مجوز ساخت استخر در خانه

مجوز-ساخت-استخر-در-خانه

اخذ مجوز و پروانه ساخت برای طراحی و اجرا استخر، امری لازم و ضروری است که باید قبل از اقدام به ساخت استخر به فکر دریافت آن باشید. شنا کردن، یکی از سالم و مفرح ترین تفریحات محسوب می شود که افراد در سنین مختلف می توانند از آن لذت ببرند. ساخت استخر در خانه از جمله محبوب ترین کارهایی است که امروزه بسیار رایج است. برای اینکه بعد ساخت استخر از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید، بهتر است به فکر دریافت مجوز قبل از احداث استخر باشید. اینکه دریافت مجوز ساخت استخر در خانه ضروری است یا خیر، یکی از سوالات پرتکرار می باشد؛ به همین دلیل در این مطلب می خواهیم به چگونگی دریافت مجوز برای ساخت استخر بپردازیم.

پروانه ها و مجوز های رسمی ساخت استخر

ساخت استخر در خانه یا در هر مکانی بدون داشتن مجوز، کاری غیر قانونی است و می تواند مشکلاتی را برای شما به وجود آورد. در ادامه این بخش با مجوز های ساخت استخر آشنا خواهیم شد.

  1. ارگان های صادر کننده مجوز، در صورتی که متوجه شوند فردی بدون مجوز اقدام به ساخت استخر در خانه خود کرده است، می توانند دستور توقف ساخت استخر را صادر کرده تا سازنده مجوز های لازم برای ساخت استخر را دریافت کند.
  2. اگر فعالیت های استخری برای سلامتی مردم ضرر داشته باشد (هنگام ظهور بیماری های واگیردار)، باید پلاکارد هایی را در تمامی ورودی های استخر و در معرض دید عموم نصب کنید و لازم به ذکر است که هیچ کسی نمی تواند اقدام به جابجایی پلاکاردها نماید.
  3. در صورتی که مسئول استخر ایراداتی را در سازه استخر شما پیدا کند، پیمانکاران ساخت استخر باید تا زمان مشخص شده، اقدام به برطرف نمودن ایرادات کنند و در صورت برطرف شدن آن، دارندگان استخر می توانند اقدام به برداشتن پلاکاردها و رفع توقیف نمایند.

ضوابط طراحی استخر در خانه

اگر برای ساخت استخر در خانه یا آپارتمان خود فضا و امکانات لازم را دارید، در ابتدا باید برای دریافت مجوزهای لازم، به شهرداری مراجعه کنید. بعد از دریافت مجوز ساخت استخر در خانه، بهتر است با یک پیمانکار یا گروه متخصص در این زمینه مشورت کنید تا در صورت توافق با شرکت مربوطه، قراردادهای لازم را ببندید.

در مرحله بعد از عقد قرارداد، نوبت به انتخاب نوع استخر و طراحی استخر با توجه به سلیقه شما می رسد که در این بخش بهتر است با کارشناسان ساخت استخر در تماس باشید تا سایر کارها را برای شما انجام دهند. بر اساس ماده 16 آیین نامه، منطقه ای که برای ساخت استخر انتخاب می کنید، باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • کف مکانی که استخر قرار است در آنجا ساخته شود باید کاملا صاف و بدون شکاف باشد.
  • شیب استخر باید طوری باشد که مانع از برگشت آب به داخل آن شود.
  • استفاده از مواد و مصالح مقاوم برای ساخت استخر

تمامی این قوانین ها بر اساس نوع استخر متفاوت است؛ برای مثال، اگر شما می خواهید اقدام به ساخت استخر در محیط ویلا خود کنید، باید زاویه دید استخر، نوع پوشش گیاهی اطراف آن، عمق مناسب استخر و سایر ویژگی ها را در نظر داشته باشید.

دریافت-مجوز-برای-ساخت-استخر-در-خانه

ملزومات دریافت مجوز برای ساخت استخر در خانه

برای دریافت مجوز ساخت استخر در خانه، نیاز دارید تا برخی از اسناد و مدارک را داشته باشید؛ همچنین همراه داشتن نقشه استخر و طرح توجیهی برای ساخت استخر، از جمله نکاتی است که برای احداث استخر و هنگام دریافت مجوز باید به آن توجه کنید. طرح توجیهی و نقشه ساختمان شما باید مورد تایید مسئول مورد نظر در شهرداری باشد و این مسئله را در نظر داشته باشید چنانچه طراحی استخر شما مطابق با استانداردهای روز باشد، تصویب و تایید طرح شما راحت تر خواهد بود. قبل از دریافت مجوز ساخت استخر در خانه، باید موقعیت مکانی استخر تان را مشخص کنید، چرا که تغییر موقعیت استخر بعد از دریافت مجوز امکان پذیر نیست.

اقدامات بعد از دریافت مجوز ساخت استخر

بعد از اینکه مجوز ساخت استخر در تهران یا سایر شهرها را دریافت کردید، حال نوبت به ساخت استخر در خانه یا محیط اطراف خانه می رسد. به صورت کلی برای ساخت استخر در محیط خانه، استاندارد هایی وجود دارد؛ برای مثال، ابعاد ساخت استخر های خانگی در سه دسته تقسیم بندی می شود:

  • ابعاد 3 متر در 6.1 متر
  • ابعاد 4.6 متر در 9.1 متر
  • ابعاد 6.1 متر در 12 متر

طراحی-استخر-در-خانه

به این نکته توجه کنید که ابعاد استخر شما با توجه به فضایی که در اختیار دارید در نظر گرفته خواهد شد و بهتر است برای انتخاب ابعاد مناسب استخر، از کارشناسان ساخت استخر کمک بگیرید. بعد از طراحی استخر و دریافت مجوزهای لازم، مراحل ساخت استخر شنا به صورت زیر انجام خواهد گرفت:

  • گودبرداری استخر
  • مسطح کردن کف استخر و ایجاد شیب در صورت لزوم
  • آرماتور بندی کف استخر
  • لوله کشی تاسیسات استخر
  • سیم کشی برق استخر
  • بتن ریزی کف استخر
  • آب بندی و عایق کاری کف و دیواره استخر
  • نصب سرامیک یا کاشی های کف و دیواره های استخر

جمع بندی

مطلب مورد نظر توسط تیم تحریریه آچارسی آماده و تدوین شده است. مجموعه achar30 به صورت تخصصی در زمینه طراحی و ساخت استخر، سونا، جکوزی در سراسر ایران فعالیت دارد. سابقه طولانی در زمینه مورد نظر، باعث شده تا آچارسی استخر های ساخته شده را با 30 سال گارانتی کتبی به مشتریان تحویل بدهد و در کنار این موارد نیز، به مدت 3 سال سرویس و نگهداری رایگان برای استخر ها انجام خواهد گرفت. 

2 نظرات

    • سلام حامد عزیز ممنونیم که مقاله ما رو مطالعه کردید، امیدوارم موفق و سلامت باشید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید