شبکه‌های زیرزمینی تأسیساتی همچون سیستم فاضلاب، آب، شبکه مخابرات و غیره توسط چاله یا گودال‌هایی در برخی نقاط شهر به سطح زمین ارتباط می‌یابند. به این گودال‌ها منهول می گویند. منهول‌ها به منظور ورود متخصصین هر بخش به زیرزمین در صورت لزوم، ایجاد می گردند. دریچه‌های منهول صفحات مستحکمی هستند که بر روی گودال‌های آدم‌رو قرار می گیرند تا مانع حوادثی نظیر افتادن افراد یا سایر اجسام خارجی به درون شبکه گردند.

با توجه به کاربرد دریچه منهول، لازم است در ساخت و طراحی آن ویژگی‌هایی همچون ابعاد متناسب برای ورود انسان و ایمنی در جهت آسیب ندیدن از لبه‌های دریچه رعایت گردد.

انواع دسته‌بندی‌های دریچه منهول

با توجه به کاربرد گسترده، منهول‌ها بر اساس پارامترهای گوناگون در انواع مختلفی دسته بندی می شوند که در ادامه بیان می‌کنیم.

دسته بندی بر اساس مقاومت

در موقعیت‌های مختلف نظیر پیاده‌روها یا خیابان‌های شهری و غیره، دریچه منهول لازم است مقاومت‌های متفاوتی بسته به وزن عبوری احتمالی از آن را از خود نشان دهد. براین‌اساس دریچه‌های منهول در 6 کلاس زیر تولید می شوند که از بالا به پایین میزان تحمل وزن افزایش می یابد.

  • A15
  • B125
  • C250
  • D400
  • E600
  • F900

دسته بندی بر اساس شکل

به لحاظ شکل و فرم ساخت دریچه‌های منهول در دو نوع دایره‌ای و غیر دایره‌ای شامل مربع و مستطیل ساخته می شوند.

دسته بندی بر اساس جنس

به لحاظ جنس و ترکیبات تشکیل‌دهنده دریچه، می توان دریچه منهول کامپوزیت، دریچه‌های بتنی و چدنی را از مهم ترین و پرکاربردترین دریچه‌های منهول دانست.

روش تولید دریچه منهول

همانطور که بیان شد، دریچه‌های منهول انواع متفاوتی دارند و در نتیجه آن، ممکن است در جزئیات روش تولید و ترکیبات سازنده تفاوت‌هایی وجود داشته باشد؛ اما یک روش کلی چه برای دریچه فاضلاب چدنی و چه سایر دریچه‌ها مانند دریچه منهول کامپوزیت استفاده می شود که در ادامه مراحل آن را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول: طراحی قالب موردنظر

با توجه به شکل و فرم دریچه منهول مورد نظر و همچنین ترکیبات دریچه، قالب آن در ابعاد و اشکال مختلف طراحی و ساخته می شود. به طور معمول برای این قالب‌ها از آلومینیوم و یا چوب استفاده می کنند.

مرحله دوم: ریخته‌گری و قالب گری

پس از طراحی قالب، مواد موردنیاز اولیه آماده شده و پس از تبدیل‌شدن به حالت مذاب در مرحله ریخته‌گری به داخل قالب ریخته می شود. این مواد اولیه بسته به نوع دریچه منهول متفاوت‌اند. برای مثال برای دریچه منهول کامپوزیت شامل موادی چون الیاف سیلیکا و مواد پلیمری و رزین‌های غیراشباعی شده در حالی که برای دریچه منهول کوپلیمری مواد اولیه را ترکیبات مونومری تشکیل می دهند.

مرحله سوم: خنک‌سازی و شکل‌گیری

هنگامی که مواد در قالب ریخته شد، آن را در دمای استانداری متناسب با مواد آن قرار می دهند تا خنک شده و فرم قالب را به طور کامل به خود بگیرند.

مرحله چهارم: فشرده‌سازی

پس از خارج‌کردن دریچه از قالب به‌وسیله فشار ناشی از مقادیر زیادی شن، مقاومت دریچه‌ها را تا حد زیادی بالا می‌برند.

مرحله پنجم: کنترل کیفیت

همچون هر محصول دیگری، دریچه‌های منهول پس از تکمیل مراحل تولید برای بررسی و کنترل کیفیت به آزمایشگاه‌های مربوطه ارسال گشته و در صورت تأیید استانداردهای لازم به بازار عرضه می گردد.

پرکاربردترین نوع دریچه منهول کدام است؟

دریچه‌های منهول در انواع گوناگونی تولید می شوند و هریک به نوعی مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما یکی از پرکاربردترین دریچه‌های منهول که امروزه استفاده گسترده‌ای از آن صورت می گیرد و یکی از مهم ترین جایگزین‌های دریچه منهول چدن گشته، دریچه‌های منهول کامپوزیتی است.

این دریچه‌ها نسبت به سایر انواع دریچه‌های منهول دارای مزایای زیادی است که این موضوع، استفاده بیشتر آن توسط کاربران را باعث گردیده است. از مهم ترین برجستگی‌های دریچه منهول کامپوزیت نسبت به سایر دریچه‌های منهول، مقامت فیزیکی بالا، وزن سبک، استحکام بیشتر، مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی و همچنین مقاومت در برابر حرارت خورشید است.

قیمت دریچه منهول کامپوزیت

دریچه منهول کامپوزیت بر اساس نوع و ابعاد آن، می تواند در موقعیت‌ها و برای تأسیسات گوناگونی کاربرد داشته باشد و به‌تبع قیمت‌های گوناگونی داشته باشد. اما نکته حائز اهمیت در مورد دریچه‌های منهول کامپوزیت این است که به دلیل نصب آسان و وزن سبک آنها، هزینه های جانبی کمتری خواهند داشت. شرکت‌های تولید کننده این محصولات را در انواع مختلف و قیمت‌های گوناگون طراحی کرده‌اند تا پیمان‌کاران با توجه به نیاز و درنظر داشتن بودجه خود، قادر به تهیه دریچه مناسب باشند.

کاربردهای دریچه منهول کامپوزیت

دریچه منهول کامپوزیت به علت دارابودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد در شبکه‌های تأسیسات متنوع استفاده می‌شود و هریک کاربردهای مختص خود را دارند. در ادامه به بیان مهم ترین این کاربردها می پردازیم.

  • از مهم ترین دریچه‌های استفاده شده در تأسیسات و تجهیزات آتش‌نشانی دریچه منهول کامپوزیت است که به دلیل وزن سبک آن و سهولت دسترسی به شیرهای آتش‌نشانی، جایگزین دریچه منهول چدنی گشته و به فرایند اطفای حریق در مکان‌های عمومی و خصوصی سرعت می‌بخشد.
  • از نوع دایره‌ای و مستطیلی شکل دریچه منهول کامپوزیتی در سیستم فاضلاب به طور گسترده‌ای استفاده می شود. این موضوع به دلیل راحتی در جابه‌جایی و باز و بسته کردن این نوع دریچه‌ها صورت می گیرد.
  • دریچه‌های منهول آبرو نیز از مهم ترین کاربردهای دریچه منهول کامپوزیتی هستند که برای جلوگیری از سقوط افراد در کانال‌های آب و رفع تهدیدهایی از این دسته به کار گرفته می شوند.
  • از دیگر کاربردهای مهم دریچه منهول کامپوزیت حفاظت از شیرهای گاز نصب شده در سطح زیرزمینی است. علاوه‌برآن مانع ورود افراد غیرمتخصص و دسترسی به تأسیسات گاز می گردد. این امر سبب می‌شود تا دزدی از تاسیسات زیرزمینی، تا حد چشمگیری کاهش یابد.

جمع بندی

دریچه‌های منهول بر روی گودال‌های آدم‌رو مخصوص تأسیسات زیرزمینی قرار می گیرند و از ورود اجسام و آلودگی‌ها یا دسترسی افراد غیرمتخصص به تأسیسات جلوگیری می‌نمایند. این دریچه‌ها بر اساس پارامترهای مختلفی همچون میزان مقاومت، اشکال و جنس در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می گیرند.

دریچه منهول کامپوزیت به علت داشتن ویژگی‌های خاصی همچون وزن پایین و مقاومت بالا، یکی از محبوب‌ترین دریچه‌های منهول موجود در بازار است و کاربرد گسترده‌ای در تأسیسات گوناگون همچون آتش‌نشانی، فاضلاب و غیره دارد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید