کدام پوشش را برای سقف ویلا انتخاب کنیم ؟

کدام-پوشش-را-برای-سقف-ویلا-انتخاب-کنیم

ویلا ( Villa) یک کلمه انگلیسی فرانسوی است و به ساختمان‌هایی گفته می‌شود که از هر چهارطرف دارای نما به بیرون هستند و در مناطق ییلاقی و بیرون از شهر احداث می‌گردند‌. البته قوانین ساخت‌وساز در بعضی از کشورها به مردم اجازه می‌دهد که در داخل شهر نیز اجازه ساخت خانه‌های مسکونی ویلایی را داشته باشند. در شمال ایران اکثر ساختمان‌ها به صورت ویلایی و دارای سقف شیبدار هستند. یکی از نکات مهم در ساخت ویلا این است که برای افزایش استحکام سقف ویلا آن را با استفاده از پوشش‌های خاصی می‌سازند. سقف شیبدار به‌عنوان پراستفاده‌ترین نوع نما طرفداران زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی‌های مناسب‌ترین پوشش برای ساخت سقف ویلا صحبت کنیم.

مناسب‌ترین سقف ویلا کدام است ؟

ویلاها از لحاظ سقف، دارای انواع مختلفی هستند که هر یک بر اساس شرایط جغرافیایی و مکان احداث ویلا انتخاب می‌شوند. برای مثال سقف شیبدار به‌عنوان پرکاربردترین نوع سقف ویلا در شهرهای شمالی ایران در مقابل بارش برف و باران و رطوبت هوا از مقاومت بالایی برخوردار است. امروزه در بسیاری از شهرهای شمال کشور، تهران دشت و طالقان، دماوند و منطقه لواسانات تهران ویلاهای زیبایی برای گذراندن روزهای تعطیل و اقامت توریست‌ها و گردشگران داخلی ساخته می‌شوند‌. با توجه به این که در شمال کشور همواره شاهد بارندگی هستیم، مناسب‌ترین نوع سقف در این مناطق سقف شیبدار می‌باشند.

ساختار ظاهری و مثلثی شکل این نوع سقف به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان آن‌ها را از سقف‌های دیگر تفکیک کرد. طراحی و اجرای این سقف مزایای زیادی دارد، به همین دلیل در ایران و سراسر جهان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین مزیت سقف‌های شیبدار ساخت و نصب راحت، قیمت ارزان و مقرون به صرفه بودن آن است. از مزایای دیگر این سقف می‌توان به انتقال راحت آب باران و برف به پایین اشاره کرد. با این ویژگی دیگر شاهد تجمع آب برف و باران در سقف نخواهیم بود. جالب است بدانید این سقف‌ها به تهویه هوا نیز کمک می‌کنند.

نکات مهم در انتخاب پوشش سقف ویلا

پوشش سقف به عنوان بصری‌ترین قسمت از سقف شیبدار از ویلا در برابر تغییرات وضع آب و هوا محافظت می‌کند و در زیبایی ظاهری آن نیز تاثیرگذار است. در انتخاب نوع پوشش سقف باید به مرغوبیت آن توجه زیادی کرد زیرا این سقف باید مدت‌های طولانی بر روی سقف قرار بگیرد و در مقابل نور خورشید، باد، طوفان، باران، برف و عوامل دیگر مقاومت، رنگ و کیفیت خود را از دست ندهد.

قبل از خرید پوشش سقف ویلا باید چند نکته مهم را مد نظر قرار داد.

  • پوششی را انتخاب کنید که در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله از مقاومت بالایی برخوردار باشد.
  • مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی یکی‌دیگر از نکات مهم در انتخاب پوشش سقف است که حتما باید مدنظر قرار بگیرد.
  • وقتی پوشش را برای استفاده در ویلاهای شمال کشور انتخاب می‌کنید، آب و هوا و رطوبت و بارندگی‌های زیاد این منطقه را هم در نظر داشته باشید.
  • برخی از پوشش‌های به کار رفته در سقف‌های شیروانی ویلا دارای گارانتی و ضمانت‌نامه هستند‌.

بهترین و سبک‌ترین پوشش برای سقف ویلا

سقف شینگل یکی از متدوال‌ترین پوشش‌های انتخاب شده برای سقف ویلا است که برای اولین بار هفده سال قبل توسط معمارهای متخصص آمریکا طراحی و اجرا شد. این نوع پوشش به سرعت در کشور کانادا نیز مورد استقبال قرار گرفت و امروزه در اکثر کشورهای اروپایی برای ساخت سقف‌های شیبدار کاربرد دارد. در واقع می‌توان‌ پوشش شینگل را به عنوان پرطرفدارترین نوع پوشش معرفی کرد. برای ساخت آن از سیلیس، مشتقات نفت و لایه فایبرگلاس استفاده می‌کنند و ویژگی‌هایی مانند انعکاس نور خورشید، تغییرات دما، انعطاف‌پذیری بالا در مقابل ورزش باد، طوفان و ضربه را در نظر می‌گیرند.

شینگل به عنوان یک متریال با کیفیت از سال 1380 وارد ایران شد و هم‌اکنون در سقف ویلاهای شمال کشور کاربرد گسترده‌ای دارد. این محصول برای سقف‌های شیروانی با شیب بیشتر از 30 درصد مناسب است. البته در ساخت دیوارهای عمودی هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. از مهمترین مزایای این محصول می‌توان به رنگ‌بندی و طرح‌های متنوع آن اشاره کرد. انعطاف‌پذیری بالای آن باعث شده که در طراحی و اجرای سقف‌های شیبدار پیچیده کاربرد زیادی داشته باشد. این سیستم سال‌ها می‌تواند در مقابل باد و طوفان مقاومت کند و بعد از نصب امکان راه رفتن روی آن وجود دارد.

همان‌طور که می‌دانید هرچه وزن ساختمان کمتر باشد، آسیب‌ها و خسارات ناشی از زلزله در آن کمتر خواهد بود. استفاده از مصالح کم وزن و سبک تاثیر به‌سزایی در کاهش وزن یک سازه دارد. پوشش shingle با وزن کمی که دارد به عنوان سبک‌ترین پوشش سقف ویلا شناخته می‌شود‌. مواد اولیه این محصول به خوبی با محیط‌ زیست سازگار هستند و باعث تخریب آن نمی‌شوند‌‌. در فصل زمستان به عنوان عایق از خروج گرمای ویلا و در فصل تابستان نیز مانع از ورود گرما به داخل ساختمان می‌شود‌ این نوع سقف به صورت لایه لایه است و همین امر از نفوذ آب به لایه‌های زیر سقف جلوگیری می‌کند.

مناسب‌ترین-سقف-ویلا-کدام-است

لایه تقویت‌کننده به عنوان لایه زیرین سقف شینگل از جنس الیاف طبیعی است که با فایبرگلاس و آسفالت اشباع شده است. این لایه با لایه‌ای از جنس آسفالت پوشانده می‌شود. ضخامت لایه آسفالت تاثیر زیادی در وزن آن دارد. ایم لایه مانع از نفوذ آب به لایه زیرین می‌شود. سومین و سطحی‌ترین لایه سقف شیبدار شینگل از جنس گرانول ساخته می‌شود. لایه گرانولی با استفاده از تجهیزات مکانیکی روی لایه آسفالت پرس می‌شود تا از این سقف در برابر اشعه ماوراء بنفش UV مراقبت کند‌‌. عدم وجود این لایه باعث ازدست‌رفتن کیفیت سقف می‌شود و در مدت بسیار کوتاهی رنگ آن تغییر خواهد کرد.

این متریال از طراحی بسیار متنوعی برخوردار است و به زیبایی ظاهری ویلاها کمک می‌کند. برای نصب و اجرای این نوع سقف از چسب مخصوص استفاده می‌شود و برخلاف قیر، سفال و ایزوگام که توسط افراد معمولی نیز قابل نصب هستند، حتما باید توسط یک فرد متخصص و حرفه‌ای نصب گردد.

پیاده‌سازی و اجرای سقف ویلا

در سال‌های اخیر ویلاسازی در شهرهای شمالی کشور به عنوان یک کار بسیار لوکس طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. برای ساخت ویلاهای مقاوم و زیبا باید از بهترین و باکیفیت‌ترین متریال‌ها استفاده شود. سقف‌های شیبدار به دلیل ظاهر بسیار زیبا و نیاز به مراقبت کمتر نسبت به سقف‌های مسطح و معمولی در سقف ویلا کاربرد زیادی دارد و در طراحی و ساخت آن‌ها از متریال‌هایی مانند شینگل، ورق پی وی سی، تخته OSB و غیره استفاده می‌شود.

شرکت پوشش بام تخت‌جمشید با بیش از 25 سال سابقه در زمینه اجرای سقف‌های شیبدار و تولید جدیدترین متریال‌ها به عنوان نماینده رسمی شینگل BTM ترکیه، تخته OSB شرکت Egger اتریش، آندلوین فرانسه و… و همچنین تولیدکننده ورق پی وی سی BTJ محصولات خود را به همراه شناسنامه و با ضمانت و گارانتی به فروش می‌رساند. دفتر این شرکت درتهران واقع در منطقه زعفرانیه است و دفتر مرکزی آن در شهر کرج قرار دارد. کارخانه پوشش بام تخت‌جمشید نیز در شهر اشتهارد احداث شده است. برای دریافت مشاوره رایگان می توانید از سایت https://www.poosheshbtj.com بازدید بفرمایید یا با شماره ۰۲۶۴۴۲۰۱۱۹۲ تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید