چند نوع مفتول فلزی وجود دارد ؟

چند-نوع-مفتول-فلزی-وجود-دارد

انواع مفتول فلزی

مفتول فلزی انواع مختلفی دارد، این نوع ها بر اساس کارکرد تعیین میشوند.

 

انواع مفتول براساس جنس و کاربرد

به طور کلی میتوانیم مفتول ها را به دسته بندی های زیر تقسیم کنیم:

مفتول گالوانیزه
مفتول سیاه
مفتول سفید
مفتول مسوار
مفتول pvc
و… .

مفتول سیاه

مفتول سیاه یک مفتول بسیار مقاوم است. این مفتول دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی می باشد. برای تولید آن معمولا به دمایی معادل 900 درجه سانتی گراد نیاز است. میزان نرمی مفتول سیاه به میزان کربن آن بستگی دارد.

در صورتی که میزان کربن کم باشد به طبع مفتول نرم تر خواهد بود. مسلما زمانی که مقدار کربن بیشتر شود مفتول حاصله نیز سخت تر خواهد بود. زمانی که مفتول سختی بیشتری داشته باید در مقابل رطوبت و خوردگی نیز مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد.

 

روش تولید مفتول سیاه

برای تولید مفتول سیاه ابتدا، مفتول خام را به ضخامت مورد نظر در می آورند. در ابتدای فرآیند مفتول دارای ساختاری سفت است و به راحتی پیچیده نمی شود. برای تولید مفتول سیاه، مفتول خام را در کوره هایی با حرارت 900 درجه آنیل میکنند. سرخ میشود بعد آن را خارج کرده و سرد میکنند. این محصول، بعد از سرد شدن همان مفتول سیاه مورد نظر است.

باید توجه داشته باشید که موارد زیر را قبل از گالوانیزه کردن مفتول رعایت کنید:

1.مفتول را به وسیله یک محلول اسیدی تمیز کنید. کیفیت سطح مفتول با اینکار بهتر میشود.

2.اگر نورد سرد نجام شود باید روی ورق ها اکسیدزدایی شود. اگر این امر صورت نگیرد به مرور غلتک های آن سایده شده و فرآیند را با مشکل مواجه میکنند.

انواع مفتولی که جز زیر دسته های مفتول سیاه به حساب می آیند مفتول قالب بندی و مفتول آرماتوربندی هستند. این دو محصول بسیار در ساخت و سازهای ساختمانی کاربرد دارند.

مفتول-سیاه

مفتول گالوانیزه (مفتول سفید)

زمانی که مفتول سیاه گالوانیزه شد، مفتول حاصل را مفتول گالوانیزه می نامند. دو نوع مفتول گالوانیزه داریم مفتول گالوانیزه سرد و مفتول گالوانیزه گرم. نام گذاری این دو نوع مفتول به روش تولید آنها برمیگردد.

مفتولی مفاوم در برابر رطوبت و خوردگی

مفتول گالوانیزه سرد

برای تولید مفتول گالوانیزه سرد ابتدا به صورت کامل سطح مفتول سیاه را از هر نوع آلودگی پاک میکنند. در این روش برای این عمل از جریان الکتریکی استفاده میکنند.  مفتول گالوانیزه سرد دارای  قطرهای 5/0 الی 6/0 و می باشد. مشخصات فیزیکی این محصول به نوع میلگرد وابسته است. مفتول سرد را می توان در شکل های و فرمت های مختلف تولید کرد.

 

مفتول گالوانیزه گرم

مفتولی که به روش گالوانیزه گرم تهیه میشود خیلی نرم است. بعد از اینکه مفتول سیاه حرارت کافی دید و روکش روی گرفت به مفتول گالوانیزه گرم تبدیل میشود. روکش فلز روی بر سطح مفتول به افزایش مقاومت و استحکام آن کمک زیادی میکند.اگر بخواهیم توان مفتول را افزایش دهیم می توانیم از روکش آلومینویم استفاده کنیم.

مفتولی گرم دارای انعطاف بسیار زیادی است. جهت تولیدات زیادی در صنایع مفتولی از آن استفاده میشود.

 

مفتول رابیتس‌بندی

جهت رابیتس در سقف ها و نماهای ساختمانی به یک مفتول نیاز داریم.این مفتول معمولا دارای  ضخامت 2/1 میلی متراست. این محصول در دو نوع هم سخت و هم نرم تولید میشود. همانطور که در بالا اشاره کردیم میزان نرمی و سختی آن به میزان کربن موجود بستگی دارد.

مفتول  اسکوپ

برای اسکوپ کردن پشت سنگ های گرانیتی از یک مفتول خاص با  ضخامت 1.5 میلی لیتر استفاده میشود.

مفتول مسوار

مفتول مسوار جنس آهنی دارد. زمانی که میخواهند این محصول را تولید کنند چند بار بر روی آن کشش انجام میشود. مانند بیشتر تولیدات فلزی ابتدا باید سطح فلز از هر نوع آلودگی پاک شود. از آنجایی که آلودگی در روال آبکاری اختلال به وجود می آورد و باعث ایجاد لکه های سیاهی روی سطوح میشود؛ این امر مهم است.زمانی که کشش کامل شد باید حتما مفتول را به مرحله اسیدشویی وارد کنیم.

وان سولفات مس مرحله بعدی است. باید مفتول به خوبی اسید شویی و چربی زدایی شود. محصول در دو حالت شاخه و کلاف با قطر ۱ تا ۸ میلی متر عرضه میشود.

 

مفتول پی وی سی

برای تولید مفتول پی وی سی، مفتول سیاه را توسط یک دستگاه پوشش می دهند. این پوشش پی وی سی باعث میشود که مفتول امکلن شکل گیری زیادی داشته باشد. یک مفتول مقاوم در برابر رطوبت و خوردگی می باشد.

 

خرید مفتول فلزی

سعی کنید مفتول فلزی را از مراکز معتبر تهیه کنید. این مفتول ها در سطح های کیفی مختلف تولید و عرضه میشوند. با مشاوران و کارشناسان مربوطه مشورت کنید. تعدادی مفتول فلزی کم کاربردتر نیز وجود دارند که در این مبحث به آنها اشاره ای نکردیم.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید