مقایسه مزایا و معایب ساختمان‌های اسکلت فولادی و ساختمان‌های بتنی

در کشور ما ساختمان‌های بتنی و فلزی زیادی وجود دارد که شما می‌توانید با توجه نوع ساختمانی که قصد طراحی آن را دارید از هر کدام آن‌ها استفاده کنید. انتخاب یکی از سازه‌های فلزی و بتنی می‌تواند در استحکام ساختمان شما موثر باشد و عمر سازه شما را افزایش دهد. برای این که شما انتخاب درستی داشته باشید حتما اقدام به مقایسه مزایا و معایب ساختمان‌های اسکلت فولادی و ساختمان‌های بتنی کنید که در این خصوص گروه رویش به عنوان یکی از شرکت‌های ساختمان‌سازی و کارخانه اسکلت فولادی قادر است شما راهنمایی کند.

سازه بتنی و فلزی چیست؟

سازه بتنی و فلزی

سازه‌های زیادی بر اساس نوع اسکلت‌بندی در ایران وجود دارند که شما حتما نمونه‌های زیادی از آن را مشاهده کردید. با توجه به این که ساختمان‌های زیادی وجود دارند؛ اما ساختمان‌های فلزی و بتنی کاربرد زیادی دارند.

در سازه بتنی معمولا از مصالح ساختمانی مانند سیمان، شن، ماسه و میلگرد استفاده می‌کنند. در این ساختمان‌ها فونداسیون، ستون و تیرهای اصلی به کمک میلگردها طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند؛ بنابراین شما بر اساس آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که نوع ساختمان از نوع ساختمان بتنی است.

در سازه‌های فلزی نیز از تیرآهن و قطعات فلزی استفاده می‌کنند که جزو اصلی ساختمان فلزی به شمار می‌آیند. برای قرار دادن آن‌ها بر روی جای اصلی خود از جرثقیل استفاده می‌کنند. محل قرارگیری قطعات فلزی به کمک نقشه ساختمان و مهندس عمران انجام می‌شود. این قطعات فلزی به صورت افقی و عمومی بر روی هم جوش داده می‌شوند.

معمولا سازه‌های فولادی ماندگاری بالایی دارند و شما می‌توانید آن‌ها را برای مدت طولانی استفاده کنید. آن‌ها نیاز به تعمیرات کمتری دارند و می‌توانید آن‌ها را از کارخانه‌ها اسکلت فولادی تهیه کنید و بعد از ساخت و ساز خیلی راحت با قیمت خوبی خرید و فروش نمایید. ساختمان‌های فولادی به گونه‌ای طراحی شدند که در برابر زلزله، طوفان، بارش باران، برف، باد، سیل و غیره مقاوم هستند.

مقایسه مقاومت سازه‌های بتنی و فولادی

تمام ساختمان‌هایی که در کشور ساخته می‌شوند، زیر نظر مهندسان ساختمان‌سازی اجرا می‌شوند. باید تمام این سازه‌ها به گونه‌ای ساخته شوند که بتوانند ایمنی کافی را داشته باشند تا بتوانید در آن‌ها زندگی کنید.

با توجه به افزایش زندگی آپارتمان نشینی افراد زیادی قصد دارند ساختمان‌های چند طبقه ایجاد کنند. به همین دلیل آن‌ها می‌توانند از ساختمان‌های چند طبقه با طراح‌های مختلف استفاده کنند؛ اما آیا می‌دانید کدام یک از ساختمان‌های بتنی یا فولادی مقاومت بیشتری در برابر زلزله دارند؟ شما برای این که بدانید مقاومت کدام یک از آن‌ها در برابر زلزله زیاد است باید بیان کرد که کارایی هر دو آن‌ها در برابر زلزله بالا بوده و می‌توانید از هر دو آن‌ها در مناطق زلزله‌خیز کشور استفاده کنید؛ اما باید به خاطر داشته باشید که شما به هنگام ساخت ساختمان‌های فلزی و بتنی باید تمام استانداردهای لازم را رعایت کنید.

یکی از معیارهای دیگری که شما در مقایسه مزایا و معایب ساختمان‌های اسکلت فولادی و ساختمان‌های بتنی در نظر بگیرید، میزان مقاومت آن‌ها در برابر آتش‌سوزی است که در این خصوص باید بیان کرد ساختمان‌های فلزی مقاومت بالایی در برابر حرارت و گرما ندارند. لذا در این خصوص بهتر است از سازه‌های بتنی استفاده کنید.

سرعت اجرا سازه بتنی و فولادی

در مقایسه مزایا و معایب ساختمان‌های اسکلت فولادی و ساختمان‌های بتنی لازم است شما هزینه اجرا آن‌ها را در نظر بگیرید تا قبل از سفارش خرید از کارخانه اسکلت فولادی در این خصوص به تصمیم نهایی رسیده باشید. با توجه به این که شما اسکلت اصلی ساختمان را از کارخانه اسکلت فولادی به صورت مستقیم تهیه می‌کنید. آن‌ها را تنها با جوشکاری در کنار هم تطبیق می‌دهند. لذا می‌توانید خیلی راحت ساختمان‌های فولادی خود را با سرعت بالایی اجرا نمایید.

در حالی که در ساختمان‌های بتنی شما باید طبقات زیرین را تمام کنید تا بتوانید طبقات بالا را اجرا نمایید؛ اما در سازه‌های فولادی می‌توانید چندین طبقه را در مدت زمان کوتاهی اجرا کنید تا بازگشت سرمایه شما خیلی سریع باشد؛ بنابراین می‌توان دریافت که سازه‌های فولادی نسبت به سازه‌های بتنی از این نظر برتر هستند.

مقایسه هزینه اولیه سازه‌های بتنی و فولادی

هزینه سازه فولادی و بتنی

شما باید در مقایسه سازه‌های بتنی و فولادی هزینه ساخت و ساز آن‌ها را در نظر بگیرید و بدانید که هزینه تمام شده و هزینه اولیه سازه‌های فلزی و فولادی چقدر است. در سازه‌های بتنی شما طبقه اول را می‌سازید و بعد از آن شروع به ساخت طبقات بالا می‌کنید. لذا در این خصوص هزینه شروع پروژه می‌تواند بسیار پایین باشد و شما آن را با مبلغ اندکی طراحی و تولید کنید.

در حالی که در سازه‌های فولادی شما باید هزینه لازم برای خرید تمام تیرآهن‌ها را داشته باشید و بتوانید ساختمان‌سازی خود را انجام دهید؛ بنابراین شما برای ساخت این سازه‌ها باید مبلغ اولیه زیادی داشته باشید تا از کارخانه اسکلت فولادی قطعات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

سایر پارامترهای مقایسه مزایا و معایب ساختمان‌های اسکلت فولادی و ساختمان‌های بتنی

در بالا چند مورد از پارامترهای مقایسه مزایا و معایب ساختمان‌های اسکلت فولادی و ساختمان‌های بتنی را با هم بررسی کردیم. حال در ادامه قصد داریم چند مورد از نمونه‌های دیگر سازه‌های بتنی و فولادی را با هم بررسی کنیم.

  1. در شهرهای ساحلی به دلیل این که اسکلت‌های فولادی خورده می‌شوند بهتر است از سازه‌های بتنی استفاده کنید.

  2. در برخی از شهرها پیمانکاران سازه‌های فولادی زیاد هستند. لذا امکان این که ساختمان شما از نوع سازه فولادی باشد، بیشتر است. در حالی که در اکثر شهرهای کشور پیمانکاران از سازه‌های بتنی استفاده می‌کنند.

  3. طول عمر مفید سازه‌های بتنی به دلیل فرسایش بتن کمتر از سازه‌های فولادی است؛ زیرا شما در کارخانه اسکلت فولادی تمام قطعات را با کیفیت و قیمت خوبی تهیه می‌کنید. معمولا سازندگان آن را با استانداردهای روز دنیا طراحی و تولید می‌کنند و شما می‌توانید از آن‌ها برای مدت طولانی استفاده کنید.

  4. ظرفیت بار سازه‌های بتنی کمتر از سازه‌های فولادی است؛ بنابراین می‌تواند دریافت که سازه‌های فولادی وزن بیشتری را تحمل می‌کنند.

  5. مقاومت کششی سازه‌های بتنی نسبت به سازه‌های فولادی کمتر است.

  6. نحوه ساخت و ساز سازه‌های بتنی نسبت به سازه‌های فولادی ساده‌تر و آسان‌تر است؛ بنابراین شما می‌توانید از طراحی نقشه راحتتری برخوردار باشید.

  7. شما برای تعمیر و نگهداری سازه‌های بتنی باید هزینه بیشتری را بپردازید. در حالی که ساختمان‌های فولادی نیاز به تعمیر و هزینه نگهداری کمتری دارند.

خلاصه

سازه‌های بتنی و فولادی دو تا از مهم‌ترین سازه‌های ساختمانی در کشور هستند. شما قبل از تصمیمگیری نهایی در مورد انتخاب یکی از آن‌ها بهتر است به مقایسه مزایا و معایب ساختمان‌های اسکلت فولادی و ساختمان‌های بتنی بپردازید که در بالا آن‌ها را به تفکیک جزییات برای شما بیان کردیم. حال اگر شما نیاز به توضیحات بیشتری دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری را در مورد میزان دسترسی به کارخانه اسکلت فولادی و غیره داشته باشید می‌توانید با مهندسین گروه رویش صحبت نمایید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید